NOTAT
Notat om tabsbegrænsningspligt for perso-
ner, der er visiteret til fleksjob
14. november 2023
J.nr. 2023 - 6811
CAPA
Mette Flyger Regenburg
Med arbejdsskadeaftalen fra september 2022 blev aftalepartierne enige om at ud-
vide tabsbegrænsningspligten til også at omfatte personer, der er visiteret til fleks-
jobbere.
Tabsbegrænsningspligten er et almindeligt erstatningsretligt princip, der også er
hjemlet direkte i arbejdsskadesikringsloven. Princippet for tabsbegrænsningsplig-
ten er, at tilskadekomne har pligt til at bidrage til, at ens tab bliver så lille som mu-
ligt.
I forbindelse med behandlingen af L 23 om forslag til lov om ændring af lov om ar-
bejdsskadesikring og forskellige andre love er Beskæftigelsesministeriet blevet
spurgt ind til denne ændring:
1)
i hvilke tilfælde vil fleksjobbere efter den foreslå-
ede regel om tabsbegrænsningspligt fradrages i erstatning for tab af erhvervsevne
og
2)
hvordan er fleksjobbere med reglen stillet i forhold til andre ydelsesmodta-
gere.
Fradrag efter tabsbegrænsningspligt for personer, der er visiteret til fleksjob
Med forslaget vil fradrag i udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne for til-
skadekomne visiteret til fleksjob blive knyttet til en kommunes sanktioner efter lov
om aktiv socialpolitik. Det vil kun være ved nogle bestemte sanktioner, der tildeles
som følge af, at kommunen vurderer, at personen ikke udnytter sin forpligtelse til
at stå til rådighed for et tilbud om fleksjob og dermed udnytte sin erhvervsevne
bedst muligt ved f.eks. at afslå et relevant tilbud om fleksjob uden rimelig grund.
Det gælder for sanktioner efter § 76, § 77 a, stk. 3 og 4, og § 77 b, stk. 1, jf. dog §
77 b, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Der er tale om sanktioner, hvor tilskade-
komne ikke modtager ledighedsydelse i mindst 3 uger, og altså ikke hvis kommu-
nen sanktionerer ved at trække få dage i ydelsen, herunder eksempelvis hvis den le-
dige ikke møder op til en jobsamtale el.lign.
Fradraget i erstatning for tab af erhvervsevne er på 10 pct. og vil svare til den peri-
ode, som kommunen sanktionerer for. Dvs., at hvis kommunen som følge af en
sanktion f.eks. ikke har udbetalt ledighedsydelse i 3 uger, vil der tilsvarende skulle
fradrages 10 pct. i erstatningen i 3 uger med udgangspunkt i størrelsen af erstatnin-
gen på tidspunktet for sanktionen.
Det midlertidige fradrag vil være i fremtidige udbetalinger af erstatning for tab af
erhvervsevne. Det betyder, at i det omfang, der ikke er fremtidige udbetalinger af
erstatning, vil fradraget ikke kunne ske. Fradraget vil altså ikke kunne ske i en