Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
L 33 Bilag 1
Offentligt
2759264_0001.png
Lovforslag nr.
L 33
Folketinget 2023-24
Fremsat den 4. oktober 2023 af digitaliseringsministeren (Marie Bjerre)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om MitID og NemLog-in
(Ret til anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-in til autentifikation i interne it-systemer og mulighed for tilslutning til
MitID-løsningen for juridiske enheder, som er registreret i et andet EU-/EØS-land)
§1
I lov nr. 783 af 4. maj 2021 om MitID og NemLog-in
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, nr. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »digitale selvbetje-
ningsløsninger«: », og som sætter privatpersoner, eller er-
hvervsbrugere, associeret med en tjenesteudbyder i stand til
at tilgå dennes interne it-systemer«.
2.
§ 2, nr. 9,
affattes således:
»9) Juridisk enhed:
a) Juridisk enhed med CVR-nummer, jf. lov om Det
Centrale Virksomhedsregister, der hverken er en
offentlig myndighed eller et offentligretligt organ.
b) Juridisk enhed, som er registreret i et register i
et andet EU-/EØS-land svarende til Det Centrale
Virksomhedsregister.«
3.
I
§ 2, nr. 14, 1. pkt.,
indsættes efter »digitale selvbetje-
ningsløsninger«: »og interne it-systemer«.
4.
I
§ 2, nr. 15,
indsættes efter »digitale selvbetjeningsløs-
ninger«: »eller et eller flere interne it-systemer«.
5.
I
§ 2
indsættes som
nr. 18:
»18) Internt it-system: En tjenesteudbyders it-system, der
efter autentifikation kan tilgås af en privatperson, eller
erhvervsbruger, som er associeret med tjenesteudby-
deren.«
6.
I
§ 6
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Offentlige myndigheder og offentligretlige orga-
ner kan anvende MitID-løsningen til at give adgang til inter-
ne it-systemer. MitID-løsningen kan i dette tilfælde anskaf-
fes fra Digitaliseringsstyrelsen.«
7.
I
§ 8, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »digitale selvbetjenings-
løsninger«: », og som giver adgang til interne it-systemer«.
8.
I
§ 8, stk. 2, nr. 3, litra a,
indsættes efter »digitale selvbe-
tjeningsløsninger«: »og interne it-systemer«.
9.
I
§ 8
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Juridiske enheder, der tilsluttes et eller flere ser-
viceområder i NemLog-in, jf. stk. 2 og 3, skal være registre-
ret med CVR-nummer, jf. § 2, nr. 9, litra a.«
10.
I
§ 11
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Offentlige myndigheder og offentligretlige orga-
ner kan i rollen som tjenesteudbydere anvende serviceområ-
det Login og autentifikation, jf. § 8, stk. 2, nr. 1, til at give
adgang til interne it-systemer.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
11.
I
§ 11, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 2 og 3« til:
»stk. 2-4«.
12.
I
§ 12
indsættes efter »Juridiske enheder«: »omfattet af §
2, nr. 9, litra a,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis
de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Lovens be-
stemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
DK000031
Ministeriet for Digitalisering og Ligestilling,
Digitaliseringsstyrelsen, j.nr. 2022-4793
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Krav om registrering i Det Centrale Virksomhedsre-
gister
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Anvendelse af autentifikation til interne it-systemer
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Centrale dele af den offentlige, nationale og digitale infra-
struktur udgøres af de fællesoffentlige løsninger MitID og
NemLog-in, der sammen udgør rammen for adgang til både
offentlige og private tjenester. Det er derfor vigtigt, at løs-
ningerne og administrationen heraf holdes opdateret og til-
rettes de løbende forretningsbehov, der er hos aktørerne, der
anvender infrastrukturen, den teknologiske udvikling samt
det til enhver tid værende digitale trusselsbillede.
Bestemmelserne i lov om MitID og NemLog-in trådte i kraft
på forskellige tidspunkter. Bestemmelserne om MitID trådte
i kraft den 6. maj 2021, mens bestemmelserne om Nem-
Log-in (med undtagelse af bestemmelsen om serviceområ-
det Erhvervsadministration til brugerorganisationer) trådte i
kraft den 20. juni 2022. Bestemmelsen om serviceområdet
Erhvervsadministration til brugerorganisationer trådte i kraft
henholdsvis den 12. september 2022 og den 30. januar 2023.
Med lovforslaget skabes der mulighed for, at juridiske enhe-
der i et andet EU-/EØS-land, der er registreret i et register
svarende til Det Centrale Virksomhedsregister, kan anvende
MitID-løsningen. Den foreslåede ordning har til formål at
sikre overensstemmelse med EU-retten. Herefter skal kravet
om registrering i Det Centrale Virksomhedsregister alene
gælde juridiske enheder, der ønsker at tilslutte sig NemLog-
in.
Med lovforslaget tydeliggøres det, at interne it-systemer hos
juridiske enheder, offentlige myndigheder og offentligretlige
organer kan tilsluttes til MitID-løsningen og NemLog-in
med henblik på bl.a. at anvende autentifikation. I denne
sammenhæng opnår offentlige myndigheder og offentligret-
lige organer således en ret til at anvende MitID-løsningen og
NemLog-in.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Krav om registrering i Det Centrale Virksomhedsre-
gister
2.1.1. Gældende ret
I lov om MitID og NemLog-in er det et krav, at juridiske en-
heder i rollen som brokere, brugerorganisationer og tjeneste-
udbydere har et CVR-nummer og således er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister, jf. § 2, nr. 9, sammenholdt
med § 2, nr. 15-17. Kravet gælder både juridiske enheders
interaktion med MitID-løsningen og NemLog-in.
Kravet sikrer, at der i NemLog-in kan ske en entydig og
ensartet registrering af juridiske enheder, der er i overens-
stemmelse med den grundlæggende kilderegistrering i Det
Centrale Virksomhedsregister. Digitaliseringsstyrelsen kan
desuden i regi af NemLog-ins integration til Det Centrale
Virksomhedsregister anvende data derfra ved registreringen
af juridiske enheder i NemLog-in og modtage opdateringer
og notifikationer fra registreret, således at registreringerne i
NemLog-in altid afspejler aktuel virksomhedsstatus.
