Kulturudvalget 2023-24
L 36 Bilag 1
Offentligt
2759313_0001.png
Kommenteret høringsnotat
28. august 2023
Høring over forslag til lov om ændring af lov om mediestøtte
(ændringer i mediestøtten, støtte til ugeaviser og støtte til
publicistiske magasiner).
Kulturministeriet sendte den 30. juni 2023 udkast til lovforslag om ændring af lov
om mediestøtte (ændringer i mediestøtten, støtte til ugeaviser og støtte til publici-
stiske magasiner) i offentlig høring.
Regeringen (Socialdemokratiet, Moderaterne og Venstre) samt Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har den 14. juni 2023
indgået Medieaftale for 2023-2026: Samling om frie medier og stærkt dansk ind-
hold.
Forslag til lov om ændring af lov om mediestøtte har til hovedformål at gennemføre
dele af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 i lov om mediestøtte. Med lovforsla-
get foreslås bl.a.:
omfordeling af redaktionel produktionsstøtte fra store landsdækkende nyheds-
medier til lokale og regionale nyhedsmedier,
reduktion af supplementsordningen,
etablering af pulje til ugeaviser,
etablering af pulje til publicistiske magasiner,
at tilpasse mediestøtten til medieudviklingen, herunder justering af den redak-
tionelle produktionsstøtte, og
modernisering af innovationspuljen.
Høringsfristen var den 11. august 2023.
Ved høringsfristens udløb var der indkommet 26 høringssvar. Der henvises til ved-
lagte bilag 1 med oversigt over indkomne høringssvar.
I det følgende redegøres for hovedbemærkningerne i de modtagne høringssvar og
Kulturministeriets kommentarer hertil. Forslag til sproglige forbedringer eller lig-
nende er ikke medtaget. Som udgangspunkt er forslag til indholdet af kommende
bekendtgørelser, forslag til kommende udvalgsarbejder eller forslag, der ikke ved-
rører gennemførelse af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023, ikke kommenteret.
Der henvises herudover til vedlagte høringssvar.
*****
Jour. nr. 119054
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Høringsnotatet er opdelt i følgende afsnit:
1.
 
2.
 
3.
 
4.
 
5.
 
6.
 
7.
 
8.
 
9.
 
10.
 
11.
 
12.
 
13.
 
14.
 
15.
 
16.
 
Omfordeling af mediestøtte til lokale og regionale medier .............................. 3
 
Afgrænsning af lokale og regionale medier ....................................................... 4
 
Vægtning af lokale og regionale mediers redaktionelle omkostninger ........... 6
 
Differentieret titelloft ......................................................................................... 7
 
Støtteloft på 35 pct. af redaktionelle omkostninger ......................................... 9
 
Koncernloft .......................................................................................................... 9
 
Omsætningsloft for innovationsstøtten ........................................................... 11
 
Økonomiske konsekvenser på titelniveau....................................................... 12
 
Supplementsordningen ..................................................................................... 12
 
Pulje til ugeaviser ............................................................................................. 14
 
Pulje til publicistiske magasiner ..................................................................... 18
 
Modernisering af den redaktionelle produktionsstøtte .................................. 21
 
Modernisering af innovationsstøtten............................................................... 23
 
EU-retlige forhold, statsstøtte mv. .................................................................. 24
 
Konkurrenceforhold .......................................................................................... 25
 
Administration af ordningen ............................................................................ 26
 
