Kulturudvalget 2023-24
L 36 Bilag 5
Offentligt
2778143_0001.png
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Kulturudvalget, Christiansborg
Aalborg, den 9. november 2023
Samling om frie medier og styrkelse af dansk indhold er overskriften på Medieforlig 2023 – 2026,
hvori det også fremgår, at de lokale og regionale medier skal styrkes.
Det er Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, fuldstændig enig i. Men desværre
er det lille område for ikkekommercielle lokale og regionale radio- og tv-stationer faldet ud af
Medieforliget.
SAML vil derfor gerne henlede opmærksomheden på, at også de elektroniske lokalmedier er en
væsentlig del af dette område og kan spille / spiller en rolle ifht. mangfoldighed og variation af
mediebilledet i Danmark – for ikke at nævne en rolle ifht. styrkelse af nærdemokratiet: borgernes
mulighed for at kunne ytre sig.
Men som også de skrevne lokale og regionale medier står de ikkekommercielle radio- og tv-
stationer overfor store udfordringer for tiden. Inflation og prisstigninger mærkes mere og mere.
SAML vil derfor opfordre til, at det årlige driftstilskud til disse medier pristalsreguleres. Tilskuddet
har været på samme niveau gennem en længere årrække og det mærkes ifht. huslejestigninger,
prisstigninger på udstyr med mere.
Derudover er disse medier udfordret ifht. at kunne benytte de forskellige digitale og sociale
platforme. Ikke så meget fordi det er økonomisk omkostningsfuldt, men fordi det kræver
arbejdsressourcer, der ikke altid er til stede på stationerne, der jo primært drives af frivillig
arbejdskraft.
Spørgsmålet er selvfølgelig: hvad får skatteborgerne for de midler der bevilliges til det ikke-
kommercielle område?
Der er pt. 137 radiostationer som for 18,2 millioner sender 216.115 timers radio i 2023, svarende til
25 radiostationer, som sender alle døgnet timer året rundt og 37 tv-stationer, heraf to der sender
landsdækkende, som for 30,98 millioner sender 28.756 timer TV i 2023, svarende til 3 TVstationer
som sender døgnet rundet hele året.
Med andre ord skatteborgerne får rigtig mange timers radio og tv hver uge fra de ikkekommercielle
elektroniske medier.
Men det væsentligste er nok, at disse medier er de eneste elektroniske medier der er public access
medier, hvilket betyder at borgerne har en reel mulighed for at kunne ytre sig. Samt at disse medier
er de eneste elektroniske medier er reelt er borgerinddragende.
En styrkelse af disse medier vil således sikre fortsat mangfoldighed og variation i det danske
mediebillede samt i høj grad sikre dansk indhold i mediebilledet.
L 36 - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 8/11-23 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, om anmodning om foretræde vedr. L 36, Forslag til lov om ændring af mediestøtte
2778143_0002.png
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
SAML har gennem de senere år oplevet en række afgørelser fra Radio- og TV-Nævnet ifht.
begrebet ”lokalt indhold”, som de ikkekommercielle radio- og tv-stationer står fuldstændig
uforstående overfor. Afgørelser der er temmelig umulige at leve op til.
Disse afgørelser gør det stort set umuligt for de ikkekommercielle elektroniske medier at interview
et lokalt valgt Folketingsmedlem, idet dette vil blive betragtet som mere generelt og ikke af særlig
lokal interesse. SAML foreslår derfor at det begreb erstattes af det mere objektive begreb ”lokal
forankring”.
SAML har derfor en række konkrete forslag til ændringer i de to gældende bekendtgørelser for
området som fremgår af bilag 1.
Derudover foreslår SAML, at der indføres en ankeinstans over Radio- og TV-Nævnet. Dette har
tidligere været foreslået, men er desværre ikke blevet gennemført endnu.
SAML foreslår desuden, at der ikke fremover tages 2 millioner af det bevilligede driftstilskud til
administration af ordningen, dvs. til drift af bla. sekretariatsbetjeningen af Radio- og TV-Nævnet.
Det undrer os noget at et så lille område skal betale en forholdsvis stor del af tilskuddet til den
statslige administration. Det er os bekendt ikke tilfældet andre steder.
Endelig foreslår SAML, at det undersøges om der kan etableres et samarbejde mellem DR og de
ikkekommercielle elektroniske medier ifht. programproduktion med mere. Angiveligt er en
lignende model gældende for BBC og de lokale medier.
De ikkekommercielle lokale medier er første led i fødekæden til bla. DR.
L 36 - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 8/11-23 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, om anmodning om foretræde vedr. L 36, Forslag til lov om ændring af mediestøtte
2778143_0003.png
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Bilag 1
Konkrete forslag til ændringer i bekendtgørelse nr. 1517 af den 29. juni 2021 om
ikkekommercielt tv i MUX 1.
§ 11, stk 1:
public access udvides til at omfatte foreninger, Danmark er i høj grad præget af
foreninger.
§ 11, stk. 3:
begrebet ”lokalt indhold” fjernes og erstattes af begrebet ”lokal forankring”, som
allerede er sikret ved, at tvstationen skal være til stede i
programtilladelsesområdet, at optagelserne skal være fra samme område samt at
hovedparten af bestyrelsesmedlemmerne skal være bosat i samme område.
Begrebet ”lokalt indhold” er for subjektivt og er følgelig underlagt det til en hver
tid siddende Radio- og TV-Nævns fortolkning. Det er ikke muligt at leve op til.
§ 23, stk. 8: ”Sendesamvirket” ændres således, at det er muligt at oprette et landsdækkende
teknisk og administrativt sendesamarbejde, der koordinerer signalleverancerne til
DR / Cibicom.
§ 23, stk. 9:
den solidariske hæftelse ændres fra at være i de regionale sendesamvirker til at
være gældende for alle MUX 1 stationerne i hele landet.
§ 25, stk. 2, 5: vi foreslår at de nævnte programkategorier fraviges. Det resulterer i
omnibusmedier, hvormed de ikkekommercielle mediers unikke særpræg
ødelægges.
§ 25, stk. 2, 7: public access begrebet udvides til at omfatte foreninger.
§ 26, stk. 2:
foreslås slettet. Det giver ikke rigtig mening, idet alle stationerne jo primært er
financieret af tilskud fra Kulturministeriet.
§ 38, stk. 3:
foreslås fjernet. Alternativt vil vi gerne vide mere konkret hvad niveauet på de
statslige overenskomster for et tilsvarende arbejde er. SAML har gennem flere
omgange spurgt Radio- og TV-Nævnet om dette – uden at kunne få svar på det.
Konkrete forslag til ændringer i bekendtgørelse nr. 1516 af 29. juni 2021 om ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed:
§ 4, stk. 3:
foreslås ændret til, at Radio- og TV-Nævnet kan foretage lokale udbud, når der er
henvendelser fra borgere / foreninger i et givent sendeområde. Muligheden for
lokalt udbud bør også omfatte eksisterende sendetilladelser, der ønsker at udvide
egen sendetid, hvis der er ledig tid på frekvensen.
bør ændres til at samme ansøger kun kan få én sendetilladelse.
bør slettes. Begrebet ”lokalt indhold” er et subjektivt begreb, som kan og bliver
tolket af Radio- og TV-Nævnet som et skøn i hvert tilfælde. Begrebet ”lokal
forankring” er et mere objektivt kriterie, som kan efterleves af de enkelte
radiostationer, og den lokale forankring er sikret ved, at stationen skal være til
stede i programtilladelsesområdet, at programmerne skal optages og udsendes i
samme område, at et flertal af bestyrelsen skal være bosiddende i samme område
og at der kun udstedes én tilladelse per ansøgning.
bør slettes som konsekvens af det ovenstående.
public access bør omfatte også foreninger i programtilladelsesområdet. Radio- og
TV-Nævnet anlægger en ”kunstig” fortolkning af begrebet. Ret beset er de
§ 5, stk. 4:
§ 11, stk. 1:
§ 11, stk. 2:
§ 11, stk. 3:
L 36 - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 8/11-23 fra Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, om anmodning om foretræde vedr. L 36, Forslag til lov om ændring af mediestøtte
2778143_0004.png
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
§ 17, stk. 2, 4:
§ 17, stk. 2, 5:
§ 17, stk. 2, 7:
§ 18, stk. 2:
§ 18, stk.3, 1:
§ 18, stk. 3, 5:
§ 29, stk. 3:
ikkekommercielle radio- og tv-stationer public access i sig selv, idet de er
foreningsdrevne og ikke som sådan medievirksomhed.
bør slettes, da den ikke giver mening, da næsten alle stationernes primære
indtægtskilde er driftstilskuddet fra Kulturministeriet.
bør slettes, idet kravet om disse programkategorier skaber omnibusmedier, der er
ødelæggende for de ikkekommercielles unikke karakter som medier i egen ret.
bør slettes. Alternativt skal public access omfatte også foreninger.
bør slettes, den giver ikke rigtig mening og spærrer for at nye foreninger kan få
sendetilladelse.
bør slettes jf. ovenstående.
bør slettes, alternativt ændres til at public access omfatter også foreninger. Radio-
og TV-Nævnet anlægger en ”kunstig” definition af begrebet.
bør slettes. Alternativt oplyses hvilket niveau de statslige overenskomster for
tilsvarende arbejde er. Det er ikke lykkes for SAML at få svar fra Radio- og TV-
Nævnet på dette spørgsmål trods gentagne spørgsmål. Der er angiveligt ikke
nogen statslige overenskomster for tilsvarende arbejde.
Eller at man benytter samme takst som Europa-nævnet har defineret.