Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 29 Bilag 1
Offentligt
2759949_0001.png
ERHVERVSSKOLER
OG -GYMNASTER
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Den 17. august 2023
Vedrørende sagsnr.: 23/10343
Høringssvar ift. forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Permanent
afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling mv.)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at afgive høringssvar til høring over
forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse mv. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Permanent afskaffelse af
forældreindkomst som kriterium for elevfordeling mv.).
Lovforslaget følger op på SVM-regeringens regeringsgrundlag, hvor der er lagt op til at tilbageføre dele af
aftalen om elevfordeling fra juni 2021 så kriteriet om forældres indkomst ikke længere er gældende. Det
lægges i stedet for op til at fordele efter transporttid.
DEG har været positive over, at forældreindkomst som kriterium for elevfordeling blev fjernet midlertidigt
som fordelingskriterium primo 2023. DEG er positive overfor, at regeringen nu permanent afskaffer
forældreindkomst som kriterium for elevfordeling.
DEG har haft svært ved at se fordelene i at bruge indkomst som fordelingskriterium bl.a. fordi modellen var
meget kompleks og uigennemskuelig for elever, forældre og skoler. Det, at alle ansøgere til de gymnasiale
ungdomsuddannelser som udgangspunkt fordeles efter de samme principper betyder, at elever og
forældre i og nær de store byer ikke længere skal forstå to forskellige slags ansøgningsregler.
I forlængelse heraf forholder DEG sig meget kritiske over for den fordelingsproces skolerne har været i
gennem i forhold til det nye optag af elever i skoleåret 2023/34.
I forhold til den politiske aftale af 10. juni 2021 om en elevfordeling på de gymnasiale uddannelser skal en
ny elevfordelingsaftale løse to udfordringer:
1. Sikre bedre elevfordeling i de større byer, så man undgår en skæv elevsammensætning
2. Sikre bedre elevgrundlag for gymnasierne i tyndtbefolkede egne af Danmark.
De erhvervsgymnasiale uddannelser HHX og HTX er som noget nyt en del af elevfordelingen.
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0002.png
ERHVERVSSKOLER
OC -GYMNASIER
I forhold til resultatet af ansøgningsrunden og den proces skoler, elever og forældre har været igennem er
hovedkonklusionen, at elevfordelingen ikke har flyttet nogen elever på det erhvervsgymnasiale område, og
ej heller har løst de udfordringer aftalen er sat i verden for at løse.
Den største udfordring på de erhvervsgymnasiale uddannelser har været at sikre elevgrundlaget på de
mindre afdelinger. På HHX er kun hver 10. ledige plads blevet besat via elevfordelingsaftalen. På HTX er
reelt set ingen af de mange ledige pladser blevet besat. Samlet set har elevfordelingsaftalen ikke haft
nogen konsekvenser for elevfordelirigen på de erhvervsgymnasiale uddannelser, når der lige ses bort fra
nogle mindre rokeringer på HHX i hovedstaden. Hver fjerde stol står tom på landets små gymnasier.
Tilsammen har de mindre erhvervsgymnasier (defineret ved en kapacitet på tre klasser eller under) fået
fordelt 30 elever. Resultatet er 800 ledige pladser. De fleste mindre HHX- og HTX-afdelinger ligger i tyndt
befolkede områder med en vigende demografiske udvikling.
En central elevfordelingsaftale løser ikke deres udfordringer med for få ansøgere, og DEG peger på, at der i
stedet skal findes lokale løsninger de steder, hvor der er udfordringer. DEG stiller spørgsmålstegn ved at
holde fast i en central elevfordelingsaftale, når regeringen går videre med de tiltag, der skal sikre, at
gymnasiale udbud i de mindre befolkede områder ikke lukker. DEG er skeptiske overfor, om
kapacitetsstyringen effektivt kan sikre et bæredygtigt elevgrundlag på små gymnasieafdelinger i
tyndtbefolkede områder og peger på, at der kan være behov for andre tiltag til at bevare mindre
udbudssteder i hele landet.
DEG mener, at en mere holdbar model vil være lokale løsninger kombineret med et gennemsyn af
taxametrene, så små udbud (institutioner/afdelinger) i tyndtbefolkede områder kan understøttes
økonomisk. Regeringen bør derfor hurtigst muligt genbesøge hele økonomien bag ungdomsuddannelserne
for at sikre, at der kan opretholdes kvalitetsudbud i hele Danmark funderet på et bæredygtigt økonomisk
grundlag.
Med tilbagetrækning af indkomstkriteriet som fordelingsværktøj til at modvirke en skæv
elevsammensætning på gymnasier i de større byer, vil et væsentligt greb til at løse problemerne med skæv
elevsammensætning forsvinde ud af aftalen. DEG lægger vægt på at sikre, at alle unge, uanset herkomst og
social status, får en ungdomsuddannelse. Da årsager og kontekst for den skæve elevsammensætning i
nogle geografiske områder varierer rundt om i landet, foreslår DEG, at der findes lokale løsninger i stedet
for en national central fordelingsmodel. Vi anbefaler også, at modellen tager udgangspunkt i, at unge skal
tilbydes fagligt og socialt bæredygtige og attraktive tilbud, hvor de bor, og at modellen understøtter dette
mål politisk og økonomisk. DEG anbefaler at undersøge, om campusdannelse kan anvendes som et greb,
der giver mindre sårbarhed ift. det enkelte udbud på campus. Forskellige uddannelser (hhx, htx, stx, hf, eud
og eux) appellerer til forskellige elevtyper.
DEG anbefaler kraftigt, at foreningerne inddrages i tilblivelsesprocessen af, hvordan elevfordelingen
håndteres fremadrettet når en varig fordelingsmodel skal aftales politisk og efterfølgende implementeres.
DEG mener i Øvrigt, at det bør overvejes at ændre transporttidskriteriet til i stedet at tage udgangspunkt i
et afstandskriterium, det det er mere gennemskueligt for elever og forældre.
