Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 29 Bilag 1
Offentligt
2759948_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
4. oktober 2023
Høringsnotat om forslag til
lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse m.v.
(Afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for
elevfordeling m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til elementer af lovforslaget
2.2.1. Profilgymnasier
2.2.2. Begrænsning af mulighed for at skifte institution og
binding til sjælden studieretning
2.2.3. Ikrafttræden
2.2.4. Økonomiske konsekvenser
2.3. Bemærkninger uden for lovforslagets rammer
2.3.1. Transporttid
2.3.2. Kapacitetsstyring og minimumskapacitet
2.3.3. Ansøgere til hf
2.3.4. Eftertilmeldere til hf
2.3.5. Hhx og htx
2.3.6. ASF-klasser
2.3.7. Kommende elevfordelingsmodel
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Sagsnr.: 23/12607
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0003.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for
erhvervsrettet
uddannelse
m.v.
(Afskaffelse
af
forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.) har
i perioden fra den 7. juni 2023 til den 17. august 2023 været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 7. juni 2023 endvidere sendt
til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på
Høringsportalen den 7. juni 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte
myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Der er modtaget 18 høringssvar, hvoraf 9 høringssvar
indeholder bemærkninger til udkastet.
Høringspart
Hørin
gssvar
modta
get
Bemær
kninger
Ingen
Ønske
bemær r ikke
kninger at
afgive
hørin
gssvar
X
Akademikerne
Centralorganisati
onernes
Fællesudvalg
Danmarks
Evalueringsinstit
ut
Danmarks
Private Skoler –
X
X
X
3
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0004.png
grundskoler og
gymnasier
Danmarks
Vejlederforening
Dansk
Arbejdsgiverfore
ning
Dansk Center for
Undervisningsmi
ljø
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk
Magisterforening
Dansk Ungdoms
Fællesråd
Danske
Erhvervsakademi
er
Danske
Erhvervsskoler
og -Gymnasier –
Bestyrelserne
Danske
Erhvervsskoler
og -Gymnasier –
Lederne
Danske Forlag
Danske
Gymnasieelevers
Sammenslutning
Danske
Gymnasier
Danske
Handicaporganis
ationer
Danske HF og
VUC
(Bestyrelserne)
Danske HF og
VUC (Lederne)
Danske
Professionshøjsk
oler
Danske Regioner
Danske SOSU-
skoler
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1
X
1
X
X
X
X
2
X
X
4
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0005.png
Danske SOSU-
skoler
-
Bestyrelserne
Danske
Universiteter
Datatilsynet
Den
Uvildige
konsulentforenin
g
Handicapområde
t
Departementet
for Uddannelse,
Kultur,
Forskning
og
Kirke (Grønland)
Det
Centrale
Handicapråd
Deutscher Schul-
og Sprachverein
für
Nordschleswig
Erhvervsskolerne
s
ElevOrganisation
Fagbevægelsens
Hovedorganisati
on (FH)
FGU Danmark
Finanssektorens
Arbejdsgiverfore
ning
Foreningen
af
kommunale
social-,
sundheds-og
arbejdsmarkedsc
hefer i Danmark
Foreningen
af
tekniske
og
administrative
tjenestemænd
Foreningsfælless
kabet Ligeværd
Forhandlingsfæll
esskabet
X
2
X
X
X
X
X
X
X
X
X
5
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0006.png
FSR – danske
revisorer
Gymnasiernes
Bestyrelsesforeni
ng
Gymnasieskolern
es Lærerforening
HK/Danmark
Institut
for
Menneskerettigh
eder
KL
Landdistrikternes
Fællesråd
Landsforeningen
af 10. klasser
Landssammenslu
tningen
af
Handelsskoleelev
er
Lederne
Ministeriet
for
Undervisning,
Forskning
og
Kultur
(Færøerne)
Netværket
for
kostafdelinger
OpenDenmark
Rigsrevisionen
Rådet for de
Grundlæggende
Erhvervsrettede
Uddannelser
(REU)
Rådet
for
Erhvervsakademi
uddannelser og
Professionsbache
loruddannelser
Rådet for Voksen
og
Efteruddannelse
(VEU-Rådet)
Sammenslutning
en
af
X
X
X
X
6
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0007.png
Steinerskoler
i
Danmark
Studievalg
Danmark
Team Danmark
Uddannelsesforb
undet
Uddannelseslede
rne
Ungdomsuddann
elsernes
Vejlederforening
(UUF)
1
X
X
X
X
Danske HF og VUC (Bestyrelserne) og Danske HF og
VUC (Lederne) har afgivet fælles høringssvar
2
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler –
Bestyrelserne har afgivet fælles høringssvar
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Danske SOSU-
skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne bakker op
om forslaget.
