Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 24 Bilag 1
Offentligt
2758718_0001.png
Virksomhed: Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Dok. ansvarlig: HBS
Sekretær:
Sagsnr.: s2023-806
Doknr: d2023-26356-3.0
21-08-2023
Høringssvar vedrørende forslag til ændring af lov om
indefrysningsordning for høje energiregninger, lov om likviditetslån m.v.
samt lov om Forsyningstilsynet
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til lovændringerne
og fremsender her et samlet høringssvar.
De foreslåede ændringer af ovennævnte love har til formål at understøtte statens afkøb af
indefrosne beløb fra energivirksomhederne, når indefrysningsperioden udløber den 31.
oktober 2023 for el og gas. Dette er en del af udmøntningen af den politiske aftale om
”Serviceeftersyn og omlægning af indefrysningsordningen” af 29. marts 2023.
Generelle bemærkninger
Green Power Denmark anser overordnet set de foreslåede ændringer som nødvendige
præciseringer i forbindelse med den forslåede overdragelse af fordringerne til staten.
Det bemærkes desuden, at Energistyrelsen giver hjemmel til at en række konkrete forhold
(krav til slutafregning, hvordan overdragelsen sker i praksis mv.) vil blive præciseret i de
underliggende bekendtgørelser til lovene.
Green Power Denmark har tidligere bemærket, at vi anser Erhvervsstyrelsens beslutning om,
at administrationsomkostninger afholdt af energivirksomhederne efter den 27. marts 2023
ikke dækkes af tilskudspuljen som byrdefuld, idet der efter skæringsdatoen fortsat er løbende
administrationsomkostninger forbundet med indefrysningsordningen for
energivirksomhederne. Det forhold vil også have betydning i nærværende høringsmateriale.
Green Power Denmarks har følgende specifikke bemærkninger til høringsmaterialet
Green Power Denmark bemærker, at Energistyrelsen vil fjerne muligheden for at opkræve et
administrationsgebyr efter udløbet af indefrysningsåret. Dette vil reelt betyde, at
energivirksomhederne kun kan opkræve et administrationsgebyr for ordningens første år,
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0002.png
hvilket i langt de fleste tilfælde allerede er opkrævet. Kombineret med det forhold, at
tilskudspuljen kun dækker administrative forhold frem til d. 27. marts 2023, vil det
administrative arbejder forbundet med overdragelsen af fodringerne derfor ikke blive dækket
af mulighederne for indtægter gennem indefrysningsordningen. Energivirksomhederne vil
derfor side tilbage med udækkede omkostninger, hvilket vi anser for at være i modstrid med
ordningens sigte om at holde virksomhederne skadesløse. Derfor vil Green Power Denmark
opfordre til, at styrelsen i det forstående arbejde med justering af de relevante
bekendtgørelser, vil have et sigte mod at minimere de administrative byrder for
energivirksomhederne, der følger af overdragelsen af fordringerne.
I høringsmaterialet præciseret det, at afkøb af fordringer vil ske som en modregning af
likviditetslånet. Green Power Denmark vil gøre opmærksom på, at energivirksomheder dermed
risikere at sidde tilbage med eventuelle fordringer, hvis de ved en fejl ikke har fået ansøgt om
et tilstrækkelig højt beløb i likviditetslån. Vi opfordrer derfor til, at der gives en passende
mulighed for at justere i likviditetslånet ved fejl, så energivirksomheden i så fald ikke blot
hænger på fordringerne efter d. 31. oktober 2023.
Green Power Denmark bemærkes, at fordringerne afkøbes til kurs 100.
Green Power Denmark har slutteligt ingen bemærkninger til at præciseringerne om at
Forsyningstilsynet skal føre tilsyn på området, at overdragelsen også inkluderer fordringer til
virksomheder under ophør eller opløsning, at Erhvervsstyrelsen overtager fordringer inklusiv
tilskrevne renter mv.
Med venlig hilsen
Henrik Boesgaard Sørensen
[email protected]
Dir. tlf. +45 30 22 42 55
2
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0003.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 23. august 2023
Høringssvar
Høring over forslag til lov om ændring af lov
om en indefrysningsordning for høje energiregninger, lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., og lov om Forsyningstilsynet
BL
Danmarks Almene Boliger har den 7. juli 2023 modtaget høring over lovforslag om en
ændring af administrationsmodellen for indefrysningsordningen.