Side 2
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0003.png
1. Omfordeling af mediestøtte til lokale og regionale medier
Danske Medier støtter intentionen om at styrke lokale og regionale medier i Dan-
mark, da de lokale og regionale medier udgør et demokratisk, kulturelt og er-
hvervsmæssigt bindeled på tværs af Danmark, hvorfor det er fornuftigt særligt at
understøtte disse gennem mediestøttesystemet. Danske Medier udtrykker dog be-
kymring for, at de politiske intentioner ikke omsættes til enkel og let administrer-
bar lovgivning.
JP/Politikens Hus finder, at mediestøtteordningen i dag reelt er overflødig, da store
som små medier fint kan sammensætte rentable og attraktive forretningsplaner
uden brug af statsstøtte, hvorfor det er mest oplagt at lukke de eksisterende støtte-
ordninger helt. JP/Politikens Hus fremhæver, at såfremt der politisk er et ønske
om at opretholde en støtteordning, så bør en sådan ordning alene se på indhold,
hvor enhver der udgiver inden for sådanne typer, skal være berettiget til at søge
støtte. Støtten bør derfor også have fokus på indholdet og ikke på afsenderen.
Berlingske Media bemærker, mediestøtte i Danmark bør indrettes på en måde, der
sikrer, at støtten ydes efter objektive kriterier fastsat i loven, og at der sikres fuld
transparens om den støtte, der bevilges til medierne, herunder grundlaget for tilde-
ling af støtte. Det foreliggende lovforslag lever efter Berlingske Medias opfattelse
desværre ikke op til grundlæggende krav om at bygge på klare, objektive tildelings-
kriterier og transparens. Berlingske Media kan tilslutte sig, at der gennem en
nedsættelse af titelloftet sikres bedre balance mellem støtte til landsdækkende
nyhedsmedier og de regionale og lokale nyhedsmedier.
DJ kan samlet set tilslutte sig implementering af de dele af medieaftalen, som det
foreliggende lovudkast udtrykker. DJ bemærker, at det fremgår flere steder, at de
nærmere regler for betingelser og vilkår for at modtage mediestøtte fastlægges i be-
kendtgørelse, hvorfor DJ opfordrer til, at der i arbejdet med dette sker inddragelse
af relevante aktører.
JFM udtrykker overordnet tilfredshed med lovforslaget, bifalder omfordelingen fra
landsdækkende medier til lokale og regionale medier og værdsætter, at forligspar-
tierne anerkender, at lokale og regionale medier spiller en særlig rolle for demokra-
tiet i Danmark.
Sjællandske Medier udtrykker overordnet tilfredshed med lovforslaget, som vil
være til gavn for regionale- og lokale medier og dermed understøtte lokalsamfund
og -demokrati.
Mediehusene Midtjylland støtter intentionen om at styrke den demokratiske sam-
tale, herunder lokale og regionale dagblade og ugeaviser.
Nye Medier bifalder ønsket om at få flere mindre medier, men opfordrer til, at me-
diestøtten ikke favoriserer lokale og regionale aktører økonomisk, da det vil føre til
mere konkurrenceforvridning.
Side 3
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0004.png
Globalnyt bemærker, at omfordelingen fra store nationale medier til mindre niche-
medier også kunne indtænkes i produktionsstøtten, idet der er stor variation i stør-
relsen på de mediehuse, der modtager produktionsstøtte. Globalnyt bemærker, at
det er afgørende, at mediestøtteordningens forskellige puljer fortsat kan søges af
landsdækkende, digitale medier, der arbejder med fokuserede dagsordener som ap-
pellerer til målgrupper i alle aldre og på tværs af landet.
Iscene påpeger, at både lokale og nichemedier i højere grad bør inkluderes i medie-
støtten.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at en omfordeling af den redaktionelle produktions-
støtte fra store landsdækkende nyhedsmedier til lokale og regionale følger af
Medie-
aftale 2023-2026 af 14. juni 2023.
Kulturministeriet finder, at et øget tilskud til lokale og regionale medier og ad-
gangskriterierne forbundet hermed kan være medvirkende til at understøtte et
mangfoldigt udbud af lokal og regional journalistik og indhold.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2. Afgrænsning af lokale og regionale medier
Danske Medier har den grundholdning, at mediestøttesystemet skal bero på gen-
nemsigtige og objektive vilkår og opfordrer til mere objektive kriterier for at vur-
dere, hvad der betragtes som lokale/regionale medier. Danske Medier anbefaler, at
oplagstal eller læsertal og/eller brugertal opdelt på kommune/region kan tilføjes li-
sten over parametre, der skal indgå i Medienævnets vurdering. Konkret foreslår
Danske Medier, at lokale og regionale medier forstås som medier, der har mindst
80 pct. af deres læsere/brugere i den pågældende region. Medier med adresse i
bladkreds 1 bør ikke kunne betragtes som regionale medier. Mediehusene Midtjyl-
land og Sjællandske Medier tilslutter sig Danske Mediers opfordring. Danske Me-
dier finder ikke, at det med de foreslåede parametre er defineret, hvad der kan be-
tragtes som et lokalt eller regionalt medie. Danske Medier henviser bl.a. til, at det i
lovforslaget anføres, at nyhedsmedier skal beskrive og dokumentere mediets lokale
profil, men at det i sidste ende vil være Medienævnet, der afgør, hvorvidt et medie
kan kategoriseres som et lokalmedie ud fra en “skønsmæssig helhedsvurdering”.
Danske Medier finder det uhensigtsmæssigt, hvis Medienævnet skal vurdere, hvor-
vidt medier er at betragte som lokale/regionale medier på baggrund af subjektive
opfattelser. Med lovforslaget lægges der ifølge Danske Medier op til en uhensigts-
mæssig stor koncentration af skøn hos Medienævnet, der vil skabe en usikkerhed
for medierne. Danske Medier vurderer, at en udvikling, hvor Medienævnet i højere
grad foretager vurderinger ud fra skønsbeføjelser vil føre til et øget omfang af kla-
ger og potentiel mistillid til og kritik af mediestøttesystemet. Endelig bør det ifølge
Danske Medier præciseres, hvordan formuleringen ”en væsentlig andel af det re-
daktionelle stof skal behandle lokale eller regionale forhold i det pågældende geo-
grafiske område” skal forstås, og om stof fra nyhedsbureauer inkluderes.
Side 4
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0005.png
Berlingske Media fremhæver, at mediestøtte i Danmark overordnet bør indrettes
på en måde, der sikrer, at støtten ydes efter objektive kriterier fastsat i loven, og at
der sikres fuld transparens om den støtte, der bevilges til medierne, herunder
grundlaget for tildeling af støtte. Berlingske Media finder det beklageligt, at lov-
forslaget fortsætter og udbygger den hidtidige mediestøtteordning, således at tilde-
ling af mediestøtte i vidt omfang beror på Medienævnets administrative skøns-
praksis, uden at der er klare tildelingskriterier i lovteksten, og at afgrænsningen af
landsdækkende medier over for lokale og regionale medier sker på baggrund af en
skønsmæssig helhedsvurdering fra Medienævnet ud fra en række nærmere an-
givne parametre. Berlingske Media ser gerne, at lovforslaget i stedet blev udformet
som generel støtte efter objektive kriterier.
JP/Politikens Hus bemærker, at afgrænsningen af lokale og regionale medier er ba-
seret på skønsmæssige og til dels ikke-kendte kriterier, som Medienævnet skal af-
veje efter en helhedsvurdering. Hermed bevarer Medienævnet en betydelig skøns-
margin til at vurdere, hvem der skal modtage støtte, og hvor stor støtte et medie
skal modtage. Med en såkaldt helhedsvurdering står det reelt Medienævnet meget
frit for at afveje de kriterier, der fremgår af den foreslåede § 3 a. Det skaber stor ri-
siko for vilkårlighed i afvejningen samt skønsmæssig vægtning af de anførte krite-
rier, der kan resultere i tildelinger, der ikke gennemgående er sagligt dokumente-
rede. JP/Politikens Hus bemærker endvidere, at de anførte kriterier i § 3 a, stk. 3
er skønsmæssige. To af kriterierne kan dertil ikke indeholdes i en mangfoldigheds-
definition, fordi kriterierne ikke vedrører indholdet, men derimod mediets organi-
sering (§ 3 a, stk. 3, nr. 4 og 5). Det betyder også, at Medienævnets afvejning bliver
endnu mere fri, fordi Medienævnet grundlæggende ikke er styret efter et ligebe-
handlingsprincip. Som forslaget er formuleret, kan Medienævnet frit begrunde
både tildeling og afslag.
Medienævnet bemærker, at det er nævnets erfaring, at vurderinger af skønsmæs-
sig karakter navnlig anfægtes af modtagere af afslag om støtte, og at det derfor
ikke kan udelukkes, at indførelsen af det nye støtteloft til lokale og regionale me-
dier vil forøge antallet af klager.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at høringssvarene har givet Kulturministeriet anled-
ning til at genoverveje, om adgangskriterierne for at modtage øget støtte som lokalt
eller regionalt medie kan have en mere objektiv karakter. Kulturministeriet har
blandt andet overvejet Danske Mediers forslag, hvor lokale og regionale medier for-
stås som medier, der har mindst 80 pct. af deres læsere/brugere i den pågældende
region opgjort på baggrund af læser-/bruger-tal, idet medier med adresse i blad-
kreds 1 (Hovedstaden) dog ikke kan betragtes som regionale medier. Kulturministe-
riet finder det ikke hensigtsmæssigt at anvende platformsspecifikke oplagstal eller
læsertal og/eller brugertal opdelt på kommune/region som et afgørende adgangs-
kriterie for, om en ansøger kan opnå øget støtte som lokalt eller regionalt medie.
Dette henset til forskellige opgørelsesmetoder for læser- og brugertal for forskellige
platforme (trykte aviser, internetbaserede digitale nyhedsmedier, podcasts mv.).
Side 5
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0006.png
Endvidere er ikke alle potentielle mediestøttemodtagere omfattet af de eksisterende
branchemålinger, og Kulturministeriet vurderer, at selvvalgte opgørelsesmetoder og
analyseværktøjer vil gøre sammenligningsgrundlaget usikkert og samtidig vanske-
liggøre Medienævnets efterprøvelse af opgørelsen. Der kan ved målinger af digitalt
mediebrug på forskellige platforme endvidere være betydelig usikkerhed forbundet
med at fastlægge brugernes geografiske placering. Kulturministeriet finder det end-
videre ikke hensigtsmæssigt, at medier i ”bladkreds 1” (Hovedstaden) udelukkes fra
at kunne modtage øget støtte som lokale og regionale medier. Der kan også være be-
hov for at styrke de lokale og regionale medier og den redaktionelle produktion af lo-
kalt og regionalt indhold i hovedstadsområdet. Kulturministeriet har endvidere af-
søgt muligheden for at anvende andre mere objektive adgangskriterier.
Kulturministeriet finder på denne baggrund og set i lyset af den teknologiske udvik-
ling, at de foreslåede adgangskriterier, som grundlag for Medienævnets skønsmæs-
sige helhedsvurdering, er nødvendige for, at Medienævnet kan foretage den afgræns-
ning af ”lokale og regionale medier” som følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni
2023. Kulturministeriet bemærker, at Medienævnet i forvejen på baggrund af den
eksisterende mediestøtteordning foretager en række skøn og vurderinger. Kulturmi-
nisteriet finder ikke anledning til at foretage ændringer i lovudkastet i relation til
adgangskriterierne. Medienævnet vil i sin praksis udmønte reglerne som de fremgår
af lov, bemærkninger og bekendtgørelse.
Kulturministeriet bemærker, at det af lovforslagets bemærkninger vedrørende ad-
gangskriteriet ”en væsentlig andel af det redaktionelle stof skal behandle lokale eller
regionale forhold i det pågældende geografiske område” fremgår, at stof fra nyheds-
bureauer kan medregnes i opgørelsen i forhold til, om en væsentlig andel af nyheds-