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0003.png
:ERHVERVSSKOLER
OG -GYMNASTER
Af lovforslaget fremgår det, at forslaget vil medføre mindre udgifter dels til administration dels til
læringskonsulenter. Da det er de gymnasiale uddannelser, der via reducerede takster har finansieret
udvikling, administration mv. mener DEG, at de anførte mindre udgifter tilbageføres til de gymnasiale
uddannelser.
DEG har siden aftaleindgåelsen været kritiske overfor, at skolerne har skullet finansiere omkostningerne til
administrationen af den centrale elevfordelingsmodel. Disse midler kunne i stedet være brugt på
undervisning af eleverne. Da modellen som anført ikke har bidraget til at løse nogle af anførte udfordringer
i forhold til en skæv elevfordeling og sikre et elevgrundlag på de mindre udbudssteder er DEG fortsat
kritiske overfor, at skolerne skal finansiere administrationen af en model som dels ikke har virket og dels
har medført mere administrativt arbejde ude på skolerne. DEG er undrende overfor, at skolerne fortsat skal
bidrage til finansieringen af administrationen mv. svarende til årlig udgift på over 20 mio. kr.
Med venlig hilsen
Jesper Nielsen, Direktør
Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0004.png
DANSKE
HF&VUC
17.
august
2023
HØringssvar ang. forslag til permanent afskaffelse af for
ældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.
Danske HF & VUC takker for muligheden for at give bemærkninger til forslag til lov om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Permanent afskaffelse af forældreind
komst som kriterium for elevfordeling m.v.).
Danske HF & VUC har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer i lovforslaget. Forenin
gen mener dog, at de gældende regler om elevfordeling har en række uhensigtsmæssige kon
sekvenser, der bør rettes op på. Disse gennemgås i det følgende.
Uhensigtsmæssige konsekvenser af elevfordelingen, der bør rettes op på:
Kapacitetsfastsættelsen på hf bør tage højde for eftertilmeldere: I både 2021 og 2022
var over en tredjedel af de elever, der begyndte på toårig hf på VUC, eftertilmeldere
(Kilde: STIL). Eftertilmelderne tæller imidlertid ikke med i den kapacitet, som de en
kelte afdelinger får fastsat. Afdelingernes kapacitet giver derfor ikke et retvisende bil
lede af det forventede ansøgertal til hf. Det giver stor økonomisk usikkerhed for ud
dannelsesinstitutionerne, som ikke kan være sikker på, at kapaciteten øges til det for
ventede niveau af regionerne. Samtidig fordeles eftertilmelderne først, når fordelingen
af de rettidige ansøgere er afsluttet. Det besværliggør institutionernes planlægning af
det kommende skoleår, ligesom det betyder, at eftertilmelderne må vente længere tid
på at få svar på deres ansøgning. Endelig kan eftertilmeldere opleve at blive tildelt en
plads af regionen, hvorefter de bliver afvist af den institution, de har fået plads på,
fordi de ikke lever op til optagelseskravene. Det er en ærgerlig situation for de berørte
eftertilmeldere, som herefter kun har kort tid til at overveje alternative uddannelses
muligheder. Håndteringen af eftertilmeldere til hf bør derfor ændres, så eftertilmel
derne tælles med i afdelingernes kapacitet. Samtidig bør eftermeldere, som ikke søger
i direkte i forlængelse afgrundskolen, kunne optages direkte af institutionerne inden
for den fastsatte kapacitet.
Afviste ansøgere til ASF-klasser og forlængede forløb får ikke et passende tilbud: En
række VUC’er og øvrige uddannelsesinstitutioner har etableret ASF-klasser til elever
med autisme spektrum forstyrrelser samt forlængede forløb til elever med funktions
nedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder, som er forhindret i at følge undervisnin
gen på normal vis. Det kunne fx være elever med ordblindhed eller psykiske diagnoser.
Ansøgere til disse forløb har mulighed for at få forrang til at blive optaget på en institu
tion eller afdeling, som udbyder sådanne forløb, i praksis i form af særlige klasser. Det
er imidlertid VUC’ernes erfaring, at der er flere ansøgere til både ASF-klasser og for
længede forløb, end institutionerne kan udbyde. Når disse ansøgere får afslag på deres
forrangsansøgning til en ASF-klasse eller en klasse i et forlænget forløb, bliver de for
delt til en afdeling på lige fod med alle de øvrige ansøgere. Det betyder, at de ofte kun
kan tilbydes en plads i en ordinær klasse, som ikke er indrettet til deres særlige behov.
Den stramme kapacitetsstyring og centrale fordeling af ansøgere betyder, at der er
i
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0005.png
mindre fleksibilitet tit at tilbyde håndholdte løsninger til elever med særlige behov. Fx
ved i dialog med ansøgeren at afsøge mulighederne for at finde plads i en klasse med
elever på særligt tilrettelagte forløb på en anden institution.
Den stramme kapacitetsstyring risikerer at modvirke udkantsinstitutioner, som til
trækker elever fra hele landet: Et af hovedformålene med den politiske aftale om
elevfordeling (Aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddan
nelser af 10. juni 2021) er at understøtte gymnasiale uddannelser i tyndtbefolkede om
råder. Desværre risikerer den stramme kapacitetsstyring at undergrave uddannelser i
tyndtbefolkede områder, som tiltrækker elever fra hele landet. Et eksempel på det er
Thy-Mors HF & VUC’s afdeling i Thisted. Afdelingen har med profillinjer såsom HF Ima
gine og HF Outdoor haft succes med at tiltrække ansøgere fra hele landet, som flytter
til området for at tage en hf-uddannelse. På grund af den stramme kapacitetsstyring
må afdelingen potentielt afvise ansøgere fra andre dele af landet, som i stedet bliver
tildelt en plads inden for deres eget optageområde, potentielt i større byer med over-
ansøgte uddannelsestilbud. Det er uhensigtsmæssigt, at den stramme kapacitetssty
ring i praksis kan ende med at omfordele ansøgere fra land til by frem for det om
vendte, som var formålet med den politiske aftale.
