Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 25 Bilag 1
Offentligt
2758699_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Center for Undergrund,
Viden og Adfærd
Team
Data og Klimaadfærd
Dato
15. september 2023
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om
udstykning og anden registrering i matriklen og lov om tinglysning
(Gennemførelse af de resterende dele af Grunddataprogrammets delaftale 1 og
tilpasninger i forhold til Danmarks eksklusive økonomiske zone)
Lov om ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen og lov om tinglysning
(Gennemførelse af de resterende dele af Grunddataprogrammets delaftale 1 og tilpasninger
i forhold til Danmarks eksklusive økonomiske zone) blev sendt i ekstern høring den 31. maj
2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 28. juni 2023.
Der er modtaget i alt 11 høringssvar i høringsperioden.
Følgende seks høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
Danske Advokater
Finans Danmark
Kommunernes Landsforening
Landinspektørforeningen
Praktiserende Landinspektørers Forening
Aalborg Universitet.
J nr.
2023-1044
/ SOFHE
Følgende fem høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
-
Vestre Landsret
Tinglysningsretten
Den Danske Dommerforening
Green Power Denmark
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået
efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen. Bemærkninger af generel politisk karakter
samt forslag og bemærkninger, der falder uden for lovforslagets rammer, indgår ikke i
høringsnotatet.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1. Generelle bemærkninger
Nr. 2. Dansk rets anvendelse i Danmarks eksklusive økonomiske zone
Nr. 3. Bygningsbegrebet i tinglysningsloven
Side 1/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0002.png
Nr. 4. Tildeling af BFE-nummer i matriklen
Nr. 5. Registrering af bygninger hos Tinglysningsretten
Nr. 6. Terminologi i lovforslaget
Nr. 7. Beskrivelse af kravene til stedfæstelsen
Nr. 8. Lovbemærkningernes henvisning til forskellige myndigheder ved beskrivelse af krav
om tilladelse til anlæg af bygning på søterritoriet
Nr. 9. Nyt register for bygninger på søterritoriet og i Danmarks eksklusive økonomiske zone
Nr. 10. Afskæring af rekursadgang ved registrering af bygninger på søterritoriet eller i
Danmarks eksklusive økonomiske zone
Nr. 11. Fastsættelse af adresse til øer på søterritoriet eller i Danmarks eksklusive
økonomiske zone
Nr. 12. Hensyn til den kommunale planlægning ved anlæg nær kysten
Nr. 13. Registrering af tekniske anlæg på søterritoriet
Nr. 14. Ejerlejlighedsdannelse og tildeling af BFE-nummer sker ved registrering hos
Geodatastyrelsen
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger
Finans Danmark støtter lovforslagets indhold, og er i særdeleshed positive over for forslaget
om, at reglerne om bygninger i Danmarks eksklusive økonomiske zone sidestilles med
bygninger på søterritoriet. Finans Danmark finder det meget positivt, at regeringen vil skabe
en klar retstilstand inden for dette område.
Praktiserende Landinspektørers Forening konstaterer med stor tilfredshed, at den foreslåede
model for så vidt angår bygninger på fremmed grund mv. er meget fleksibel i forhold til de
udfordringer, som opleves i dagligdagen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig opbakningen til lovforslaget.
Ad nr. 2: Dansk rets anvendelse i Danmarks eksklusive økonomiske zone
Finans Danmark bemærker, at der for at yde realkreditfinansiering i Danmarks eksklusive
økonomiske zone er behov for klarhed om, at retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse
finder anvendelse i forhold til fast ejendom, der befinder sig i zonen.
Endvidere efterspørger Finans Danmark afdækning af, om der er behov for lovændringer i
forhold til anden lovgivning for at sikre, at en panthaver om nødvendigt kan overtage pantet
og midlertidigt stå for driften af det.
Side 2/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0003.png
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, efter dialog med Udenrigsministeriet, at
det fremgår af § 3 i lov nr. 411 af 22. maj 1996 om eksklusive økonomiske zoner bl.a., at
Danmark har jurisdiktion i den eksklusive økonomiske zone med hensyn til anlæg og
benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg. Der er tale om en rammebestemmelse,
der opregner Danmarks rettigheder i den eksklusive økonomiske zone i henhold til
folkeretten som gengivet i FN's havretskonvention, jf. Folketingstidende 1995-96, tillæg A,
side 3174 f.
