Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
L 26 Bilag 1
Offentligt
2762270_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Undergrund, Viden og
Forskning
Kontor
Data og Klimaadfærd
Dato
7. september 2023
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energian-
vendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om
datacentres energimæssige ydeevne)
Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Ind-
beretning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne) blev
sendt i ekstern høring den 30. juni med frist for afgivelse af høringssvar den 17. august
2023.
Der er modtaget i alt seks høringssvar i høringsperioden.
Følgende fire høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
Dansk Erhverv
Dansk Industri (DI)
Rådet f or Grøn Omstilling
Sy nergi
J nr.
2023 - 724
/ KLVAB
Følgende to høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
I det f ølgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået efter-
f ulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Omf attede datacentre
Nr. 2: Placering af datacentre
Nr. 3: Mere potentiale
Nr. 4: Ov erskudsvarme
Nr. 5: Rapporteringskrav
Side 1/5
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762270_0002.png
Ad nr. 1: Omfattede datacentre
Dansk Industri (DI) bemærker, at DI overordnet set er tilfredse med bekendtgørelsesudka-
stet, da DI finder det positivt, at der sker forbedringer på området. DI anfører endvidere, at DI
er tilf redse med den nuværende grænseværdi på 500 kW for datacentre, som skal indberette
data, da de helt små virksomheder dermed ikke omfattes, mens større datacentre er omfat-
tet. DI undrer sig dog over, at ministeriet forventer, at kun 20-30 datacentre i Danmark vil
skulle indberette data med en grænse på 500 kW.
SYNERGI tilskynder til, at der i dataindberetningsfasen er et særligt fokus på de i direktivets
bilag VII angivne data, der anvendes til at måle de grundlæggende dimensioner af et bære-
dy gtigt datacenter. Derudover ønsker SYNERGI af klaring på, hvordan ministeriet er kommet
f rem til, at 20-30 datacentre forventes omfattet af reglerne.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal hertil b emærke, at vurderingen af omfattede
datacentre er skønnet b aseret på en markedsundersøgelse, herunder dialog med relevante
aktører, foretaget af Energistyrelsen i foråret 2023.
Ad nr. 2: Placering af datacentre
Dansk Industri (DI) bemærker, at det er vigtigt, at der i fremtiden stilles krav til placering og
by gning af datacentre således, at de ligger i tilknytning til fjernvarmeområder, da det er es-
sentielt ift. at sikre udnyttelse af overskudsvarme. DI mener, at det er væsentligt billigere at
by gge den nødvendige infrastruktur til at forsyne datacentre med strøm end at bygge den
nødv endige infrastruktur til at kunne udnytte overskudsvarme, hvis ikke datacentre bliver
by gget og placeret i fjernvarmeområder.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal hertil b emærke, at nærværende lovforslag ude-
lukkende vedrører implementering af energieffektivitetsdirektivets artikel 12, og regulering af
datacentres placering ligger uden for rammerne af dette lovforslag.
Ad nr. 3: Mere potentiale
Rådet f or Grøn Omstilling støtter op om, at datacentre over 500 kW skal indrapportere deres
energif orbrug, og Rådet støtter også op om ændringerne i lovforslaget. Der er dog potentiale
f or at sikre en endnu bedre anvendelse af energien fra datacentre end blot indberetning af
oply sninger (som det vurderes, at de 20-30 omfattede datacentre allerede indsamler). Dan-
marks store klimapotentiale ligger i at vise vejen for andre lande. Når det kommer til energi-
ef fektivisering, er Danmark ikke i front, men her har vi muligheden for ikke blot at sigte efter
at opfylde målene fra EU og Energieffektiviseringsdirektivet – men at gå foran. Derfor bør
Danmark vise, hvordan energieffektiviteten i datacentre kan forbedres, så EU-Kommissionen
kan trække på disse erfaringer i 2025.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret b emærkningen, men skal hertil anføre,
at det ligger uden for rammerne af nærværende lovforslag, der alene skal muliggøre imple-
mentering af energieffektivitetsdirektivets artikel 12. Det kan endvidere b emærkes, at det
fremgår af energieffektivitetsdirektivets artikel 12, stk. 5, at Europa -Kommissionen på b ag-
grund af de indb erettede data senest i 2025 vil forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en
rapport angående de tilgængelige data om datacentres energieffektivitet. Rapporten vil
Side 2/5
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762270_0003.png
kunne ledsages af lovgivningsmæssige forslag, der indeholder yderligere foranstaltninger til
at forb edre energieffektiviteten.
Ad nr. 4: Overskudsvarme
Rådet f or Grøn Omstilling bemærker, at der bør sættes krav til, at datacentres spildvarme
udny ttes. Rådet anfører herudover, at det ifølge COWI vurderes, at mulighederne for at ud-
ny tte overskudsvarmen vil stige, da tendensen går mod flere, mindre co-location og urbane
datacentre. Dette skyldes en stigende efterspørgsel efter internettjenester med lav latency,
f .eks. edge-computing, som kræver umiddelbar nærhed til slutbrugerne i de store byer og
dermed til fjernvarmenettet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b emærker, at der i energieffektivitetsdirektivet sæt-
tes krav til udnyttelse af datacentres overskudsvarme. I henhold til energieffektivitetsdirekti-
vets art. 26 vil der fra 2025 være krav om udnyttelse af overskudsvarme i datacentre, så-
fremt det er økonomisk og teknisk muligt. Disse krav ligger uden for rammerne af dette lov-
forslag, og vil b live implementeret i dansk lovgivning på et senere tidspunkt.
SYNERGI opf ordrer til, at energieffektiviseringsdirektivets art. 26 vedr. krav til anvendelse af
teknisk og økonomisk gennemførlig overskudsvarme i datacentre udmøntes mere vidtgå-
ende end direktivets minimumskrav, når resten af direktivets bestemmelser skal implemente-
res i dansk ret. Implementering af art. 26 bør ske efter princip om at udnytte så meget over-
skudsvarme som muligt for både borgernes, klimaets og energisikkerhedens skyld. Anvendt
ov erskudsvarme imødekommer nemlig den stigende energiefterspørgsel, fortrænger fossil
energiproduktion og øger rentabiliteten af fjernvarmeprojekter.
Dansk Industri (DI) mener, at implementeringen af art. 26 bør ske efter princip om at udnytte
så meget overskudsvarme som muligt for både borgernes, klimaets og energisikkerhedens
skyld. I dag er det ikke EU’s position.
Rådet f or Grøn Omstilling anfører, at Danmark på grund af fjernvarmenettet har særligt gode
muligheder for at udnytte overskudsvarmen fra datacentre frem for at lade det gå til spilde.
Det bør derf or sættes yderligere krav til placering af datacentre, så det vil være muligt at få
dem tilsluttet fjernvarmenettet. Alternativt bør spildvarmen udnyttes i andre virksomheder.
Krav et bør i øvrigt også gælde de nye energiintensive Power-to-X-anlæg, men disse vil, i lig-
hed med hyperscale datacentre, typisk blive bygget med tanke på nærhed til eltransmissi-
onsnettet og dermed længere fra fjernvarmenettet. Derfor ser Rådet for Grøn Omstilling kra-
v et til udnyttelse af datacentrenes spildvarme som særligt vigtigt.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig b emærkningerne vedrørende udnyt-
telse af overskudsvarme. Sådanne krav ligger uden for rammerne af dette lovforslag, og det
vil i så fald op være til en politisk b eslutning på et senere tidspunkt, såfremt man ønsker at
stille yderligere krav til datacentre end dem, som fremgår af energieffektivitetsdirektivet.
Side 3/5
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762270_0004.png
Rådet f or Grøn Omstilling bemærker, at temperaturen på overskudsvarmen normalt vil være
f or lav til at gå direkte ind i fjernvarmenettet, og her vil der være behov for f.eks. installering
af en varmepumpe, inden varmen udnyttes. Det bør i denne forbindelse undersøges, om af-
regningsreglerne for udnyttelse af overskudsvarme fra datacentrene er tidssvarende, så det
er attraktivt for både fjernvarmeselskaberne og datacentrene at udnytte overskudsvarmen.
Her tænkes bl.a. på om prisloft for overskudsvarme skal justeres, eller om der skal etableres
en tilskudspulje eller lign.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b emærker, at der i ”Opfølgende aftale ifm. Klimaf-
tale for energi og industri m .v." af 7. septemb er 2021 om fremme af udnyttelse af overskuds-
varme b l.a. b lev aftalt en ændret prisregulering og indførelsen af et prisloft på overskuds-
varme. Yderligere b lev det aftalt, at leverandører af overskudsvarme, herunder datacentre,
helt fritages for administrative b yrder i forb indelse med priseftervisninger m .v. Den politiske
aftale er med b ekendtgørelse om et prisloft for overskudsvarme, som b lev udstedt 28. april
2023 fuldt implementeret. Bekendtgørelsens regler vedrørende fastsættelse af prisloft trådte
i kraft den 1. juli 2023. Mens Energistyrelsen har udmeldt prisloft for 2022 og 2023, vil det for
2024 og frem være Forsyningstilsynet, der foretager b eregning og udmelding af prisloft. For-
syningstilsynet sender prisloftet i høring medio oktober med endelig udmelding 1. november.
