Tak for det, og lad mig først takke for bemærkningerne fra ordførerne til forslaget. Det er jo ikke, fordi det er en konkurrence mellem områder, men alligevel: Uddannelses- og forskningsministeren har en lov om aktiviteter i det ydre rum. Det er alligevel noget, ikke? Og i foråret behandlede transportministeren en lov om tid – hvad klokken er. Det synes jeg også er noget.
Nu slår energisiden tilbage, for det her lovforslag er et lovforslag om, hvor ting er. Det synes jeg er ret cool. Så vi er med i den lille konkurrence om at have vigtige lovforslag, for det er jo rimelig trist, hvis man, når man har noget, ikke kan stedfæste det, altså hvor det er henne. Det er det, det her lovforslag handler om.
Det har to overordnede formål: Det skal sikre, at de resterende dele af det fælles offentlige grunddataprograms delaftale 1 kan sættes i kraft, og det skal gøre det muligt at registrere fast ejendom i Danmarks eksklusive økonomiske zone i form af indvundne arealer som energiøer, bygninger og tekniske anlæg som f.eks. vindmøller, som flere har været inde på.
I 2017 vedtog man en ændring af bl.a. udstykningsloven og tinglysningsloven, så det fælles offentlige grunddataprogram kunne udmøntes. En del af loven har dog ikke kunnet sættes i kraft, bl.a. fordi der tidligere var udfordringer med at sikre samspillet mellem it-systemerne hos relevante myndigheder. Udfordringerne med it-systemerne er løst, og det foreslås derfor at gennemføre de ikkeikraftsatte ændringer, men i en tilpasset form.
Med den kommende udbygning af vedvarende energi på havet har vi behov for at udnytte Danmarks suveræne rettigheder i den eksklusive økonomiske zone, bl.a. til etablering af fast ejendom som energiøer samt til bygninger og tekniske anlæg som vindmøller. På den baggrund indeholder lovforslaget en modificering af navnlig udstykningslovens forhold til den eksklusive økonomiske zone.
Lovforslaget indeholder fire elementer: For det første foreslås det, at udstykningslovens geografiske anvendelsesområde udvides til også at omfatte fast ejendom i den eksklusive økonomiske zone. For det andet foreslås det med lovforslaget, at opgaven med registrering af geografiske data om bygninger på søterritoriet skal flyttes fra Tinglysningsretten til Geodatastyrelsen. For det tredje vil lovforslaget sikre, at bygninger på fremmed grund kan registreres på en smidigere måde i tinglysningssystemet og i Geodatastyrelsens it-systemer. Endelig vil lovforslaget sikre, at der sker en mere hensigtsmæssig opgavefordeling mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen i forhold til at notere præcise geografiske data om bygninger på fremmed grund.
Jeg vil afslutningsvis gerne takke for interessen for lovforslaget og for, at folk kan se storheden i noget, der på overfladen lyder simpelt. Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen.