Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 32 Bilag 1
Offentligt
2759983_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af fleksibelt
uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for
2024, fastsættelse af modelparametre for
erhvervsuddannelser til brug for beregning af
lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse
af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Justering af AUB-bidraget (§ 1, nr. 3)
2.2.2. Justering af VEU-bidraget (§ 1, nr. 4)
2.2.3. Nyt bilag 1 til AUB-loven (§ 1, nr. 7)
2.2.4. Afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på
grundforløbet (§ 2)
2.2.5. Resterende paragraffer
2.3. Øvrige høringssvar uden for lovforslagets rammer
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
og
lov
om
erhvervsuddannelser
(Justering
af
fleksibelt
4. oktober 2023
Sagsnr.: 23/14492
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759983_0002.png
uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for
2024,
fastsættelse
af
modelparametre
for
erhvervsuddannelser til brug for beregning af
lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse
af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.) har i
perioden fra den 9. juni 2023 til den 17. august 2023 været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 9. juni 2023 endvidere sendt
til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på
Høringsportalen den 9. juni 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte
myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Akademikerne
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidra
g
Blik- og
Rørarbejderforbu
ndet
Centralorganisati
onernes
Fællesudvalg
Danmarks
Evalueringsinstitu
t
Danmarks
Fiskeriforening
Producent
Organisation
Danmarks
Statistik
Høringssv
ar
modtaget
X
Bemærkni Ingen
nger
bemærkni
nger
X
X
X
2
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759983_0003.png
Danmarks
Vejlederforening
Dansk
Arbejdsgiverforen
ing
Dansk Center for
Undervisningsmil
Dansk El-forbund
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Metal
Dansk Ungdoms
Fællesråd
Danske
Erhvervsskoler og
-Gymnasier –
Bestyrelserne
Danske
Erhvervsskoler og
Gymnasier –
Lederne
Danske Forlag
Danske
Handicaporganisa
tioner
Danske HF og
VUC
Danske
Landbrugsskoler
Danske Regioner
Danske SOSU-
skoler
Danske SOSU-
skoler –
bestyrelserne
1
2
X
X
X
X
X
X
1
X
X
2
X
X
X
X
X
X
3
X
4
X
5
Dansk Industri henviser til høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne henviser til
arbejdsmarkedets parters udmeldinger og høringssvar vedrørende lovforslaget.
Danske Regioner tager på grund af høringsfristen forbehold for behandlingen af
høringssvaret i Danske Regioners bestyrelse den 31. august 2023.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - bestyrelserne har afgivet fælles
høringssvar.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - bestyrelserne har afgivet fælles
høringssvar.
3
4
5
3
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759983_0004.png
Det Centrale
Handicapråd
Det Nationale
Integrationsråd
Erhvervsskolerne
s
ElevOrganisation
Fagbevægelsens
Hovedorganisatio
n
Fagligt Fælles
Forbund
FGU Danmark
Finanssektorens
Arbejdsgiverforen
ing
FOA
Foreningen af
tekniske og
administrative
tjenestemænd
Foreningsfællessk
abet Ligeværd
Forhandlingsfælle
sskabet
FSR – danske
revisorer
Fødevareforbunde
t NFF
Gymnasieskolern
es Lærerforening
HK/Kommunal
HK/Stat
Institut for
Menneskerettighe
der
KL
LandboUngdom
Landbrug &
Fødevarer
Landssammenslut
ningen af
X
X
X
X
X
X
X
X
6
6
Forhandlingsfællesskabet henviser til eventuelle høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation og Akademikerne samt fra Forhandlingsfællesskabets
medlemsorganisationer.