Hf-ansøgere går glip af deres 1. prioritet, selvom der er ledige pladser: Ansøgere til
hf, som ikke søger i direkte forlængelse af grundskolen, kan i nogle tilfælde først opta
ges efter en standardiseret vurdering af deres faglige, sociale og personlige forudsæt
ninger. Ansøgerne tildeles en plads på en institution, inden vurderingen foretages. Det
betyder, at ansøgere, som ikke vurderes egnede til at blive optaget på hf, optager en
plads, indtil vurderingen er foretaget. Det har den konsekvens, at andre 1. prioritetsan
søgere i mellemtiden risikerer at blive afvist, selvom der efter den standardiserede
vurdering af de ansøgere, der har fået tildelt en plads, viser sig at være ledige pladser
på deres 1. prioritet. De ledige pladser kan herefter først fyldes op af eventuelle efter
tilmeldere. Udfordringen kan til dels løses ved, at kapacitetsfastsættelsen på hf tager
højde for eftertilmeldere.
Formålet med den stramme kapacitetsstyring og centrale fordeling er uklart: Der er
to hovedformål med den politiske aftale om elevfordeling: 1) at sikre en balanceret
elevsammensætning på gymnasiale uddannelsesinstitutioner i byerne og 2) at under
støtte gymnasiale uddannelser i tyndtbefolkede områder. Det første formål foreslås
afskaffet med det udsendte lovforslag. For det andet formåls vedkommende er det
tvivlsomt, om det er realiseret (jf. artiklen “Små gymnasier står halvtomme eftersom
merferien trods politisk indgreb”, Altinget d. 25. juni 2023). Det er Danske HF & VUC’s
opfattelse, at der fra politisk hold bør tages stilling til, om den stramme kapacitetssty
ring og centrale fordeling af ansøgere fortsat bør opretholdes i lyset af de uklare for
mål med indgrebene og de uhensigtsmæssige konsekvenser af dem.
Med venlig hilsen
Ulla Koch, formand, Danske HF & VUC (bestyrelserne)
Pernille Brøndum, formand, Danske HF & VUC
2
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0006.png
I([,
NOTAT
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om insti-
tutioner for almengymnasialeuddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse (permanent afskaffelse af for-
ældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.)
KL har modtaget lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasia
leuddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse (permanent afskaffelse af forældreindkomst som
kriterium for elevfordeling m.v.) i høring.
KL bemærker, at regeringen vil fremsætte en ny model, som modvirker en
skæv elevsammensætning især i de større byer. i den forbindelse vil KL
gøre opmærksom på, at der i den nye model bør tages højde for lokale for
hold i fordelingen af elever.
KL noterer, at regeringen fortsat vil gå videre med tiltag, der sigter efter, at
gymnasier i mindre befolkede områder ikke lukker. KL er positive overfor, at
der fortsat er fokus på, at sikre gymnasiale ungdomsuddannelser i disse om
råder.
Det bemærkes, at det ikke har været muligt at foretage en politisk behand
ling af lovforslaget indenfor høringsfristen. Nærværende høringssvar afgives
derfor med forbehold for efterfølgende politisk behandling.
Med venlig hilsen
Peter Pannula Toft
Børn og Skolechef
KL
Dato: 16. august 2023
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
wwwkldk
Sidelafl
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0007.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Simone Dalsgaard <[email protected]>
17. august 2023 08:27
DEP AAR JK
Søren Tonnesen Lodahi; Karsten Suhr
Høring permanent afskaffelse. Fra Danmarks Private Skoler
-
Til
Børne- og Undervisningsministeriet,
Departementet
Høring vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.
I høringsbrev af 7. juni 2023 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærkninger vedrørende
ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler grundskoler og gymnasier takker for muligheden til at give
vores synspunkter til kende.
Vi har ingen særlige bemærkninger til ændringsforslaget.
På foreningens vegne,
Med venlig hilsen
Simone Dalsgaard
nanmarl private
ier
Souschef, Seniorkonsulent
Mr +45 60771719
E: sd(äprivoteskoIer.dk
5: Send ‘sikker mciii’ til mig her
Danmarks Private Skoler grundskoler
09
gymnaster
Ny Kongensgade IS, 1472 Kebenkavn IC
T +4533307930
E:[email protected]
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0008.png
Danmarks
Vejlederlorening
Børne- og Undervisningsministeriet
De parterne ntet
Frederiksholrns Kanal 21
1220 København K
København den 16. august 2023
HØring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.)
Danmarks Vejlederforening takker for muligheden for at afgive høringssvar på ændringerne af
loven.
DVF har ingen kommentarer til ændringerne af loven.
Med venlig hilsen
på Bestyrelsens vegne
Karina Meinecke
Formand
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0009.png
Høringssvar vedr. gymnasieaftalen
Fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening har vi ingen kommentarer til det fremsatte lovforslag.
Vi beklager dog dybt, at den tidligere lov om fordelingszoner er permanent bortfaldet.
Ud fra forestillingen om et såkaldt frit gymnasievalg finder vi det absurd, at en ansøger med under 45
minutters transporttid har forrang for en ansøger med mere end 45 minutters transporttid.
Og det virker ligeledes barokt, at en ung, der har 10 minutters transporttid til sin 1.prioritet, vil have
forrang for en ansøger med 20 minutters transporttid.
Og så er det jo desuden helt absurd, at det igen er det sted, hvor ens forældre har råd til at bo,
der bestemmer, om man kommer ind på sin 1. prioritet.
Samtidig beklager vi det faktum, at en række gymnasier har måttet opleve et nul-år uden 1.g-optag
som konsekvens af indholdet i den tidligere lov, der nåede at gælde i en kortere, men temmelig
afgørende periode. Dette har haft konsekvenser for såvel institutioner, som for de unge og deres
forældre
Som vejledningsfaglig forening med indgående kendskab til gymnasieområdet, bidrager vi meget
gerne med vores ekspertise, når det politiske arbejde med udarbejdelse af en mere permanent
løsning påbegyndes.