Retsvirkningerne af den nævnte jurisdiktionskompetence i forhold til kunstige øer,
installationer og anlæg er, at regler om f.eks. udstykning kan finde anvendelse i forhold til de
nævnte anlæg m.v.
En sådan anvendelse forudsætter, at der er hjemmel hertil i dansk lovgivning, herunder at
der ikke i den enkelte lov er begrænsninger i forhold til dennes anvendelse, f.eks. en
(udtrykkelig eller forudsat) geografisk begrænsning. Det bemærkes i den forbindelse
eksempelvis, at det fremgår af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser i
forbindelse med nærværende lovforslag, at udstykningsloven hidtil ikke har været tiltænkt
anvendelse uden for søterritoriet.
Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at retsplejelovens bestemmelser om
tvangsfuldbyrdelse, herunder reglerne om udlæg og tvangsauktion samt reglerne om brugeligt
pant, finder anvendelse inden for det danske territorium. Det er Justitsministeriets vurdering,
at mest taler for, at kunstige øer, installationer og anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske
zone må betragtes som dansk territorium for så vidt angår anvendelsen af retsplejelovens
regler om tvangsfuldbyrdelse, når Danmark i medfør af lov om eksklusive økonomiske zoner
og i overensstemmelse med folkeretten udøver jurisdiktion over sådanne kunstige øer,
installationer og anlæg.
Afslutningsvis bemærkes, at regeringen generelt er opmærksom på løbende at sørge for
sammenhæng på tværs af lovgivningen, herunder med hensyn til samspillet mellem regler,
der omfatter Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Ad nr. 3: Bygningsbegrebet i tinglysningsloven
Finans Danmark finder, at det ikke klart fremgår af lovforslaget, hvad der sker ved en
tilbygning til en eksisterende stedfæstet bygning, herunder om tilbygningen ligesom i dag
anses som en ny bygning, der skal stedfæstes og tildeles BFE-nummer, hvis rettighederne i
tilbygningen skal sikres.
Endvidere ønsker Finans Danmark afklaret, om tinglysningsafgørelser i relation til oprettelse
og nedlæggelse af bygningsblade vil kunne kæres ligesom efter gældende ret.
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
ser et behov for at præcisere, hvad Tinglysningsretten forstår ved en ”bygning”, f.eks. via en
vejledning fra Tinglysningsretten.
Side 3/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0004.png
Endvidere spørges der til, om bygninger på fremmed grund med lovforslaget bliver omfattet
af et tilvækstprincip, således at en registreret bygning kan udvides eller indskrænkes, eller
om registret bygning forsat er en statisk enhed.
Ministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget bliver skabt mulighed for, at der kan ske
registrering af bygninger på fremmed grund på en smidigere og mere fleksibel måde end i
dag. Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre på, hvad der kan betragtes som en
bygning.
Bygningsbegrebet er ikke udtrykkelig defineret i tinglysningsloven. Det beror på en konkret
vurdering, om noget udgør en bygning i tinglysningslovens forstand, og der lægges i
vurderingen særlig vægt på, om det pågældende objekt er bestemt til varig forbliven på
grunden og kan identificeres tilstrækkeligt. Den konkrete vurdering af, om der foreligger en
eller flere (om nogen) bygninger i tinglysningslovens forstand, foretages af Tinglysningsretten,
hvis afgørelser efter tinglysningsloven kan kæres til landsretten, jf. tinglysningslovens § 36.
Lovforslaget indeholder ikke ændringer heraf.
I dag er det sådan, at en tilbygning til en bygning på fremmed grund ikke automatisk indgår i
et eksisterende bygningsblad, men i stedet behandles som en ny selvstændig bygning. Dette
udgangspunkt ændres ikke med lovforslaget. Lovforslaget indebærer dog mulighed for, at
tilbygningen kan registreres på bygningsbladet for den eksisterende bygning. En sådan
registrering af flere bygninger på samme bygningsblad vil i praksis indebære, at bygningerne
i forbindelse med tinglysningsforretninger behandles som én enhed, så længe de står
registreret sammen.
