Finansudvalget 2023-24
L 3 Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026
(Konsekvenser af 2030-planforløb og regeringens forslag til finanslov for 2024 m.v.)
§1
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 885 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 541 af 23. maj
2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »552,1« til: »569,2«, »249,3« ændres til: »254,7«, og »302,8« ændres til:
»314,5«.
§2
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022 og § 3 i lov nr. 541 af 23. maj
2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »560,3« til: »582,5«, »256,9« ændres til: »269,0«, og »303,4« ændres til:
»313,5«.
§3
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2026 foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »567,4« til: »594,5«, »262,6« ændres til: »279,9«, og »304,8« ændres til:
»314,6«.
§4
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansårene 2024, 2025 og 2026, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led det mellemfristede 2030-planforløb er foretaget ændringer i de
flerårige finanspolitiske rammer. Derudover afspejler ændringerne virkninger af indgåede politiske
aftaler samt regeringens øvrige prioriteringer på finanslovsforslaget for 2024 mv.
2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2024-2026
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til
lov om ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de gældende udgifts-
lofter og dels at gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af for-
slaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større
politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag
for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved væsentlige
diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre de gældende statslige udgiftslofter for 2024-2026. De samlede forslag til æn-
dringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan over-
ordnet henføres til:
Ændringer af udgiftslofterne som følge af ændrede mellemfristede rammer, jf. 2030-
planforløb (august 2023).
Ændringer af udgiftslofterne som følge af indgåede politiske aftaler.
Ændringer af udgiftslofterne som følge af prioriteringer på regeringens forslag til finans-
lov for 2024.
Ændringer af udgiftslofterne som følge af øvrige korrektioner.
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758654_0003.png
Tabel 1 viser de samlede ændringer (inkl. administrative korrektioner på regeringens forslag til fi-
nanslov for 2024).
Tabel 1
Forslag til ændring af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2024-2026
2024
Statsligt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL24 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative kor-
rektioner på FFL24 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf korrektioner som følge af mellemfristet planlægning, jf.
2030-planforløb
- heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- - heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på rege-
ringens forslag til finanslov for 2024 mv.
- øvrige korrektioner
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
249,3
4.411,6
253,7
1.028,4
1.000,0
152,2
-123,8
0,0
254,7
2025
256,9
4.735,3
261,6
7.396,0
7.300,0
72,8
23,2
0,0
269,0
2026
262,6
4.961,1
267,6
12.331,5
11.900,0
87,8
62,0
281,7
279,9
Statsligt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL24 (mio. kr.)
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. administra-
tive korrektioner på FFL24 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf korrektioner som følge af mellemfristet planlægning, jf.
2030-planforløb
- heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på rege-
ringens forslag til finanslov for 2024 mv.
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
302,8
10.356,9
313,2
1.295,6
1.286,1
2,9
6,7
314,5
303,4
10.334,4
313,7
-211,2
-252,7
15,0
26,5
313,5
304,8
10.396,7
315,2
-636,0
-691,7
28,4
27,3
314,6
Kommunalt udgiftsloft (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL24 (mio. kr.)
Gældende kommunalt udgiftsloft inkl. administrative kor-
rektioner på FFL24 (mia. kr.)
287,8
17.662,0
305,5
287,8
17.662,0
305,5
287,8
17.662,0
305,5
Regionalt delloft for sundhedsudgifter (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL24 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter inkl. ad-
ministrative korrektioner på FFL24 (mia. kr.)
129,4
6.789,1
136,2
129,4
6.789,1
136,2
129,4
6.789,1
136,2
Regionalt delloft for udviklingsopgaver (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL24 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. ad-
ministrative korrektioner på FFL24 (mia. kr.)
2,9
110,0
3,0
2,9
110,0
3,0
2,9
110,0
3,0
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet ”Korrektioner af gældende udgiftslofter på
FFL24”, der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af ændrede mellemfristede rammer, jf. 2030-planforløb
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
De statslige udgiftslofter ændres som følge af den mellemfristede planlægning i 2030-planforløb
(august 2023), hvor de finans- og udgiftspolitiske rammer med lovforslaget afspejles i udgiftslofterne.
På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 1.000,0 mio. kr. i 2024
og 7.300,0 mio. kr. i 2025, 11.900,0 mio. kr. i 2026.
På den baggrund foreslås det endvidere, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres med
1.286,1 mio. kr. i 2024 og nedjusteres med hhv. 252,7 mio. kr. i 2025 og 691,7 mio. kr. i 2026.
2.2.2. Korrektioner som følge af indgåede politiske aftaler
Regeringen og folketingets partier har indgået Aftale om rammerne for reform af universitetsud-
dannelserne i Danmark, Aftale om rammerne for den fremtidige indretning af postsektoren, og Til-
lægsaftale til aftale om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19. Endvidere
indarbejdes konsekvenserne af Aftale om forbedret arbejdsskadesystem (september 2022), der sam-
tidig indbudgetteres på regeringens finanslovforslag for 2024.
I Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark er der aftalt en række
initiativer på universitetsområdet, herunder mulighed for flere internationale studerende, som medfø-
rer øgede udgifter under delloft for indkomstoverførelser, og har afledte effekter på de offentlige
indtægter i form af tilbageløb fra SU-stipendier og øgede skatteindtægter fra forøgelsen af den struk-
turel beskæftigelse.
I Aftale om rammerne for den fremtidige indretning af postsektoren fra 1. januar 2024 er der
aftalt ændringer af reguleringen af det danske postmarked, som medfører øgede momsindtægter fra
postsektoren i perioden 2024-2027.
I Tillægsaftale til aftale om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19 af
25. januar 2021 er der aftalt en model for værdisikring af erstatningen til minkavlere, som øger de
forventede erstatningsudbetalinger og skattebetalinger af disse.