Med venlig hilsen
Lotte Klein, formand, og Benny Wielandt, næstformand, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0010.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
DEP-AARJK
16. august 2023 09:42
Karen-Iben Perelman
VS: Høring
permanent afskaffelse
-
EH
Fra: Betina Høireby Johnsen <[email protected]>
Sendt: 15. august 2023 14:38
Til: DEP AAR JK <[email protected]>
Cc: Rolf Lange <[email protected]>
Emne:
Høring
permanent afskaffelse FH
-
-
FH har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Betina Hoireby Johnsen
Afdelingssekretær, Politik og Analyse
Direkte: 3524 6136
I
Mobil: 28497548
/
Mail: [email protected]
Fagbevægelsens Hovedorganisation
/
www.fho.dk
FAGBEVÆGELSENS
HOVEDORGANISATION
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0011.png
Danske
SOSU•skoler
Bestyrelserne
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Danske
SOSU•skoler
En uddannelse livskvalitet
København den 16. august 2023
Høring over udkast til forslag vedr, permanent
afskaffelse af forældreindkomst som kriterium
for elevfordeling m.v.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
-
høringssvar i høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium
for elevfordeling m.v.
Foreningerne bifaldet forslaget og har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e. b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
Bestyrelserne
tlf. 42 41 35 01, e-mail: sosuøsosu.dk & b-sosuøsosu.dk
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0012.png
Børne- og Undervisningsministeriet
14-08-2023
EMN-2021-00823
1636012
Katrine Moltved
Høringssvar vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst
som kriterium for elevfordeling m.v.
Danske Regioner kvitterer for muligheden for at afgive bemærkninger til for
slaget om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse. På grund af høringsperioden hen over sommeren fremsendes
dette høringssvar med forbehold for behandling på Danske Regioners besty
relsesmøde den 31. august 2023.
Danske Regioner tager til efterretning, at forældreindkomst som fordelings
kriterium afskaffes permanent og ser frem til, at der som nævnt i regerings-
grundlaget udvikles en ny model for elevfordeling, der målrettet skal mod
virke en skæv elevsammensætning.
Danske Regioner arbejder for, at der skal være attraktive uddannelsesmu
ligheder for unge, uanset hvor i landet de bor. Danske Regioner bakker derfor
op om udviklingen af en ny model og vil bidrage med forslag til udviklingen af
denne. Danske Regioner mener, at der er behov for at sætte målrettet ind,
der hvor udfordringerne er. Løsningerne bør derfor være tilpasset til områdets
særlige udfordringer og muligheder. Det kan ske ved en værktøjskasse med
mulige modeller, som regionerne kan tage i anvendelse i dialog med de
berørte institutioner m.fl.
Regionerne deler desuden gerne erfaringer med tidligere lokale elevforde
lingsregler og fra dette års fordeling af elever, som regionerne har ansvaret
for. Uden elevfordelingskriterier, der er rettet mod at sikre en balanceret elev
sammensætning, ser vi, at der vil være risiko for, at skoler, der i dag er ud
fordrede af en skæv elevsammensætning, kan blive yderligere udfordrede og
mindre attraktive uddannelsesmuligheder for unge.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN
+45 35 298100
[email protected]
R EG 10 N E R. DK
Ø
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0013.png
Det fremgår af lovudkastet, at regionsrådets forpligtelse til at overveje risi
koen for, om en profilgodkendelse medfører en skævvridning af elevsammen
sætningen, udgår som følge af den permanente afskaffelse af forældreind
komst som fordelingskriterie. Danske Regioner tager denne konsekvens til
efterretning.
Med den permanente afskaffelse af forældreindkomst som forde)ingskriterie
vil ansøgerne fra skoleåret 2024/25 kun blive fordelt efter transporttid. Regio
nernes erfaringer fra fordelingen af elever til skoleåret 2023/24 viser, at der er
elementer ved den nuværende beregningsmetode for transporttid, der ikke er
hensigtsmæssig. Det drejer sig bl.a. om, at transporttiden ikke er kendt for
ansøgerne, når de søger, og at beregningen ikke har transporttider med, hvor
cykel kombineres med offentlig transport, fx hvis man vil cykle til eller fra en
station i stedet for at gå eller tage bus til stationen, som er muligheden i den
nuværende beregning. Desuden kan transporttiden variere fra fordelingsme
kanismens beregningstidspunkt i marts til skolestart i august, da busruter og
rejsetider ofte ændres i denne periode. Danske Regioner foreslår derfor, at
fordelingskriteriet ændres fra transporttid til afstand målt i kilometer, hvilket
svarer til de tidligere regler.
Danske Regioner vil i øvrigt kvittere ministeriet for et godt samarbejde om
implementeringen af de nye regler og fordelingen af elever til skoleåret
2023/24.
Danske Regioner vil afslutningsvist bemærke, at fordelingen af elever til
skoleåret 2023/24 ikke har levet op til den politiske intention med de nye
regler og den centrale elevfordeling om at sikre elever til de mindre gymnasier
uden for de større byer. Danske Regioner ser derfor frem til evalueringen af
fordelingen med henblik på justeringer for at sikre de mindre gymnasiers
elevgrundlag ved fordelingen til skoleåret 2024/25.
Venlig htlsen
--
Anders Kühnau
Formand
tehanie Lose
Næstformand
J
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0014.png
DANSKE
GYMNASTER
Ny Vestergade 13, st.
1471 København K
Danskegymnasier.dk
[email protected]
+45 3318 8260
Børne- og Undervisningsministeriet
Att. Departementet
S. i
11. august 2023
Høring vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som
kriterium for elevfordeling mv.
Danske Gymnasier har den 7. juni 2023 modtaget høring over forslag
til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse mv. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse (Permanent afskaffelse af
forældreindkomst som kriterium for elevfordeling mv.).
Lovforslaget er en konsekvens af S, V og M’s regeringsgrundlag
“Ansvar for Danmark”, hvoraf det fremgår, at regeringen vil
“tilbagerulle aftalen om elevfordeling fra juni 2021, så kriteriet om
forældres indkomst i elevfordelingen på gymnasier ikke længere er
gældende. Der skal i stedet fordeles efter transporttid. Regeringen vil gå
videre med de tiltag, der sigter efter, at gymnasier i de mindre
befolkede områder ikke lukker. Regeringen vil præsentere en ny model,
der modvirker en skæv elevsammensætning især i de større byer”.
