Til lovforslag nr.
L 23
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget [den 23. november 2023]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og forskellige andre
love
(Et forbedret arbejdsskadesystem og lettere adgang til erstatning i forbindelse med vold på arbejdspladsen)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 34 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1,
2, 4, 7, 9-11, 13, 17, 20, 21 og 25 og beskæftigelsesministe-
ren har stillet ændringsforslag nr. 3, 5, 6, 8, 12, 14-16, 18,
19, 22-24 og 26-34.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
3. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget oplyst
følgende:
Ændring af de økonomiske konsekvenser for det offentlige i
lovforslaget
Jeg er blevet gjort opmærksom på, at der er behov
for at justere de økonomiske konsekvenser for det offent-
lige vedr. voldsskadeforsikringen i lovforslag L 23 om æn-
dring af lov om arbejdsskadesikring og forskellige andre
love. Forslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og 1. be-
handlet den 24. oktober 2023.
Korrektionen vedrører de statslige, kommunale og regio-
nale udgifter. De statslige udgifter i alt skal nedjusteres med
0,9 mio. kr. i 2025 og 1,9 mio. kr. i 2026 og frem. De
kommunale udgifter til administration (DUT) skal opjuste-
res med 0,4 mio. kr. i 2025, 0,9 mio. kr. i 2026 og 1,1 mio.
kr. i 2027. De regionale udgifter til administration (DUT)
skal opjusteres med 0,9 mio. kr. i 2025, 2,1 mio. kr. i 2026
og 2,8 mio. kr. i 2027.
Samlet set er er udgifterne i lovforslagets afsnit 6.1 føl-
gende. Statens udgifter i alt er 34,8 mio. kr. i 2025, 35,5
mio. kr. i 2026 og 36,1 mio. kr. i 2027. Kommunale udgif-
ter til administration er 0,3 mio. kr. i 2025, 1,7 mio. kr. i
2026 og 2,2 mio. kr. i 2027, hvilket påvirker de samlede
kommunale udgifter. Regionale udgifter til administration er
2,5 mio. kr. i 2025, 5,7 mio. kr. i 2026 og 7,0 mio. kr. i 2027,
hvilket påvirker de samlede kommunale udgifter.
Ovenstående korrektioner medfører ændringer i det sam-
menfattende skema. De økonomiske konsekvenser for sta-
ten, herunder mindreudgifter, er 14,2 mio. kr. i 2025, 18,0
mio. kr. i 2026 og 19,6 mio. kr. i 2027. De administrative
konsekvenser for kommuner, herunder merudgifter, er 1,4
mio. kr. i 2025, 3,2 mio. kr. i 2026 og 4,1 mio. kr. i 2027. De
administrative konsekvenser for regioner, herunder merud-
gifter, er 3,4 mio. kr. i 2025, 7,8 mio. kr. i 2026 og 9,8 mio.
kr. i 2027.
Ændringerne har ingen indholdsmæssig betydning for
lovforslaget.
Ændring af de almindelige bemærkninger til lovforslaget
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der
fundet anledning til at foretage en mindre justering i afsnit
3.11.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget (s. 45,
spalte 1, 3. afsnit, 2. pkt.). Grundet en fejl er teksten »eller
retshjælpsdækning via eget forsikringsselskab« ikke udtaget
af afsnittet efter den eksterne høring, hvilket fremgår at
DokumentId
Journalnummer