Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-6811
14. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 19 (L 23), som hermed besvares.
Spørgsmål 19:
”Vil ministeren kommentere bilag til FH’s foretræde for udvalget den 15/11-23.
Jf.
L 23
–
Bilag 16?.”
Svar:
Arbejdsskadeaftalen indeholder en række initiativer, der tilsammen bl.a. skal for-
bedre sagsbehandlingstiderne i erstatningssager som følge af arbejdsskader. Med
aftalen bliver der fastsat to konkrete mål for at nedbringe sagsbehandlingstiden, så
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle arbejdsskadesager maksimalt skal
være 7 måneder, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, hvor tilska-
dekomne har et tab af erhvervsevne, maksimalt skal være 20 måneder.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er i gang med at udarbejde en plan for indfrielse
af de politiske mål. Aftalekredsen vil få forelagt planen. Det fremgår desuden af af-
talen, at aftalepartierne i 2025 vil drøfte og igangsætte yderligere initiativer, hvis
der er udfordringer, der forhindrer målsætningerne i at kunne indfries.
I forhold til afgrænsningen af, hvilke tilskadekomne der kan modtage uddannelses-
godtgørelse, så er ordningen målrettet tilskadekomne, der har udfordringer med at
fastholde arbejdsmarkedstilknytning efter en skade. Vi kan se i data, at det især er
tilskadekomne med en méngrad på mindst 10 pct. Derfor har denne målgruppe især
gavn af at blive omskolet.
Med den politiske aftale er aftalepartierne enige om, at pligten til at tegne en volds-
skadeforsikring skal gælde for arbejdsgivere, hvor de ansatte har en særlig risiko
for at blive udsat for vold på arbejdet fra de borgere, som de drager omsorg for. Li-
sten over forsikringspligtige er udarbejdet på baggrund af statistisk materiale med
fokus på personalegrupper, som arbejder med at yde omsorg over for særligt ud-
satte borgere, og som ud fra arbejdsskadestatistikken er mest udsat for skader som
følge af vold. Listen følger på den baggrund intentionen fra den politiske aftale.
Arbejdsgivere, som ikke er omfattet af pligten, kan vælge frivilligt at tegne forsik-
ringen for sine ansatte. Det gælder både offentlige og private arbejdsgivere. Volds-
skadeforsikringen har ikke nogen betydning for erstatningsniveauet.