Danske Gymnasier har siden indgåelsen af den politiske aftale i juni
2021 om elevfordeling været imod forældreindkomst som
fordelingskriterium. Foreningen bakker principielt ikke op om at
anvende et kriterium, der risikerer at være stigmatiserende og at
forhindre, at unge selv har indflydelse på deres mulighed for at blive
optaget på det gymnasium, de ønsker. Foreningen forholder sig derfor
positivt til, at forældreindkomst fjernes permanent som kriterium.
I samme ombæring forholder foreningen sig dog meget kritisk til, at
SVM-regeringen endnu ikke har præsenteret en ny model, der sikrer en
mere blandet elevsammensætning på de gymnasiale uddannelser.
Foreningen noterer sig også, at SVM-regeringen ikke forventer at have
en ny model på plads til skoleåret 2024/25, jf. bemærkningerne til
lovforslagets
§
4 om ikrafttrædelsestidspunkt. Foreningen finder dette
Danske Gymnasier
D +45 3318 8260
[email protected]
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0015.png
helt utilstrækkeligt og forventer, at det vil få negative konsekvenser
for
en række gymnasiale uddannelser og deres elever og kommende
ansøgere. Det ses der allerede nu eksempler på efter den første
implementeringsfase af de nye regler, hvor central kapacitetsstyring,
ansøgeres prioriteter og transporttid har været de vigtigste parametre,
der har ligget til grund for fordelingen. Konsekvenserne af den
manglende lovgivning til at sikre en balanceret elevsammensætning
forstærkes endvidere af, at der blev truffet politisk beslutning om at
pålægge seks gymnasiale uddannelser et midlertidigt stop for optag,
som har yderligere forringet disse institutioners muligheder for at
tiltrække elever, samt en manglende videreførelse af muligheden for at
fastsætte lokale elevfordelingsregler, som gymnasierne i Aarhus
benyttede sig af i en årrække.
Danske Gymnasier hæfter sig også ved, at SVM—regeringen “vil gå
videre med de tiltag, der sigter efter, at gymnasier i de mindre
befolkede områder ikke lukker”, og konstaterer efter den centrale
fordelingsrunde, at 29 ud af de 31 almengymnasiale institutioner, der
er berettiget til at modtage udkanttilskud, ikke har fået tildelt ansøgere
svarende til den af Børne- og Undervisningsministeriet fastsatte
endelige kapacitet. Foreningen tolker dette forhold sådan, at den
centrale kapacitetsstyring i den nye model, herunder styringen af
minimumskapacitet, ikke har bidraget til, at gymnasier i mindre
befolkede områder ikke på sigt risikerer at lukke. Hvis det politiske
formål fortsat er at sikre et geografisk bredt udbud af gymnasiale
uddannelser, er det derfor nødvendigt at ændre styringen af den
såkaldte minimumskapacitet. Danske Gymnasiers forslag er, at den
centrale fordelingsmekaniske først fordeler ansøgere til gymnasier i
mindre befolkede områder, inden den fordeler ansøgere til andre
gymnasier, så fordelingen af ansøgere sker mere målrettet. Dette bør
efter foreningens opfattelse ske i overensstemmelse med det enkelte
gymnasiums elevgrundlag, så det er ansøgere til den pågældende
uddannelse, der bor inden for 45 minutter, der fordeles til deres lokale
gymnasium.
I forlængelse af dette mener foreningen også, at det vil være til gavn for
både ansøgere og gymnasier i mindre befolkede områder at ændre
transporttidskriteriet til et kriterium, der bygger på afstand via
vejnettet, da dette virker mere gennemskueligt og i en række tilfælde
også mere rimeligt for ansøgere. Danske Gymnasier uddyber gerne
ovenstående forbedringsforslag til minimumskapacitet og
afstandskriterium i en dialog med børne- og undervisningsministeren
og ministeriet.
11august 2023
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0016.png
Hvad angår det fremsendte lovforslag har Danske Gymnasier følgende
bemærkninger:
Profilgymnasier
Med lovforslaget foreslår BUVM at ophæve bestemmelsen om, at
regionsrådene er forpligtet til en løbende monitorering af, om
godkendte profilgymnasier og de omkringliggende institutioner og
afdelinger får en skæv elevsammensætning. Det skyldes, at “skæv
elevsammensætning” ifølge lovbemærkningerne er blevet indholdstom,
da der aktuelt ikke er identificeret andre parametre at måle på i forhold
til at opnå en balanceret elevsammensætning. Det fremgår også, at
regionsrådene i forbindelse med behandling af en ansøgning om at blive
profilgymnasium ikke skal lægge vægt på, om godkendelsen kan
resultere i en skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen. Ydermere fremgår det, at regionsrådet fortsat skal
kunne fastsætte et loft over andelen af profilelever på et godkendt
profilgymnasium, fx for at modvirke, at der ikke er plads til ansøgere
bosat i lokalområdet.
Danske Gymnasier tager til efterretning, at der med ophævelsen af
forældreindkomst som kriterium ikke længere eksisterer et parameter i
lovgivningen til at identificere en skæv elevsammensætning, om end
foreningen vurderer, at for mange profilgymnasier rent faktisk risikerer
at øge polariseringen på tværs af gymnasierne, og derfor finder det
uhensigtsmæssigt, at dette ikke længere indgår som en del af
regionsrådenes godkendelsesproces at tage hensyn til. Foreningen
finder det også uhensigtsmæssigt, at regionsrådet ikke længere
forpligtes til en løbende monitorering, da en monitorering af
elevsøgningen både vil kunne give en indikation af mulige utilsigtede
konsekvenser ved en godkendelse af et profilgymnasium, herunder at
der ikke er plads til ansøgere bosat i lokalområdet, eller at et
profilgymnasium i en større by medfører mindre søgning til et
gymnasium i et mindre befolket område. Danske Gymnasier vurderer,
at en sådan utilsigtet konsekvens kan bidrage til, at gymnasier i de
mindre befolkede områder lukker i modstrid med SVM-regeringens
mål.