Justitsministeriet noterer sig ønsket om vejledning om tinglysningslovens bygningsbegreb og
kan oplyse, at Tinglysningsretten har tilkendegivet at ville følge op herpå.
For så vidt angår tildelingen af BFE-numre, herunder vedrørende tilbygninger, henvises der til
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger nedenfor.
Ad nr. 4: Tildeling af BFE-nummer i matriklen
Finans Danmark ønsker en afklaring af, hvilke konsekvenser Tinglysningsrettens registrering
af bygningsblade og Geodatastyrelsens notering af bygninger på fremmed grund i matriklen
får for BBR-registeret.
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
efterlyser en præcisering af, hvad begrebet bygning omfatter i udstykningsloven, idet
bygning på fremmed grund skal noteres i matriklen og tildeles et BFE-nummer.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet henviser, i forhold til sammenhængen mellem BBR-
registeret, notering i matriklen og registrering i tingbogen, til bemærkningerne til lov nr. 80 af
24. januar 2017 om ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen, lov om
Geodatastyrelsen, lov om tinglysning og forskellige andre love (Effektivisering af
ejendomsregistrering og -forvaltning m.v.). Det fremgår heraf bl.a., at den foreslåede ordning
indebærer, at hver samlede faste ejendom, hver ejerlejlighed og hver bygning på fremmed
Side 4/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0005.png
grund, der er registreret eller noteret i matriklen, identificeres med et BFE-nummer, som
hvert enkelt BBR-objekt herefter kan refereres til, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 65 som
fremsat, navnlig side 9 og 22.
Supplerende skal det oplyses, at bygningsbegrebet i BBR og matriklen ikke i alle
henseender er det samme som bygningsbegrebet i tinglysningsloven. En eller flere
bygninger på fremmed grund tildeles et BFE-nummer i matriklen i forbindelse med
registrering i BBR. Der kan dermed være optaget bygninger og tekniske anlæg i BBR og
matriklen, som ikke nødvendigvis også udgør bygninger i tinglysningslovens forstand.
Særligt for så vidt angår tilbygninger bemærkes, at disse i BBR og matriklen ikke anses for
selvstændige bygninger (selvom disse i tinglysningsmæssig henseende i dag efter
omstændighederne kan være at anse som selvstændige bygninger, jf. Justitsministeriets
bemærkninger under nr. 3 ovenfor). En tilbygning tildeles derfor ikke sit eget BFE-nummer i
matriklen. Oprettes et selvstændigt bygningsblad i tingbogen for en tilbygning, vil
bygningsbladet for hovedbygningen og bygningsbladet for tilbygningen i dag henvise til
samme BFE-nummer. Lovforslagets foreslåede ordning ændrer ikke herved.
BFE-nummeret harmoniserer ikke bygningsbegrebet på tværs af BBR, matriklen og
tingbogen, men tjener som en identifikationsnøgle, der gør det muligt på tværs af BBR-
matriklen og tingbogen at fremsøge de ejendomsobjekter, der er registreret i de tre registre
med det pågældende BFE-nummer.
Ad nr. 5: Registrering af bygninger hos Tinglysningsretten
5.1. Ændring af bygningsblade
Finans Danmark ønsker en afklaring af, om det er muligt at registrere flere
sammenhængende bygninger, der strækker sig over flere selvstændige grunde, på samme
bygningsblad, og uanset om der er flere forskellige grundejere.
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
ønsker oplyst, om der også vil være mulighed for at overføre en bygning fra et bygningsblad
til et andet bygningsblad med en anden ejer.
Ministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
tinglysningslovens § 19, stk. 2, at en registrering af flere bygninger på samme bygningsblad
forudsætter, at bygningerne er beliggende på samme grund, og at de tilhører den samme ejer.
Som det allerede er gældende i dag, vil det heller ikke med lovforslaget være muligt at
registrere flere bygninger, der strækker sig over flere selvstændige grunde, på samme
bygningsblad. Der vil endvidere ikke være mulighed for at registrere (f.eks. ved overførsel) en
bygning på et bygningsblad, hvorpå der er registreret bygninger, der tilhører en anden ejer.
