Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23 Bilag 17
Offentligt
2780947_0001.png
NOTAT
Notat om tabsbegrænsningspligt for perso-
ner, der er visiteret til fleksjob
14. november 2023
J.nr. 2023 - 6811
CAPA
Mette Flyger Regenburg
Med arbejdsskadeaftalen fra september 2022 blev aftalepartierne enige om at ud-
vide tabsbegrænsningspligten til også at omfatte personer, der er visiteret til fleks-
jobbere.
Tabsbegrænsningspligten er et almindeligt erstatningsretligt princip, der også er
hjemlet direkte i arbejdsskadesikringsloven. Princippet for tabsbegrænsningsplig-
ten er, at tilskadekomne har pligt til at bidrage til, at ens tab bliver så lille som mu-
ligt.
I forbindelse med behandlingen af L 23 om forslag til lov om ændring af lov om ar-
bejdsskadesikring og forskellige andre love er Beskæftigelsesministeriet blevet
spurgt ind til denne ændring:
1)
i hvilke tilfælde vil fleksjobbere efter den foreslå-
ede regel om tabsbegrænsningspligt fradrages i erstatning for tab af erhvervsevne
og
2)
hvordan er fleksjobbere med reglen stillet i forhold til andre ydelsesmodta-
gere.
Fradrag efter tabsbegrænsningspligt for personer, der er visiteret til fleksjob
Med forslaget vil fradrag i udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne for til-
skadekomne visiteret til fleksjob blive knyttet til en kommunes sanktioner efter lov
om aktiv socialpolitik. Det vil kun være ved nogle bestemte sanktioner, der tildeles
som følge af, at kommunen vurderer, at personen ikke udnytter sin forpligtelse til
at stå til rådighed for et tilbud om fleksjob og dermed udnytte sin erhvervsevne
bedst muligt ved f.eks. at afslå et relevant tilbud om fleksjob uden rimelig grund.
Det gælder for sanktioner efter § 76, § 77 a, stk. 3 og 4, og § 77 b, stk. 1, jf. dog §
77 b, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Der er tale om sanktioner, hvor tilskade-
komne ikke modtager ledighedsydelse i mindst 3 uger, og altså ikke hvis kommu-
nen sanktionerer ved at trække få dage i ydelsen, herunder eksempelvis hvis den le-
dige ikke møder op til en jobsamtale el.lign.
Fradraget i erstatning for tab af erhvervsevne er på 10 pct. og vil svare til den peri-
ode, som kommunen sanktionerer for. Dvs., at hvis kommunen som følge af en
sanktion f.eks. ikke har udbetalt ledighedsydelse i 3 uger, vil der tilsvarende skulle
fradrages 10 pct. i erstatningen i 3 uger med udgangspunkt i størrelsen af erstatnin-
gen på tidspunktet for sanktionen.
Det midlertidige fradrag vil være i fremtidige udbetalinger af erstatning for tab af
erhvervsevne. Det betyder, at i det omfang, der ikke er fremtidige udbetalinger af
erstatning, vil fradraget ikke kunne ske. Fradraget vil altså ikke kunne ske i en
L 23 - 2023-24 - Bilag 17: Notat om ændring af regler om tabsbegrænsningspligt for personer, der er visiteret til fleksjob
allerede udbetalt erstatning, herunder hvis erstatningen er udbetalt som et kapitali-
seret engangsbeløb.
Hvordan er personer, visiteret til fleksjob med reglen stillet i forhold til andre ydel-
sesmodtagere
I dag gælder der en pligt til at begrænse sit tab af erhvervsevne for alle tilskade-
komne, bortset fra personer visiteret til fleksjob. Dvs. fx også tilskadekomne, der
modtager en offentlig ydelse. Med arbejdsskadeaftalen fra september 2022 blev det
bl.a. aftalt, at tabsbegrænsningspligten skal udvides til at omfatte tilskadekomne,
der efter skaden visiteres til fleksjob. Med forslaget vil alle tilskadekomne derfor
være forpligtet til at en begrænse deres tab. Formålet med reglen er at give perso-
ner, der er visiteret til fleksjob, et øget incitament til at bevare sin tilknytning til ar-
bejdsmarkedet.
Udgangspunktet er, at tab af erhvervsevne for tilskadekomne beregnes efter § 17,
hvori der gælder en tabsbegrænsningspligt. Det betyder, at tilskadekomne kan få en
lavere erstatning for tab af erhvervsevne, hvis tilskadekomne ikke har begrænset sit
tab ved f.eks. omskoling eller ved at arbejde det, man kan. Det gælder også for til-
skadekomne, der modtager en offentlig ydelse.
Der er indsat en særskilt regel om beregning af tab af erhvervsevne til personer, der
er visiteret til fleksjob. Efter reglen skal erhvervsevnetabserstatningen fastsættes
som forskellen på lønnen før arbejdsskaden og ledighedsydelsen eller lønnen i
fleksjobbet. Der er tale om en objektiv beregningsregel, hvor der ikke bliver foreta-
get et skøn, og herunder heller ikke et skøn over, om tilskadekomne udnytter sin
resterhvervsevne bedst muligt. I de tilfælde, hvor kommunen konstaterer, at tilska-
dekomne visiteret til fleksjob ikke står til rådighed og dermed udnytter sin rester-
hvervsevne bedst muligt og kommunen derfor giver en sanktion, bliver erstatnin-
gen for tab af erhvervsevne dermed efter gældende regler ikke nedsat efter de gæl-
dende regler.
Hvis andre tilskadekomne forsømmer deres tabsbegrænsningspligt vil deres erstat-
ning for tab af erhvervsevne nedsættes ud fra en skønsmæssig vurdering. Denne
nedsættelse kan være permanent frem til pensionsalderen, hvis tilskadekomne fort-
sat ikke opfylder tabsbegrænsningspligten. Det vil være tilfældet, hvis tilskade-
komne ikke udnytter sin restehvervsevne mest muligt, når erstatning for tab af er-
hvervsevne fastsættes endeligt som et engangsbeløb (kapitaliseret). Tilskadekomne
kan dog senere hen få genoptaget sin sag med henblik på fuld erstatning for tab af
erhvervsevne, hvis tilskadekomne da udnytter sin resterhvervsevne.
2