20.juni 2023
Til Børne- og Undervisningsministeriet
HØRINGSSVAR
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)
har 23. maj 2023 modtaget invitation til at komme med høringssvar
på lovforslag til ændring af Dagtilbudsloven mht. bedre mulighed for udsat skolestart.
Med lovforslaget foreslås det, at der gives bedre mulighed for at udsætte barnets skolestart med ét år ved,
at der indføres krav om, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et
barn i forhold til eventuel udsat skolestart.
BKF genkender billedet af, at der er et uens grundlag for afgørelser om skoleudsættelser. Det er positivt, at
loven lægger op til et mere ensartet grundlag for afgørelser for skoleudsættelser, samt at lovforslaget
lægger op til forskellige perspektiver fra dem, der laver indstillingen til udskudt skolestart.
BKF takker for muligheden for at give bidrag med høringssvar og har følgende bemærkninger:
Nye proceskrav og mere bureaukrati
BKF stiller sig undrende over, at der i disse tider med fokus på frisættelse og tillid til de professionelles
dømmekraft, opsættes nye proceskrav, fremfor at lade det være op til de involverede parter. BKF har
således den opfattelse, at der – trods forskelle på tværs af kommunerne – er fundet gode lokale løsninger
som afspejler lokale forskelle og initiativer. BKF undrer sig derfor også over de beskrevne tiltag, som har
karakter af merstyring fra statsligt niveau fremfor tillid til de lokale kommunalbestyrelser, ledere og
forvaltninger. BKF er af den opfattelse, at loven vil medføre øget bureaukrati og dermed er i modstrid med
regeringens nylige udspil om, at bureaukrati skal mindskes.
Af § 29a fremgår det, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et barn
optaget i dagtilbuddet, som forventes at starte i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold relateret
til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at starte i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, jf. folkeskolelovens § 34, stk. 1, og stk. 2.
Vurdering og sagsgange
BKF finder brug af begrebet
vurdering
i §29a meget uhensigtsmæssig. En vurdering om, hvorvidt man er i
tvivl om et barn kan starte i skole, er ikke en præcis nok vurdering at træffe en afgørelse ud fra. Hvem skal
afgøre, om tvivlen er berettiget? Hvilken klageadgang vil der i givet fald være?
BKFs mener, at bestemmelsen er så bred, at bare forældrene er i tvivl, skal der udarbejdes vurdering og
dialog mellem forældre, skole og dagtilbudsleder om behovet. Det kan betyde, at en hel del, og måske alt
for mange, børn skal vurderes, og det i sig selv øger antallet af mulige udsættelser. Det kan også betyde, at
der må bruges uforholdsmæssigt meget tid til arbejdet med vurderinger, som ellers kunne være brugt på
arbejdet med børnene i den enkelte børnehave.
Børne- og Kulturchefforeningen · Ikast-Brande Kommune · Bellisvej 2 · 8766 Nørre Snede