Danske Gymnasier forholder sig positivt til, at
forældreindkomst fjernes permanent som kriterium, men
forholder sig kritisk til, at SVM-regeringen endnu ikke har
præsenteret en ny model, der sikrer en mere blandet
elevsammensætning på de gymnasiale uddannelser.
Danske erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) er positive
overfor, at regeringen nu permanent afskaffer
forældreindkomst som kriterium. Det, at alle ansøgere til de
gymnasiale ungdomsuddannelser som udgangspunkt
fordeles efter de samme principper, betyder, at elever og
forældre i og nær de store byer ikke længere skal forstå to
forskellige ansøgningsregler. DEG forholder sig dog kritisk
over for den fordelingsproces, skolerne har været igennem i
forhold til optaget af elever i skoleåret 2023/24.
Dansk Industri (DI) tager til efterretning, at kriterierne for
elevfordeling nu udelukkende er ansøgernes prioriteter og
transporttid.
7
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0008.png
Danske Regioner tager også til efterretning, at
forældreindkomst som fordelingskriterium afskaffes
permanent og ser frem til, at der som nævnt i
regeringsgrundlaget udvikles en ny model for elevfordeling,
der målrettet skal modvirke en skæv elevsammensætning.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening har ingen
kommentarer til det fremsatte lovforslag, men beklager, at
den tidligere lov om fordelingszoner er permanent
bortfaldet.
Danske HF og VUC har ingen bemærkninger til de
foreslåede ændringer i lovforslaget. Foreningen mener dog,
at de gældende regler om elevfordeling har en række
uhensigtsmæssige konsekvenser, der bør rettes op på.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig
modtagelsen af lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til elementer af lovforslaget
2.2.1. Profilgymnasier
Danske Gymnasier tager til efterretning, at der med
ophævelsen af forældreindkomst som kriterium ikke
længere eksisterer et parameter i lovgivningen til at
identificere en skæv elevsammensætning, om end
foreningen vurderer, at for mange profilgymnasier rent
faktisk risikerer at øge polariseringen på tværs af gymnasier.
Foreningen finder det derfor uhensigtsmæssigt, at det ikke
længere indgår som en del af regionsrådenes
godkendelsesproces at tage hensyn hertil. Foreningen finder
det også uhensigtsmæssigt at regionsrådet ikke længere
forpligtes til en løbende monitorering, da en monitorering af
elevsøgningen vil kunne give en indikation af mulige
utilsigtede konsekvenser ved en godkendelse af et
profilgymnasium. Foreningen foreslår på den baggrund, at
regionerne fortsat er forpligtede til en løbende monitorering
af godkendte profilgymnasier konkret ved, at § 11 a, stk. 2,
ikke ophæves, men ændres.
Danske Regioner tager som følge af den permanente
afskaffelse af forældreindkomst som fordelingskriterium
konsekvensen om, at regionsrådets forpligtelse til at
overveje risikoen for, om en profilgodkendelse medfører en
skævvridning af elevsammensætningen, til efterretning.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at når
forældreindkomst udgår som kriterium ved elevfordelingen,
8
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0009.png
vil der ikke længere kunne tilstræbes en balanceret
elevsammensætning målt på ansøgernes forældres indkomst.
Som en konsekvens heraf vil det ikke være muligt for
regionsrådet i forbindelse med behandling af en ansøgning
om at blive profilgymnasium at lægge vægt på, i hvilket
omfang en godkendelse kan resultere i en skævvridning af
elevsammensætningen eller elevsøgningen, idet der på
nuværende tidspunkt ikke er identificeret et andet parameter
at måle elevsammensætningen i forhold til. Tilsvarende gør
sig gældende i forhold til den løbende monitorering.
