Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-6811
10. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 10 (L 23), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez.
Spørgsmål 10:
”Anerkender
ministeren, at de regneeksempler på erstatning, som FH har beskre-
vet i sit høringssvar af 9. juni 2023, jf. Beskæftigelsesudvalget, L 23
–
bilag 1, er
korrekte? Hvis ja, hvilken begrundelse er der så for, at regeringen vil acceptere,
at tilskadekomne vil miste henholdsvis 1.801.596 kr., 1.052.724 kr. og 2.358.974
kr. som følge af lovforslaget?”
Svar:
Det fremgår af arbejdsskadeaftalen fra september 2022, at tilskadekomnes årsløn
før skaden som hovedregel skal fastsættes som den skattepligtige lønindkomst i det
bedste indtægtsår ud af de seneste fem år forud for skaden, og, at årslønnen som
udgangspunkt skal indhentes fra Indkomstregistret.
Endvidere fremgår det, at Beskæftigelsesministeriet vil følge implementeringen af
forslaget tæt, herunder blandt andet konsekvenserne for tilskadekomne med del-
tidsansættelse.
Lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med den politiske aftale, hvorefter
årslønnen som hovedregel skal fastsættes som den skattepligtige lønindkomst i det
bedste indtægtsår ud af de seneste fem år forud for skaden.
Denne metode sikrer, at den tilskadekomne med svingende lønindtægt som ud-
gangspunkt bliver tilgodeset med det bedste indtægtsår inden for den seneste 5 års
periode forud for arbejdsskaden.
Årslønnen kan fastsættes efter en række undtagelser, der skal sikre, at tilskade-
komne med særlige forhold får fastsat en årsløn, som afspejler deres indtjenings-
evne på trods af, at de faktiske lønoplysninger fra de seneste fem år ikke kan an-
vendes direkte. Det gælder fx for personer, der er nye på arbejdsmarkedet eller an-
sat på deltid med en særlig grund (fx pasning af handicappet barn).