I Aftale om forbedret arbejdsskadesystem (september 2022) er der aftalt en række tiltag til at
forbedre arbejdsmarkedssystemet, som blandt andet finansieres ved afgifter og bidrag fra virksomhe-
der og offentlige institutioner.
På baggrund af aftalerne foreslås det, at delloftet for driftsudgifter samlet set opjusteres med
152,2 mio. kr. i 2024, 72,8 mio. kr. i 2025 og 87,8 mio. kr. i 2026. Det statslige delloft for indkomst-
overførsler opjusteres med 2,9 mio. kr. i 2024, 15,0 mio. kr. i 2025 og 28,4 mio. kr. 2026.
2.2.3. Korrektioner som følge af regeringens forslag til finanslov for 2024 m.v.
Regeringens finanslovforslag for 2024 indeholder prioriteringer med betydning for de fastsatte
udgiftslofter, herunder tilbagerulning af aftale om justering af beskatningen af elbiler og plug-in hy-
bridbiler mv. og fremrykning af initiativ om effektiviseringstiltag i vejgodstransporten i aftale om
kilometerbaseret vejtransport.
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758654_0005.png
På baggrund af prioriteringerne foreslås det, at delloft for drift nedjusteres med 123,8 mio. kr. i
2024 og opjusteres med hhv. 23,2 mio. kr. i 2025 og 62,0 mio. kr. i 2026. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler opjusteres med 6,7 mio. kr. i 2024, 26,5 mio. kr. i 2025 og 27,3 mio. kr. 2026.
2.2.4. Øvrige korrektioner
Det statslige delloft for drift korrigeres i 2026 som følge af at tilbagerulle Aftale om nyt kontant-
hjælpssystem med plads til børnene efter regeringsskiftet.
På den baggrund foreslås det at delloft for drift opjusteres med 281,7 mio. kr. i 2026.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offent-
lige. Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring med frist den 16. oktober 2023 hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Formand-
skabet for De Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser /mer-
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758654_0006.png
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regule-
ring/Går videre end mini-
mumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024,
at det samlede statslige udgiftsloft er 552,1 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 249,3
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 302,8 mia. kr. i finansåret 2024.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 552,1 mia. kr. til 569,2 mia. kr.,
det statslige delloft for driftsudgifter fra 249,3 mia. kr. til 254,7 mia. kr. samt det statslige delloft for
indkomstoverførsler fra 302,8 mia. kr. til 314,5 mia. kr. for finansåret 2024.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 569,2 mia. kr., at
det statslige delloft for driftsudgifter bliver 254,7 mia. kr. og at det statslige delloft for indkomstover-
førsler bliver 314,5 mia. kr. for finansåret 2024.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025,
at det samlede statslige udgiftsloft er 560,3 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 256,9
mia. kr., det statslige delloft for indkomstoverførsler er 303,4 mia. kr. i finansåret 2025.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 560,3 mia. kr. til 582,9 mia. kr.,
det statslige delloft for driftsudgifter fra 256,9 mia. kr. til 269,0 mia. kr., det statslige delloft ind-
komstoverførsler fra 303,4 mia. kr. til 313,5 mia. kr. i finansåret 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 582,5 mia. kr., at
det statslige delloft for driftsudgifter bliver 269,0 mia. kr., at det statslige delloft for indkomstover-
førsler bliver 313,5 mia. kr. for finansåret 2025.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026,
at det samlede statslige udgiftsloft er 567,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 262,2
mia. kr., det statslige delloft for indkomstoverførsler er 304,8 mia. kr. i finansåret 2026.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 567,4 mia. kr. til 594,5 mia. kr.,
det statslige delloft for driftsudgifter fra 262,2 mia. kr. til 279,9 mia. kr., det statslige delloft for ind-
komstoverførsler fra 304,8 mia. kr. til 314,6 mia. kr. i finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 594,5 mia. kr., at
det statslige delloft for driftsudgifter bliver 279,9 mia. kr., at det statslige delloft for indkomstover-
førsler bliver 314,6 mia. kr., for finansåret 2026.
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
Til § 4
Det foreslås i
§ 4,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2,
lægger de gældende udgiftslofter for 2024-2026 samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår,
2027, til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2024 til 2027. Således
fastsættes udgiftslofter i de pågældende år svarende til finansårene i finanslovsforslaget.
Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2024, så de på finans-
loven indeholdte udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter for den fireårige periode.
Det foreslås, at loven ikke vil gælde for Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fast-
sættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2024, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 885 af 21. juni 2022 og § 2 i lov
nr. 541 af 23. maj 2023, foretages følgende
ændring:
§ 2. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret
2024 fastsættes til 552,1 mia. kr., hvoraf det stats-
lige delloft for driftsudgifter udgør 249,3 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler ud-
gør 302,8 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »552,1« til: »569,2«,
»249,3« ændres til: »254,7«, og »302,8« æn-
dres til: »314,5«.
§2
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fast-
sættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2025, som ændret ved
§ 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022 og § 3 i lov
nr. 541 af 23. maj 2023, foretages følgende
ændring:
§ 3. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret
2025 fastsættes til 560,3 mia. kr., hvoraf det stats-
lige delloft for driftsudgifter udgør 256,9 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler ud-
gør 303,4 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »560,3« til: »582,5«,
»256,9« ændres til: »269,0«, og »303,4« æn-
dres til: »313,5«.
L 3 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
§3
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, foretages følgende æn-
dring:
§ 4. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret
2026 fastsættes til 567,4 mia. kr., hvoraf det stats-
lige delloft for driftsudgifter udgør 262,6 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler ud-
gør 304,8 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »567,4« til: »594,5«,
»262,6« ændres til: »279,9«, og »304,8« æn-
dres til: »314,6«.