Ministeriet har ikke fundet anledning til at indføre en
generel forpligtelse for regionsrådene til løbende at
monitorere forhold, der ikke har sammenhæng med en
skævvridning af elevsammensætningen. Ministeriet
bemærker imidlertid, at der ikke er noget til hinder for, at
man lokalt beslutter at foretage en løbende monitorering af
godkendte profilgymnasier, fx med henblik på at sikre at
andelen af profilelever ikke bliver så høj, at der ikke er plads
til ansøgere bosat i lokalområdet, hvorved disse ansøgere
dermed kan få uforholdsmæssigt langt til nærmeste
alternative uddannelsesudbud. Der vil imidlertid ikke gælde
en generel forpligtelse hertil.
Ministeriet bemærker, at selvom der ikke gælder en generel
forpligtelse for regionsrådene til løbende at monitorere, har
regionsrådene fortsat kompetence til at fastsætte eller ændre
et loft over antallet af profilelever i det omfang, det er sagligt
og relevant.
Høringssvarerne har på den baggrund ikke givet anledning
til justering af lovforslaget.
2.2.2. Begrænsning af mulighed for at skifte institution og
binding til sjælden studieretning
Danske Gymnasier hæfter sig ved, at Børne- og
Undervisningsministeriet foreslår bestemmelser om
begrænset mulighed for at skifte institution samt binding til
sjældne studieretninger bevaret uændret med henblik på, at
børne- og undervisningsministeren på et senere tidspunkt
kan sætte dem i kraft. Foreningen vil opfordre til, at børne-
og undervisningsministeren træffer beslutning om, at
ændringerne træder i kraft hurtigst muligt.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at børne- og
undervisningsministeren har truffet beslutning om, at
bestemmelserne ikke skulle sættes i kraft til skoleåret
9
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0010.png
2023/24. Der vil tilsvarende skulle tages stilling til, hvorvidt
bestemmelserne skal sættes i kraft med henblik på virkning
fra skoleåre 2024/25 eller et senere skoleår. Af den grund er
bestemmelserne bevaret med henblik på, at børne- og
undervisningsministeren på et senere tidspunkt kan sætte
dem i kraft.
Høringssvaret har på den baggrund ikke givet anledning til
justering af lovforslaget.
2.2.3. Ikrafttræden
Danske Gymnasier noterer sig under henvisning til
lovbemærkningerne
til
lovforslagets
§
4
om
ikrafttrædelsestidspunkt, at SVM-regeringen ikke forventer
at have en ny model på plads til skoleåret 2024/25.
Foreningen finder dette helt utilstrækkeligt og forventer, at
det vil få negative konsekvenser for en række gymnasier.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig
synspunktet vedrørende ikrafttræden af en ny
elevfordelingsmodel.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
2.2.4. Økonomiske konsekvenser
Danske Gymnasier finder det kritisabelt, at de gymnasiale
uddannelser skal finansiere en elevfordelingsmodel, der
havde til formål dels at modvirke en skæv
elevsammensætning på landets gymnasier, dels at sikre
gymnasier i mindre befolkede områder bedre rammer for
forsat at opretholde et uddannelsesudbud på trods af den
demografiske udvikling i disse områder, men som har vist
sig ikke at opfylde hverken det ene eller det andet formål.
Foreningen ønsker derfor en redegørelse for, hvordan der
fortsat kan være en årlig udgift på 23. mio. kr. til
systemunderstøttelse og administration af modellen.
Derudover bør den samlede besparelse på 5,9 mio. kr. på
læringskonsulenter og de 3,2 mio. kr. til administration og
systemunderstøttelse i årerne 2024-27 føres tilbage til de
gymnasiale fuldtidsuddannelser.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) bemærker, at
det fremgår, at forslaget vil medføre mindreudgifter dels til
administration dels til læringskonsulenter. Da det er de
gymnasiale uddannelser, der via reducerede takster har
finansieret udvikling, administration m.v., mener DEG, at de
10
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0011.png
anførte mindreudgifter bør tilbageføres til de gymnasiale
uddannelser. DEG er kritiske overfor, at skolerne skal
finansiere administrationen af en model, som dels ikke har
virket og dels har medført mere administrativt arbejde ude
på skolerne. DEG er undrende overfor, at skolerne fortsat
skal bidrage til finansieringen af administrationen m.v.
svarende til en årlig udgift på over 20 mio. kr.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at de
samlede udgifter til systemunderstøttelse som led i
elevfordelingsaftalen gik bl.a. til at udvikle et nyt og
moderniseret optagelsessystem, som kan håndtere kravene i
elevfordelingsaftalen. På den baggrund har Styrelsen for It
og Læring siden 2021 været i gang med at udvikle og
modernisere
optagelsessystemet.