2.1.2. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Kravet om CVR-nummer er gældende for alle juridiske en-
heder, der ønsker at tilslutte sig MitID-løsningen og Nem-
Log-in.
Efter ikrafttrædelse af lov om MitID og NemLog-in har Di-
gitaliseringsstyrelsen vurderet, at et krav om CVR-nummer
for juridiske enheder, som ønsker at anvende MitID-løsnin-
gen, kan stride imod EU-rettens regler om fri bevægelig-
hed, som nærmere fastlagt i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og servicedirektivet (Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. de-
cember 2006 om tjenesteydelser i det indre marked).
For at sikre at den frie bevægelighed af tjenesteydelser ikke
hindres gives der med den foreslåede ordning mulighed for,
at juridiske enheder, som er registreret i et register i et andet
EU-/EØS-land svarende til Det Centrale Virksomhedsregi-
ster, kan anvende MitID-løsningen.
Den foreslåede ordning vil således muliggøre, at disse ju-
ridiske enheder kan gøre brug af de services, der leveres
i MitID-løsningen ved at tilslutte sig hertil i rollen som
broker uden, at der kræves registrering i Det Centrale Virk-
somhedsregister. Tilsvarende vil den foreslåede ordning mu-
liggøre, at tjenesteudbydere, der er registreret i et register
i et andet EU-/EØS-land svarende til Det Centrale Virksom-
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0003.png
3
hedsregister, kan tilslutte sig MitID-løsningen via en privat
broker uden, at der kræves CVR-nummer.
Juridiske enheder, der ikke er registeret i Det Centrale Virk-
somhedsregister eller et register svarende til Det Centrale
Virksomhedsregister i et andet EU-/EØS-land, har fortsat
ikke mulighed for at blive tilsluttet MitID-løsningen med
henblik på at blive broker eller tjenesteudbyder.
Krav om CVR-nummer fastholdes for juridiske enheder, der
tilsluttes et eller flere serviceområder i NemLog-in.
I NemLog-in er CVR-nummer særligt kritisk for at kunne
sikre ensartet og entydig identifikation af de juridiske en-
heder, som ønsker at anvende serviceområderne i NemLog-
in. Kravet om registrering i Det Centrale Virksomhedsregi-
ster fastholdes derfor for juridiske enheder, der tilsluttes et
eller flere serviceområder i NemLog-in. Dette skyldes, at
Digitaliseringsstyrelsen som ansvarlig myndighed for Nem-
Log-in har behov for en høj grad af sikkerhed for korrekt
identifikation af de aktører, der tilsluttes infrastrukturen via
serviceområderne og for at sikre, at der hurtigt kan reageres
på ændringer i de juridiske enheders status, der registreres i
Det Centrale Virksomhedsregister.
For at opretholde et højt sikkerhedsniveau i den offentli-
ge digitale infrastruktur, baserer Digitaliseringsstyrelsen sig
på opdateringer og notifikationer fra Det Centrale Virksom-
hedsregister om de aktører, der er tilsluttet NemLog-in. Det-
te giver Digitaliseringsstyrelsen mulighed for automatisk og
hurtigt at reagere på ændringer i aktuel virksomhedsstatus
fra Det Centrale Virksomhedsregister således, at der altid er
overensstemmelse mellem kilderegistreringen i Det Centrale
Virksomhedsregister, og den registrering Digitaliseringssty-
relsen har foretaget af brugerorganisationen, jf. nedenfor.
Det er en forudsætning for tilslutning til NemLog-in infra-
strukturen, at en juridisk enhed oprettes som brugerorganisa-
tion i MitID Erhverv.
MitID Erhverv er identitetsgarant for de erhvervsidentiteter,
der er oprettet hos brugerorganisationen, jf. § 2, nr. 16, i
lov om MitID og NemLog-in. Hermed forstås, at Digitali-
seringsstyrelsen dels indestår for koblingen mellem en iden-
tificeret fysisk person og erhvervsidentiteten, dels indestår
for, at der er en korrekt kobling mellem erhvervsidentiteten
og brugerorganisationen.
Det er centralt at sikre, at tjenesteudbydere og andre aktø-
rer, som erhvervsidentiteterne kommunikerer med via infra-
strukturen, til enhver tid kan have tillid til erhvervsidentite-
ternes validitet. Dette sikres ved, at Digitaliseringsstyrelsen
løbende modtager opdateringer om virksomhedsstatus fra
Det Centrale Virksomhedsregister om den enkelte brugeror-
ganisation uanset, hvilken virksomhedsform brugerorganisa-
tionen er registreret med.
På baggrund af virksomhedsnotifikationer kan Digitalise-
ringsstyrelsen sikre, at virksomheder, der ikke længere har
den korrekte eller nødvendige virksomhedsstatus i Det Cen-
trale Virksomhedsregister suspenderes eller spærres. Eksem-
pelvis vil en virksomhed, der i Det Centrale Virksomheds-
register markeres som under konkurs, automatisk blive sus-
penderet i MitID Erhverv og kan først genåbnes af en
kurator, der kan dokumentere at være udpeget af skifteret-
ten. Dette forhindrer, at virksomhedens medarbejdere i mel-
lemtiden kan anvende erhvervsidentiteter til at handle på
vegne af virksomheden i modstrid med gældende regler.
2.2. Anvendelse af autentifikation til interne it-systemer
2.2.1. Gældende ret
Lov om MitID og NemLog-in bygger på et grundlag, hvor
offentlige myndigheder og offentligretlige organer, under i
loven nærmere fastsatte betingelser, enten har ret eller pligt
til at anvende MitID-løsningen og serviceområderne i Nem-
Log-in, jf. §§ 6 og 11.
Den ovenfor anførte ret eller pligt til at anvende MitID-løs-
ningen og serviceområderne i NemLog-in danner grundlaget
for, at offentlige myndigheder og offentligretlige organer i
rollen som tjenesteudbydere kan benytte MitID-løsningen
gennem serviceområdet Login og autentifikation, jf. §§ 8,
stk. 2, nr. 1, og 11, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, uden at skulle
gennemføre et udbud.