Side 5/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0006.png
5.2. Nedlæggelse af bygningsblade
Kommunernes Landsforening (KL) efterspørger afklaring af, om den foreslåede
bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 3, kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for
kommunale ejendomme.
Ministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 3,
alene udgør en kodificering af Tinglysningsrettens allerede gældende faste praksis i forhold
til, at der skal foretages nedlæggelse af bygningsblade, når der opstår sammenfald mellem
bygningens og grundens ejer (såkaldt konfusion). Når det kommer til kravet om, at der i den
forbindelse skal foretages et rettighedsopgør, følger dette allerede af den gældende
bestemmelse i tinglysningslovens § 23, stk. 2, ligesom et sådant krav vil blive videreført i den
foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 23.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1, 2.4.1 samt 2.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
5.3. Tinglysningsafgift
Finans Danmark ønsker afklaring af, om de fleksible registreringsmuligheder efter de nye
regler for bygningsblade i tinglysningsafgiftsmæssig henseende vil blive behandlet på
samme måde som matrikulære ændringer på matrikulerede arealer. Mere specifikt
bemærker Finans Danmark ligeledes, at det ikke fremgår klart af lovforslaget, hvilke
tinglysningsafgiftsmæssige konsekvenser registreringen af en tilbygning vil få.
I den forbindelse bemærker Finans Danmark, at det bør overvejes, om der skal ske en
præcisering i tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 3, 3. pkt., og stk. 7, 2. pkt.
Ministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at der er indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst, at det
fremgår af reglen i tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 7. 2. pkt., at denne finder anvendelse
ved matrikulære ændringer. Reglerne for matrikulære ændringer finder ifølge lovforslaget
anvendelse på oprettelse, nedlæggelse og sammenlægning af bygningsblade efter
tinglysningsloven. Reglen i tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 7. 2. pkt., vil derfor finde
anvendelse for matrikulære ændringer i bygningsblade. Der er derfor ikke behov for at ændre
reglen.
5.4. Henvisning mellem ejendomsblade
Finans Danmark bemærker, at der med fordel kan ske videreførelse af den gældende
bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 3, som fastsætter, at der skal ske henvisning fra
det ene ejendomsblad til det andet, hvis en ret tinglyses som omfattende flere ejendomme,
der tilhører den samme ejer. Finans Danmark finder det mest hensigtsmæssigt, hvis det er
et krav, der følger af lovgivningen.
Ministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet bemærker, at henvisning – som foreskrevet i den gældende bestemmelse i
tinglysningslovens § 19, stk. 3 – allerede sker automatisk i dag i tinglysningssystemet, idet
dette følger af de almindelige forskrifter for Den Digitale Tingbog. Denne praksis forudsættes
at bestå, uanset at bestemmelsen ophæves.
Side 6/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0007.png
5.5. Særskilte foreløbige bygningsblade for ejerlejligheder på projektstadiet
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
finder, at der er behov for at afstemme den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, 3. pkt.,
hvorefter bygningsblade skal oprettes og ændres efter anmodning fra Geodatastyrelsen,
med den gældende mulighed for at oprette særskilte foreløbige bygningsblade vedrørende
ejerlejligheder på projektstadiet.
Ministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke vil berøre mulighederne for og
fremgangsmåden ved oprettelse af særskilte foreløbige bygningsblade vedrørende
ejerlejligheder, jf. § 18 a i bekendtgørelse nr. 834 af 3. september 2009 om tinglysning i
tingbogen (fast ejendom) med senere ændringer.
Ad nr. 6: Terminologi i lovforslaget
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
påpeger, at såvel lovforslagets bemærkninger som selve lovforslaget benytter skiftende
terminologi på en række ens begreber – bør harmoniseres i dokumenterne: Ex. 1)
registrering ctr. notering (hvis der ikke er forskel på de to begreber), 2) beskikket
landinspektør ctr.
praktiserende landinspektør
3) fast ejendom ctr.
bestemt fast ejendom
(forslag til ens terminologi fremhævet med fed skrift).