Det b etyder, at et nyt prisloft for overskudsvarme får virkning fra 2024. Det nye prisloft tager
f.eks. mere højde for elpriser og de faktiske varmeproduktionsomkostninger end det hidtil
gældende. Dermed tager prisloftet i højere grad højde for omkostninger til udnyttelse af over-
skudsvarme, hvor der anvendes varmepumpe for at løfte temperaturen. Prisloftet har også
flere fleksib ilitetsmekanismer, som det nuværende prisloft ikke har. En af disse fl eksib ilitets-
mekanismer er, at Forsyningstilsynet efter ansøgning fra en varmeforsyningsvirksomhed kan
fastsætte et individuelt prisloft. Det kan de f.eks. gøre, hvis de lokale forhold b etyder, at pris-
loftet ikke afspejler de reelle muligheder for alternative VE-investeringer.
Det fremgår også af den politiske aftale, at udviklingen i udnyttelsen af overskudsvarme mo-
nitoreres og afrapporteres til aftalepartierne.
Sy nergi anfører, at det er afgørende for en omkostningseffektiv udnyttelse af overskuds-
v arme i datacentre, at myndighederne har adgang til oplysninger om bl.a. hvor meget over-
skudsvarme et datacenter producerer, hvor meget der udnyttes, om ejeren eller operatøren
har en strategi for overskudsvarme samt hvilke teknologier, der anvendes. Det er derf or vig-
tigt, at §14 a. giver ministeren hjemmel til ovenstående, når der skal fastsættes nærmere
regler f or, hvilke oplysninger der skal indberettes og offentliggøres.
Dansk Industri (DI) mener, at det er vigtigt for en omkostningseffektiv udnyttelse af over-
skudsvarme i datacentre, at myndighederne har adgang til oplysninger om bl.a. hvor meget
ov erskudsvarme et datacenter producerer, hvor meget der udnyttes, om ejeren eller opera-
tøren har en strategi for overskudsvarme samt hvilke teknologier, der anvendes. DI håber, at
§14 a giv er ministeren hjemmel til ovenstående, når der skal fastsættes nærmere regler for,
hv ilke oplysninger der skal indberettes og offentliggøres.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksomme på vigtigheden af disse informati-
oner, herunder om åb enhed vedr. b l.a. temperaturen på overskudsvarmen. Det b emærkes,
at nærmere information om krav til, hvilke oplysninger der skal indberettes og offentliggøres,
Side 4/5
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762270_0005.png
følger af Europa-Kommissionens delegerede retsakt. Med lovforslaget b emyndiges klima-,
energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler afgrænset hertil.
Ad 5: Rapporteringskrav
Dansk Erhverv er bekymret for, at der kan opstå en uhensigtsmæssig administrativ byrde,
hv is virksomhederne som beskrevet i lovforslaget først forpligtes til at rapportere efter den
internationale tekniske specifikation CEN/CE-NELEC EN 50600-4 "Information technology -
Data centre facilities and infrastructures" indtil Europa-Kommissionen udsteder en delegeret
retsakt, der må formodes at ændre kravene til rapportering. Dansk Erhverv anfører, at dette
kan medføre en situation, hvor datacentervirksomhedernes indberetning først skal indrettes
ef ter én standard for relativt kort tid derefter at blive ændret til nye krav i henhold til den kom-
mende delegerede retsakt. Dansk Erhverv mener, at al omstilling af rapporteringsrutiner er
ressource- og omkostningskrævende og midlertidige indberetningskrav samt eventuel dob-
beltrapportering bør undgås eller minimimeres.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har forståelse for prob lematikken ift. at skulle indbe-
rette efter forskellige standarder og den ekstra b yrde det eventuelt vil kunne medføre. Det
vurderes dog, at såfremt der er indb erettet i henhold til CEN/CE-NELEC EN 50600-4 ved det
første års indb eretning, vil det først være ved næste års indb eretning, at de nye krav i hen-
hold til Europa-Kommissionens delegerede retsakt vil skulle anvendes. Denne vurdering er
dog med forb ehold for indholdet i den delegerede retsakt.
Side 5/5