mediets redaktionelle stof behandler lokale eller regionale forhold i det pågældende
geografiske område.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
3. Vægtning af lokale og regionale mediers redaktionelle omkostninger
Danske Medier er kritiske over for den foreslåede beregning af lokale og regionale
mediers redaktionelle omkostninger, hvor der sker en vægtning med en faktor på
1,3. Kritikken går på, at det med de foreslåede parametre ikke med gennemsigtige
og objektive kriterier er defineret, hvad der kan betragtes som et lokalt eller regio-
nalt medie, jf. Danske Mediers bemærkninger beskrevet under pkt. ”2. Afgræns-
ning af lokale og regionale medier”.
JP/Politikens Hus bemærker, at forslaget om, at beregningsgrundlaget for støtten
til lokale og regionale medier skal vægtes med 1,3 vil føre til, at lokale og regionale
medier kan blive overkompenseret og modtage en højere støtte, end de egentlig
burde være berettiget til og en højere støtte, end andre medier kan opnå, fordi de
ikke kan gøre brug af 1,3 faktor-reglen. Ifølge JP/Politikens Hus betyder det, at
disse medier kan modtage støtte baseret på et fiktivt beregningsgrundlag og derfor
vil blive overkompenseret i forhold til andre medier.
Side 6
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0007.png
Berlingske Media finder, at støtteordningens konkurrenceforvridende element øges
af, at støtten til lokale og regionale medier beregnes med en faktor 1,3 i modsæt-
ning til andre medier. Berlingske Media fremhæver, at vægtningsreglen er proble-
matisk og medfører, at der vil blive givet overkompensation til regionale og lokale
medier i forhold til de redaktionelle produktionsomkostninger, der reelt afholdes.
Nye Medier påpeger, at det fremgår af Kulturministeriets overvejelser, at den
samme omfordeling fra landsdækkende til lokale og regionale nyheds- og aktuali-
tetsmedier kan ske ved blot at sænke titelloftet, idet de titler, der rammer titellof-
tet er landsdækkende. Nye Medier støtter derfor ikke den yderligere begunstigelse
af de lokale og regionale medier, der opnås ved at gange en faktor 1,3 i beregnings-
grundlaget, da dette vil skævvride støtten, og gøre systemet sværere at navigere i
for mindre aktører.
Globalnyt foreslår, at vægtningen af lokale og regionale medier også indføres til
mindre, specialiserede medier. Dette med henvisning til at reduktionen af supple-
mentsordningen antages at betyde, at mindre, specialiserede medier, herunder
Globalnyt, vil modtage mindre i støtte.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at vægtningen af lokale og regionale mediers redaktio-
nelle omkostninger følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 og bidrager til
omfordelingen af mediestøtte til lokale og regionale medier.
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
den foreslåede vægtning af lokale og regionale mediers redaktionelle omkostninger
med en faktor på 1,3 sker i beregningsgrundlaget for hovedordningen i den redakti-
onelle produktionsstøtte inden den forholdsmæssige fordeling af støtten. Støtten ud-
måles herefter forholdsmæssigt mellem de nyhedsmedier, der opfylder adgangskrite-
rierne, i forhold til de vægtede redaktionelle omkostninger forbundet med produk-
tion af redaktionelt indhold i de enkelte nyhedsmedier. Udmålingen af støtten er
omfattet af støttelofterne i hovedordningen, herunder at tilskuddet til et lokalt eller
regionalt nyhedsmedie maksimalt kan udgøre 35 pct. af nyhedsmediets redaktio-
nelle omkostninger i året forud for ansøgningen.
Kulturministeriet bemærker, at den nuværende mediestøtteordning er notificeret til
og godkendt af Europa-Kommissionen, og at den ændrede mediestøtteordning vil
blive notificeret til og godkendt af Europa-Kommissionen, inden der kan udbetales
støtte efter ordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
4. Differentieret titelloft
JP/Politikens Hus støtter grundlæggende ikke et differentieret titelloft, da alle ty-
per af titler i dag konkurrerer om de samme læsere og de samme annoncører.
Side 7
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0008.png
JP/Politikens Hus bemærker, at der med et differentieret titelloft diskrimineres
mellem konkurrerende medier, hvilket skævvrider konkurrencen.
Berlingske Media kan tilslutte sig, at der gennem en nedsættelse af titelloftet sik-
res bedre balance mellem støtte til landsdækkende nyhedsmedier og de regionale
og lokale nyhedsmedier, men forudsætter, at titelloftet gælder ensartet for alle ny-
hedsmedier (både landsdækkende, regionale og lokale), der modtager redaktionel
produktionsstøtte. Det er ikke afgørende for Berlingske Media, hvor titelloftet præ-
cist ligger, men at det er ens for alle. Berlingske Media vurderer, at indførelse af et
generelt ensartet titelloft i sig selv vil indebære, at balancen mellem landsdæk-
kende og regionale/lokale medier rykkes betydeligt. Berlingske Media har til sit hø-
ringssvar vedlagt beregninger for et ensartet titelloft. Berlingske Media fremhæ-
ver, at det med en forenklet ordning med et ensartet titelloft kan undgås, at Medie-
nævnet skal tage stilling til den skønsmæssige afvejning af, hvilke medier der er
regionale og lokale i lovens forstand, og at vægtningsregelen på faktor 1,3 helt kan
udgå af lovforslaget. Berlingske Media fremhæver, at et ensartet titelloft også vil
indebære, at støttemidlerne til de andre medier end de store landsdækkende me-
dier vil blive fordelt bredere og derved sikre mindre udgivere større andel. Berling-
ske Media finder samlet set, at et ensartet titelloft på 12,5 mio.kr. er en langt
bedre løsning end en, ifølge Berlingske Media, mere kompleks ordning med flere
vanskelige skønsmæssige og juridisk tvivlsomme komponenter, og den opfylder
grundlæggende krav om enkelhed og transparens samtidig med, at den på bedre
måde opfylder den grundlæggende målsætning om bredt at tilgodese de regionale
og lokale medier. Berlingske Media kan også støtte Danske Mediers oprindelige
forslag om et titelloft på 14 millioner kroner, idet det afgørende er, at titelloftet er
identisk for alle medier. Berlingske Media finder, at støtteordningens konkurrence-
forvridende element øges af indførelsen af et differentieret støtteloft.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det differentierede titelloft følger af Medieaftale
2023-2026 af 14. juni 2023, hvor det generelle titelloft sænkes fra 17,5 mio. kr. til
12,5 mio. kr. årligt, og der indføres et forhøjet titelloft for lokale og regionale medier
på 18,5 mio. kr. Kulturministeriet vurderer, at et differentieret titelloft bidrager til
omfordelingen af mediestøtte til lokale og regionale medier.
Kulturministeriet bemærker, at den nuværende mediestøtteordning er notificeret til
og godkendt af Europa-Kommissionen, og at den ændrede mediestøtteordning vil
blive notificeret til og godkendt af Europa-Kommissionen, inden der kan udbetales
støtte efter ordningen. Kommissionen vil således foretage en vurdering af ordnin-
gens forenelighed inden for EU-statsstøttereglerne, herunder ordningens påvirkning
af konkurrencen i markedet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Side 8
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0009.png
5. Støtteloft på 35 pct. af redaktionelle omkostninger
Bornholms Tidende, Der Nordschleswiger, Mediehusene Midtjylland og Sjælland-
ske Medier foreslår, at tilskudsloftet til regionale og lokale medier på maksimalt 35
pct. af nyhedsmediets redaktionelle omkostninger hæves til 45 pct. af nyhedsmedi-
ets redaktionelle omkostninger. En sådan ændring vil ifølge Bornholms Tidende og
Der Nordschleswiger øge støttemulighederne til de lokale mediehuse og dermed
hjælpe de mindste og mest truede.Mediehusene Midtjylland og Sjællandske Medier
bemærker, at flere mindre lokale og regionale medier vil ramme loftet på 35 pct. af
de redaktionelle omkostninger, og at det derfor ikke vil have effekt at gange disse
mediers redaktionelle omkostninger med 1,3. Effekten af faktoren kan i stedet op-
nås ved at indføre et loft, der svarer til 35 pct. gange en faktor på 1,3 eller et loft på
45 %.
Kulturministeriets bemærkninger:
Af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 følger ikke en ændring af, at støtten i den
redaktionelle produktionsstøtte maksimalt kan udgøre 35 pct. af nyhedsmediets re-
daktionelle omkostninger i året forud for ansøgningen. Det foreslås i lovforslaget, at
tilskuddet til et lokalt eller regionalt nyhedsmedie maksimalt kan udgøre 35 pct. af
nyhedsmediets redaktionelle omkostninger i året forud for ansøgningen.
Det foreslåede støtteloft på 35 pct. af mediets redaktionelle omkostninger medvirker
til, at de lokale og regionale nyhedsmedier i lighed med øvrige medier skal have en
vis egenfinansiering og et incitament til at agere forretningsmæssigt forsvarligt og
dermed en reel interesse i at være af samfundsmæssig værdi og levere et efterspurgt
og relevant produkt. Det foreslåede støtteloft på 35 pct. af mediets redaktionelle om-
kostninger medvirker endvidere til at sikre mod overkompensation. Kulturministe-
riet lægger vægt på, at Europa-Kommissionen i sin godkendelse af hovedordningen i
den redaktionel produktionsstøtte har godkendt en støtteintensitet på op til 35 pct.
af mediets redaktionelle omkostninger og finder det hensigtsmæssigt at anvende
samme grænse for maksimal støtteintensitet for lokale og regionale nyhedsmedier.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
6. Koncernloft
Danske Medier er imod indførelsen af et koncernloft for mediestøtte på 90 mio. kr.
og finder det urimeligt og direkte modstridende med det politiske ønske om at
fremme lokal og regional journalistik. Danske Medier vurderer, at koncernloftet vil
have skadelige effekter for tilstedeværelsen af redaktionelle medier i hele landet.
Danske Medier ser koncernloftet som en barriere for opkøb af lokale og regionale
medier, der ikke længere er økonomisk selvbærende, og fremhæver, at en redning
af et lokalt dagblad vil være usandsynlig, hvis den købende koncern skal indregne
en krone til krone modregning af mediets mediestøtte. Danske Medier forudser, at
det foreslåede koncernloft vil betyde, at en række lokale og regionale medier i nær
fremtid må lukke, fordi det ikke vil være muligt at lave en forretningsmodel, der
kan understøtte opkøb og fusioner til glæde for lokalområderne. Danske Medier
retter en kraftig appel til forligspartierne om at opgive denne del af lovforslaget, da
Side 9
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0010.png
konsekvensen ifølge Danske Medier vil være et mindre mangfoldigt og mindre lo-
kalt nyhedsbillede i Danmark. Danske Medier fremhæver, at det er positivt, at det
er tydeliggjort, at ugeavispuljen ikke indgår i beregningen af koncernloftet, men at
koncernloftet alene vedrører den redaktionelle produktionsstøtte.
JP/Politikens Hus støtter ikke et koncernloft, da mangfoldighed i mediebilledet
ikke er begrænset af en koncernmodel. Fokus bør derfor være på indholdet af en
udgivelse og ikke udgiverkoncernen, såfremt der skal gives støtte for at under-
støtte mangfoldighed. JP/Politikens Hus bemærker, at koncernmodellen i sig selv
er diskriminerende, da den netop begrænser koncerner fra at tænke i mangfoldig-
hed og fra at introducere nye udgivelser, herunder nicheudgivelser. Ifølge JP/Politi-
kens Hus kan mediekoncerner også deltage i udrulningen af regional og lokal
mangfoldighed og vil have samme behov for støtte hertil som alle andre udgivere,
