Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
L 26 Bilag 5
Offentligt
2779412_0001.png
Til Udvalget for Digitalisering og It
Bredbåndsdækning er en statslig opgave
Arbejdskraftmangel og klimaforandringer er væsentlige udfordringer de
kommende år. Øget brug af data, teknologi og digitalisering er en væ-
sentlig del af svaret. Derfor er det afgørende at borgere, virksomheder og
myndigheder har adgang til gode mobil- og bredbåndsforbindelser. Det
skal bl.a. understøtte ambitionerne om mere behandling i eget hjem, fri-
gøre arbejdskraft og reducere forbruget af tid og brændstof på vejene.
Dækning med digital infrastruktur er generelt god, men der er huller i
dækningen. Der er lange og begrænsede udsigter til, at disse huller bliver
dækket af markedet, da det ikke vurderes kommercielt rentabelt. Derfor
er det positivt, at Regeringen har sat nye mål for udbredelsen af tidssva-
rende digital infrastruktur og ambitiøse mål for hastighederne .
Men i lovforslag L26 lægges der op til ændringer i teleloven, som KL un-
drer sig over og mener bør udgå.
Statsligt ansvar, at nå Regeringens mål for mobil- og bredbånd
I kapitel 21c, §60d, ”Kommunal støtte til etablering af elektroniske kom-
munikationsnet mv” lægges der op til, at Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsers støtte til bl.a.
etablering af bredbånd. Det undrer os i KL, at regeringen mener, at det er
en kommunal opgave at prioritere midler til at sikre udbredelsen af tids-
svarende bredbånd, hvor markedet ikke finder det rentabelt at udrulle
bredbånd.
Selvom det fremgår af lovforslaget, at det er frivilligt, om kommunerne vil
benytte hjemlen og de foreslåede bestemmelser, så vil det give et uhen-
sigtsmæssigt pres fra stat, borgere og markedet for at kommunerne via
økonomisk støtte er med til at sikre, at borgere og virksomheder får den
fornødne dækning.
Som det er i dag, er udrulningen af bredbånd drevet af markedet. Det er
KL’s opfattelse, at det er et statsligt ansvar at sikre den fornødne dæk-
ning, hvor markedet ikke når ud af egen drift, sådan som det primært har
været tilfældet indtil nu. Det kan fx. ske via den statslige bredbåndspulje,
eller mere proaktivt fra statens side, i forhold til de områder, hvor der kan
forventes begrænset kommerciel interesse. KL finder det det ikke hen-
sigtsmæssigt, at kommunerne skal prioritere af lokale midler og ressour-
cer til udfordringer med national infrastruktur. I kommunerne vil man
skulle prioritere mellem velfærdsopgaver og national infrastruktur.
Dato: 7. november 2023
Sags ID: SAG-2017-02112
Dok. ID: 3387428
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 26 - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 10/11-23 fra KL, Digitalisering og Teknologi om bredbåndsdækning er en statslig opgave
2779412_0002.png
KL forventer derfor ikke kommunal interesse i at anvende hjemlen og
give økonomisk støtte til etablering af bredbånd.
Yderlige statslige tilsyn unødvendigt
Derudover noterer vi os, at der med oplæg til den nye hjemmel også tilfø-
jes endnu en statslig tilsynsopgave i Styrelsen for Dataforsyning og Infra-
struktur med indførsel af §60d stk.4 ligesom der foreslås pilotprojekter,
evalueringer osv. i forhold til kommunernes rolle. Det undrer KL, at der
lægges op til yderligere administration og dermed bureaukrati hos både
statelige og kommunale myndigheder.
KL foreslår derfor, at oplæg til §60d udgår af lovforslaget.
Ny praksis for tilsyn bør udgå af lovforslag
I lovforslagets udvidelse af §60a i teleloven lægges der også op til øget
tilsyn fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) på teleområ-
det. Bl.a. skal styrelsen kunne træffe afgørelser om offentlige myndighe-
ders prisniveau for udlejning af arealer til master, og det foreslås, at SDFI
kan få dækket ekstraordinære omkostninger ved tilsynet. Hjemlen til at
dække ekstraordinære omkostninger gælder både i sager som styrelsen
måtte rejse af egen drift eller en klage fra en udbyder af elektroniske
kommunikationsnet.
Det er KL’s vurdering, at denne praksis vedr. opkrævning af gebyr i til-
synssager som tages op af styrelsen af egen drift, ikke er i tråd med den
statslige tilsynsforpligtelse, men bør afholdes af styrelsens egne midler.
Samtidig vil indførelse af kommunal betaling for ekstraordinære omkost-
ninger gøre kommunernes udgifter i forbindelse med tilsynssager uforud-
sigelige. Samtidig med at der igen etableres mere statsligt bureaukrati.
KL foreslår derfor, at oplæg til §60a stk. 2-5 udgår af lovforslaget.
Dato: 7. november 2023
Sags ID: SAG-2017-02112
Dok. ID: 3387428
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Giver ovenstående anledning til spørgsmål, er I meget velkomne til at
kontakte mig for uddybning af vores vurderinger på
[email protected]
eller 3370
3111
Venlig hilsen
Pia Færch
KL, Kontorchef for Digitalisering og Teknologi