I § 2, nr. 15, i lov om MitID og NemLog-in, defineres en tje-
nesteudbyder som en offentlig myndighed, et offentligretligt
organ eller en juridisk enhed, der er ansvarlig for en eller
flere digitale selvbetjeningsløsninger.
En digital selvbetjeningsløsning defineres i lovens § 2, nr.
12, som et it-system, hvor privatpersoner eller erhvervsbru-
gere med digitale identiteter kan tilgå digital selvbetjening
efter at være blevet autentificeret. Det følger af de specielle
bemærkninger til bestemmelsen, at såfremt der er tale om
internt anvendte onlinetjenester eller it-systemer inden for
et myndighedsområde, som ikke udstiller digitale services
til offentlig anvendelse, er disse ikke at anse som digitale
selvbetjeningsløsninger i lovens forstand og er derfor ikke
påkrævet tilslutning til NemLog-in og MitID-løsningen.
2.2.2. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Definitionen af digitale selvbetjeningsløsninger omfatter ik-
ke internt anvendte onlinetjenester, og det vurderes derfor, at
det er uklart, i hvilket omfang interne it-systemer er omfattet
af lov om MitID og NemLog-in, herunder i forhold til om
anvendelsen er omfattet af en ret eller pligt til at tilslutte dis-
se til NemLog-in og MitID-løsningen. Årsagen til, at internt
anvendte onlinetjenester ikke er omfattet af definitionen af
digitale selvbetjeningsløsninger, er, at MitID-løsningen og
NemLog-in ikke i alle tilfælde vil være hensigtsmæssig at
anvende til intern brug, og fordi en pligt til anvendelse ville
medføre urimelige økonomiske konsekvenser, da efterlevel-
sen forudsætter, at relevante interne it-systemer og processer
omlægges. Omvendt har det dog ikke været hensigten at
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0004.png
4
forhindre anvendelsen af MitID-løsningen og NemLog-in til
brug for interne it-systemer, herunder at en sådan anvendel-
se kan ske uden, at den pågældende offentlige myndighed
eller offentligretlige organ skal gennemføre udbud heraf.
Med den foreslåede ændring af definitionen af en tjeneste-
udbyder, fastsættes det, at en tjenesteudbyder også kan være
ansvarlig for interne it-systemer. Det tydeliggøres hermed,
at tjenesteudbydere har ret til at tilslutte de interne it-syste-
mer til NemLog-in.
Den foreslåede ordning vil medføre, at autentifikation til
interne systemer omfattes af retten til anvendelse, idet der
fastslås en ret til anvendelse hos offentlige myndigheder
og offentligretlige organer. Offentlige myndigheder og of-
fentligretlige organer pålægges ikke en pligt til at anven-
de MitID-løsningen og NemLog-in til deres interne it-sy-
stemer. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer
kan herefter vælge, om de interne it-systemer skal tilsluttes
NemLog-in, eller om autentifikation til de interne it-syste-
mer skal ske på anden vis. Den foreslåede ordning ændrer
ikke på pligten til at anvende MitID-løsningen og NemLog-
in i offentlige myndigheder og offentligretlige organers digi-
tale selvbetjeningsløsninger, jf. §§ 6 og 11, stk. 1 og 2, i lov
om MitID og NemLog-in.
For at sikre en afgrænsning mellem en digital selvbetje-
ningsløsning og et internt it-system foreslås i § 1, nr. 5,
en definition af et internt it-system, som et it-system hos
en tjenesteudbyder, der efter autentifikation kan tilgås af
privatpersoner eller erhvervsbrugere, der begge er associeret
med tjenesteudbyderen.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til den
foreslåede § 1, nr. 5.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget ændrer ikke på de økonomiske konsekvenser
for etablering, drift og vedligeholdelse af infrastrukturerne,
der er vurderet i forbindelse med vedtagelsen af lov om
MitID og NemLog-in.
Lovforslaget vurderes at leve op til de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning og har været i høring i Digita-
liseringsstyrelsens sekretariat for digitaliseringsklar lovgiv-
ning. Tydeliggørelse af forhold relateret til brug af interne
it-systemer hos offentlige myndigheder og offentligretlige
organer vurderes at styrke anvendelsen af MitID og Nem-
Log-in og er dermed en realisering af princip 6 om anven-
delse af offentlige digital infrastruktur.
Det vurderes således, at lovforslaget ikke har økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Det forhold, at juridiske enheder, der er registreret i et re-
gister i et andet EU-/EØS-land svarende til Det Centrale
Virksomhedsregister, kan tilslutte sig som brokere og/eller
tjenesteudbydere til MitID-løsningen uden at være registre-
ret i Det Centrale Virksomhedsregister, giver en øget fri
bevægelighed for juridiske enheder i EU-/EØS-lande. Det-
te kan således minimere de økonomiske og administrative
konsekvenser for juridiske enheder, der ikke skal afholde
omkostninger med henblik på at blive registreret i Det Cen-
trale Virksomhedsregister.
Der vurderes ikke at være yderligere økonomiske og admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konse-
kvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konse-
kvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget sikres det, at muligheden for at anvende
MitID-løsningen bringes i overensstemmelse med EU-ret-
tens krav til den frie bevægelighed af tjenesteydelser. Det
i lov om MitID og NemLog-in fastsatte krav om, at alle
juridiske enheder skal have et CVR-nummer for at kunne
tilslutte sig MitID-løsningen ændres, idet krav om registre-
ring i Det Centrale Virksomhedsregister for at kunne anven-
de MitID vurderes at kunne være i strid med bestemmelser-
ne i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde,
navnlig art. 56, og servicedirektivet.