da produktion af lokale og regionale nyheder og indslag også for en større medie-
koncern er omkostningstunge.
JFM kritiserer indførelsen af et koncernloft og opfordrer til, at dette ikke indføres.
Kritikken begrundes med, at koncernloftet kan begrænse medievirksomheders mu-
ligheder for at overtage eller fusionere med en mindre nødlidende lokal eller regio-
nal virksomhed, og at det denne derfor kan se sig nødsaget til at lukke. JFM henvi-
ser derefter til overtagelsen af Helsingør Dagblad, Lokalavisen Nordsjælland og 10
ugeaviser i København, som ejeren North Media ville lukke, hvis de ikke kunne
sælges. I denne situation var Helsingør Dagblads produktionsstøtte stærkt medvir-
kende til, at den videre drift af disse medier blev økonomisk bæredygtig. JFM hen-
viser derefter til, at størrelse og omsætning ikke bør være et parameter for at
kunne opnå produktionsstøtte idet medievirksomheder uanset størrelse er lige ud-
fordrede i overgangen fra print til digital udgivelse.
Berlingske Media støtter ikke indførelse af et koncernloft på 90 mio. kr. og fremhæ-
ver, at der findes flere eksempler på lokale og regionale medier, der er blevet op-
købt af mediekoncerner, når økonomien ikke længere har været selvbærende.
Ifølge Berlingske Media ville denne redning af et lokalt dagblad være usandsynlig,
hvis den købende koncern skulle indregne en krone til krone modregning af medi-
ets mediestøtte, hvorfor koncernloftet kan få den betydning, at regionale eller lo-
kale nødlidende medier ikke vil kunne videreføres.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at koncernloftet på 90 mio. kr. årligt følger af Medieaf-
tale 2023-2026 af 14. juni 2023.
Kulturministeriet finder, at koncernloftet som anført i bemærkningerne til lovforsla-
get vil være medvirkende til, at omfordelingen af redaktionel produktionsstøtte fra
større landsdækkende nyhedsmedier til lokale og regionale nyhedsmedier sker uden
at skabe incitament til øget koncentration af lokale og regionale medier, så der eksi-
sterer et mangfoldigt og relevant udbud af nyhedsmedier både lokalt, regionalt og
nationalt.
Side 10
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0011.png
Kulturministeriet bemærker, at den nuværende mediestøtteordning er notificeret til
og godkendt af Europa-Kommissionen, og at den ændrede mediestøtteordning vil
blive notificeret til og godkendt af Europa-Kommissionen, inden der kan udbetales
støtte efter ordningen. Kommissionen vil således foretage en vurdering af ordnin-
gens forenelighed inden for EU-statsstøttereglerne, herunder ordningens påvirkning
af konkurrencen i markedet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
7. Omsætningsloft for innovationsstøtten
Danske Medier finder det uhensigtsmæssigt at indføre et omsætningsloft for udvik-
lingsstøtten på 250 mio. kr., da medievirksomheder uagtet deres omsætningsstør-
relse bør tilskyndes til udvikling af nye medieprodukter. Danske Medier fremhæ-
ver, at medievirksomheder med stor omsætning er afgørende for branchens evne til
at udvikle nye medieprodukter, der giver modspil til de internationale tech-gigan-
ternes teknologiske og økonomiske forspring i kampen om mediebrugernes op-
mærksomhed.
JFM bemærker, at et omsætningsloft på 250 mio. kr. på innovationsstøtten vil for-
hindre vigtige satsninger på udvikling af nye produkter, teknologier og markeder
idet økonomiske udfordringer ikke afhænger af virksomheders størrelse. JFM kon-
staterer, at de største virksomheder har medarbejderfaglige ressourcer til at iværk-
sætte og gennemføre innovationsprojekter, hvis der kan opnås støtte hertil, og op-
fordrer til, at omsætningsloftet bortfalder.
Nye Medier foreslår, at omsætningsloftet på 250 mio. kr. på innovationsstøtten
sættes ned til 150 mio. kr. årligt.
Mediehusene Midtjylland og Sjællandske Medier foreslår, at omsætningsloftet for-
højes eller helt bortfalder, da dette vil muliggøre, at flere uafhængige medievirk-
somheder fortsat vil kunne modtage tilskud til udviklingstiltag, hvilket kan være
til glæde i andre dele af mediebranchen.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at omsætningsloftet på 250 mio. kr. årligt følger af Me-
dieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023.
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
omsætningsloftet sætter en grænse for, hvor stor en omsætning nyhedsmedier og
koncerner kan have, hvis de skal kunne ydes tilskud til udvikling, og at omsæt-
ningsloftet er foreslået for at understøtte udviklingen af nye mindre og uafhængige
nyhedsmedier.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Side 11
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0012.png
8. Økonomiske konsekvenser på titelniveau
Danske Medier fremhæver, at der i lovforslaget opereres med både nye vilkår for
lokale medier, ændrede titellofter, et nyt koncernloft såvel som den allerede eksi-
sterende grænse for redaktionel produktionsstøtte på 35 pct. af de samlede redakti-
onelle omkostninger. Disse mange og indbyrdes afhængige faktorer i beregning af
mediestøtte gør det ifølge Danske Medier meget vanskeligt at forholde sig til det
samlede lovforslags faktiske økonomiske konsekvenser. Danske Medier opfordrer
derfor til, at Kulturministeriet inden lovforslagets fremsættelse for Folketinget
fremlægger beregninger, der viser de estimerede konsekvenser af lovforslaget for
de respektive medietitler.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at de indbyrdes afhængigheder i faktorerne i beregnin-
gen af mediestøtten, herunder differentieret titelloft, vægtning af redaktionelle om-
kostninger, koncernloft mv. fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
9. Supplementsordningen
Danske Medier er positive over, at supplementsordningen reduceres, som Danske
Medier tidligere har foreslået. Danske Medier støtter den model, der er foreslået i
lovudkastet. Danske Medier foreslår, at det præciseres, at disse midler bliver i me-
diestøttesystemet under den redaktionelle produktionsstøtte.
JP/Politikens Hus finder, at støtten via supplementsordningen er konkurrencefor-
vridende, især fordi modtagerne af støtten ikke objektivt adskiller sig fra andre
landsdækkende medier. JP/Politikens Hus fremhæver, at supplementsordningen
har et meget selektivt præg, fordi den reelt kun adresserer to konkrete titler og
også fremadrettet kun kan forventes at adressere de samme to specifikke titler,
nemlig Kristeligt Dagblad og Information. JP/Politikens Hus bemærker, at det ikke
er foreneligt med statsstøttereglerne at anvende støtteordninger, hvor der
reelt kun er en eller to modtagere af støtten, når disse to støttemodtagere i øvrigt
konkurrerer med andre aktører om de samme læsere, abonnenter og annoncører.
JP/Politikens Hus bemærker, at mediestøtteordningen, herunder særligt supple-
mentsordningen, har sit afsæt i distributionsomkostninger, men at der ingen objek-
tive grunde er til at kompensere særlige medier med henvisning til distributions-
omkostninger.
Berlingske Media finder det positivt, at supplementsordningen nedtrappes, men
mener at supplementsordningen helt bør udfases. Berlingske Media finder, at sup-
plementsordningen er selektiv, diskriminerende og konkurrenceforvridende, idet
den tilgodeser to landsdækkende dagblade med udvidet mediestøtte, som de øvrige
landsdækkende dagblade ikke kan modtage. Berlingske Media fremhæver, at ord-
ningen ikke er nødvendig og savner proportionalitet i forhold til de opstillede mål
og begrundelser for ordningen. Berlingske Media bemærker, at det er forkert, når
det af lovbemærkningerne fremgår, at reduktionen af supplementsordningen med
Side 12
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0013.png
4 pct. årligt vil medvirke til, at forskellen i støtteintensitet for landsdækkende ny-
hedsmedier, der ydes redaktionel produktionsstøtte, vil blive reduceret”, da reduk-
tionen af supplementsordningen ifølge Berlingske Media bør ses i sammenhæng
med, at titelloftet foreslås nedsat for de landsdækkende medier.
Kristeligt Dagblad og Information finder det positivt, at supplementsordningen vi-
dereføres, da den har haft en væsentlig andel i, at både Kristeligt Dagblad og Infor-
mation har kunne udvikle og omstille sig, så de fortsat kan levere kvalitetsjourna-
listik med en bredde i dækning. Kristeligt Dagblad og Information fremhæver, at
supplementsordningen fortsat er vigtig ikke mindst set i lyset af den konsolidering
af landsdækkende medier, der er sket i de seneste år, som betyder, at to koncerner
JP/Politikens Hus og Berlingske Media helt eller delvis står for udgivelsen af alle
andre landsdækkende aviser. Kristeligt Dagblad og Information har forståelse for,
at supplementsstøtten reduceres med fire procent hvert år i de kommende tre år
Nye Medier foreslår, at supplementsordningen helt udfases og begrunder dette
med, at puljen hverken er tidssvarende, demokratisk ønskværdig eller konkurren-
cemæssigt acceptabel.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at støtten til medier i supplementsordningen reduceres med fire pct. årligt i forligs-
perioden.
Kulturministeriet vurderer, som det også fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get, at supplementsordningen efter reduktionen fortsat vil bidrage til at sikre mang-
foldigheden af nyhedsmedier i Danmark ved, at der kan ydes supplerende støtte til
landsdækkende dagblade, der ikke har samme mængde reklamer som flerheden af
nyhedsmedier, der har en høj produktion af selvstændigt journalistisk bearbejdet
stof, og der i særlig grad har indhold af betydning for samfundet og den demokrati-
ske debat.
Kulturministeriet vurderer, at en reduktion af supplementsordningen med fire pct.
årligt i forligsperioden isoleret set vil medvirke til, at forskellen i støtteintensitet for
landsdækkende nyhedsmedier, der ydes redaktionel produktionsstøtte, vil blive re-
duceret set i forhold til, hvis supplementsordningen ikke reduceres. Som det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, skal forslaget om reduktion af supplementsord-
ningen ses i sammenhæng med, at det maksimale tilskudsbeløb for redaktionel pro-
duktionsstøtte for landsdækkende nyhedsmedier sænkes fra 17,5 mio. kr. til 12,5
mio. kr. Kulturministeriet er enig i, at forskellen i støtteintensitet for landsdæk-
kende nyhedsmedier ikke reduceres, når reduktionen af supplementsordningen ses i
sammenhæng med reduktionen af de generelle støtteloft. Kulturministeriet foreslår,
at dette præciseres i bemærkningerne til lovforslaget.
Kulturministeriet bemærker, at EU-Kommissionen den 5. april 2023 godkendte en
forlængelse af den eksisterende mediestøtteordning, herunder supplementsordnin-
Side 13
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0014.png
gen, til og med den 31. december 2024. Den nuværende mediestøtteordning er notifi-
ceret til og godkendt af Europa-Kommissionen, og den ændrede mediestøtteordning
vil blive notificeret til og godkendt af Europa-Kommissionen, inden der kan udbeta-
les støtte efter ordningen. Kommissionen vil således foretage en vurdering af ordnin-
gens forenelighed inden for EU-statsstøttereglerne, herunder ordningens påvirkning
af konkurrencen i markedet.
10. Pulje til ugeaviser
Danske Medier bifalder forslaget om at støtte lokale ugeaviser, inklusive digitale
lokale ugeaviser. Danske Medier udtrykker bekymring for, at uklare definitioner
kan føre til, at støtten tilfalder ”ugeaviser”, som reelt ikke producerer journalistik,