4
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759983_0005.png
Handelsskoleelev
er
Lederne
Lederne af
ungdoms- og
voksenuddannels
erne
OpenDenmark
Red Barnet
Rigsrevisionen
Rådet for de
Grundlæggende
Erhvervsrettede
Uddannelser
(REU)
Rådet for Voksen
og
Efteruddannelse
(VEU-Rådet)
SMVdanmark
Studievalg
Danmark
Tekniq
Arbejdsgiverne
Uddannelsesforbu
ndet
Uddannelsesleder
ne
Udviklingshæmm
edes
Landsforbund
(ULF)
Ungdomsuddanne
lsernes
Vejlederforening
2. Høringssvarene
X
X
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til
høringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er
foretaget i forhold til det udkast, som har været i høring. Her
omtales også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne
5
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
høringssvar, men er foretaget på Børne-
Undervisningsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
og
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at høringen
viser, at der er generel opbakning til lovforslaget, der
udmønter elementer af forskellige trepartsaftaler.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Justering af AUB-bidraget (§ 1, nr. 3)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
er tilfreds med, at
AUB-bidraget sænkes med 314 kr. som følge af prognosen
for udgifterne i 2024. Dette sker som følge af den
aktivitetsbaserede budgettering, der sikrer balance mellem
indtægter og udgifter i ordningen, og som bl.a. blev indført
efter
Rigsrevisionens
kritik
af
den
tidligere
budgetteringsmetode. For
DA
er det således afgørende, at
bidragssatserne altid afspejler det forventede udgiftsniveau,
og at der løbende foretages en korrektion for
regnskabsresultatet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
seneste kendte regnskabsår, dvs. 2022. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags regnskabsresultat i 2022 er på 1.004
mio. kr., men der er fortsat en negativ egenkapital på 1.148
mio. kr.
DA
anerkender derfor også, at der midlertidigt skal
ske en forøgelse af AUB-bidraget for at skabe balance i
AUB’s økonomi.
DA
forventer i forlængelse heraf, at
uddannelsesbidraget beregnes, så de nye udgifter til refusion
af pensionsudgifter er medtaget, og at der dermed ligeledes
sker en opskrivning af refusionsniveauerne. Dette sker som
en konsekvens af stigningen i udbetalingerne som følge af,
at der fremadrettet refunderes pensionsudgifter op til 8 pct.,
jf. lov nr. 326 af 28. marts 2023 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
og
lov
om
erhvervsuddannelser.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
anerkender
fastlæggelsen af satsen for AUB-bidraget for 2024.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at princippet
for det fleksible AUB-bidrag følger af forarbejderne til lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som udmønter
anbefalinger fra Rigsrevisionen. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at pensionsrefusion i § 4 a i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsættes ud fra
lønrefusionssatsen (op til 8 pct. af de til enhver tid gældende
6
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
lønrefusionssatser). På baggrund af elevernes og
lærlingenes
aktuelle
lønrefusionstrin
og
pensionsrefusionssatsen (8 pct.) foretager AUB beregninger
af arbejdsgivernes refusion og foretager udbetaling.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
2.2.2. Justering af VEU-bidraget (§ 1, nr. 4)
DA
anerkender, at VEU-bidraget forhøjes med 122 kr., så
satsen for 2024 bliver sat til 233 kr. Dette sker som følge af
den aktivitetsbaserede budgettering, der sikrer balance
mellem indtægter og udgifter i ordningen. Forhøjelsen af
satsen sker efter en opjustering af aktivitetsprognosen på
arbejdsmarkedsuddannelserne og en korrektion for
overskuddet på VEU-ordningen i 2022, som efterlader
egenkapitalen på 674 mio. kr.
Danske SOSU-skoler
og
Danske SOSU-skoler –
Bestyrelserne
noterer sig bemærkningerne om fastsættelsen
af VEU-bidragssatsen for 2024 herunder muligheden for en
senere efterregulering.
FA
anerkender, at VEU-bidraget forhøjes til 233 kr. pr.
omfattet fuldtidsmedarbejder (2024-priser).
FA
mener i
øvrigt, at det vil være ønskværdigt med et bedre skøn for
udgifter og indtægter i VEU-ordningen, så VEU-bidraget vil
være mere konstant over årene fremfor de nuværende
fluktuationer år for år.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at princippet
for det aktivitetsafhængige VEU-bidrag følger af
forarbejderne
til
lov
om
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, som udmønter anbefalinger fra
Rigsrevisionen. Den fleksible model skal netop sikre, at
udgifter og indtægter fremadrettet balancerer over tid, og at
der ikke igen oparbejdes store opsparinger af VEU-
bidragsindbetalinger.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
2.2.3. Nyt bilag 1 til AUB-loven (§ 1, nr. 7)
DA
bekræfter de foreslåede modelparametre, der er
resultatet af den årlige fremskrivning af faglært arbejdskraft,
som DA sammen med Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH) foretager hvert år.
7
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Børne– og Undervisningsministeriet bemærker, at
høringssvaret har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
2.2.4. Afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på
grundforløbet (§ 2)
Danske Erhvervsskoler og -gymnasier – Lederne (DEG-
L)
bemærker, at afskaffelsen af færdiggørelsestaxameteret
på grundforløbet sker som led i omlægningen fra
færdiggørelsestaxameter på grundforløb og det generelle
lærepladstaxameter til bonus for lærepladser indgået under
grundforløb, som følge af trepartsaftalen om flere
lærepladser og entydigt ansvar. Omlægningen er allerede
delvist udmøntet, men
DEG-L
finder det er
uhensigtsmæssigt, at uddannelsesaftaler, der er indgået,
inden
en
elev
påbegynder
grundforløbet,
og
uddannelsesaftaler for elever, der er i Ny mesterlære, ikke
tæller med i de aftaler, der kan udløse bonus, samtidig med
at der ikke længere er færdiggørelsestaxameter på
grundforløbet for disse elever.
DEG-L
har tidligere foreslået
en justering af omlægningen, så bonussen udløses efter
antallet af elever, som efter afslutningen på grundforløb 2
har en uddannelsesaftale.
Derudover bemærker
DEG-L,
at færdiggørelsestaxameteret,
som oprindeligt blev indført ved at tage midler ud af
undervisningstaksterne, nu endegyldigt omlægges fra en
aktivitetsstyret takst til en rammebevilling, samtidig med at
der er taget 10 procent af det generelle lærepladstaxameter.
Dette betyder, at en uddannelsesaftale efter omlægningen
kun udløser 90 procent af det generelle lærepladstaxameter i
forhold til før omlægningen. Rammestyring af
bonusordningen betyder desuden, at fremgang i antal af
indgåede uddannelsesaftaler på landsplan medfører en
reduceret takst for hver uddannelsesaftale, hvilket kan virke
kontraproduktivt ift. at sikre økonomi ude på skolerne til det
lærepladsopsøgende arbejde. Denne problematik forstærkes
yderligere, hvis det lykkedes at øge tilgangen til
erhvervsuddannelserne. Derfor opfordrer
DEG-L
til, at
ordningen efterreguleres, hvis der sker en markant
elevtilgang, for ikke at udhule skolernes ressourcer til det
lærepladsopsøgende arbejde.
Endelig bemærker
DEG-L,
at erhvervsskolerne udfører et
stort arbejde for at få elever og virksomheder til at indgå
uddannelsesaftaler, men dette arbejde risikerer at blive
8
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759983_0009.png
forringet,
hvis
skolernes
ressourcer
lærepladsopsøgende arbejde udhules.
til
det
Danske SOSU-skoler
og
Danske SOSU-skoler –
Bestyrelserne
henviser til foreningernes høringssvar af 12.
august 2022 til forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
og
lov
om
erhvervsuddannelser
(Indførelse
af
refusion
af
arbejdsgiveres udgifter til pensionsbidrag, justering af
fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-
bidrag for 2023, fastsættelse af modelparametre for
erhvervsuddannelser til brug for beregning af
lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2023, afskaffelse
af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.),
7
hvor
foreningerne med tilfredshed noterede sig, at der med
omlægningen blev etableret et særligt kredsløb for
fastsættelsen af rammen til hhv. social- og
sundhedsuddannelserne og den pædagogiske uddannelse.
Børne– og Undervisningsministeriet bemærker, at forslaget
om afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet,
herunder den samlede tilskudsomlægning, er en udmøntning
af initiativet om styrkede økonomiske incitamenter i
"Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar" fra
november 2020. Tilskudsomlægningen indebærer, at tilskud
for tidlig lærepladsindgåelse, jf. § 12 c, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, udbetales til skolerne
ud fra en fast økonomisk ramme. DEG opfordrer til, at denne
ordning efterreguleres, hvis der sker en markant elevtilgang.
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig DEG's
bekymring i forhold til, at elever og lærlinge, som
påbegynder grundforløbet med en læreplads, eller elever og
lærlinge, der er er i Ny mesterlære, ikke vil udløse det
nævnte lærepladstaxametertilskud, og fremadrettet heller
ikke vil udløse færdiggørelsestaxameter.
Ministeriet anerkender skolernes arbejde med at finde
lærepladser til eleverne og lærlinge bl.a. gennem
virksomhedsopsøgende
arbejde.
Hensigten
med
omlægningen af tilskuddene er at målrette dem til de
områder, hvor frafald og omvalg er størst, for at understøtte
7
Lovforslag nr. L 29, folketingsåret 2022-23, 1. samling, som fremsat den 5.
oktober 2022.
9
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
trepartsaftalens målsætning om flere faglærte gennem øget
sammenhæng i uddannelsesforløbet.
Ministeriet anerkender, at omlægningen kan betyde, at
skolerne får et relativt lavere tilskud til det
lærepladsopsøgende arbejde sammenlignet med den
tidligere tilskudsmodel, såfremt der sker en stigning i
elevtilgangen. Derfor følger ministeriet løbende med i
udviklingen i elevtilgangen og konsekvenserne heraf for
skolernes økonomi.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
2.2.5. Resterende paragraffer
Børne– og Undervisningsministeriet bemærker, at ingen af
høringssvarene indeholder bemærkninger hertil.
2.3. Øvrige høringssvar uden for lovforslagets rammer
DA
gør opmærksom på, at overenskomstforhandlingerne på
det private område for 2023 resulterede i, at arbejdsgiveres
pensionsbidrag for elever og lærlinge på en række områder
er steget fra 8 pct. til 10 pct. Som en naturlig konsekvens
heraf mener
DA,
at refusionssatserne tilsvarende skal kunne
dækkes op 10 pct. (i modsætning til den nuværende
maksimale sats på 8 pct.), så arbejdsgivere får fuld refusion
for udgifterne til elevpension under elevernes skoleophold.
DEG-L
undrer sig over, at det ikke er en del af lovforslaget
at indskrive øget bæredygtighed og grøn omstilling som
perspektiver
i
formålsparagraffen
for
erhvervsuddannelserne, da dette blev vedtaget som en del af
aftalen mellem den daværende regering (Socialdemokratiet)
og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten
og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn
efteruddannelse og opkvalificering fra november 2021.
DEG-L
er opmærksom på, at der ikke længere er flertal bag
aftalen, men undrer sig over, at denne del af aftalen ikke
fastholdes og fremsættes, da det fra bl.a. regeringens side
bliver fremhævet, hvor vigtige erhvervsuddannelserne er for
den grønne omstilling.
FGU
Danmark
bemærker,
at
erhvervsgrunduddannelsessporet (egu) på forberedende
grunduddannelse (fgu) er et vigtigt tilbud for de unge, som
umiddelbart ikke kan komme ind på en ordinær
10
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
ungdomsuddannelse, og som har brug for og ønsker en
praktisk baseret uddannelse med vægt på praktik i
virksomheder
og
mindre
skoleundervisning.
Virksomhedernes vilje og incitament til at tage egu-elever i
praktik er afgørende, hvis egu-sporet skal fungere. Egu-
sporet er ikke omfattet af AUB-ordningen, men noget af det,
som understøtter ovenstående, er egu-bonusordningen. Egu-
bonusordningen udløber den 31. december 2023.
FGU Danmark
foreslår, at egu-bonusordningen gøres
permanent for at skabe et sikkert fundament for egu-sporet.
