Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 32 Bilag 3
Offentligt
[Børne- og Undervisningsministeriet
November 2023]
Sagsnr.: 23/21164
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om er-
hvervsuddannelser
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2024, fastsæt-
telse af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af lærepladsafhængigt ar-
bejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af …:
Til § 1
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.890 kr.« til: »2.914 kr.«, og »2023-pris- og -lønniveau« ændres
til: »2024-pris- og -lønniveau«.«
[Forhøjelse af den foreslåede bidragssats for 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgi-
vere årligt betaler et bidrag på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og -lønniveau til Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette svarer til 2.991 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og
lønniveau.
Det følger af § 18, stk. 1, 2. pkt., at bidraget efter 1. pkt. dækker udgifter i medfør af kapitel 2
(lønrefusion og pensionsrefusion) bortset fra § 5, stk. 2 (de udgifter til lønrefusion, som vedrører
supplerende undervisning, der er studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og
hovedforløb), og udgifter i medfør af kapitel 2 a (udgifter til elevers ophold på kostafdelinger),
kapitel 2 b (tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og lærlinge mellem
grund- og hovedforløbet), kapitel 3 (tilskud til befordringsudgifter m.v.), kapitel 4 (mobilitets-
fremmende ydelser m.v.), kapitel 4 a (skolepraktikydelse m.v.) og kapitel 4 b (tilskud til læreplads-
understøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.), herunder administrati-
onsudgifter i de forannævnte ordninger.
Det følger af § 18, stk. 1, 3. pkt., at bidraget efter 1. pkt. endvidere dækker udviklings- og admini-
strationsudgifter i medfør af §§ 21 a-21 k (merbidrag, fritagelsesordninger, tilskud for elever og
lærlinge og overskudsdeling), § 26 b (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags uddannelsesregister)
og § 26 c (oplysninger fra det lærepladsafhængige AUB-bidrag til Lærepladsen.dk).
Det fremgår af de specielle bemærkninger til det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, at den foreslåede
bidragssats for det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 på 2.801 kr. i 2024-pris- og -lønniveau er
1
L 32 - 2023-24 - Bilag 3: Ændringsforslag fra Børne- og Undervisningsministeren
[Børne- og Undervisningsministeriet
November 2023]
Sagsnr.: 23/21164
beregnet på baggrund af principperne for det fleksible uddannelsesbidrag og korrektionen for
den del af underskuddet i 2020, der skal betales i 2024, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L
32 som fremsat, s. 13.
Ved en konsolidering af ministeriets beregninger, der ligger til grund for den foreslåede bidrags-
sats for det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, er der opda-
get to beklagelige fejl.
For det første er udgifterne til pensionsrefusion i 2024 ikke indregnet ved beregningen af bidrags-
satsen for 2024. Dette foreslås håndteret i nærværende ændringsforslag, som indebærer en juste-
ring af den foreslåede bidragssats for 2024, jf. nedenfor. Dette vil være i overensstemmelse med
principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.
For det andet er den nævnte korrektion for underskuddet i 2020 ikke indregnet korrekt ved be-
regningen af bidragssatsen for 2024. Den mangelfulde korrektion for underskuddet vil potentielt
kunne bevirke et efterslæb for så vidt angår tilbagebetalingen af underskuddet. Et sådant efter-
slæb er imidlertid ikke givet på nuværende tidspunkt, og det vil i så fald blive håndteret i det lov-
forslag om bidragssatsen for 2025, som forventes fremsat i begyndelsen af folketingsåret 2024-25,
cfr. Folketingstidende 2021-22, tillæg B, betænkning over L 39, side 2-3, om en treårig fordeling
af underskuddet. Der er således ikke taget højde for den mangelfulde korrektion i den foreslåede
bidragssats for 2024 i nærværende ændringsforslag. Arbejdsmarkedets parter er orienteret herom.
Det foreslås på denne baggrund, at den foreslåede bidragssats på 2.801 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
i 2024-pris- og -lønniveau i lovforslagets § 1, nr. 3, ændres til 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i
2024-pris- og -lønniveau.
Efter det foreslåede ændringsforslag vil alle arbejdsgivere, jf. lovens § 2, således årligt skulle betale
et bidrag på 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag. Den foreslåede bidragssats vil gælde, indtil den igen ændres ved lov.
Det foreslåede vil indebære en forhøjelse i forhold til den foreslåede bidragssats i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 3 om betaling i 2024, på 113 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Det foreslåede vil in-
debære en nedsættelse af den gældende bidragssats på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget på i alt 77
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og lønniveau.
Den foreslåede bidragssats på 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau vil i for-
hold til den gældende bidragssats for 2023 indebære øgede bidragsindbetalinger (i løbende priser)
i 2024 på ca. 15 mio. kr. for offentlige arbejdsgivere og ca. 37 mio. kr. for private arbejdsgivere
(mod en nedsættelse af bidragsindbetalingerne i 2024 på ca. 56 mio. kr. for offentlige arbejdsgi-
vere og ca. 138 mio. kr. for private arbejdsgivere i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende
2023-24, A, L 32, som fremsat, s. 10). Samlet vil den foreslåede bidragssats på 2.914 kr. i forhold
til den gældende bidragssats for 2023 indebære øgede udgifter i bidragsindbetalingerne på ca. 52
mio. kr.
2