Opretholdelsen af krav om CVR-nummer for tilslutning til
serviceområderne i NemLog-in er begrundet i sikkerheds-
hensyn og særlige krav til tilliden i denne del af infra-
strukturen, hvor det bl.a. er af særlig kritisk betydning,
at virksomhedsregistreringer i NemLog-in løbende opdate-
res fra Det Centrale Virksomhedsregister. Digitaliseringssty-
relsen modtager automatisk notifikationer fra Det Centra-
le Virksomhedsregister om ændringer i virksomhedsstatus
for tilsluttede juridiske enheder, hvorved styrelsen i egne
services løbende afspejler den grundlæggende virksomheds-
registrering. Dette er særlig vigtigt, idet NemLog-in over
for såvel offentlige som private tjenesteudbydere er identi-
tetsgarant for erhvervsidentiteter oprettet hos NemLog-in i
serviceområdet Erhvervsadministration. Virksomhedsstatus
fra Det Centrale Virksomhedsregister muliggør fx, at Digi-
taliseringsstyrelsen kan lukke for brugerorganisationer og
derved rettigheder for tilknyttede erhvervsbrugere, hvis den
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0005.png
5
pågældende brugerorganisation markeres som ophørt i Det
Centrale Virksomhedsregister.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 21. juni 2023
til den 17. august 2023 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsministe-
riet, Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, Erhvervsmi-
nisteriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsmini-
steriet, Kirkeministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Skatteministeriet, Social-,
Bolig- og Ældreministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet, Transportministeriet, Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet, Økonomiministeriet, ATP, Advokatsamfundet, AE
– Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL – Danmarks al-
mene boliger, Danmarks Statistik, Danmarks Nationalbank,
10. Sammenfattende skema
Dansk IT, Dansk standard, Forum for digital sikkerhed,
Danske advokater, DI Digital /Dansk Industri, DKCERT,
Finans Danmark, Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, For-
eningen Danske Revisorer, FSR – danske revisorer, Forsik-
ring og Pension, Landsforeningen Ældre Sagen, Landbrug
og Fødevarer, LOS – Landsorganisationen for private tilbud,
Microsoft Danmark, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, TI – Teleindustrien, Danske Handicapor-
ganisationer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Danske Regioner, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det centrale Handicapråd, SMVdanmark,
IBIZ-center, IT-Branchen, Institut for menneskerettigheder,
IT-Politisk Forening, KMD, KL – Kommunernes Landsfor-
ening, KOMBIT, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Pro-
sa, Forbundet af IT-Professionelle, Rigsombudsmanden i
Grønland, Naalakkersuisut (via Rigsombudsmanden i Grøn-
land), Rigsombudsmanden på Færøerne, Landsstyret (via
Rigsombudsmanden på Færøerne), Rigsrevisionen, Psykia-
trifonden, Nets DanID A/S og Aeven A/S.
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Meget begrænsede positive konsekvenser Ingen
erhvervslivet
for virksomheder, som er registreret i et
register i et andet EU-/EØS-land svarende
til Det Centrale Virksomhedsregister.
Administrative konsekvenser Meget begrænsede positive konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
for virksomheder, som er registreret i et
register i et andet EU-/EØS-land svarende
til Det Centrale Virksomhedsregister.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget sikres der overensstemmelse med reglerne om fri bevægelighed,
idet mulige barrierer for EU-/EØS registrerede virksomheders adgang til MitID-løs-
ningen er fjernet ved, at krav om CVR-nummer ikke er generelt gældende.
Ja
Nej
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering/
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0006.png
6
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 2, nr. 6, i lov om MitID og NemLog-in,
at NemLog-in defineres som den fællesoffentlige digitale
infrastrukturløsning, som sætter privatpersoner og erhvervs-
brugere med digitale identiteter i stand til at interagere
med digitale selvbetjeningsløsninger. Bestemmelsen fastsæt-
ter desuden, at NemLog-in er den nationale identitetsgarant
for erhvervsidentiteter, og at NemLog-in indeholder de ser-
viceområder, som angives i lovens § 8, stk. 2, og 3.
Det foreslås, at der i
§ 2, nr. 6, 1. pkt.,
efter »digitale selv-
betjeningsløsninger« indsættes », og som sætter privatperso-
ner, eller erhvervsbrugere, associeret med en tjenesteudby-
der i stand til at tilgå dennes interne it-systemer«.
Med den foreslåede ændring omfattes interne it-systemer
af definitionen af NemLog-in, således at det fremgår, at
NemLog-in både sætter privatpersoner og erhvervsbrugere
med digitale identiteter i stand til at interagere med digitale
selvbetjeningsløsninger og til at tilgå en tjenesteudbyders in-
terne it-systemer. Interaktion med interne it-systemer forud-
sætter, at privatpersonen eller erhvervsbrugeren er associeret
med tjenesteudbyderen af det pågældende interne it-system,
jf. den foreslåede definition af internt it-system i § 2, nr. 18.
Den foreslåede ændring af § 2, nr. 6, 1. pkt., er en konse-
kvens af den foreslåede § 11, stk. 4, om retten til at tilslutte
interne it-systemer til NemLog-in.
Der henvises endvidere til pkt. 2.1 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 2
Der findes gældende ret på området for så vidt angår ju-
ridiske enheder, der er registeret med et CVR-nummer i
henhold til lov om Det Centrale Virksomhedsregister.
Det foreslås i
§ 2, nr. 9,
at definere juridisk enhed som a)
Juridisk enhed med CVR-nummer, jf. lov om Det Centrale
Virksomhedsregister, der hverken er en offentlig myndighed
eller et offentligretligt organ eller b) Juridisk enhed, som er
registreret i et register i et andet EU-/EØS-land svarende til
Det Centrale Virksomhedsregister.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, nr. 9, litra a, medfører,
at begrebet juridisk enhed defineres som en juridisk enhed
med et CVR-nummer, jf. lov om det Centrale Virksomheds-
register, der ikke enten er en offentlig myndighed, jf. lov
om MitID og NemLog-in § 2, nr. 10, eller et offentligretligt
organ, jf. den gældende lov om MitID og NemLog-in §
2, nr. 11. Til definitionen af begrebet juridisk enhed hører
således ikke offentlige myndigheder og offentligretlige orga-
ner, uanset om de i andre sammenhænge, bl.a. i lov om
det Centrale Virksomhedsregister, betragtes som juridiske
enheder. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer
er selvstændigt defineret. For afgrænsningen af en offentlig
myndighed eller et offentligretligt organ henvises til lov om
MitID og NemLog-in § 2, nr. 10 og 11.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, nr. 9, litra b, medfører
at begrebet juridisk enhed defineres som en juridisk enhed,
som er registreret i et register i et andet EU-/EØS-land sva-
rende til Det Centrale Virksomhedsregister.