ikke har videre publicistiske ambitioner eller ikke har lokal forankring. Danske
Medier henviser til, at Danske Medier tidligere har foreslået klare og objektive kri-
terier for at sikre, at støtten går til de rette medier. Danske Medier finder det
uhensigtsmæssigt, at væsentlige dele af ordningen ikke fastsættes i lovforslaget, og
at det i stedet fremgår af lovforslaget, at kulturministeren fremsætter nærmere
regler om, hvad der anses som ugeaviser, betingelser for tilskud til disse, bereg-
ningsgrundlag og udformning af tilskudsordningen. Danske Medier bakker op om
”at man ønsker at sikre afgrænsning til andre typer af udgivelser, såsom lokale tu-
risme- og erhvervsblade eller publikationer fra foreninger og organisationer, som
ikke på samme måde har betydning for den lokale nyhedsformidling”, men finder
samtidig afgrænsningen utilstrækkelig og foreslår, at afgrænsningen defineres
nærmere i forhold til f.eks. byportaler med robotgenereret indhold. Danske Medier
kritiserer det foreslåede loft for, hvor meget støtte en enkelt ugeavis kan modtage
årligt. Danske Medier bemærker, at ugeaviser er meget forskellige og argumente-
rer for, at det nuværende loft kan betyde at ugeaviser med flere medarbejdere og
derved større redaktionelle omkostninger vil få en lavere støtte, end hvis der ikke
indføres et støtteloft. Støtteloftet kan hindre, at alle puljens midler bliver udbetalt
som tiltænkt. Danske Medier foreslår, at loftet enten bortfalder eller hæves til
500.000 kr. årligt. Danske Medier foreslår, at kriterierne fastsættes således, at alle
puljens midler fordeles. Danske Medier finder det dog positivt, at støtteloftet er
hævet til 350.000 kr. i forhold til det tidligere forslag på 300.000 kr. Danske Medier
finder, at støtteloftet er lavere både nominelt og relativt sammenlignet med de fo-
reslåede lofter for den redaktionelle produktionsstøtte og støtten til publicistiske
magasiner.
JP/Politikens Hus bemærker, at den nye pulje til ugeaviser bidrager til mediestøt-
teordningens konkurrenceforvridende element, da puljen støtter særligt udvalgte
typer af medier, som også konkurrerer om de samme læsere og annoncører, som
andre medier.
Berlingske Media er kritiske over for, at den foreslåede definition af ugeaviser bl.a.
omfatter indhold redigeret til et lokalt publikum og som har blandet indhold, ”der
typisk karakteriserer ugeaviser…”, da dette ifølge Berlingske Media har karakter
af en skønspræget vurdering og ikke en objektiv regel.
Side 14
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0015.png
JFM er positive over oprettelsen af en pulje til ugeaviser, men opfordrer til, at pul-
jen til ugeaviser øremærkes de trykte ugeaviser, da disse udgivelser er udfordrede
af stigende priser på distribution og tech-giganternes indtog på annoncemarkedet.
Digitale udgivelser oplever ifølge JFM ikke disse udfordringer, men oplever vækst
på annoncemarkedet. JFM bemærker, at en gennemførelse af bekendtgørelsen i sin
nuværende form vil afstedkomme, at en række af de mindste ugeaviser vil lukke.
Mediehusene Midtjylland og Sjællandske Medier foreslår, at puljen til ugeaviser i
videst muligt omfang tilgodeser landets trykte ugeaviser, da de med over 2 mio.
ugentlige læsere spiller en vigtig rolle i den demokratiske samtale.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder er positive over for, at re-
geringen ønsker at give flere penge til lokaljournalistikken, men anbefaler
at lade støtteudmålingen og kriterierne for modtagelse af støtte til ugeaviser forud-
sætte husstandsomdeling. Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomhe-
der anbefaler, at det i forbindelse med de digitale medier præciseres, hvad der for-
stås med distribution af disse, idet der ikke ses at være fastlagt noget antal klik,
læserantal eller lignede for at godtgøre, at den digitale lokalavis faktisk bliver læst
af de lokale borgere. Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder øn-
sker, at det tydeliggøres, hvad der skal til for at være et lokalt digitalt medie.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder påpeger, at når kravet
om andelen af redaktionelt indhold skal fastsættes, bør det være højere end 15 pct.
Danske Lokalaviser har forstået, at det ikke er muligt at uddele støtten som et fast
beløb som tidligere foreslået, men at tilskuddet nu foreslås beregnet på baggrund
af redaktionelle omkostninger. Danske Lokalaviser foreslår, at redaktionelle free-
lance udgifter også kan tælles med i en opgørelse, idet mange så ugeaviser køber
lokale freelanceartikler eller f.eks. en freelancejournalist i en afgrænset periode.
Danske Lokalaviser bifalder, at der ikke er forslag om krav til minimumsoplag for
den trykte ugeavis for at modtage støtte. Danske Lokalaviser foreslår, at støttelof-
tet på maksimalt 35 pct. af ugeavisernes redaktionelle omkostninger ændres, så
tilskuddet for trykte ugeaviser maksimalt kan udgøre 40 pct., mens tilskuddet for
digitale udgivelser maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger,
da de to medietyper ikke har samme omkostningsniveau. Danske Lokalaviser bifal-
der et titelloft på 300.000 kr. årligt.
DJ er generelt ikke tilhænger af at opdele den statslige støtte til medierne i flere
afgrænsede puljer. På den anden side er der med hensyn til trykte og digitale uge-
aviser og distriktsblade tale om medier, der kan få stigende betydning for den helt
lokale nyhedsdækning. DJ kan på den baggrund samlet set tilslutte sig de foreslå-
ede ændringer. DJ lægger vægt på, at det som nævnt i bemærkningerne i videst
muligt omfang sikres, at tilskuddet anvendes til at dække redaktionelle omkost-
ninger, for dermed at imødekomme formålet med at etablere puljen.
Side 15
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0016.png
Brandebladet udtrykker bekymring over, at støtten ikke tiltænkes tildelt som et
fast beløb, men baseres på redaktionelle omkostninger, da flere selvejende ugeavi-
ser ikke har journalister ansat, men klarer sig ved egen indsats og en række free-
lancere og meddelere.
Vadehavets Mediecenter bemærker, at puljen ikke bør kaldes ugeavispuljen, men i
stedet lokalmediepuljen, idet ordningen ikke er forbeholdt ugeaviser. Vadehavets
Mediecenter foreslår, at det tydeligt fremgår, om ansøgerne skal søge på baggrund
af udgifter for 2022 eller 2023 og bemærker derudover, at små medier bør kunne
indsende seneste årsregnskab frem for revisorpåtegnet opgørelse. Vadehavets Me-
diecenter bemærker dertil, at det ikke bør være nødvendigt med et hovedkontor til
hvert enkelt medie, der ansøger, men at et lokalt kontor bør være tilstrækkeligt.
Afslutningsvis bemærker Vadehavets Mediecenter, at det vil lette arbejdet for an-
søgere under samme virksomhed, hvis de kan ansøge i én samlet ansøgning.
Slots- og Kulturstyrelsen bemærker, at der i indeværende og ved tidligere tilskud-
sår har været tilskudsmodtagere, der både har modtaget mediestøtte og distributi-
onsstøtte til blade og tidsskiftler (bladpuljen). Slots- og Kulturstyrelsen bemærker,
at der er en formodning om, at dette vil ske igen med forslaget til støtte til ugeavi-
ser.
GRAKOM anmoder om nærmere definition af selvstændigt journalistisk bearbejdet
stof og redaktionelle omkostninger. GRAKOM anbefaler desuden at bekendtgørelse
om pulje til ugeaviser sendes i høring snarest muligt, og at reglerne udstedes i god
tid inden ansøgninger om tilskud skal indsendes.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at kulturministeren fast-
sætter nærmere regler om støtte til ugeaviser, herunder hvad der anses som ugeavi-
ser, betingelser og vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udformning af tilskuds-
ordningen, krav til ansøgning, tidsfrister, krav til erklæringer, udbetaling af til-
skud, tilbagebetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse, revision, rapportering samt
tilsyn og kontrol. Endvidere fremgår det af lovforslagets bemærkninger, at nærmere
regler om betingelser for tilskud f.eks. kan være krav til redaktionelle årsværk, krav
til at mediet skal være et selvstændigt medie med en ansvarshavende redaktør, an-
delen af redaktionelt indhold, andelen af selvstændigt journalistisk bearbejdet ind-
hold, lokalt fokus i et geografisk afgrænset lokalt område, om indholdet har inte-
resse for beboerne i et geografisk afgrænset område, om der er redaktionelt indhold
fra forskellige kilder, udgivelsesfrekvens m.v. Det fremgår endvidere, at nærmere
regler herom vil blive fastsat i bekendtgørelse. De dele af høringssvarene, der vedrø-
rer disse forhold, håndteres i forbindelse med bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen vil
blive sendt i offentlig høring.
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at støtten til lokaljournalistikken understøttes ved, at støtten gives til trykte og digi-
tale ugeaviser med en redaktionel produktion. Kulturministeriet bemærker i forlæn-
gelse heraf, at det ikke er hensigtsmæssigt at øremærke støtten til trykte ugeaviser
Side 16
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
eller at lade støtteudmålingen og kriterierne for modtagelse af støtte til ugeaviser
forudsætte husstandsomdeling, da ordningen omfatter både trykte og digitale uge-
aviser.
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at støtten til ugeaviser udmåles på baggrund af mediets redaktionelle omkostninger.
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslaget og bemærkningerne her-
til, at der ydes tilskud i forhold til ugeavisernes redaktionelle omkostninger, og at
omkostningerne opgøres på ansøgningstidspunktet på baggrund af det seneste regn-
skabsår, hvor der foreligger årsregnskab. Hermed anvendes samme fordelingsprin-
cip som i den redaktionelle produktionsstøtte.
Kulturministeriet bemærker, at det foreslåede støtteloft på 35 pct. af mediets redak-
tionelle omkostninger medvirker til, at trykte og digitale ugeaviser i lighed med øv-
rige medier skal have en vis egenfinansiering og et incitament til at agere forret-
ningsmæssigt forsvarligt og dermed en reel interesse i at være af samfundsmæssig
værdi og levere et efterspurgt og relevant produkt. Det foreslåede støtteloft på 35 pct.
af mediets redaktionelle omkostninger medvirker endvidere til at sikre mod over-
kompensation. Kulturministeriet lægger vægt på, at Europa-Kommissionen i sin
godkendelse af hovedordningen i den redaktionel produktionsstøtte har godkendt en
støtteintensitet på op til 35 pct. af mediets redaktionelle omkostninger og finder det
hensigtsmæssigt at anvende samme grænse for maksimal støtteintensitet for trykte
og digitale ugeaviser.
Kulturministeriet bemærker, at titelloftet medvirker til at sikre en omfordeling af
støtte fra større ugeaviser til mindre ugeaviser. Formålet med loftet er desuden, at
flere ugeaviser kan få en rimelig andel af støttemidlerne for dermed at understøtte
mangfoldigheden. Særligt titelloftet i forhold til det enkelte medie medvirker til, at
støtten også fordeles til mindre og nye medier. Kulturministeriet foreslår derfor, at
det foreslåede loft på 350.000 kr. årligt pr. medie fastholdes. Kulturministeriet be-
mærker, at dette potentielt kan bevirke, at der ikke er afløb for puljens midler. Kul-
turministeriet foreslår, at erfaringer fra ansøgningsrunden til ugeavispuljen i 2023,
herunder effekten af støtteloftet på 350.000 kr. årligt pr. medie, i videst mulige om-
fang indarbejdes i dette lovforslag før fremsættelse af lovforslaget. Ugeavispuljen for
2023 har hjemmel på finansloven for finansåret 2023 og er udmøntet ved særskilt
bekendtgørelse.
Kulturministeriet bemærker, at ordningen vil skulle notificeres til og godkendes af
Europa-Kommissionen, inden der kan udbetales støtte efter ordningen. I den forbin-
delse vil Europa-Kommissionen foretage en vurdering af ordningens forenelighed
inden for EU-statsstøttereglerne.
Kulturministeriet foreslår på baggrund af høringssvaret fra Slots- og Kulturstyrel-
sen, at lovforslagets justeres, så det tilføjes i § 5 a, stk. 4, at støtte alene kan ydes til
medier, der ikke samtidig ydes distributionsstøtte til blade og tidsskiftler (Bladpul-
Side 17
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0018.png
jen), ligesom det allerede fremgår, at støtte alene kan ydes til medier, der ikke samti-
dig ydes tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4, støtte til publici-
stiske magasiner, jf. § 5 b, eller etableringsstøtte, jf. § 7.
11. Pulje til publicistiske magasiner
Danske Medier bakker op om oprettelsen af en pulje til støtte af publicistiske ma-
gasiner. Danske Medier påpeger, at det i lovforslaget er overordnet beskrevet,
hvordan puljen i praksis skal etableres og tilkendegiver, at Danske Medier gerne
bidrager med en række anbefalinger forud for puljens implementering, så puljen
bliver administrerbar og puljens midler tilfalder de medier, der har været tiltænkt.
Danske Medier bemærker, at publicistiske magasiner i bemærkningerne til lov-
forslaget (punkt 2.4.2.) omtales som ”nyhedsmedier”, og at dette bør rettes til ”pub-
licistiske magasiner” som øvrige steder i lovforslaget, da puljen er tiltænkt de
mange udgivelser, der ikke nødvendigvis beskæftiger sig med aktuel nyhedsformid-
ling, men med indhold af kulturel, politisk eller samfundsmæssig relevans. Danske
Medier finder det positivt, at der lægges op til, at et magasin ikke nødvendigvis
skal behandle alle disse emner, men kan nøjes med at behandle ét af dem. Danske
Medier foreslår, at det ekspliciteres nærmere, hvad disse emner dækker over, og at
der anvendes en bred og folkelig forståelse af begreberne. Endvidere at det under-
streges, at begreberne ”alsidig” og ”mangfoldig”, som de omtales i lovforslaget, både
dækker emnerne og formidlingsformen i det der typisk karakteriserer publicistiske
magasiner. Danske Medier foreslår, at det præciseres, at formuleringen ”et bredere
dansk publikum”, jf. § 5 b, stk. 1, skal forstås således, at der for så vidt angår mål-
gruppen er tale om personer, der uden tilhørsforhold til bestemte organisationer el-
ler foreninger kan tilgå materialet. Danske Medier finder det vigtigt, at puljen til-
rettelægges og administreres efter en række objektive kriterier. Danske Medier fo-
reslår, at støtten er betinget af, at magasinet er tilknyttet Pressenævnet, underlagt
medieansvarsloven og har en ansvarshavende redaktør, da det vil medvirke til, at
puljens midler tilfalder reelle publicistiske medier. Danske Medier mener, at støt-
teloftet for publicistiske magasiner på 3,0 mio. kr. pr. titel årligt er relevant og på
et passende niveau.
Nye Medier er meget positivt stemte over for forslaget om en pulje til publicistiske
magasiner. Nye Medier lægger vægt på vigtigheden af, at en pulje gøres så gen-
nemsigtig og operationaliserbar som muligt. Foreningen foreslår, at årsværkkravet
sænkes til ét år og at egenfinansieringskravet sænkes og fortolkes bredere, så min-
dre medier, der ikke har ubegrænset juridisk kompetence, har mulighed for at
modtage støtte fra ordningen.
Dansk Industri understreger vigtigheden af, at der i den konkrete udmøntning af
vilkårene for ordningen lægges vægt på, at det er de publicistiske udgivelser fra de
magasinhuse, som i dag ikke modtager mediestøtte, og som i dag ikke er omfattet
af nulmoms, som tilgodeses. På den måde kan ordningen ifølge Danske Industri
understøtte reel ligestilling af branchens aktører.
Side 18
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0019.png
Forbrugerrådet Tænk støtter op omkring etableringen af en pulje til magasiner
med publicistisk indhold af samfundsmæssig relevans, og som i dag ikke modtager
mediestøtte eller er omfattet af nulmoms og er enige i, at magasiner med publici-
stisk indhold også bidrager til den offentlige debat og demokratiske samtale og der-
for er med til at skabe mediemangfoldighed. Forbrugerrådet Tænk ser oprettelsen
af en pulje til magasiner med publicistisk indhold af samfundsmæssig relevans,
som et udtryk for et politisk ønske om også at kunne give støtte til magasiner, og
fremhæver at det er vigtigt, at give klarhed omkring, at også baggrundsartikler og
features kan anses som værende indhold, der karakteriserer et nyhedsmedie for så
vidt angår magasiner og dermed være publicistisk/nyhedsstof. Der bør derfor med
andre ord tages højde for, at magasiner er en særlig type medie, som for eksempel
kan beskæftige sig med baggrundsartikler, analyser og test af produkter, som har
almen interesse og bidrager med en nyhedsværdi. Forbrugerrådet Tænk ser det
som et grundvilkår for sunde rammer for mediestøtten, at der også gives støtte
til de medier, der går i dybden med redaktionelt stof i form af artikler m.v. inden
for et bredt emneområde. Forbrugerrådet Tænk bemærker, at der for at under-
støtte mediemangfoldighed og teknologineutralitet, bør der heller ikke være krav
om en udgivelsesfrekvens på eksempelvis 10 numre om året, da dette hæmmer me-
diemangfoldigheden.
Iscene påpeger, at det er afgørende at definitionen af magasiner, der kan modtage
støtte fra pulje til publicistiske magasiner, ikke gøres afhængig af omnibuskravet,
der sammen med årsværkkravet har været barriere for mange nichemedier. Iscene
bemærker, at et støtteloft på 35 pct. for magasiner fortsat vil kræve en ikke betyde-
lig egenindtægt, der kan være svær at skabe for nye medier. Iscene bemærker, at
magasinet antager, at støtte fra pulje til publicistiske magasiner ikke kan kombi-
neres med støtte fra andre puljer. Dertil påpeger Iscene, at såfremt redaktionelle
omkostninger beregnes ud fra året før, kan mediernes vækstmuligheder begræn-
ses, idet en vis lønsum skal være tilstede for at kunne udvikle redaktionelt og for-
retningsmæssigt. Iscene opfordrer til, at der afgrænses mellem journalistiske, dag-
lige nyhedsmedier, både trykte og digitale, og andre typer publikationer som fx
tidsskrifter. Dette vil sikre, at forskellige udgivelser søger forskellige puljer og ikke
kannibaliserer på hinanden.
GRAKOM anmoder om nærmere definition af begreberne selvstændigt journali-
stisk bearbejdet stof og redaktionelle omkostninger. GRAKOM anbefaler desuden
at bekendtgørelse om pulje til ugeaviser sendes i høring snarest muligt og at reg-
lerne udstedes i god tid inden ansøgninger om tilskud skal indsendes. GRAKOM er
af den opfattelse, at det ikke er udelukket at søge mediestøtte efter lovens § 3 og
samtidigt subsidiært søge om mediestøtte efter § 5 b for det tilfælde, at Medienæv-
net ikke imødekommer ansøgning efter lovens § 3.
Medienævnet lægger vægt på, at det er er afgørende, at de nærmere regler, herun-
der definitionen af et publicistisk magasin, er håndterbare for nævnet. Det er Me-
dienævnets erfaring, at skønsmæssige vurderinger ofte giver anledning til genopta-
gelsesanmodninger, når der er meldt afslag på støtte.
Side 19
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0020.png
Slots- og Kulturstyrelsen bemærker, at der i indeværende og ved tidligere tilskud-
sår har været tilskudsmodtagere, der både har modtaget mediestøtte og distributi-
onsstøtte til blade og tidsskiftler (bladpuljen). Slots- og Kulturstyrelsen bemærker,
at der er en formodning om, at dette vil ske igen med forslaget til støtte til publici-
stiske magasiner.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at kulturministeren fast-
sætter nærmere regler om støtte til publicistiske magasiner, herunder hvad der an-
ses som publicistiske magasiner, betingelser og vilkår for tilskud, beregningsgrund-
lag og udformning af tilskudsordningen, krav til ansøgning, tidsfrister, krav til er-
klæringer, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse, re-
vision, rapportering samt tilsyn og kontrol. Endvidere fremgår det af lovforslagets
bemærkninger, at nærmere regler om betingelser for tilskud f.eks. kan være krav til
redaktionelle årsværk, krav til at mediet skal være et selvstændigt medie med en an-
svarshavende redaktør, krav til at det redaktionelle stof dækker flere forskellige em-
ner eller at ét emne behandles generelt og belyses fra flere og brede synsvinkler, krav
til at en andel af det redaktionelle stof behandler politiske, samfundsrelaterede eller
kulturelle temaer, andelen af redaktionelt indhold, andelen af selvstændigt journa-
listisk bearbejdet indhold, om der er redaktionelt indhold fra forskellige kilder, ud-
givelsesfrekvens m.v. Det fremgår endvidere, at nærmere regler herom vil blive fast-
sat i bekendtgørelse. De dele af høringssvarene, der vedrører disse forhold, håndte-
res i forbindelse med bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen vil blive sendt i offentlig hø-
ring.
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at tilskuddet til publicistiske magasiner maksimalt kan udgøre 35 pct. af mediets
redaktionelle omkostninger. Det foreslås i lovforslaget, at tilskuddet til et publici-
stisk magasin maksimalt kan udgøre 35 pct. af det publicistiske magasins redaktio-
nelle omkostninger i året forud for ansøgningen. Det foreslåede støtteloft på 35 pct.
af mediets redaktionelle omkostninger medvirker til, at de publicistiske magasiner i
lighed med øvrige medier skal have en vis egenfinansiering og et incitament til at
agere forretningsmæssigt forsvarligt og dermed en reel interesse i at være af sam-
fundsmæssig værdi og levere et efterspurgt og relevant produkt. Det foreslåede støt-
teloft på 35 pct. af mediets redaktionelle omkostninger medvirker endvidere til at
sikre mod overkompensation. Kulturministeriet lægger vægt på, at Europa-Kommis-
sionen i sin godkendelse af hovedordningen i den redaktionel produktionsstøtte har
godkendt en støtteintensitet på op til 35 pct. af mediets redaktionelle omkostninger
og finder det hensigtsmæssigt at anvende samme grænse for maksimal støtteintensi-
tet for de publicistiske magasiner.
Kulturministeriet foreslår på baggrund af høringssvaret fra Slots- og Kulturstyrel-
sen, at lovforslagets justeres, så det tilføjes i § 5 b, stk. 4, at støtte alene kan ydes til
medier, der ikke samtidig ydes distributionsstøtte til blade og tidsskiftler (Bladpul-
jen), ligesom det allerede fremgår, at støtte alene kan ydes til medier, der ikke samti-
dig ydes tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4, støtte til ugeavi-
ser, jf. § 5 a, eller etableringsstøtte, jf. § 7.
Side 20
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0021.png
Kulturministeriet foreslår på baggrund af høringssvaret fra Danske Medier, at der i
forhold til, at tilskud kan ydes til trykte og digitale publicistiske magasiner, der
”har det alsidige og mangfoldige indhold af samfundsmæssig, politisk eller kulturel
karakter, der bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat, og
som typisk karakteriserer publicistiske magasiner” i bekendtgørelse fastsættes nær-
mere regler om, hvad der forstås ved begreberne ”samfundsmæssig”, ”politisk” eller
”kulturel” karakter. Endvidere at der i forhold til, at ”Tilskud ydes til trykte og digi-
tale publicistiske magasiner, der ”er redigeret til et bredere dansk publikum” i be-
