Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23 Bilag 5
Offentligt
2769530_0001.png
Politiforbundet
Centralforeningen for Stampersonel
Fængselsforbundet
HKKF Soldaternes Fagforening
Foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg d. 25. oktober 2023.
Vedr. L 23
Forslag til ændring af lov om arbejdsskadessikring og forskellige andre
love
HOVEDBUDSKABER
Lovforslaget indebærer en markant forringelse for tjenestemænd i forhold til de nugældende regler.
Tjenestemænd (i dag) arbejder i det væsentlige med samfundsopgaver, hvor der er risiko for blive udsat
for arbejdsulykker og erhvervssygdomme. De repræsenterede forbund har mange arbejdsskadesager
blandt medlemmerne, herunder skader som fører til afskedigelse.
Selvom dækningsbidraget til tjenestemandspensionen ikke er et pensionsbidrag på samme måde, som
bidrag til ”almindelige” arbejdsmarkedspensioner, betragtes det i andre sammenhænge som en del af
bruttolønnen og bør naturligvis derfor også indgå i beregningsgrundlag for erhvervsevnetabserstatning.
Forslaget om obligatorisk voldskadesforsikring bør udvides til at gælde for flere medarbejdergrupper,
som jævnligt møder vold i deres arbejde.
L 23 - 2023-24 - Bilag 5: Præsentation fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonels foretræde for udvalget den 25/10-23 om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
2769530_0002.png
Politiforbundet
Centralforeningen for Stampersonel
Fængselsforbundet
HKKF Soldaternes Fagforening
Foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg d. 25. oktober 2023.
Vedr. L 23
Forslag til ændring af lov om arbejdsskadessikring og forskellige andre
love
Lovforslaget:
Forventet indtægt (pr. md. inkl. dækningsbidrag):
Værdi af dækningsbidrag
Forventet indtægt u. dækningsbidrag
Dvs. pr. år:
Faktisk indtægt (andet arbejde)
Indtægtsnedgang
Indtægtsnedgang i procent
7,67 pct.
Erhvervsevnetabsprocent
0 pct.
Nugældende regler:
Forventet indtægt ( pr. md inkl. dækningsbidrag):
Dvs. pr. år:
Faktisk indtægt (andet arbejde)
Indtægtsnedgang
Indtægtsnedgang i procent
18,51 pct.
Erhvervsevnetabsprocent
20 pct.
39.407 kr.
472.884 kr.
(385.348) kr.
87.536 kr.
39.407 kr.
(4.626) kr.
34.781 kr.
417.372 kr.
(385.348) kr.
32.024 kr.
Det betyder
INGEN
erstatning og
INGEN
tilskadekomstpension
ELLER
vil den
blive ”reddet” af forslaget til
§ 24, stk. 2, nr. 13? Det står ikke lysende klart.*
*Sakset fra bemærkningerne til lovforslaget (s 102. 2 spalte):
”Tilskadekomne, der er tjenestemandsansatte, vil få fastsat årslønnen som den faktiske samlede indkomst ved arbejde, i det år,
hvor indkomsten var højest i 1 af de seneste 5 indtægtsår
forud for arbejdsskadens indtræden. Efter forslaget skal årslønnen fastsættes på baggrund af oplysninger fra indkomstregisteret. Indkomstregisteret indeholder ikke oplysninger om det
pensionsdækningsbidrag, som statslige arbejdsgivere indbetaler til statskassen til finansiering af tjenestemandspensionen. Årslønnen for tjenestemænd vil således som udgangspunkt ikke
fremover blive forhøjet med dette pensionsdækningsbidrag. Pensionsdækningsbidraget har ikke betydning for tjenestemandens ret til tjenestemandspension efter
tjenestemandspensionsloven. For tjenestemænd, der som følge af arbejdsskaden ikke opnår ret tilskadekomstpension og som følge deraf heller ikke ret til den fulde tjenestemandspension
efter 37 års tjenestetid foreslås det, at årslønnen forhøjes med 15 pct. af tjenestemandens pensionsgivende skalatrinsløn, med mindre der på andet grundlag måtte være fastsat en anden
procentsats. Det bemærkes, at nogle tjenestemænd i deres overenskomst har ret til en ekstra pensionsordning (arbejdsmarkedspension). Disse ekstra pensionsordninger fremgår af
indkomstregisteret og indgår derfor i fastsættelse af årslønnen efter §
24, stk. 1.”
Og (s. 114, 1. spalte):
”Det vil for eksempel kunne dreje sig om tjenestemænd, der efter arbejdsskaden fortsætter i en tjenestemandsstilling, men på
nedsat tid, for eksempel i et fleksjob. Det vil endvidere dreje
sig om tjenestemænd, der vil opnå en mindre alderspension, fordi tilskadekomne kommer til skade i et bijob (ikke i tjenestemandsansættelsen) og dermed på grund af arbejdsskaden
afskæres fra at optjene alderspension efter tjenestemandspensionsloven.”