Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23
Offentligt
2779090_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-6811
10. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (L 23), som hermed besvares.
Spørgsmål 7:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/10-23
fra Hans Erik Meyer, for-
mand Foreningen Rejsearbejdere.dk, jf. L 23 - bilag 7?”
Svar:
Arbejdsskadeaftalen indeholder en række initiativer, der tilsammen bl.a. skal for-
bedre sagsbehandlingstiderne i erstatningssager som følge af arbejdsskader. Med
aftalen bliver der fastsat to konkrete mål for at nedbringe sagsbehandlingstiden, så
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle arbejdsskadesager maksimalt skal-
være 7 måneder og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, hvor tilskade-
komne har et tab af erhvervsevne maksimalt skal være 20 måneder.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er i gang med en plan, der skal indfri de politi-
ske mål. Aftalekredsen vil få forelagt planen. Det fremgår desuden af aftalen, at af-
talepartierne i 2025 vil drøfte og igangsætte yderligere initiativer, hvis der er udfor-
dringer, der forhindrer målsætningerne i at kunne indfries.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejds-
tilsynet, som oplyser følgende:
”I forhold til Rejsearbejdere.dk’s kritik af forslaget
om en søgsmålsfrist på 12 må-
neder for tilskadekomne, der ønsker at søge om fri proces, så er der mulighed for at
få hastebehandlet ansøgninger om fri proces ved Civilstyrelsen, hvis der er en frist,
der skal overholdes, som f.eks. en søgsmålsfrist. Dette medfører f.eks., at der kan
opnås fri proces i sager om patienterstatning, hvor søgsmålsfristen er 6 måneder for
tilskadekomne. Dette fremgår også af lovforslagets bemærkninger. Den tilskade-
komne skal selv søge om fri proces hos Civilstyrelsen og kan i den forbindelse an-
mode om hastebehandling af ansøgningen med henvisning til, at der er en søgs-
målsfrist.
Rejsearbejdere.dk’s
bemærker desuden, at der er brug for at præcisere arbejdsska-
desikringslovens § 19, stk. 4, om hvem, der kan modtage
overgangsbeløb
ved
L 23 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om henvendelsen af 30/10-23 fra Hans Erik Meyer, formand for Foreningen Rejsearbejdere.dk
dødsfald i tilfælde af, at afdøde ikke har nære pårørende, som efter loven er beretti-
get til overgangsbeløbet. Dette indgik ikke i den politiske aftale fra september
2022, som lovforslaget udmønter og er derfor
ikke del af lovforslaget”.
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Arbejdsskadeafgiften hører under Skatteministeriets ressort, og der er derfor til
brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som oplyser følgende:
”Forslaget om at foretage en nedsættelse af begge satser for arbejdsskadeafgiften
med 2,2 procentpoint fra 2031 har til formål at tilbageføre det varige offentlige
merprovenu som følge af Aftale om et forbedret arbejdsskadesystem til arbejdsgi-
verne. Uden nedsættelsen af arbejdsskadeafgiften skønnes aftalen at medføre et
merprovenu på 100 mio. kr., og en tilsvarende merudgift for arbejdsgiverne, når
forslaget er fuldt indfaset i 2058. Nedsættelse af arbejdsskadeafgiften med 2,2 pro-
centpoint skønnes at medføre en tilsvarende umiddelbar afgiftslettelse for arbejds-
giverne på i alt ca. 100 mio. kr.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2