kendtgørelse fastsættes nærmere regler om, hvad der forstås ved ”et bredere dansk
publikum”.
Kulturministeriet foreslår på baggrund af høringssvaret fra Danske Medier, at der
sker en rettelse af, at publicistiske magasiner i bemærkningerne til lovforslaget
(punkt 2.4.2.) omtales som ”nyhedsmedier”, og at dette rettes til ”publicistiske maga-
siner” som øvrige steder i lovforslaget.
12. Modernisering af den redaktionelle produktionsstøtte
Danske Medier støtter en modernisering af mediestøtten med en bevægelse mod en
mere platformsneutral mediestøtte og finder en bredere definition af støtteberetti-
gede nyhedsmedier hensigtsmæssig, så den skrevne nyhedsformidling i højere grad
kan suppleres af lyd og levende billeder mv. Danske Medier ønsker en klarere defi-
nition af, hvad en "betydelig andel af nyhedsmediets samlede indhold" indbefatter,
og støtter, at skrevne nyheder fortsat skal udgøre en betydelig del af nyhedsmedi-
ers samlede indhold. Danske Medier fremhæver, at mediestøtten nu og i fremtiden
bør bero på gennemsigtige og objektive kriterier, og finder i denne henseende, at
lovforslaget efter foreningens opfattelse efterlader plads til forbedring.
JP/Politikens Hus finder den foreslåede støtteordning uhensigtsmæssig og utids-
svarende og foreslår derfor, at forslaget forkastes, og at der i stedet nedsættes
en arbejdsgruppe, der sammen med medierne kan vurdere behovet for en støtteord-
ning og i givet fald designe et moderne støtteprogram, der alene fokuserer på støtte
af indhold og ikke støtte af virksomheder.
DJ bifalder, at den redaktionelle produktionsstøtte fremover også kan ydes til me-
dier, der ikke primært består af skrevne nyheder. DJ finder dog, at intentionen om
at gøre støtten mere platformsneutral i nogen grad bliver modarbejdet med indfø-
relsen af en ny grænse, hvor 1/3 af nyhedsmediets samlede indhold skal være
skrevne nyheder. DJ opfordrer til at det i stedet bliver et krav om originalt redakti-
onelt indhold, uagtet form, der er afgørende for støtten. DJ bemærker, at det frem-
går af bemærkningerne til § 3, stk.2, nr. 6, at vurderingen af andelen af redaktio-
nelt indhold for skrevne internetbaserede nyhedsmedier sker på baggrund af en op-
måling af nyhedsmediets wireframe, og afhængig af den konkrete opmålingsme-
tode, kan dette virke som en meget ressourcekrævende tilgang, da der for mange
onlinemediers vedkommende vil være tale om opmåling af adskillige hundrede si-
der.
Side 21
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0022.png
Nye Medier opfordrer til, at de faldende læsertal ses som et strukturelt problem i
mediestøtten, der kan løses ved at justere på krav om årsværk og omnibuskravet.
Nye Medier foreslår, at kravene til at modtage redaktionel produktionsstøtte æn-
dres, så mindre medier lettere vil kunne modtage støtte fra ordningen. Specifikt fo-
reslår foreningen, at kravet om tre årsværk sænkes til et, og at dette kan udgøres
af flere personer. Foreningen foreslår også at omnibuskravet afskaffes, så nicheme-
dier kan modtage støtte fra ordningen og bemærker, at der i dag er en for snæver
opfattelse af, hvad et nyhedsmedie er.
Mediehusene Midtjylland og Sjællandske Medier opfordrer til, at der tilføjes en
tidsperiode til kravet om, at mindst halvdelen af et nyhedsmedies indhold skal be-
stå af redaktionelt stof og foreslår, at kravet løber over en uge.
Forbrugerrådet Tænk ser positivt på, at der overordnet set tænkes mere platforms-
og teknologineutralt, når det kommer til at angive kriterier for tildeling af medie-
støtte, da det i høj grad er med til at understøtte mediemangfoldigheden til gavn
for de danske forbrugere.
Medienævnet bemærker, at de teknologi- og platformsneutrale krav til ansøgere af
produktionsstøtte vil stille nye krav til nævnets tilsynsforpligtelse med modtagere
af tilskud fra ordningen. Nævnet vil derfor sandsynligvis anvende flere af de mid-
ler til konsulentydelser, der er afsat i bevillingen. Dette vil afstedkomme færre
midler til fordeling blandt tilskudsmodtagerne, eftersom uforbrugte konsulentmid-
ler fordeles blandt årets tilskudsmodtagere.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at der foretages en mindre justering af den nuværende redaktionelle produktions-
støtte for at imødekomme danskernes ændrede mediebrug. Det fremgår endvidere, at
justeringen indebærer, at det i højere grad vil være muligt at støtte medier, der ikke
kun primært består af tekstindhold, så den skrevne nyhedsformidling i højere grad
kan suppleres af lyd og billeder. På denne baggrund lægges ikke op til at gøre den
redaktionelle produktionsstøtte fuldt platforms- og teknologineutralt. Kulturmini-
steriet bemærker, at det af lovforslagets specielle bemærkninger fremgår, at der ved
”Skrevne nyheder skal dog fortsat udgøre en betydelig del af nyhedsmediets samlede
indhold.” forstås, at skrevne nyheder som minimum skal udgøre én tredjedel af ny-
hedsmediets samlede indhold.
Kulturministeriet bemærker, at der af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 ikke
følger ændringer af kriterierne for opnåelse af redaktionel produktionsstøtte (hoved-
ordningen).
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Side 22
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0023.png
13. Modernisering af innovationsstøtten
Medienævnets bemærkninger fsva. modernisering af den redaktionelle produkti-
onsstøtte gør sig også gældende for modernisering af innovationsstøtten.
Kristeligt Dagblad og Information bemærker, at siden Innovationspuljen blev op-
rettet i 2014, har både Kristeligt Dagblad og Information fået støtte til udviklings-
og omstillingsprojekter, som har haft stor betydning for mulighederne for at udgive
tidssvarende medier. Kristeligt Dagblad og Information er derfor tilfredse med, at
ordningen fortsætter og udvides, så den bliver platforms- og teknologineutral og
fremhæver, at udvidelsen imidlertid betyder, at den støtteberettigede kreds vokser,
hvorfor den foreslåede forøgelse af midlerne til ordningen med ca. 10 mio. kr. fra
2024 en forudsætning for, at ordningen fremover vil have samme effekt som i dag.
Nye Medier foreslår, at støttekriterierne for innovationspuljen udvides til også at
omfatte teknologisk og journalistisk udvikling i den bredeste forstand. Nye Medier
opfordrer til at risikovilligheden i ansøgningsprocessen øges væsentligt. Nye Me-
dier foreslår, at kravet om egenfinansiering justeres, så mediernes forventede
fremtidige indtægter kan baseres på nuværende indtægter frem for egenkapital
alene. Nye Medier foreslår også, at kravet om egenfinansiering på 60 % sænkes be-
tragteligt, og at frivilligt arbejde og overhead i form af driftsomkostninger kan
indgå i opgørelsen af egenfinansiering.
Globalnyt glæder sig over, at innovationsstøtten gøre mere platformsneutral og be-
mærker, at dette stemmer overens med mediernes virkelighed.
Iscene ser positivt på, at der lægges op til at modernisere innovationsstøtten, idet
disse tiltag vil være et afgørende løft for særligt nye medier.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at støttekriterierne for at modtage innovationsstøtte gøres platforms- og teknologi-
neutrale, så støtten kan ydes på lige fod til nyhedsformidling via skrift, video, radio,
podcast, animation mv., og at støtten som udviklingstilskud kan gives til innovative
projekter, som eksempelvis retter sig mod produktudvikling, markedsudvikling, for-
retningsudvikling og indholdsudvikling, så længe ansøgende projekters hovedfor-
mål vedrører formidling af det redaktionelle indhold.
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at der for innovationspuljen indføres en årlig omsætningsgrænse på 250 mio. kr.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at alene virksomheder og koncerner med en
årlig omsætning under 250,0 mio. kr. kan ydes tilskud til forundersøgelser og pro-
jekter om udvikling af et eksisterende, selvstændigt nyhedsmedie.
Kulturministeriet bemærker, at der af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 ikke
følger ændringer af egenfinansieringskravet for innovationspuljen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Side 23
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0024.png
14. EU-retlige forhold, statsstøtte mv.
Danske Medier opfordrer til, at lovbehandlingen af medieaftalen, herunder en
eventuel statsstøttegodkendelse i EU sker hurtigst muligt.
JP/Politikens Hus vurderer, at lovforslaget og mediestøtteordningen er i strid med
statsstøttereglerne, da ordningen er uproportional og i strid med balanceprincip-
pet. JP/Politikens Hus fremhæver, at supplementsordningen er udtryk for singu-
lær lovgivning; at afgrænsningen af lokale og regionale medier er selektiv og dis-
kriminerende, da ordningen i stedet for at støtte lokalt og regionalt indhold yder
støtte til medievirksomheder, der er placeret i et lokalt og regionalt område; at der
i vurderingen af om et nyhedsmedie er lokalt eller regionalt ingen objektive krite-
rier er for at modtage støtte; at vægtningsreglen på 1,3 for de lokale og regionale
mediers redaktionelle omkostninger kan betyde, at modtageren kan blive overkom-
penseret; og at der ikke er mulighed for prøvelse af Medienævnets skøn. Det er
JP/Politikens Hus’ vurdering, at disse fem forhold er i strid med TEUF artikel 107
om statsstøtte, og at ordningen følgelig ikke kan godkendes. JP/Politikens Hus be-
mærker, at Europa-Kommissionen i 2013 vurderede, at den daværende støtteord-
ning på tidspunktet for ansøgningen var proportional og ikke førte til ubalance i
noget marked. I 2019 gentog Europa-Kommissionen denne vurdering uden at fore-
tage en ny prøvelse af proportionaliteten og balanceprincippet. Dette til trods for,
mediemarkedet allerede i 2019 havde udviklet sig betydeligt siden 2013. JP/Politi-
kens Hus vurderer derfor, at Europa-Kommissionen skal foretage en ny vurdering
af proportionalitetsprincippet og balanceprincippet. JP/Politikens Hus bemærker,
at lovforslaget ikke gengiver en beskrivelse af proportionalitetsprincippet, at lov-
forslaget ikke har nogen beskrivelse af balanceprincippet, og hvordan ordningen
påvirker konkurrencen mellem aktørerne i markedet. JP/Politikens Hus vurderer,
at det fremsatte lovforslag påvirker konkurrencen negativt ved at tilgodese udgi-
vere af lokale og regionale medier, selvom de er i konkurrence med landsdækkende
medier både i forhold til læsere/abonnenter og i forhold til salg af annoncer, hvilket
betyder, at lokale/regionale medier opnår en uhensigtsmæssig fordel, der er kon-
kurrencebegrænsende. JP/Politikens Hus bemærker, at en støtteordning grundlæg-
gende ikke må være selektiv, hvis ordningen skal være forenelig med statsstøtte-
reglerne, hvorfor den eksisterende supplementspulje i mediestøtteloven, der alene
tilgodeser to specifikke titler, udgør selektiv støtte, der ikke kan forventes opret-
holdt af Europa-Kommissionen i forbindelse med en ny vurdering af støtteordnin-
gen. JP/Politikens Hus bemærker samlet set, at der er betydelige indsigelser og
usikkerheder om støtteordningens forenelighed med statsstøttereglerne. Selv hvis
Kommissionen accepterer ordningen er der ifølge JP/Politikens Hus stor risiko for,
at EU-Domstolen underkender støtteordningens forenelighed med statsstøttereg-
lerne, hvilket i givet fald vil resultere i, at allerede udbetalt støtte skal tilbagebeta-
les med tillæg af rente. Dette vil være en betydelig risiko at løbe for medievirksom-
heder i Danmark.