I forlængelse heraf opfordrer
FGU Danmark
til, at der er
fokus på at afstemme egu-elevers løn- og arbejdsforhold i
fremadrettede forhandlinger i relation til AUB-ordningen, så
egu-elevernes muligheder ikke skævvrides ift. elever på de
uddannelser, der er omfattet af AUB-ordningen.
Børne– og Undervisningsministeriet bemærker vedrørende
DA's høringssvar, at der i forbindelse med udmøntningen af
initiativet om pensionsrefusion i henhold til ”Trepartsaftale
om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt
virksomheder (håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag)” af 28. maj 2020 blev indgået et
forståelsespapir mellem DA, FH, KL, Danske Regioner og
Børne- og Undervisningsministeriet af maj 2022. I
forståelsespapiret er det aftalt, at ”en forhøjelse af
pensionsrefusionssatsen på 8 pct. forudsætter enighed
mellem parterne bag trepartsaftalen.”
Ministeriet bemærker på den baggrund, at en ændring af
pensionsrefusionssatsen vil i givet fald kræve forudgående
enighed og aftale mellem DA, FH, KL, Danske Regioner og
Børne- og Undervisningsministeriet. Dertil kommer, at
ændringen af pensionsrefusionssatsen vil kræve lovændring.
For god ordens skyld bemærkes, at en ændring af det
fremsatte lovforslag vil kræve fremsættelse af
ændringsforslag.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
Børne– og Undervisningsministeriet bemærker vedrørende
DEG-L's høringssvar, at der ikke længere er flertal bag
"Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet) og
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Alternativet om udmøntning af pulje til grøn efteruddannelse
og opkvalificering" af 2. november 2021, og den nuværende
11
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
regering har endnu ikke taget stilling til de elementer af
aftalen, som endnu ikke er implementeret.
Det bemærkes, at der i dag i § 1, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser bl.a. står, at uddannelsessystemet i
videst muligt omfang skal ”imødekomme arbejdsmarkedets
behov for erhvervsfaglige og generelle kvalifikationer
vurderet under hensyn til den erhvervsmæssige og
samfundsmæssige udvikling”, hvilket også indebærer en
tilpasning til arbejdsmarkedets efterspørgsel efter grønne
kompetencer.
I "Afrapportering fra tværministeriel arbejdsgruppe om
grøn omstilling og opkvalificering" fra september 2022
konkluderes det desuden, at Danmark har et
omstillingsparat
erhvervs-
og
efter-
og
videreuddannelsessystem, hvor det er muligt at opfange nye
behov for kompetencer, og hvor der sker løbende
tilpasninger og udvikling af uddannelserne. Høringssvaret
har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
For så vidt angår FGU Danmarks høringssvar bemærkes, at
egu-fgu-bonusordningen ikke er omfattet af lovforslaget, da
bonusordningen er omfattet af trepartsaftale mellem
regeringen
og
arbejdsmarkedets
parter
om
integrationsgrunduddannelsen (igu). Høringssvaret har
derfor ikke givet anledning til justering af lovforslaget, da
det ikke omhandler den politiske aftale bag egu-fgu-
bonusordningen.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder
det
fremsatte
lovforslag
følgende
indholdsmæssige ændringer:
De foreslåede satser for AUB-bidraget og VEU-
bidraget i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3 og 4, er
på Børne- og Undervisningsministeriets foranledning
blevet justeret i forhold til de foreslåede satser i
høringsversionen som følge af nye, opdaterede skøn
fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den
foreslåede sats for AUB-bidraget er således ændret
fra 2.576 kr. i 2024-pris- og -lønniveau i
høringsversionen til 2.801 kr. i 2024-pris- og -
12
L 32 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
lønniveau i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, mens
den foreslåede sats for VEU-bidraget er ændret fra
233 kr. i 2024-pris- og -lønniveau i høringsversionen
til 235 kr. i 2024-pris- og -lønniveau i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 4. Lovforslagets bemærkninger er
justeret i overensstemmelse hermed.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig,
redaktionel og lovteknisk karakter.
13