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker i forhold til valget mellem betegnelsen
”registrering” eller ”notering” af en oplysning i et grunddataregister, at betegnelsen ”notering”
er valgt i lovforslaget, når indførelsen af oplysning om den pågældende faste ejendom i et
register ikke er udtryk for en ejendomsdannelse.
I forhold til valget mellem betegnelsen ”landinspektør med beskikkelse” eller ”praktiserende
landinspektør”, anvendes betegnelsen ”landinspektør med beskikkelse” i dag i
tinglysningsloven, hvilket er en praktiserende landinspektør. Den valgte terminologi i
tinglysningsloven har ikke i praksis givet anledning til tvivl og videreføres med lovforslaget. I
forslaget om ændring af udstykningslovens § 21, stk. 1, videreføres betegnelsen
”praktiserende landinspektør” som foreslået i høringssvaret. I bemærkningerne til
lovforslaget afhænger valget mellem betegnelserne af, om bemærkningerne knytter sig til
tinglysningsloven eller udstykningsloven.
Endvidere bemærker ministeriet i forhold til begrebet ”bestemt fast ejendom”, at det
anvendes i tinglysningslovens § 10. Fast ejendom er reguleret indgående i lovgivningen,
men begrebet fast ejendom er ikke defineret entydigt og på tværs af lovgivningen. Under
Grunddataprogrammets delaftale 1 var det bestemt, at det fælles ejendomsbegreb skulle
være Bestemt Fast Ejendom. Hensigten var, at tingbogens ejendomsbegreb skulle udbredes
til andre offentlige ejendomsregistre. Det viste sig imidlertid ikke at være muligt, da
tingbogens og matriklens ejendomsbegreber ikke i alle henseender dækker det samme.
Begrebet bestemt fast ejendom vil derfor ikke kunne anvendes i udstykningsloven med en
betydning, der indholdsmæssigt vil være helt sammenfaldende med det samme begreb i
tinglysningsloven.
Side 7/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0008.png
Ad nr. 7: Beskrivelse af kravene til stedfæstelsen
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
tilkendegiver, at stedfæstelsen bør beskrives mere præcist – er det ved et punkt eller en
flade, der repræsenterer bygningens geometri, ligesom referencesystem bør fastlægges.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at det på bekendtgørelsesniveau vil
blive reguleret hvilke krav, der stilles til den stedfæstelse, som er nødvendig for, at der kan
oprettes et bygningsblad for bygning på fremmed grund i tingbogen. Der vil bl.a. blive fastsat
krav om:
-
at der til Geodatastyrelsen skal overføres geometri fra digitalt format med
koordinater, der danner den ydre afgrænsning, hvor UTM32/ETRS89 er
referencesystem, og
at der skal udarbejdes et rids, der skal have matrikelkortet som baggrund og
viser placering af bygning på fremmed grund.
-
For så vidt angår bygninger på søterritoriet, vil der ligeledes på bekendtgørelsesniveau blive
fastsat krav om, at bygningen forud for oprettelse af et bygningsblad i tingbogen skal være
stedfæstet med geometri overført fra digitalt format, hvor UTM32/ETRS89 er
referencesystem, og at der skal udarbejdes et rids.
De nærmere krav til stedfæstelsen fastsættes i en bekendtgørelse, der udstedes af
Geodatastyrelsen. Udkast til bekendtgørelse sendes i ekstern høring i efteråret 2023.