1 august 2023
Foreningen foreslår derfor, at regionsrådene fortsat er forpligtede til en
løbende monitorering af godkendte profilgymnasier og afledte effekter
heraf. Dette vil i givet fald indebære, at
§
11 a, stk. 2, ikke ophæves,
men ændres til “Regionsrådet skal i forbindelse med behandling af en
ansøgning om at blive profilgymnasium lægge vægt på, i hvilket omfang
en godkendelse kan resultere i en skævvridning af elevsøgningen, og
løbende monitorere, om godkendte profilgymnasier medfører
utilsigtede konsekvenser for de omkringliggende institutioner og
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0017.png
afdelinger” samt at den foreslåede ændring af 11 a, stk. 1,4. pkt.
udgår som en konsekvens heraf.
Begrænsning af mulighed for at skifte institution og binding til sjælden
studieretning
I lov nr. 2532 af 22. december 2021 og lov nr. 880 af 21. juni 2022
fremgår en række ændringer af 14,
§
14 b,
§
15 og
§
20 i lov om de
gymnasiale uddannelser. Ændringerne medfører en begrænset
mulighed for at skifte institution samt binding til sjældne
studieretninger og er ikke trådt i kraft, da børne- og
undervisningsministeren ikke har fastsat tidspunkt herfor.
Danske Gymnasier hæfter sig ved, at BUVM foreslår bestemmelserne
uændret bevaret med henblik på, at børne- og undervisningsministeren
på et senere tidspunkt kan sætte dem i kraft. Foreningen mener, at en
ikrafttrædelse af bestemmelserne vil lukke nogle uhensigtsmæssige
huller i lovgivningen og bidrage til at skabe bedre rammer for, at alle
gymnasier kan fastholde et fagligt bæredygtigt uddannelsesmiljø, hvor
færre elever skifter institution efter skolestart, og hvor sjældne
studieretninger underbygger et tilstrækkeligt og varieret tilbud af
studieretninger for elever i alle områder af Danmark. Foreningen vil
derfor opfordre til, at børne- og undervisningsministeren træffer
beslutning om, at ændringerne af paragrafferne træder i kraft hurtigst
muligt.
Danske Gymnasier og Gymnasieskolernes Lærerforening har desuden
sendt et brev til ministeren i februar 2023 med samme opfordring, hvor
foreningerne uddyber konsekvenserne af, at ændringerne af
paragrafferne ikke er trådt i kraft. Hertil svarede ministeren, at den
stramme kapacitetsstyring vil medvirke til, at antallet af ledige pladser
bliver mere begrænset end tidligere, men Danske Gymnasier kan efter
første implementeringsfase af den nye model for elevfordeling
konstatere, at dette ikke forhindrer ansøgere i at søge væk fra
gymnasier, de er fordelt til.
økonomiske konsekvenser
Af bemærkningerne vedr, økonomiske konsekvenser for det offentlige
fremgår det, at forslaget medfører en merudgift på 0,5 mio. kr. i 2024
til it-tilpasninger. Det fremgår også, at forslaget medfører en
mindreudgift til administration på 0,8 mio. kr. fra 2024 samt en
mindreudgift til læringskonsulenter på 2,4 mio. kr. i 2024 og 2025 samt
1,1 mio. kr. i 2026.
11august2023
Jf.
den politiske aftale om finansiering af Den Koordinerede Tilmelding
til Gvmnasiale Ungdomsuddannelser af 17. september 2021 er de
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0018.png
samlede udgifter til systemunderstøttelse på 23,2 mio. kr. i 2024, 21,6
mio. kr. i 2025, 19,8 mio. kr. i 2026, 19,5 mio. kr. i 2027 og 19,0 mio.
kr. varigt. De samlede udgifter til administration er 7,3 mio. kr. i 2024,
6,2 mio. kr. i 2025 og 4,8 mio. kr. fra 2026 og varigt.
Fratrukket mindreudgifterne på 0,8 mio. kr. til administration vil Den
Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser årligt
koste 23,0 mio. kr. fra 2028 og frem og have en mindreudgift på 3,2
mio. kr. i perioden 2024-2027. Aftalen finansieres ved en nedsættelse af
færdiggørelsestaxametrene på de gymnasiale fuldtidsuddannelser (stx,
IB, hf, hhx og htx).
Danske Gymnasier finder det kritisabelt, at de gymnasiale uddannelser
skal finansiere en elevfordelingsmodel, der havde til formål dels at
modvirke en skæv elevsammensætning på landets gymnasier, dels at
sikre gymnasier i mindre befolkede områder bedre rammer for fortsat at
opretholde et uddannelsesudbud på trods af den demografiske
udvikling i disse områder, men som har vist sig ikke at opfylde hverken
det ene eller det andet formål. Foreningen ønsker derfor også en
redegørelse for, hvordan der fortsat kan være en årlig udgift på 23 mio.
kr. til systemunderstøttelse og administration af modellen. Derudover
bør den samlede besparelse på 5,9 mio. kr. på læringskonsulenter og de
3,2 mio. kr. til administration og systemunderstøttelse i årene 2024-
2027 føres tilbage til de gymnasiale fuldtidsuddannelser.
S.
5
11. august 2023
øvrige ændringer af lovgivningen for elevfordeling
Den nye lovgivning for elevfordeling har været igennem den første
implementeringsfase, og derfor finder Danske Gymnasier det relevant
at påpege behovet for endnu en ændring af loven, selv om denne ligger
uden for regeringens ønske om at fjerne forældreindkomst som
fordelingskriterium og de afledte effekter heraf, som lovforslaget
adresserer.
Danske Gymnasier finder det således uhensigtsmæssigt, at den store
gruppe af eftertilmeldere til hf (ansøgere, der ikke søger rettidigt og ikke
søger direkte i forlængelse af 9. eller 10. klasse) skal fordeles af
regionerne, hvilket først sker meget sent fra primo juni, samt at denne
gruppe ikke indgår i kapacitetsfastsættelsen.
Konkret foreslår Danske Gymnasier, at institutionerne selv håndterer
fordelingen af ansøgere til hf, der ikke søger rettidigt og ikke søger i
direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse
(jf. §
12, stk. 3, i lov om
gymnasiale uddannelser), og at gruppen skal indgå i
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0019.png
kapacitetsfastsættelsen.
Danske Gymnasier vurderer, at del 1 kan imødekommes ved enten at
afskaffe
§
11 k i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. eller ved, at
§
12, stk. 3, i lov om
gymnasiale uddannelser undtages fra
§
11 k lige fod med
§
14 og
§
14
b.
Del 2 af forslaget vurderer foreningen skal reguleres i
§
8 i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., men finder det uklart hvilken del af 8, der på
nuværende tidspunkt regulerer, at kapacitetsfastsættelsen sker på
baggrund af rettidige ansøgere. Umiddelbart henvises der til kapitel 2 i
lov om de gymnasiale uddannelser. Kapitlet omfatter dog ikke kun
rettidige ansøgere, men også ansøgere efter
§
12, stk. 3, dvs, ansøgere
til hf, der ikke søger rettidigt og ikke søger i direkte forlængelse af 9.
eller 10. klasse, hvorfor det er uvist, om det overhovedet kræver en
lovændring at fastsætte kapaciteter, der også omfatter eftertilmeldere.
Forslagets del i vil medføre, at den store gruppe af ansøgere til hf, der
ikke søger rettidigt og ikke søger i direkte forlængelse af 9. eller 10
klasse, kan håndteres hurtigere og mere smidigt, end der er lagt op til i
den nye lovgivning. Foreningen vurderer, at afgrænsningen af, at det
kun gælder ansøgere til hf, der ikke søger rettidigt og ikke søger direkte
fra 9. eller 10. klasse, vil sikre, at forslaget ikke skaber incitamenter til
generelt at søge for sent.
Forslagets del 2 vil medføre, at institutioner med hf-aktivitet vil kunne
optage de fleste 1. prioritets-eftertilmeldere inden for deres kapacitet og
ikke skal bede regionen om at hæve kapaciteten. I tilfælde hvor der er
flere eftertilmeldere, end 1. prioritetsinstitutionen har kapacitet til, skal
institutionen sende ansøgningen videre til ansøgerens 2. prioritet via
Optagelse.dk.
Samlet vil det medføre en mindre bureaukratisk proces og give
institutionerne bedre forudsætninger for at planlægge og anvende deres
ressourcer bedst muligt, fordi der ikke vil være en lige så stor diskrepans
mellem hhv, foreløbige og endelige kapaciteter og antallet af optagede
elever i starten af skoleåret. Som det er nu, betyder de meget lave
foreløbige og endelige kapaciteter, at institutioner ser sig nødsaget til at
afskedige lærere, fordi de ikke har nogen vished for, at regionen vil
hæve deres kapacitet i forbindelse med fordelingen af eftertilmeldere.
Afhængig af hvor meget kapaciteten hæves, så skal institutionen måske
ansætte de lærere igen, som de har afskediget. Det er ikke
hensigtsmæssigt, hverken ud fra et samfundsøkonomisk eller et
11august 2023
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0020.png
menneskeligt perspektiv.
Danske Gymnasier vurderer ikke, at forslaget vil forhindre en fortsat
stram kapacitetsstyring, hvor kapacitet og antal elever flugter. Forslaget
betyder, at kapacitetsfastsættelsen skal tage udgangspunkt i et andet
datagrundlag end rettidige ansøgere, og det kan eksempelvis være
antallet af elever 1. september året før.
2023
Med venlig hilsen
Henrik Nevers
Formand
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0021.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Mette Jensen <[email protected]>
11. august 2023 19:35
Karen-Iben Perelman
Janus Chemnitz Kleist
Høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som
kriterium for elevfordeling mv.
Høringsbrev.pdf; Lovudkast.pdf
Kære Karen
Vi har ingen bemærkninger herfra.
Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga
Venlig hilsen
Best regards
AC-fuld mægtig
Mette Jensen
N AA LAK KE RSU IS UT
GOVERNMENT OF GREENLAND
Ilinniartitaanermut, Kultureqarnermut, Timersornermut, Ilageeqarnermullu
Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke
P.O. Box 1029 3900 Nuuk
www. naalakkersuisut.gl
E-mail: [email protected]
Til de p vedhæftede høringsliste anførte høringsparter
Herved fremsendes høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Permanent
afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.).
Der vedhæftes høringsbrev, høringsliste og lovudkast.
Frist for eventuelle bemærkninger er torsdag den 17. august 2023, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Karen-Iben Perelman
Specialkonsulent
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0022.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
DEP-AARJK
10.
august
2023 09:34
Karen-Iben Perelman
VS: Høring permanent afskaffelse
-
Fra: FGU <[email protected]>
Sendt: 10. august 2023 08:44
Til: DEP AAR JK <[email protected]>
Cc: Lisa Goth <[email protected]>; Marie Hoff Larsen <[email protected]>
Emne: Høring permanent afskaffelse
-
-
Kære Børne- og Undervisningsministerium
FGU Danmark har ikke nogen bemærkninger til høringen over forslag til permanent afskaffelse af forældreindkomst
som kriterium for elevfordeling.
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Marie Hoif Larsen
Konsulent
FGU Danmark
Mail: [email protected]
Tlf.: 40147664
FOU DANMARK
Læs vores folder om FGU
Fra: FGU
Sendt: 7. juni 2023 16:13
Til: Lisa Goth <[email protected]>; Marie HofT
Larsen <mlfgu.dk>
Emne: VS: Høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for
elevfordeling m.v.
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0023.png
00
6. juli
2023
Dansk ridustr
Confederation of Danish Industry
Høring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengym
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse (Permanent afskaffelse af forældreindkomst
som kriterium for elevfordeling m.v.)