Berlingske Media finder, at den med lovforslaget foreslåede nye mediestøtteord-
ning er problematisk på
flere
afgørende punkter, hvorfor Berlingske Media derfor
er en del af den kreds af danske medievirksomheder, der har henvendt sig til EU-
Side 24
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0025.png
Kommissionen for at få afklaret lovligheden af den foreslåede ordning under stats-
støttereglerne i forbindelse med notifikationen af lovforslaget. Berlingske Media er
blandt andet af den opfattelse, at virkemidler som differentieret titelloft og vægt-
ningsreglen på 1,3 med deraf følgende kompleksitet i ordningen er unødvendige,
mangler proportionalitet og gør mediestøtteordningen selektiv og dermed i strid
med grundlæggende retlige rammer for lovlig tildeling af statsstøtte.
JFM bemærker, at koncernen er bekendt med, at flere landsdækkende aviser stil-
ler spørgsmålstegn ved, om ordningen er forenelig med EU’s statsstøtteregler. JFM
bemærker i den sammenhæng, at den foreslåede ordning ikke indebærer en EU-
stridig diskrimination mellem forskellige medier, eftersom der ikke forskelsbe-
handles mellem sammenlignelige virksomheder. Selv hvis der var tale om forskels-
behandling mellem sammenlignelige virksomheder, ville denne forskelsbehandling
være objektivt begrundet i formålet om at sikre mediernes pluralitet og dermed de-
mokratisk samtale. JFM bemærker dertil, at den foreslåede ordning ikke bliver til-
delt vilkårligt, men på baggrund af et skøn udøvet af Medienævnet. Det bemærkes,
at Medienævnets skøn i relations til den nugældende redaktionelle produktions-
støtte er godkendt af Kommissionen. JFM bemærker afslutningsvis, at den foreslå-
ede ordningen efter § 3 a og særligt stk. 8 sikrer, at der ikke sker overkompensa-
tion ved tildeling af støtte.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at den nuværende mediestøtteordning er notificeret til
og godkendt af Europa-Kommissionen, og at den ændrede mediestøtteordning vil
blive notificeret til og godkendt af Europa-Kommissionen, inden der kan udbetales
støtte efter ordningen. Det er Kulturministeriets vurdering, at Kommissionen vil
kunne godkende ordningen som forenelig statsstøtte, og der pågår dialog med Kom-
missionen forud for endelig notifikation af ordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovudkastet.
15. Konkurrenceforhold
JP/Politikens Hus vurderer, at lovforslaget begrænser konkurrencen, da mediestøt-
teordningen fortsat indeholder en række konkurrencebegrænsende elementer,
herunder navnlig om direkte og indirekte diskrimination. Den direkte diskrimina-
tion kommer til udtryk i selve lovteksten, hvor en række medievirksomheder
helt afskæres muligheden for at deltage i støtteordningerne eller begrænses i deres
støttebeløb, selv om de opfylder betingelserne for at modtage støtte. Dette er i sig
selv konkurrencebegrænsende, da kredsen af mulige støttemodtagere begrænses
på usaglig vis. Den indirekte diskrimination opstår som følge af Medienævnets
enekompetence til subjektivt at fordele støtte.
Berlingske Media bemærker, at bevilling af statsstøtte som medfinansiering af me-
diernes udgivelser per definition griber ind i konkurrencen mellem medierne og i
forholdet mellem forskellige medier, hvorfor det er afgørende, at mediestøtte er for-
Side 25
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0026.png
udsigelig ud fra lovteksten og ikke beror på skønsprægede og arbitrære vurderin-
ger, som overlades til administrative beslutninger i Medienævnet. Berlingske Me-
dia finder ikke, at det foreliggende lovforslag lever op til grundlæggende krav om
at bygge på klare, objektive tildelingskriterier og transparens. Berlingske Media
finder, at det differentierede titelloft og vægtningsreglen ud over at bidrage til ord-
ningens kompleksitet og uigennemskuelighed indebærer, at lokale og regionale me-
dier får væsentlige økonomiske fordele, som andre konkurrerende medier ikke kan
opnår under normale forretningsmæssige vilkår, hvilket ifølge Berlingske Media er
åbenbart diskriminerende og er særlig problematisk, fordi støtten til de regionale
medier er selektiv og forvrider konkurrencen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at det er væsentligt, at støtte gives
på baggrund af gennemsigtige, rimelige og ikke-diskriminerende kriterier for at
sikre en fair konkurrence mellem nyhedsmedier. Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen bemærker endvidere, at forslaget potentielt kan påvirke konkurrencen mellem
landsdækkende nyhedsmedier og lokale og regionale nyhedsmedier, da støtteloftet
for lokale og regionale nyhedsmedier er større end det generelle støtteloft. Styrel-
sen kan dog ikke på det foreliggende grundlag konkludere om forslaget forvrider
konkurrencen.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet finder, som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger, at
forskellen mellem det generelle støtteloft og støtteloftet for lokale og regionale ny-
hedsmedier potentielt kan påvirke konkurrencen mellem udbydere af de to forskel-
lige former af nyhedsmedier.
Kulturministeriet bemærker, at den nuværende mediestøtteordning er notificeret til
og godkendt af Europa-Kommissionen, og at den ændrede mediestøtteordning vil
blive notificeret til og godkendt af Europa-Kommissionen, inden der kan udbetales
støtte efter ordningen. Det er Kulturministeriets vurdering, at Kommissionen vil
kunne godkende ordningen som forenelig statsstøtte, og der pågår en dialog med
Kommissionen forud for endelig notifikation af ordningen. Kommissionen vil såle-
des foretage en vurdering af ordningens forenelighed inden for EU-statsstøttereg-
lerne, herunder ordningens påvirkning af konkurrencen i markedet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovudkastet.
16. Administration af ordningen
Danske Medier har en meget stor interesse i, at den nye lovgivning kommer til at
fungere hurtigt og effektivt, og at den bliver administrerbar for embedsværket.
JP/Politikens Hus vurderer, at lovforslaget er problematisk i forhold til forvalt-
ningsretten, da forslaget lægger op til meget skønspræget og subjektiv forvaltning
med en stor risiko for usaglighed i forvaltningen. Det skyldes ifølge JP/Politikens
Hus, at ordningen er baseret på skønsmæssige kriterier, som Medienævnet skal
Side 26
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0027.png
vurdere, at Medienævnets vurdering ikke kan prøves af anden administrativ in-
stans, ligesom domstolene i vidt omfang vil være begrænset i deres prøvelse. Det
skaber ifølge JP/Politikens Hus en betydelig risiko for vilkårlig sagsbehandling og
afgørelsespraksis samt for manglende transparens og kontrol, hvilket vil påvirke
konkurrencen negativt. JP/Politikens Hus finder det uhensigtsmæssigt, at admini-
strativ rekurs er afskåret, og at domstolsprøvelse som følge af retsområdets karak-
ter er begrænset foruden også at være meget omkostningstungt, da det kan resul-
tere i en situation, hvor Medienævnets praksis reelt aldrig prøves. JP/Politikens
Hus bemærker, at selvom der principielt er adgang til domstolsprøvelse, er det i
henhold til retspraksis ikke sandsynligt, at domstolen vil forholde sig til Medie-
nævnets skøn. Domstolen vil alene påse, at Medienævnet har inddraget relevante
kriterier, men da disse kriterier for afgrænsning af lokale og regionale medier er
meget vagt formuleret og uden vægtningskriterier, vil domstolen reelt ikke kunne
forholde sig til Medienævnets praksis, hvilket JP/Politikens Hus finder retssikker-
hedsmæssigt uacceptabelt.
Nye Medier foreslår, at Medienævnets kompetencer og sekretariat styrkes, så me-
dier kan vejledes i ansøgnings- og dokumentationsprocessen for mediestøtte. Nye
Medier foreslår derudover, at Medienævnets sammensætning afspejler et moderne
medielandskab, hvor både Danske Medier, Journalistforbundet og Nye Medier kan
udpege medlemmer, og at de yderligere uafhængige medlemmer repræsenterer
kompetencer inden for teknologi, iværksætteri og journalistisk. Nye Medier fore-
slår også, at der indføres et rotationsprincip i Medienævnet, så medlemmer højest
kan være i nævnet i tre år ad gangen.
Iscene opfordrer til at kunst- og nichemedier generelt inddrages i arbejdet med at
udpege medlemmer af Medienævnet via relevante brancheforeninger.
Pressenævnet bemærker, at medier, der modtager mediestøtte er omfattet af me-
dieansvarsloven uanset om de har indgivet anmeldelse til pressenævnet. Presse-
nævnet foretager ikke ved anmeldelse prøvelse af, om nævnet har kompetence.
Dette sker først i den situation, hvor nævnet modtager en konkret klage over et an-
meldt medie.
Medienævnet bemærker, at det med de foreslåede ændringer i mediestøtten samt
etablering af puljerne til henholdsvis ugeaviser og publicistiske magasiner kan
overvejes, om beskrivelsen af nævnets ekspertise fortsat er repræsentativ for næv-
nets opgaver. Nævnet bemærker, at det ikke kan udelukkes, at Medienævnet vil få
behov for kompetencer inden for forretningsmodeller, audiovisuel og lydbaseret ny-
hedsformidling, ugeaviser, magasinvirksomhed mv. Det kunne derfor overvejes at
udvide nævnet med et eller flere medemmer med særlig ekspertise på disse områ-
der. Medienævnet bemærker i denne sammenhæng, at der vil være øget behov for
møde- og forberedelsesaktivitet, og at det deraf kan overvejes at sætte nævnets ho-
norar op. Medienævnet bemærker, at den hidtidige praksis for den redaktionelle
produktionsstøtte har været, at medier, der én gang er godkendt til at modtage
støtte fra ordningen, ikke behøver ansøge på ny året efter, men alene indberetter
deres redaktionelle omkostninger, hvorefter nævnet foretager stikprøvekontrol
Side 27
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2759313_0028.png
blandt de støtteberettigede. Medienævnet antager at denne praksis også vil blive
aktuel for ugeavispuljen henset til de øvrige lighedspunkter med den redaktionelle
produktionsstøtte. Det bemærkes hertil, at der dog vil blive foretaget stikprøver
blandt de medier, hvis redaktionelle omkostninger er under 285.000. kr. i både
2023 og 2024.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at der af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 ikke
følger ændring af reglerne om, at Medienævnets afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed.
Kulturministeriet bemærker, at Medienævnet i forvejen på baggrund af den eksiste-
rende mediestøtteordning foretager en række skøn og vurderinger. Medienævnet vil i
sin praksis udmønte reglerne som de fremgår af lov, bemærkninger og bekendtgø-
relse.
Kulturministeriet bemærker, at de foreslåede ændringer til Medienævnets forret-
ningsorden og honorar ligger ud over nærværende lovforslag.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovudkastet.
Side 28
L 36 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Bilag 1
Oversigt over modtagne høringssvar
(De med kursiv angivne har ikke haft bemærkninger)
Berlingske Media
Bornholms Tidende
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder
Brande Bladet
Dagbladet Information
Dansk Journalistforbund - Medier & Kommunikation
Danske Lokalaviser
Danske Medier
Der Nordschleswiger
DGI
DI Digital
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Globalnyt
GRAKOM
Iscene
JFM
JP/Politikens Hus
Kristeligt Dagblad
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Mediehusene Midtjylland
Medienævnet
Nye Medier
Pressenævnet
Rigsrevisionen
Sjællandske Medier
Slots- og Kulturstyrelsen
Vadehavets Mediecenter
Side 29