Midlerne
til
systemunderstøttelsen er således bundet til denne udvikling
og den efterfølgende drift af systemet.
Der er ikke taget
mindreudgifterne.
stilling
til
anvendelsen
af
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
2.3 Bemærkninger uden for lovforslagets ramme
2.3.1. Transporttid
Danske Gymnasier mener, at det vil være til gavn for både
ansøgere og gymnasier i mindre befolkede områder at ændre
transporttidskriteriet til et kriterium, der bygger på afstand
via vejnettet, da dette virker mere gennemskueligt og i en
række tilfælde også mere rimeligt for ansøgere.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) mener, at det
børe overvejes at ændre transporttidskriteriet til i stedet at
tage udgangspunkt i et afstandskriterium, da det er mere
gennemskueligt for elever og forældre.
Danske Regioner foreslår, at fordelingskriteriet ændres fra
transporttid til afstand målt i kilometer, hvilket svarer til de
tidligere regler.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret
synspunktet vedrørende ændring af transporttid
transportafstand, men bemærker at det falder uden
rammerne af lovforslaget at ændre transporttid
transportafstand.
sig
til
for
til
11
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0012.png
2.3.2. Kapacitetsstyring og minimumskapacitet
KL noterer sig, at regeringen fortsat vil gå videre med tiltag,
der sigter efter, at gymnasier i mindre befolkede områder
ikke lukker. KL er positiv overfor, at der fortsat er fokus på
at sikre gymnasiale ungdomsuddannelser i disse områder.
Danske Gymnasier anfører, at hvis det politiske formål
fortsat er at sikre et geografisk bredt udbud af gymnasiale
uddannelser, er det nødvendigt at ændre styringen af den
såkaldte minimumskapacitet. Danske Gymnasiers forslag er,
at den centrale fordelingsmekanisme først fordeler ansøgere
til gymnasier i mindst befolkede områder, inden den fordeler
ansøgere til andre gymnasier, så fordelingen af ansøgere sker
mere målrettet.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) er skeptisk
overfor, om kapacitetsstyringen effektivt kan sikre et
bæredygtigt elevgrundlag på de små gymnasieafdelinger i
tyndtbefolkede områder og peger på, at der kan være behov
for andre tiltag til at bevare mindre udbudssteder i hele
landet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det falder
uden for rammerne af lovforslaget at ændre
kapacitetsstyringen, herunder minimumskapaciteten.
2.3.3. Ansøgere til hf
Danske HF og VUC bemærker, at idet ansøgere tildeles
plads på en institution, inden det vurderes, om de kan
optages på hf, kan der være 1. prioritetsansøgere, der bliver
afvist, selvom der senere viser sig at være en ledig plads.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærker, at det
falder uden for rammerne af lovforslaget at ændre på
optagelsesprocessen til de gymnasiale uddannelser.
2.3.4. Eftertilmeldere til hf
Danske Gymnasier finder det uhensigtsmæssigt, at den store
gruppe af eftertilmeldere til hf skal fordeles af regionerne,
hvilket først sker meget sent fra primo juni måned, samt at
denne gruppe ikke indgår i kapacitetsfastsættelsen.
Foreningen foreslår, at institutionerne selv håndterer
fordelingen af ansøgere til hf, der ikke søger rettidigt og ikke
søger i direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse, og at
gruppen skal indgå i kapacitetsfastsættelsen.
12
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0013.png
Danske HF og VUC anfører, at håndteringen af
eftertilmeldere bør ændres, så eftertilmelderne tælles med i
afdelingernes kapacitet. Ligesom foreningen finder, at
eftertilmeldere, som ikke søger i direkte forlængelse af
grundskolen, bør kunne optages direkte af institutionerne
inden for den fastsatte kapacitet. Danske HF og VUC
bemærker endvidere, at den stramme kapacitetsstyring
risikerer at modvirke udkantsinstitutioner, som tiltrækker
elever fra hele landet. Foreningen nævner som eksempel
Thy-Mors HF og VUC's afdeling i Thisted som et eksempel.
