HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Undergrund, viden og
adfærd
Team
Undergrund og forskning
Dato
3. november 2023
Tillæg til høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold (radioudstyrsloven), lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) samt lov om etablering og fælles
udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til
opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. (masteloven)
Høringssvar fra Dataetisk Råd
Forslag til lov om ændring af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
(radioudstyrsloven), lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) samt lov
om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. (masteloven)
blev sendt i ekstern høring den 23. maj 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 23. juni
2023.
Ved høringsfristens udløb var der modtaget fire høringssvar. Høringsnotat er tidligere
oversendt til Folketinget.
Dataetisk Råd har efterfølgende afgivet høringssvar.
I det følgende vil de væsentligste punkter i høringssvaret blive gennemgået efterfulgt af
ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
Dataetisk Råd fokuserer på lovforslagets bestemmelse, der vedrører en hjemmel til, at
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan indhente data om elforbrug på adresseniveau
fra Energinet.
Dataetisk Råd bemærker, at der er tale om indsamling af data, der potentielt set udgør
privatlivsoplysninger. Indsamlingen bør derfor afvejes nøje i lyset af forslagets dataetiske
implikationer.
Det er Dataetisk Råds opfattelse, at indsamling og behandling af data skal ske med respekt
for privatliv og under beskyttelse af personlige oplysninger. Det bør altid overvejes, hvilke data
der er nødvendige, fra hvilke kilder data skal indhentes, og hvor følsomme disse data anses
for at være. Indhold, omfang og deling af borgernes personlige data bør begrænses mest
muligt og ikke opbevares i længere tid end højst nødvendigt. Disse dataetiske principper kan
genfindes i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven (her blandt andet udtryk
som principperne om formålsafgrænsning og dataminimering), men har efter rådets opfattelse
almen gyldighed, dvs. at de bør overvejes også ud over den aktuelle reguler ing.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b emærker, at det en velkendt problemstilling, at nogle
af adresserne i restgruppen (b olig- og virksomhedsadresser uden adgang til 100/30 Mb it/s) er
permanent ub eb oede. Ministeriet har derfor haft grundige overvejelser om, hvordan
J nr.
2022-724
/ pemad
Side 1/3