Juridiske enheder kan eksempelvis være kapitalselskaber og
offentlige myndigheder i andre EU-/EØS-lande. For at et
register kan anses som svarende til det Det Centrale Virk-
somhedsregister, skal det pågældende register være autori-
tativt. Ved autoritativt register skal i denne sammenhæng
forstås, at registret udgør en officiel og anerkendt kilde for
registreringer af juridiske enheder i det pågældende EU-/
EØS-land.
Den foreslåede udvidelse af definitionen af en juridisk en-
hed skal bringe reglerne i overensstemmelse med den frie
bevægelighed for tjenesteydelser, som fastlagt i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og ser-
vicedirektivet.
For så vidt angår MitID-løsningen skabes der med bestem-
melsen hjemmel til, at juridiske enheder uden CVR-nummer
kan omfattes af tilrådighedsstillelsen af MitID-løsningen
som fastsat i § 3, stk. 1, i lov om MitID og NemLog-in,
såfremt de er registreret i et register i et andet EU/EØS-
land svarende til Det Centrale Virksomhedsregister. Dette
vil betyde, at sådanne juridiske enheder, der ønsker at gø-
re brug af de services, der leveres i MitID-løsningen kan
tilslutte sig hertil i rollen som broker uden, at der kræves
CVR-nummer. Tilsvarende kan tjenesteudbydere tilslutte sig
MitID-løsningen via en privat broker uden, at der kræves
CVR-nummer.
Juridiske enheder uden CVR-nummer kan ikke tilsluttes til
serviceområderne i NemLog-in. Der henvises til den foreslå-
ede bestemmelse i § 8, stk. 4, og de specielle bemærkninger
hertil.
Der henvises endvidere til pkt. 2.1 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0007.png
7
Til nr. 3
Det følger af § 2, nr. 14, i lov om MitID og NemLog-in, at et
elektronisk identifikationsmiddel defineres som en materiel
enhed, en immateriel enhed eller en kombination af disse,
der indeholder personidentifikationsdata, og som bruges til
autentifikation i digitale selvbetjeningsløsninger. Et elektro-
nisk identifikationsmiddel består af et eller flere elementer,
der hver især er et elektronisk identifikationsmiddel.
Det foreslås, at der i
§ 2, nr. 14, 1. pkt.,
efter »digitale
selvbetjeningsløsninger« indsættes »og interne it-systemer«.
Med den foreslåede ændring omfattes interne it-systemer af
definitionen af et elektronisk identifikationsmiddel, således
at det fremgår, at det elektroniske identifikationsmiddel både
bruges til autentifikation over for digitale selvbetjeningsløs-
ninger og interne it-systemer.
Den foreslåede ændring af § 2, nr. 14, 1. pkt., er en konse-
kvens af den foreslåede § 11, stk. 4, om retten til at tilslutte
interne it-systemer til NemLog-in.
Der henvises endvidere til pkt. 2.1 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af § 2, nr. 15, i lov om MitID og NemLog-in, at
en tjenesteudbyder defineres som en offentlig myndighed, et
offentligretligt organ eller en juridisk enhed, der er ansvarlig
for en eller flere digitale selvbetjeningsløsninger.
Det foreslås, at der i
§ 2, nr. 15,
efter »digitale selvbetje-
ningsløsninger« indsættes »eller et eller flere interne it-sy-
stemer«.
Med den foreslåede ændring i § 2, nr. 15, kan en tjenesteud-
byder ligeledes være ansvarlig for et eller flere interne-it-sy-
stemer.
Tjenesteudbyder kan således anvende MitID-løsningen og/
eller NemLog-in til autentifikation af en privatperson eller
en erhvervsbruger, til digitale selvbetjeningsløsninger og til
at give adgang til interne it-systemer.
Der henvises i øvrigt til definitionen af et internt it-system
i de specielle bemærkninger nedenfor til den foreslåede be-
stemmelse i § 2, nr. 18.
Der henvises endvidere til pkt. 2.2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 5
Der findes ikke gældende ret på området.
Det forslås, at der i
§ 2, nr. 18,
indsættes en bestemmelse
hvorefter et internt it-system defineres som en tjenesteud-
byders it-system, der efter autentifikation kan tilgås af pri-
vatpersoner, eller erhvervsbrugere, som er associeret med
tjenesteudbyder.
Interne it-systemer kan fx være en tjenesteudbyders interne
sagsbehandlingssystemer og intranet.
Begrebet ”associeret med” skal forstås som både medarbej-
dere ansat hos tjenesteudbyderen og personer med anden
tilknytning, uden at der foreligger et ansættelsesforhold mel-
lem personen og tjenesteudbyderen. Denne forståelse er i
overensstemmelse med NSIS-standardens beskrivelse af as-
sociering mellem fysiske personer og juridiske enheder, jf.
National Standard for Identiteters Sikringsniveauer, punkt
1.4.
De privatpersoner og erhvervsbrugere, der er omfattet af
brugerkredsen for et internt it-system, vil altid være under-
lagt en på forhånd etableret associering med tjenesteudby-
deren. Et system, der stilles til rådighed for privatpersoner
og erhvervsbrugere, der ikke på forhånd er associeret med
tjenesteudbyderen vil have karakter af en digital selvbetje-
ningsløsning og ikke et internt it-system. Der henvises i
øvrigt til definitionen af en digital selvbetjeningsløsning i §
2, nr. 12, i lov om MitID og NemLog-in.
Bestemmelsen ændrer ikke på princippet om dobbelt frivil-
lighed, jf. § 9, stk. 2, i lov om MitID og NemLog-in, hvor-
efter både erhvervsbrugeren og brugerorganisationen skal
acceptere, at erhvervsbrugerens private MitID-identifikati-
onsmiddel benyttes i sammenhæng med erhvervsidentiteten.
Det forventes, at autentifikation med MitID og NemLog-in
over for interne it-systemer primært vil blive anvendt af
erhvervsbrugere. Privatpersoner uden erhvervsidentiteter i
MitID Erhverv kan dog også anvende disse fx som grundlag
for en identitetssikring hos offentlige myndigheder eller of-
fentligretlige organer ved fornyelse af et lokalt password for
at opnå adgang til myndighedens interne it-systemer. Typisk
vil privatpersoner i de relevante anvendelsesscenarier være
medarbejdere ansat hos tjenesteudbyderen uden dog at være
registreret med en erhvervsidentitet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Interne it-systemer er ikke reguleret i lov om MitID og
NemLog-in og nævnes alene i lovens bemærkninger. Det
fremgår således ikke med tilstrækkelig tydelighed, om of-
fentlige myndigheder og offentligretlige organers interne it-
systemer kan eller skal tilsluttes MitID-løsningen.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 3
i § 6, hvoref-
ter offentlige myndigheder og offentligretlige organer kan
anvende MitID-løsningen til at give adgang til interne it-sy-
stemer. MitID-løsningen kan i dette tilfælde anskaffes fra
Digitaliseringsstyrelsen.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at tydeliggøre,
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0008.png
8
at offentlige myndigheder og offentligretlige organer har
mulighed for at anvende MitID-løsningen til brug for auten-
tifikation over for interne it-systemer uden, at der samtidig
etableres en pligt til at anskaffe MitID-løsningen fra Digita-
liseringsstyrelsen. Bestemmelsen finder anvendelse uanset,
om der fra det interne it-system udføres en myndighedsop-
gave eller ej.
Med den foreslåede bestemmelse opnår offentlige myndig-
heder og offentligretlige organer ret til at give adgang til
interne it-systemer med MitID uden at gennemføre et selv-
stændigt udbud, såfremt løsningen anskaffes fra Digitalise-
ringsstyrelsen.
Det bemærkes, at den foreslåede ret til at anvende MitID-
løsningen til interne it-systemer bliver omfattet af § 15,
stk. 2, i lov om MitID og NemLog-in, hvoraf fremgår, at
offentlige myndigheder og offentligretlige organer betaler
for MitID-løsningen og NemLog-in gennem fælles offentlig
finansiering eller ved betaling af vederlag fastsat af finans-
ministeren, nu digitaliserings- og ligestillingsministeren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af § 8, stk. 2, nr. 1, i lov om MitID og Nem-
Log-in, at serviceområdet Login og autentifikation sikrer, at
privatpersoner og erhvervsbrugere kan tilgå digitale selvbe-
tjeningsløsninger.
Det foreslås, at der i
§ 8, stk. 2, nr. 1,
efter »digitale selv-
betjeningsløsninger« indsættes », og som giver adgang til
interne it-systemer«.
Med bestemmelsen foreslås det således, at interne it-syste-
mer også kan tilsluttes serviceområdet Login og autentifika-
tion. Tilslutningen forventes at ske på samme måde og på
samme vilkår som tilslutningen af digitale selvbetjeningsløs-
ninger.
Vilkår for tilslutning af offentlige myndigheder og offentlig-
retlige organers digitale selvbetjeningsløsninger er fastsat i
bekendtgørelse nr. 968 af 10. juni 2022 om tilrådighedsstil-
lelse og anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-in for
offentlige myndigheder og offentligretlige organer. Vilkår
for tilslutning af juridiske enheders digitale selvbetjenings-
løsninger fremgår af www.nemlog-in.dk. Vilkår fastsat i be-
kendtgørelse og vilkår for tilslutning af juridiske enheder,
der omfattes af den foreslåede § 2, nr. 9, vil i fornødent
omfang blive opdateret som følge af lovforslaget.
Der henvises endvidere til pkt. 2.2. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 8
Det følger af § 8, stk. 2, nr. 3, litra a, i lov om MitID
og NemLog-in, at offentlige myndigheder, offentligretlige
organer og juridiske enheder kan udstille digital signering af
dokumenter i digitale selvbetjeningsløsninger.
Det foreslås, at der i
§ 8, stk. 2, nr. 3, litra a,
efter »digitale
selvbetjeningsløsninger« indsættes »og interne it-systemer«.
Men den foreslåede ændring af § 8, stk. 2, nr. 3, litra a,
indføres ret til at udstille digital signering af dokumenter i
interne it-systemer.
Med bestemmelsen foreslås det således, at interne it-syste-
mer kan tilsluttes serviceområdet Digital signering. Tilslut-
ningen forventes at ske på samme måde og på samme vilkår
som tilslutningen af digitale selvbetjeningsløsninger.
Vilkår for tilslutning af offentlige myndigheder og offentlig-
retlige organers digitale selvbetjeningsløsninger er fastsat i
bekendtgørelse nr. 968 af 10. juni 2022 om tilrådighedsstil-
lelse og anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-in for
offentlige myndigheder og offentligretlige organer. Vilkår
for tilslutning af juridiske enheders digitale selvbetjenings-
løsninger fremgår af www.nemlog-in.dk. Vilkår fastsat i be-
kendtgørelse og vilkår for tilslutning af juridiske enheder
der omfattes af den foreslåede § 2, nr. 9, vil i fornødent
omfang blive opdateret som følge af lovforslaget.
Der henvises endvidere til pkt. 2.2. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 9
I lov om MitID og NemLog-in er det et krav, at juridiske
enheder, der tilsluttes NemLog-in, skal være registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Dette følger af definitionen af
en juridisk enhed, jf. § 2, nr. 9, i lov om MitID og NemLog-
in.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 4
i § 8. Efter den
foreslåede bestemmelse kræves det, at juridiske enheder, der
tilsluttes et eller flere serviceområder i NemLog-in, jf. stk. 2
og 3, fortsat skal være registreret med CVR-nummer, jf. den
foreslåede § 2, nr. 9, litra a.
Med den foreslåede ændring til § 2, nr. 9, omfatter juridiske
enheder fremover både juridiske enheder registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister og juridiske enheder registre-
ret i et register i et andet EU-/EØS-land svarende til Det
Centrale Virksomhedsregister. For at fastholde gældende ret
således, at juridiske enheder, der tilsluttes et eller flere ser-
viceområder i NemLog-in, fortsat skal have et CVR-num-
mer, har den foreslåede § 8, stk. 4, til formål at sikre dette
ved at kræve, at tilsluttede juridiske enheder skal være om-
fattet af den foreslåede § 2, nr. 9, litra a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 10
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0009.png
9
Interne it-systemer er ikke reguleret i lov om MitID og
NemLog-in og nævnes alene i lovens bemærkninger. Det
fremgår således ikke med tilstrækkelig tydelighed, om of-
fentlige myndigheder og offentligretlige organers interne it-
systemer kan eller skal tilsluttes NemLog-in.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 4
i § 11. Efter den
foreslåede bestemmelse kan offentlige myndigheder og of-
fentligretlige organer i rollen som tjenesteudbydere anvende
serviceområdet Login og autentifikation, jf. § 8, stk. 2, nr. 1,
til at give adgang til interne it-systemer.
Pligter og rettigheder for offentlige myndigheder og offent-
ligretlige organers anvendelse af NemLog-in er reguleret i
§ 11 i lov om MitID og NemLog-in for så vidt angår anven-
delse af NemLog-in til digitale selvbetjeningsløsninger.
Med den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 4, skabes der
en ret for offentlige myndigheder og offentligretlige organer
til, i rollen som tjenesteudbydere, at give adgang til interne
it-systemer.
Den foreslåede bestemmelse muliggør, at der efter autentifi-
kation af digitale identiteter kan logges på interne it-syste-
mer gennem NemLog-in hos offentlige myndigheder eller
offentligretlige organer. Forslaget indebærer, at offentlige
myndigheder og offentligretlige organer får mulighed for at
anvende serviceområdet Login og autentifikation til interne
it-systemer.
Der kan være mange forskelligartede behov for autentifika-
tion til interne it-systemer samt forskellige tekniske og or-
ganisatoriske krav hertil. Offentlige myndigheder og offent-
ligretlige organer forpligtes derfor ikke, da anvendelsen af
NemLog-in ikke nødvendigvis kan imødekomme de forskel-
lige behov og krav, der kan være knyttet til anvendelse af
interne it-systemer.
Når offentlige myndigheder og offentligretlige organer gives
en ret til at anvende serviceområdet Login og autentifikation
til interne it-systemer, understøttes de digitale arbejdsgange
gennem autentifikation på et veldefineret sikringsniveau,
som allerede er kendt på tværs af offentlige digitale selvbe-
tjeningsløsninger. Det kan fx for nogle offentlige myndighe-
der og offentligretlige organer, som allerede har en digital
selvbetjeningsløsning, der kan tilgås via NemLog-in, være
en administrativ lettelse at anvende den samme autentifikati-
onsløsning til at tilgå den interne del af myndighedens it-sy-
stemer. Dette muliggøres ved den foreslåede lovændring.
Der henvises endvidere til pkt. 2.2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 11
I lov om MitID og NemLog-in fremgår det i § 11, stk. 4, der
med lovforslaget bliver til stk. 5, at offentlige myndigheder
og offentligretlige organer i de i § 11, stk. 2 og 3 anførte
tilfælde kan anskaffe serviceområderne fra Digitaliserings-
styrelsen.
Det foreslås, at
§ 11, stk. 5
ændres fra »stk. 2 og 3« til »stk.
2-4«.
Den foreslåede ændring medfører, at 2. led udvides med en
ret til at anvende NemLog-in ved autentifikation over for in-
terne it-systemer. Den foreslåede ændring er en konsekvens
af den foreslåede § 11, stk. 4, om retten til at tilslutte interne
it-systemer til NemLog-in.
Der henvises endvidere til pkt. 2.2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 12
I lov om MitID om NemLog-in § 12 fastslås det, at juridiske
enheder kan indgå aftale med Digitaliseringsstyrelsen om
anvendelse af serviceområderne nævnt i § 8, stk. 2, nr. 1 og
3, og stk. 3.
Det foreslås, at der i
§ 12,
efter »Juridiske enheder« indsæt-
tes »omfattet af § 2, nr. 9, litra a,«
I lov om MitID og NemLog-in er det et krav, at juridiske
enheder, der tilsluttes NemLog-in, skal være registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Dette følger af definitionen af
en juridisk enhed, jf. § 2, nr. 9, i lov om MitID og NemLog-
in.
Med den foreslåede ændring af § 2, nr. 9, omfatter juridiske
enheder både juridiske enheder registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister, og juridiske enheder registreret i et
register i et andet EU-/EØS-land svarende til Det Centrale
Virksomhedsregister. For at fastholde gældende ret således,
at juridiske enheder, der indgår aftale med Digitaliserings-
styrelsen om anvendelse af serviceområderne nævnt i lovens
§ 8, stk. 2, nr. 1 og nr. 3, og stk. 3, fortsat skal have et
CVR-nummer, er det nødvendigt at foretage den foreslåede
ændring i § 12 i lov om MitID og NemLog-in.
Om den nærmere begrundelse for at fastholde kravet om
CVR-nummer ved tilslutning til NemLog-in henvises til
de almindelige bemærkninger punkt 2.1.2 og de specielle
bemærkninger til den foreslåede § 8, stk. 4.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Til § 3
Det følger af § 26 i lov om MitID og NemLog-in, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger. Det følger af bestemmelsen,
at loven endvidere kan sættes i kraft på forskellige tidspunk-
ter.
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0010.png
10
For så vidt angår Grønland er der udstedt kongelig anord-
ning nr. 2090 af 23. november 2021 om ikrafttræden for
Grønland af lov om MitID og NemLog-in.
Ved bekendtgørelse nr. 920 af 10. juni 2022 er § 3, § 4, §
5, stk. 1, § 15, stk. 3, og §§ 18-22 i kongelig anordning nr.
2090 af 23. november 2021 sat i kraft pr. 1. juli 2022.
Der er i medfør af § 4, stk. 2, og § 5, stk. 1, i kongelig
anordning nr. 2090 af 23. november 2021 om ikrafttræden
for Grønland af lov om MitID og NemLog-in, udstedt be-
kendtgørelse om MitID til privatpersoner (bekendtgørelse
nr. 921 af 10. juni 2022). Bekendtgørelsen trådte i kraft 1.
juli 2022.
Lov om MitID og NemLog-in er ikke sat i kraft for Færøer-
ne.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvist kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold til-
siger. Det foreslås endvidere, at lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Den foreslåede § 3 medfører, at loven ikke vil gælde for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt
eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grøn-
landske forhold tilsiger. Den foreslåede bestemmelse medfø-
rer, at lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter. Bestemmelsen svarer til territorialbestemmelsen
i lov om MitID og NemLog-in.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 783 af 4. maj 2021 om MitID og NemLog-in foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, nr. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »digitale selvbetjenings-
løsninger«: », og som sætter privatpersoner, eller erhvervsbru-
nr. 6) NemLog-in: Den fællesoffentlige digitale infrastruktur- gere, associeret med en tjenesteudbyder i stand til at tilgå den-
løsning, som sætter privatpersoner og erhvervsbrugere med nes interne it-systemer«
digitale identiteter i stand til at interagere med digitale selvbe-
tjeningsløsninger. NemLog-in er endvidere den nationale iden-
titetsgarant for erhvervsidentiteter. NemLog-in indeholder de
serviceområder, som angives i § 8, stk. 2 og 3.
nr. 7-17) ---
§ 2, nr. 1-8) ---
§ 2, nr. 1-5) ---
2.
§ 2, nr. 9,
affattes således:
nr. 9) Juridisk enhed: Juridisk enhed med et CVR-nummer, jf. »9) juridisk enhed:
lov om Det Centrale Virksomhedsregister, der hverken er en
offentlig myndighed eller et offentligretligt organ.
a) Juridisk enhed med CVR-nummer, jf. lov om Det Centrale
Virksomhedsregister, der hverken er en offentlig myndighed
nr. 10 -17) ---
eller et offentligretligt organ.
b) Juridisk enhed, som er registreret i et register i et andet
EU-/EØS-land svarende til Det Centrale Virksomhedsregister.«
§ 2, nr. 1-13) ---
nr. 14) Elektronisk identifikationsmiddel: En materiel enhed,
en immateriel enhed eller en kombination af disse, der indehol-
der personidentifikationsdata, og som bruges til autentifikation
i digitale selvbetjeningsløsninger. Et elektronisk identifikati-
onsmiddel består af et eller flere elementer, der hver især er et
elektronisk identifikationsmiddel.
3. I
§ 2, nr. 14, 1. pkt.,
indsættes efter »digitale selvbetjenings-
løsninger«: »og interne it-systemer«
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0011.png
11
nr. 15-17) ---
§ 2, nr. 1-14) ---
nr. 15) Tjenesteudbyder: En offentlig myndighed, et offentlig-
retligt organ eller en juridisk enhed, der er ansvarlig for én
eller flere digitale selvbetjeningsløsninger.
nr.16-17) ---
§ 2, nr. 1-17) ---
4. I
§ 2, nr. 15,
indsættes efter »digitale selvbetjeningsløsnin-
ger«: »eller et eller flere interne it-systemer«
5. I
§ 2
indsættes som
nr. 18:
»18) Internt it-system: En tjenesteudbyders it-system, der efter
autentifikation kan tilgås af en privatperson, eller erhvervsbru-
ger, som er associeret med tjenesteudbyderen.«
§ 6, stk. 2 ---
6. I
§ 6
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Offentlige myndigheder og offentligretlige organer
kan anvende MitID-løsningen til at give adgang til interne
it-systemer. MitID-løsningen kan i dette tilfælde anskaffes fra
Digitaliseringsstyrelsen.«
§ 8 ---
Stk. 2. NemLog-in indeholder følgende serviceområder til tje-
nesteudbydere:
1) Login og autentifikation, som sikrer den service, at privat-
personer og erhvervsbrugere kan tilgå digitale selvbetjenings-
løsninger.
Stk. 2 nr. 2 ---
Stk. 3 ---
§ 8. ---
Stk. 2., nr. 1 og nr. 2 ---
Stk. 2, nr. 3
a) At offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juri-
diske enheder kan udstille digital signering af dokumenter i
digitale selvbetjeningsløsninger.
b) ---
Stk. 3 ---
7. I
§ 8, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »digitale selvbetjeningsløs-
ninger«: », og som giver adgang til interne it-systemer«
8. I
§ 8, stk. 2, nr. 3, litra a,
indsættes efter »digitale selvbetje-
ningsløsninger«: »og interne it-systemer«.
9. I
§ 8
indsættes som ny
stk. 4:
»Stk. 4. Juridiske enheder, der tilsluttes et eller flere service-
områder i NemLog-in, jf. stk. 2 og 3, skal være registreret med
CVR-nummer, jf. § 2, nr. 9, litra a.«
10. I
§ 11
indsættes efter
stk. 3,
som nyt stykke:
§ 11. -- -
Stk. 2-3 ---
»Stk. 4. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer
kan i rollen som tjenesteudbydere anvende serviceområdet
Stk. 4. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal Login og autentifikation, jf. § 8, stk. 2, nr. 1, til at give adgang
i de i stk. 1 anførte tilfælde anskaffe serviceområderne fra til interne it-systemer.«
L 33 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2759264_0012.png
12
Digitaliseringsstyrelsen. Offentlige myndigheder og offentlig- Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
retlige organer kan i de i stk. 2 og 3 anførte tilfælde anskaffe
serviceområderne fra Digitaliseringsstyrelsen.
§ 11. ---
11. I
§ 11, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 2 og 3« til: »stk.
2-4«
Stk. 2-3 ---
Stk. 4. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal
i de i stk. 1 anførte tilfælde anskaffe serviceområderne fra
Digitaliseringsstyrelsen. Offentlige myndigheder og offentlig-
retlige organer kan i de i stk. 2 og 3 anførte tilfælde anskaffe
serviceområderne fra Digitaliseringsstyrelsen.
§ 12. Juridiske enheder kan indgå aftale med Digitaliserings- 12. I
§ 12
indsættes efter »Juridiske enheder«: »omfattet af § 2,
styrelsen om anvendelse af serviceområderne nævnt i § 8, stk. nr. 9, litra a,«
2, nr. 1 og nr. 3, samt stk. 3.