Ad nr. 8: Lovbemærkningernes henvisning til forskellige myndigheder ved beskrivelse
af krav om tilladelse til anlæg af bygning på søterritoriet
Landinspektørforeningen, Praktiserende Landinspektørers Forening og Aalborg Universitet
finder, at lovbemærkningerne på side 11 og side 27 har et uklart ”ressort- og styrelsesmix” i
forhold til, hvem der skal give tilladelse til hvad, og hvilken dokumentation, der skal
vedlægges ansøgning om registrering af bygning på søterritoriet eller i Danmarks eksklusive
økonomiske zone.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at tilladelse til etablering af anlæg på
søterritoriet i dag kan meddeles af henholdsvis Kystdirektoratet, Energistyrelsen og
Trafikstyrelsen. Hvilken myndighed, der skal udstede etableringstilladelsen afhænger af
anlæggets karakter, anvendelse og placering. Det er ikke med lovbemærkningerne tilsigtet
en nøjere beskrivelse af kompetencefordelingen mellem disse myndigheder. I
lovbemærkningerne afsnit 2.1.3 og 2.2.3. er det beskrevet, at bemyndigelsesbestemmelsen i
lovforslaget til en § 45a i udstykningsloven til at fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse bl.a. kan søges udmøntet ved bestemmelser om, at registrering af en
bygning på havet forudsætter, at der for Geodatastyrelsen foreligger dokumentation for, at
den kompetente myndighed har meddelt etableringstilladelse.
Side 8/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0009.png
Lovbemærkningerne nævner alene krav om tilladelse fra Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet i relation en tilladelse til anlæg og matrikulering af en kunstig ø.
Ad nr. 9: Nyt register for bygninger på søterritoriet og i Danmarks eksklusive
økonomiske zone
KL savner oplysninger om, hvordan dette register relaterer sig til og integreres til de
eksisterende grunddataregistre. Hvordan forholder det nye registers datamodel sig til
grunddatamodellen, så det sikres, at registret kan indgå i det fællesoffentlige datalandskab?
KL mener umiddelbart, at det nye register vil kræve videreudvikling af BBR og DAR
(Danmarks Adresseregister).
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at bygninger på søterritoriet og i
Danmarks eksklusive økonomiske zone registreres systemmæssigt i samme register som
oplysninger, der registreres i matriklen, idet kravet om, at der skal registreres en relation til et
matrikelnummer (et jordstykke) erstattes med en oplysning om, at bygningen er beliggende
på havet. Det er en del af grunddataprogrammet (delaftale 7), at bygninger på søterritoriet
skal registreres hos Geodatastyrelsen og distribueres via datafordeleren og trækkes fra
matriklen. Ved Lov nr. 80 fra 2017 vedtog Folketinget også en ny § 45a i udstykningsloven
om denne registrering. Der opstod imidlertid et samspilsproblem med tingbogen, så da lov
nr. 80 fra 2017 skulle sættes i kraft med en bekendtgørelse, undtog man udstykningslovens
§ 45a, som derfor aldrig er blevet sat i kraft. Det aktuelle lovforslag ophæver
udstykningslovens § 45a igen (lovforslagets § 3, nr. 13), og samtidigt foreslås en ny § 45a
med forskellige justeringer fx en udvidelse geografisk, så også bygninger i Danmarks
eksklusive økonomiske zone bliver registreret (det aktuelle lovforslag § 1, nr. 5).
Ad nr. 10: Afskæring af rekursadgang ved registrering af bygninger på søterritoriet
eller i Danmarks eksklusive økonomiske zone
Danske Advokater anser det for retssikkerhedsmæssigt betænkeligt at fjerne en
administrativ klageadgang. At der kun forventes få klager ændrer ikke dette udgangspunkt,
men fjerner tværtimod enhver betænkelighed ved at indføre klageadgang. Derudover
forudser Danske Advokater, at ejendomme på havet vil være et retsområde, der kan udvikle
sig, og at det derfor ikke er muligt at vurdere, om der alene vil være tale om lovbundne
forvaltningsakter med kun få skøn.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet deler opfattelsen af, at ejendomme på havet kan
være et retsområde under udvikling, men bemærker samtidigt, at § 45a ikke angår andre
retlige dispositioner end selve registreringen af sådanne ejendomme. Geodatastyrelsens
opgave består i at identificere ejendommen entydigt i form af en geografisk
stedbestemmelse og tildeling af et unikt BFE-nummer. En registreringsafgørelse kan ikke
anses for at angå forhold eller indgreb, hvor hensynet til borgernes retssikkerhed afgørende
taler imod at afskære rekurs.
