Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 32 Bilag 4
Offentligt
2784835_0001.png
Til lovforslag nr.
L 32
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 0. november 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
lov om erhvervsuddannelser
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2024, fastsættelse af modelparametre
for erhvervsuddannelser til brug for beregning af lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse af
færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.890 kr.« til: »2.914
kr.«, og »2023-pris- og -lønniveau« ændres til: »2024-pris-
og -lønniveau«.«
[Forhøjelse af den foreslåede bidragssats for 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgivere årligt betaler
et bidrag på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris-
og -lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette
svarer til 2.991 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og
lønniveau.
Det følger af § 18, stk. 1, 2. pkt., at bidraget efter 1.
pkt. dækker udgifter i medfør af kapitel 2 (lønrefusion og
pensionsrefusion) bortset fra § 5, stk. 2 (de udgifter til
lønrefusion, som vedrører supplerende undervisning, der er
studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb
og hovedforløb), og udgifter i medfør af kapitel 2 a (udgifter
til elevers ophold på kostafdelinger), kapitel 2 b (tilskud
til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og lær-
linge mellem grund- og hovedforløbet), kapitel 3 (tilskud
til befordringsudgifter m.v.), kapitel 4 (mobilitetsfremmende
ydelser m.v.), kapitel 4 a (skolepraktikydelse m.v.) og kapi-
DokumentId
Journalnummer
L 32 - 2023-24 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2784835_0002.png
2
tel 4 b (tilskud til lærepladsunderstøttende tiltag, søgning
og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.), herunder admi-
nistrati-onsudgifter i de forannævnte ordninger.
Det følger af § 18, stk. 1, 3. pkt., at bidraget efter 1. pkt.
endvidere dækker udviklings- og administrationsudgifter i
medfør af §§ 21 a-21 k (merbidrag, fritagelsesordninger,
tilskud for elever og lærlinge og overskudsdeling), § 26 b
(Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags uddannelsesregister)
og § 26 c (oplysninger fra det lærepladsafhængige AUB-bi-
drag til Lærepladsen.dk).
Det fremgår af de specielle bemærkninger til det frem-
satte lovforslags § 1, nr. 3, at den foreslåede bidragssats
for det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 på 2.801 kr. i
2024-pris- og -lønniveau er beregnet på baggrund af princip-
perne for det fleksible uddannelsesbidrag og korrektionen
for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i 2024,
jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat,
s. 13.
Ved en konsolidering af ministeriets beregninger, der lig-
ger til grund for den foreslåede bidragssats for det fleksible
uddannelsesbidrag for 2024 i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 3, er der opdaget to beklagelige fejl.
For det første er udgifterne til pensionsrefusion i
2024 ikke indregnet ved beregningen af bidragssatsen for
2024. Dette foreslås håndteret i nærværende ændringsfor-
slag, som indebærer en justering af den foreslåede bidrags-
sats for 2024, jf. nedenfor. Dette vil være i overensstemmel-
se med principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.
For det andet er den nævnte korrektion for underskuddet
i 2020 ikke indregnet korrekt ved beregningen af bidragssat-
sen for 2024. Den mangelfulde korrektion for underskuddet
vil potentielt kunne bevirke et efterslæb for så vidt angår
tilbagebetalingen af underskuddet. Et sådant efterslæb er
imidlertid ikke givet på nuværende tidspunkt, og det vil i
så fald blive håndteret i det lovforslag om bidragssatsen for
2025, som forventes fremsat i begyndelsen af folketingsåret
2024-25, cfr. Folketingstidende 2021-22, tillæg B, betænk-
ning over L 39, side 2-3, om en treårig fordeling af under-
skuddet. Der er således ikke taget højde for den mangelfulde
korrektion i den foreslåede bidragssats for 2024 i nærværen-
de ændringsforslag. Arbejdsmarkedets parter er orienteret
herom.
Det foreslås på denne baggrund, at den foreslåede bi-
dragssats på 2.801 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og
-lønniveau i lovforslagets § 1, nr. 3, ændres til 2.914 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.
Efter det foreslåede ændringsforslag vil alle arbejdsgive-
re, jf. lovens § 2, således årligt skulle betale et bidrag på
2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede bi-
dragssats vil gælde, indtil den igen ændres ved lov.
Det foreslåede vil indebære en forhøjelse i forhold til den
foreslåede bidragssats i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3
om betaling i 2024, på 113 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Det
foreslåede vil indebære en nedsættelse af den gældende bi-
dragssats på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget på i alt 77 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og lønniveau.
Den foreslåede bidragssats på 2.914 kr. pr. fuldtidsbe-
skæftiget i 2024-pris- og -lønniveau vil i forhold til den
gældende bidragssats for 2023 indebære øgede bidragsind-
betalinger (i løbende priser) i 2024 på ca. 15 mio. kr. for
offentlige arbejdsgivere og ca. 37 mio. kr. for private ar-
bejdsgivere (mod en nedsættelse af bidragsindbetalingerne
i 2024 på ca. 56 mio. kr. for offentlige arbejdsgi-vere og
ca. 138 mio. kr. for private arbejdsgivere i det fremsatte
lovforslag, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 32,
som fremsat, s. 10). Samlet vil den foreslåede bidragssats
på 2.914 kr. i forhold til den gældende bidragssats for 2023
indebære øgede udgifter i bidragsindbetalingerne på ca. 52
mio. kr.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 24. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 9. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 124 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den
4. oktober 2023 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Gunvor Wibroe (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S)
Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD)
fmd.
L 32 - 2023-24 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2784835_0003.png
3
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Andreas Karlsen (KF)
Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF)
Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3