BL har følgende bemærkninger til høringen:
BL henviser til vores tidligere høringssvar vedrørende indefrysningsordningen, senest vores
høringssvar af
23. maj 2023.
Nærværende forslag indeholder bl.a. ændringer til lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån. BL ønsker at henlede opmærksomheden på, at lovens § 7 fortsat ikke er trådt i
kraft.
Indholdet af bestemmelsen giver boligforeninger, som ikke har som hovedformål at have
virksomheder som medlemmer, mulighed for at opnå et tilskud til dækning af de højere
renteudgifter, de afholder i perioden hvor de tilbagebetaler indefrosne krav.
Boligorganisationerne har derfor ikke på nuværende tidspunkt mulighed for at opnå tilskud til
dækning af de højere renteudgifter, de afholder i perioden, hvor de tilbagebetaler indefrosne
krav, som ellers var hensigten ved vedtagelsen af loven.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0004.png
Energistyrelsen
j.nr. 2023-8899
Høringssvar – ændring af lov om en indefrysningsordning og
lov om Forsyningstilsynet
Energistyrelsen har den 7. juli 2023 sendt udkast til lov om ændring af lov om en inde-
frysningsordning for høje energiregninger, lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
og lov om Forsyningstilsynet (ændring af administrationsmodel for indefrysningsordnin-
gen) i høring.
Forsyningstilsynets bemærkninger er inddelt efter de tre forskellige love.
21. august 2023
J.nr.: 23/01783
SUMS
BEMÆRKNINGER TIL LOV OM EN INDEFRYSNINGSORDNING
SANKTIONER
Forsyningstilsynet vil gerne opfordre til, at Energistyrelsen overvejer en ændring af in-
defrysningslovens § 23.
Det følger af den gældende § 23, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den energivirksomhed, der efter anmodning undlader at
yde indefrysning til husstande eller virksomheder, der er berettiget hertil i medfør af §§
3 og 10. Straf kan pålægges juridiske personer efter straffelovens kapitel 5.
Endvidere følger det af lovens § 22, at ministeren kan fastsætte yderligere bestemmel-
ser om sanktioner. Denne hjemmel har ministeren udmøntet i indefrysningsbekendtgø-
relsen til at fastsætte, at Forsyningstilsynet fører tilsyn med bekendtgørelsens §§ 7, 11
og 12, jf. bekendtgørelsens § 23, stk. 1. Det følger af stk. 2, at Forsyningstilsynet kan
meddele et påbud til en energivirksomhed, der ikke efterlever forpligtelserne i bekendt-
gørelsen.
Forsyningstilsynet kan således alene meddele energivirksomhederne påbud, men har
ikke hjemmel til at tage yderligere skridt for at følge op på manglende efterlevelse af et
påbud. Forsyningstilsynet vurderer, at dette er uhensigtsmæssigt og foreslår derfor, at
der indsættes en ny paragraf i lovens kapitel 7 med følgende ordlyd:
§ x.
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af be-
stemmelser i forskrifterne.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffe-
lovens 5. kapitel.
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 2/3
Den foreslåede bestemmelse er identisk med den bestemmelse, som er indsat i lov
om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger
og til energiintensive virksomheder m.v.
Forslaget skal ses i lyset af bekendtgørelse om tilskud til energivirksomheders imple-
menterings- og administrationsomkostninger ved indefrysning af høje energiregninger
for husstande, virksomheder m.v. Det følger af bekendtgørelsens § 10, at Erhvervssty-
relsen kan kræve et allerede udbetalt tilskud efter bekendtgørelsen tilbagebetalt straks
samt træffe afgørelse om bortfald af ret til yderligere udbetalinger, hvis energivirksom-
heden ikke overholder reglerne i bekendtgørelsen, eller hvis virksomheden straffes for
overtrædelse af regler vedrørende indefrysningsordningerne på el-, gas- og varmefor-
syningsområdet.
Med Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse vil det få stor betydning, om en energivirk-
somhed er straffet for overtrædelse af indefrysningsreguleringen. Forsyningstilsynet
gør derfor opmærksom på, at Forsyningstilsynet med den gældende formulering af
hjemmelsbestemmelserne i indefrysningslovens §§ 22-23 vil være afskåret fra at sank-
tionere manglende efterlevelse af meddelte påbud.
BEMÆRKNINGER TIL LOV OM LIKVIDITETSLÅN M.V.
Forsyningstilsynet har ingen bemærkninger til lovforslagets § 2.