Side 9/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0010.png
Reglerne for, hvornår en registrering skal ske, vil være så specifikke, at der sjældent er tvivl
om retsanvendelsen. Geodatastyrelsens afgørelser om registrering af bygninger på
søterritoriet eller i Danmarks eksklusive økonomiske zone er lovbundne forvaltningsakter,
hvor der alene i helt begrænset omfang vil kunne blive tale om udøvelse af et skøn efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede bemyndigelse i udstykningslovens § 45 a, stk. 4.
Hvis formkrav til, hvordan oplysningerne skal tilgå Geodatastyrelsen ikke er opfyldt, vil
manglen kunne afhjælpes.
Når det oplyses, at § 45a ikke angår andre dispositioner end selve registreringen, kan det
dog bemærkes, at der på bekendtgørelsesniveau vil blive fastsat regler om, at der skal
foreligge dokumentation for tilladelse til anlæg/etablering på havet. Men det anses for at
være et rent konstaterende forhold.
Geodatastyrelsen er eneste registerfører, og der er heller ikke behov for en rekursordning for
at sikre en ensartet retstilstand over hele landet.
Forslaget om at afskære rekursadgang svarer til den gældende ordning for
Geodatastyrelsens afgørelser vedrørende registrering af de øvrige ejendomstyper, nemlig
samlet fast ejendom (herved udstykningslovens § 12) og ejerlejligheder (herved
ejerlejlighedslovens § 25, stk. 2).
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 11: Fastsættelse af adresse på øer på søterritoriet eller i Danmarks eksklusive
økonomiske zone
KL gør opmærksom på, at tildeling af adresser på øerne bør foregå i DAR
(Danmarksadresser). Hvis opgaven skal løses af kommunerne, skal opgaven forhandles
med KL.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at en påtænkt energiø i Danmarks
eksklusive økonomiske zone ikke vil blive en del af en af landets kommuner. Kommunerne
får derfor ikke en ny opgave med at fastsætte adresser til en påtænkt energiø. I forhold til
bygninger på søterritoriet vil kommunerne kunne fastsætte en adresse i DAR til de kystnære
bygninger og anlæg, som kommunerne i dag kan optage i BBR. Det er Geodatastyrelsens
forståelse, at dette svarer til den gældende ordning Kommunerne får ikke en ny opgave med
at fastsætte en adresse til andre bygninger på søterritoriet eller i Danmarks eksklusive
økonomiske zone.
Ad nr. 12: Hensyn til den kommunale planlægning ved anlæg nær kysten
KL savner en beskrivelse af samspillet med Havplanen ved planlægning af anlæg på
søterritoriet. Det der foregår tæt på kysten skal dog være i samspil med planen på land, fx
landskabelige- og naturværdier, der sorterer under kommunerne.
Side 10/11
L 25 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758699_0011.png
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke indeholder regler,
der regulerer kommunernes opgaver som planmyndighed. Den efterlyste beskrivelse ligger
uden for lovforslagets rammer.
Ad nr. 13: Registrering af tekniske anlæg på søterritoriet
KL bemærker, at såfremt de tekniske anlæg på søterritoriet skal registreres af kommunerne,
skal denne opgave forhandles med KL.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke bevirker, at
kommunernes opgave med at registrere tekniske anlæg i BBR udvides. Kommunernes
opgave med registrering af visse kystnære bygninger eller anlæg følger af anden lovgivning,
der ikke ændres med dette lovforslag.
Ad nr. 14: Ejerlejlighedsdannelse og tildeling af BFE-nummer sker ved registrering
hos Geodatastyrelsen
KL henviser til, at kommunerne i dag opretter alle ejerlejligheder i Bygnings- og Boligregistret
(BBR). KL vil advare mod, at ejerlejligheder oprettes flere steder og flere forskellige
myndigheder.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke indeholder
ændringer vedrørende ejerlejlighedsdannelse og registrering heraf. Det fremgår af
ejerlejlighedslovens § 24, stk. 1, at oprettelse og ændring af ejerlejligheder i dag sker ved
registrering hos Geodatastyrelsen. Lovforslaget medfører ingen ændringer af, hvordan
ejerlejligheder tildeles BFE-nummer, eller af hvordan oplysning om ejerlejligheder indføres i
BBR.
Side 11/11