DI takker for muligheden for at afgive høringssvar.
DI tager til efterretning, at kriterierne for elevfordeling nu udelukkende er ansøgernes
prioriteter og transporttid.
Det er dog beklageligt, når aftalen om elevfordeling blev åbnet for at ændre i ansøgnings
kriterierne, at det ikke samtidig blev ændret, at hhx og htx overhovedet er blevet inddra
get i aftalen om kapacitetsfastsættelse og elevfordeling for de gymnasiale uddannelser.
Danmark har brug for langt flere faglærte og unge, som uddanner sig videre til det pri
vate arbejdsmarked. Unge, der har gået på hhx og htx, videreuddanner sig generelt mere
mod det private arbejdsmarked end unge på stx. Det er derfor afgørende, at der sikres
gode muligheder for fortsat vækst på hhx og htx.
DI mener, at der skal være kapacitet til at optage alle elever, som ønsker optagelse på
hhx og htx.
Søren Melcher
Chefkonsulent i Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
didi.dk
di.dk
CVR: 16077593
lIIIIIH1I
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0024.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
AppServerName:
ArchiveStatusCode:
DocumentiD:
DocumentlsArchived:
DEP-AARJK
29juni 2023 13:48
Karen-Iben Perelman
VS: Høring permanent afskaffelse
esdh-uvm-stil
3
23/10343-15
-1
Med venlig hilsen
Lise Hjort Elmquist
Chefkonsulent
Fra: Lars Djernæs <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2023 13:47
Til: DEP AAR JK <[email protected]>
Cc: Nadeem Farooq <[email protected]>; David Luxhøj-Pedersen <[email protected]>
Emne: Høring permanent afskaffelse
-
Til Børne- og undervisningsministeriet
FA takker for høringen vedr, forslaget om permanent afskaffelse afforældreindkomst som kriterium for
elevfordeling m.v. til de gymnasiale ungdomsuddannelser.
FA bakker op om forslaget.
Med venlig hilsen
Lars Djernæs
Chefkonsu lent
[email protected]
+45 33 38 16 27
Amaliegade 7
1256 København K
FINANSS<TOR NS
AREjDSGIV.RPORECING
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0025.png
TEAM DANMARK
Til rette vedkommende
19.06.2023
Til Børne- og Undervisningsministeriet,
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrcttet uddannelse
(Permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.)
Team Danmark har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Vi takker for muligheden for at give høringssvar.
Med venlig hilsen
Christina Teller
Faglig leder, Karriere og talentudvikling
Mail: [email protected]
Telefon: 23267610
T[M DANMARK
IIJRÆTTENS HUS
RR1NUL3 STADION D
DK-2605 BRRN[JR
TLF.
‘.3 26 26 26
FAX ‘.5 ‘.3 26 25 55
.15
POSTTEAMDANMARK.DK
WWW.TEAMDANMARK.DK
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0026.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
DEP-AARJK
9. juni 2023 09:37
Karen-Iben Perelman
VS: Høringssvar vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for
elevfordeling mv.
esdh-uvm-stil
3
23/10343-12
-1
AppServerName:
ArchiveStatusCode:
DocumentiD:
DocumentlsArchived:
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 9. juni 2023 09:07
Til: DEP AAR JK <[email protected]>
Emne: Høringssvar vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling mv.
-
Børne- og Undervisningsministeriet har den 7. juni 2023 sendt forslag vedr, permanent afskaffelse af
forældreindkomst som kriterium for elevfordeling mv. i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven,
§
7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr.
101 af 19/01/201 2) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
Vi har gennemgået lovforslageene og kan konstatere, at de ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten
eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf.
+45 33 92 84 00
Dir.
+45 33 92 85 73
[email protected]
www. rigsrevisionendk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger her
Fra: Karen-Iben Perelman <[email protected]>
Sendt: 7. juni 2023 14:23
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0027.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
8. juni 2023 12:43
Karen-Iben Perelman
SV: Høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst
som kriterium for elevfordeling mv.
esdh-uvm-stil
3
23/10343-11
-1
AppServerName:
ArchiveStatusCode:
DocumentiD:
DocumentlsArchived:
Kære Karen-Iben Perelman
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra: Karen-Iben Perelman <[email protected]>
Sendt: 7. juni 2023 14:25
Emne: Høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for
elevfordeling m.v.
Til de p vedhæftede høringsliste anførte høringsparter
Herved fremsendes høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Permanent
afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.).
Der vedhæftes høringsbrev, høringsliste og lovudkast.
Frist for eventuelle bemærkninger er torsdag den 17. august 2023, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Karen-Iben Perelman
Specialkonsulent
BØRNE- OG
UNDERVISNI NGS
MINISTERIET
Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriets departement
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: +45 33 92 50 00
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759949_0028.png
Karen-Iben Perelman
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
info cfu-net <[email protected]>
8. juni 2023 11:19
Karen-Iben Perelman
SV: Høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst
som kriterium for elevfordeling m.v.
esdh-uvm-stil
3
23/10343-10
-1
AppServerName:
ArchiveStatusCode:
DocumentiD:
DocumentlsArchived:
Kære Karen-Iben.
CFU har ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Fuldmægtig
I%r•I
CFU
Centralorganisationernes Fæ11esudvag
-
Niels Hemmingsens Gade 10,4.
1153 KØbenhavn K
Telefon 33 76 8674
Mail: [email protected]
Fra: Karen-Iben Perelman <[email protected]>
Sendt: 7. juni 2023 14:23
Emne: Høring over udkast til forslag vedr, permanent afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for
elevfordeling m.v.
Til de p vedhæftede høringsliste anførte høringsparter
Herved fremsendes høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Permanent
afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling mv.).
Der vedhæftes høringsbrev, høringsliste og lovudkast.
Frist for eventuelle bemærkninger er torsdag den 17. august 2023, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Karen-Iben Perelman
Specialkonsulent
BØRNE- OG
UNDERVISNI NGS
MINISTERIET
Børne- og Undervisningsministeriet