BEMÆRKNINGER TIL LOV OM FORYSNINGSTILSYNET
Den gældende bestemmelse i § 3, stk.1, 1. pkt., i lov om Forsyningstilsynet, afgrænser
Forsyningstilsynets til opgaver og beføjelser efter denne lov og sektorlovgivningen. Be-
grebet sektorlovgivningen er i bestemmelsen defineret til udtømmende at angå kapitel
6 i lov om miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om var-
meforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om fremme af besparelser i
energiforbruget eller i regler fastsat i medfør heraf. Bestemmelsen giver således et
overblik over den lovgivning, hvorefter Forsyningstilsynet samlede opgaver og beføjel-
ser fremgår. Efter bestemmelsen i § 3, stk. 1, 2. pkt., varetager Forsyningstilsynet end-
videre opgaver og beføjelser i medfør af EU-regulering.
Med forslaget til en ny affattelse af § 3, stk. 1, 1. pkt., ændres bestemmelsen til frem-
over at være en henvisning til en ubestemt kreds af love eller regler udstedt i medfør
heraf ”på forsyningsområdet for el, gas, varme og affald.” Af bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse fremgår: ”Den foreslåede bestemmelse er en præcisering af
gældende ret og forventes derfor ikke at have nogen konsekvenser.”
Forsyningstilsynet bemærker hertil, at den foreslåede affattelse af bestemmelsen har
karakter af en ændring og ikke kun en præcisering. Forsyningstilsynet har tidligere fo-
reslået, at lov om en indefrysningsordning blev tilføjelse opremsningen af love i nugæl-
dende bestemmelse i § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om Forsyningstilsynet.
Forsyningstilsynet noterer sig, at forslaget i stedet vælger en anden model, hvor begre-
bet sektorlovgivningen fremover bredes ud og ikke defineres udtømmende men alene
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0006.png
Side 3/3
henviser til uspecifik lovgivning på forsyningsområdet for el, gas varme og affald. Be-
stemmelsen vil herefter have karakter af en henvisningsbestemmelse, hvor hjemmel til
Forsyningstilsynets opgaver og beføjelser fremgår af anden lovgivning på forsynings-
området for el, gas, varme og affald. Forsyningstilsynet vurderer, at ændringen af be-
stemmelsen til at være en henvisningsbestemmelse skærper vigtigheden af, at der i
anden lovgivning er et udtrykkeligt hjemmelgrundlag for Forsyningstilsynets opgaver
og beføjelser.
Ændringen af bestemmelsen giver i øvrigt ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Susanne Møller Svenssen
Specialkonsulent
Tlf +4541715363
[email protected]
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0007.png
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs gade 43
1577 København V
Mail:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
j.nr. 2023-8899
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende
ændring af lov
om en indefrysningsordning for høre energiregninger, lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., og lov
om Forsyningstilsynet.
Dansk Fjernvarme ønsker hermed at afgive høringssvar vedr. ændringer af lov om en in-
defrysningsordning for høje energiregninger, lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordningen for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
og lov om Forsyningstilsynet.
Hovedproblemstilling
Formålet med lovforslaget er at understøtte Statens afkøb af de indefrosne beløb fra
energivirksomhederne, når indefrysningsperioden udløber den 31. oktober for el og gas
samt den 31. december for fjernvarme.
Dansk Fjernvarmes bemærkninger
Vi imødeser ændringerne af indefrysningsordningen, idet det vil aflaste de berørte selska-
ber for en stor administrationsbyrde de næste år hvor de undgår at skulle opkræve og
rykke for de indefrosne beløb og renteberegning heraf.
I forbindelse med overdragelse af fordringerne fra energiselskaberne til staten ønsker vi
at der tages høje for at nogle af de omfattede selskaber kun har få kunder på ordningen,
og det derfor kan være en fordel med at indsende de krævede oplysninger via manuelle
indberetninger og upload af dokumenter, frem for udlæsning og upload af data filer.
Det fremgår ikke af lovændringerne om gebyrer der er pålagt ved tilmelding er en del af
energiregningen eller skal overdrages til staten ved en særskilt opgørelse ligesom ren-
terne.