Det er uhensigtsmæssigt, at den stramme kapacitetsstyring i
praksis kan ende med at omfordele ansøgere fra land til by
frem for det omvendte, hvilket var formålet med den
politiske aftale. Det er endvidere foreningens opfattelse, at
der fra politisk hold bør tages stilling til, om den stramme
kapacitetsstyring og centrale fordeling af ansøgere fortsat
bør opretholdes i lyset af de uklare formål med indgrebene
og de uhensigtsmæssige konsekvenser af dem.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærker, at efter
gældende lovs § 11 k fordeler regionsrådet i den region,
hvor ansøgeren har bopæl, til og med første uge af november
de ansøgere, hvis ansøgning ikke er indgået i den centrale
fordelingsrunde (eftertilmeldere). Fordelingen skal ske
inden for rammerne af institutionernes eller afdelingernes
kapacitet
til
en
af
ansøgerens
prioriterede
uddannelsesønsker eller til den uddannelse, ansøgeren har
ønsket som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
inden for 45 minutters transporttid. Regionsrådet kan hæve
kapaciteten på en institution eller afdeling, hvis det er
nødvendigt for at tildele disse ansøgere plads.
Det falder ikke inden for rammerne af lovforslaget at ændre
modellen for håndtering af eftertilmeldere. Ministeriet har
noteret sig det af foreningerne anførte og bemærker, at
eventuelle ændringer i modellen vedrørende håndtering af
eftertilmeldere i forhold til kapacitetsfastsættelse og
fordeling vil blive inddraget i de kommende overvejelser om
en langsigtet løsning, jf. regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark” af 14. december 2022.
Ministeriet har imidlertid fundet anledning til at foreslå en
lille justering af den allerede gældende model for håndtering
af eftertilmeldere. Med den foreslåede justering vil
regionsrådets skønsmæssige beføjelse i forbindelse med
håndtering af eftertilmeldere blive udvidet til at omfatte
situationer, hvor det i ganske særlige tilfælde er
13
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0014.png
hensigtsmæssigt et hæve kapaciteten på en institution med
henblik på optagelse af en eftertilmelder, selvom der findes
ledig kapacitet på en anden institution med eftertilmelderens
førstprioriterede uddannelse inden for en transporttid på 45
minutter. Udgangspunktet vil således fortsat være, at
eftertilmeldere fordeles til ledige pladser.
Der vil være tale om en snæver skønsmæssig beføjelse, der
primært tænkes anvendt i forhold til ansøgere til den toårige
uddannelse til hf-eksamen. Det kan eksempelvis dreje sig om
tilfælde, hvor ansøgeren søger om optagelse på en
institution omfattet af reglerne om minimumskapacitet i en
region, der ligger langt væk fra ansøgerens bopæl, herunder
i en anden landsdel. Det vil endvidere eksempelvis kunne
dreje sig om tilfælde, hvor en ansøger, der er 20 år eller
derover, har søgt 2-årigt hf på et VUC, men hvor der kun er
ledige pladser på et alment gymnasium.
2.3.5. Hhx og htx
DI finder det beklageligt, når aftalen om elevfordeling blev
åbnet for at ændre ansøgningskriterierne, at det ikke
samtidig blev ændret, at hhx og htx overhovedet er blevet
inddraget i aftalen om kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling for de gymnasiale uddannelser. DI mener, at
der skal være kapacitet til at optage alle elever, som ønsker
optagelse på hhx og htx.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) bemærker i
forhold til resultatet af ansøgningsrunden til skoleåret
2023/24 og den proces skoler, elever og forældre har været
igennem, at hovedkonklusionen er, at elevfordelingen ikke
har flyttet nogen elever på det erhvervsgymnasiale område
og ej heller har løst de udfordringer, aftalen blev sat i verden
for at løse. Den største udfordring på de erhvervsgymnasiale
uddannelser har været at sikre elevgrundlaget på de mindre
afdelinger. På hhx er kun hver 10. ledige plads blevet besat
via elevfordelingsaftalen. På htx er reelt set ingen af de
mange ledige pladser blevet besat. Samlet set har
elevfordelingsaftalen ikke haft nogen konsekvenser for
elevfordelingen på de erhvervsgymnasiale uddannelser, når
der lige ses bort fra nogle mindre rokeringer på hhx i
hovedstaden.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det falder
uden for rammerne af lovforslaget at ændre på, at de
erhvervsgymnasiale
uddannelser
er
omfattet
af
elevfordelingsmodellen.
14
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0015.png
2.3.6. ASF-klasser
Danske HF og VUC anfører, at det er foreningens erfaring,
at der er flere ansøgere til både ASF-klasser og forlængede
forløb end institutionerne kan udbyde, og at de afviste
ansøgere ikke får et passende tilbud. Den stramme
kapacitetsstyring og centrale fordeling af ansøgere betyder,
at der er mindre fleksibilitet til at tilbyde håndholdte
løsninger til elever med særlige behov.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærker, at
fleksibiliteten til og mulighederne for at tilbyde særlige
løsninger ikke ændres med dette lovforslag. Samtidige
bemærkes det, at der med aftalen om Finansloven for 2023
blev afsat 5,3 mio. kr. til at øge antallet af de særlige
gymnasiale
klasser
målrettet
elever
med
autismespektrumforstyrrelser (ASF-klasser). Beløbet svarer
til, at der kan oprettes op til seks nye klasser, som det vil
være muligt at ansøge om at udbyde fra skoleåret 2024/25.
På nuværende tidspunkt findes der 13 permanente ASF-
klasser.
Det falder ikke inden for rammerne af lovforslaget at ændre
på mulighederne for at tilbyde særlige løsninger.
2.3.7. Kommende elevfordelingsmodel
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) stiller
spørgsmål ved at holde fast i en central elevfordelingsaftale,
når regeringen går videre med de tiltag, der skal sikre, at
gymnasiale udbud i de mindre befolkede områder ikke
lukker. DEG foreslår, at der findes lokale løsninger i stedet
for en national central fordelingsmodel. DEG anbefaler, at
der findes lokale løsninger i stedet for en national central
fordelingsmodel og at modellen tager udgangspunkt i, at
unge skal tilbydes fagligt og socialt bæredygtige og
attraktive tilbud, hvor de bor, og at modellen understøtter
dette mål politisk og økonomisk. DEG anbefaler at
undersøge, om campusdannelse kan anvendes som et greb,
der giver mindre sårbarhed ift. det enkelte udbud på campus.
DEG anbefaler, at foreningen bliver inddraget i
tilblivelsesprocessen, hvordan elevfordelingen håndteres
fremadrettet, når en varig fordelingsmodel skal aftales
politisk og efterfølgende implementeres.
Danske Regioner bakker op om udviklingen af en ny model
og vil bidrage med forslag til denne. Danske Regioner
mener, at der er behov for at sætte målrettet ind der, hvor
15
L 29 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2759948_0016.png
udfordringerne er. Løsningerne bør derfor være tilpasset til
områdets særlige udfordringer og muligheder. Det kan være
ved en værktøjskasse med mulige modeller, som regionerne
kan tage i anvendelse i dialog med de berørte institutioner
m.fl.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening bidrager gerne
med deres ekspertise, når det politiske arbejde med
udarbejdelse af en mere permanent løsning påbegyndes.
KL bemærker, at regeringen vil fremsætte en ny model, som
modvirker en skæv elevsammensætning især i de større byer.
I den forbindelse vil KL gøre opmærksom på, at der i den
nye model bør tages højde for lokale forhold i fordelingen af
elever.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig forslag
og anbefalinger og ønsker til inddragelse.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder
det
fremsatte
lovforslag
følgende
indholdsmæssige ændringer:
Mindre justering af den allerede gældende model for
håndtering af eftertilmeldere. Med justeringen
foreslås det, at regionsrådene i helt særlige tilfælde
får en skønsmæssig beføjelse til at hæve kapaciteten
på en institution med henblik på optagelse af en
ansøger på trods af, at der findes ledig kapacitet på en
anden institution med ansøgerens førstprioriterede
uddannelse inden for en transporttid på 45 minutter
fra ansøgerens bopæl.
Herudover er der foretaget få ændringer af sproglig,
redaktionel og lovteknisk karakter.
16