Vi ønsker også at der gives en rimelig frist for beregning af de indefrosne beløb, der skal
overdrages til staten. Mange af selskaberne har kalenderåret som regnskabsår og er der-
for primo januar midt i en årsregnskabsafslutning, der beslaglægger mange af de admini-
strative ressourcer. Idet afdragsperioden først skal ske fra 1.1. 2025 antager vi derfor at
21. august 2023
Side 1/2
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0008.png
det ikke er en udfordring for staten, og uden der tilskrives renter på likviditetslånet fra ef-
ter d. 31.12. 2023.
Til den sidste ændring omkring Forsyningstilsynets beføjelser, ønsker vi præciseret at en
ændring eller forhøjelse af den opkrævede varmeregning som følge af tilsynets afgørelse
og derved et forkert indefrosset beløb også kan videresendes til staten for den del der
overstiger prisloftet og dermed berettiget til indefrysning.
Dansk Fjernvarme står til rådighed for evt. spørgsmål og/eller uddybning af vores be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Klaus Lunddal Brose
Seniorkonsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Tlf: +45 30 90 24 87
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0009.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til:
[email protected]
Kopi sendt til:
[email protected], [email protected]
og
chr-
[email protected]
8. september 2023
J.nr. 2023-11-1055
Dok.nr.
Sagsbehandler
Louise Lunddahl
Nielsen
Supplerende høring over forslag til Lov om ændring af lov om en in-
defrysningsordning for høje energiregninger, lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregnin-
ger og til energiintensive virksomheder m.v., og lov om Forsynings-
tilsynet (Energistyrelsens j.nr. 2023-8899)
1. Ved brev af 5. september 2023 har Energistyrelsen anmodet Datatilsynet om at frem-
komme med eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
2. Datatilsynet finder efter en gennemgang af det tilsendte materiale anledning til at frem-
komme med følgende overordnede bemærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet forståelse af lovforslaget er, at der i forbindelse med de foreslåede bestemmelser
(potentielt) kan ske behandling af oplysninger om en stor mængde ansatte, herunder i forbin-
delse med kontrollen og tilsynet med den ansattes arbejdsgiver.
Datatilsynet forudsætter derfor, at der inden forslagets vedtagelse er foretaget – eller vil blive
foretaget – nærmere overvejelser om, i hvilket omfang den samfundsmæssige fordel forbundet
med bestemmelser, som de omhandlede, er proportional med det indgreb i privatlivet, som
bestemmelserne medfører.
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at de databeskyttelsesretlige regler bliver overholdt, herunder
reglerne om ”dataminimering”.
3. Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er Energistyrelsen velkommen til at rette
henvendelse til undertegnede på telefon 29 49 32 57 og e-mail [email protected] eller til
Datatilsynet på telefon 33 19 32 00 og e-mail [email protected].
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Louise Lunddahl Nielsen
L 24 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2758718_0010.png
Energistyrelsen
j.nr. 2023-8899
Høringssvar vedrørende supplerende høring over forslag til Lov
om ændring af lov om en indefrysningsordning for høje energi-
regninger, lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrys-
ningsordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder m.v., og lov om Forsyningstilsynet
Energistyrelsen har den 5. september 2023 offentliggjort en supplerende høring over
forslag til lov om ændring af lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger,
lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregnin-
ger og til energiintensive virksomheder m.v., og lov om Forsyningstilsynet.
Forsyningstilsynet bifalder, at det bliver tydeliggjort i lov om likviditetslån m.v. i forbin-
delse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virk-
somheder m.v., at Erhvervsstyrelsen kan dele de informationer med Forsyningstilsy-
net, som Erhvervsstyrelsen kommer i besiddelse af i forbindelse med styrelsens ar-
bejde efter loven.
Forsyningstilsynet foreslår, at det hertil føjes, at Erhvervsstyrelsen ligeledes kan vide-
regive oplysninger indsamlet i medfør af loven til brug for de øvrige kontrolopgaver,
Forsyningstilsynet udfører, herunder det almindelige pristilsyn. For så vidt angår det til-
syn, der udføres i medfør af varmeforsyningsloven, vurderes der at være behov for vi-
deregivelse af bl.a. oplysninger om udviklings- og administrationsomkostninger opstået
i forbindelse med indefrysningsordningen for at kunne vurdere, om der er indregnet
omkostninger i varmeprisen i strid med varmeforsyningslovens § 20, stk. 1 og 2 jf. §
21, stk. 4.
Med venlig hilsen
11. september 2023
J.nr.: 23/02044
SUMS
Susanne Møller Svenssen
Specialkonsulent
Tlf +4541715363
[email protected]
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk