Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23 Bilag 15
Offentligt
2780269_0001.png
Til lovforslag nr.
L 23
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget [den 15. november 2023]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og forskellige andre
love
(Et forbedret arbejdsskadesystem og lettere adgang til erstatning i forbindelse med vold på arbejdspladsen)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 31 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1,
2, 4, 6, 8-10, 12, 16, 19, 20, 23 og beskæftigelsesministeren
har stillet ændringsforslag nr. 3, 5, 7, 11, 13-15, 17, 18 og
22, og 24-31
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
3. Bemærkninger fra beskæftigelsesministeren
Ændring af økonomiske konsekvenser for det offentlige i
lovforslaget:
Jeg er blevet gjort opmærksom på, at der er behov
for at justere de økonomiske konsekvenser for det offent-
lige vedr. voldsskadeforsikringen i lovforslag L 23 om æn-
dring af lov om arbejdsskadesikring og forskellige andre
love. Forslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og 1. be-
handlet den 24. oktober 2023.
Korrektionen vedrører de statslige, kommunale og regio-
nale udgifter. De statslige udgifter i alt skal nedjusteres med
0,9 mio. kr. i 2025 og 1,9 mio. kr. i 2026 og frem. De
kommunale udgifter til administration (DUT) skal opjuste-
res med 0,4 mio. kr. i 2025, 0,9 mio. kr. i 2026 og 1,1 mio.
kr. i 2027. De regionale udgifter til administration (DUT)
skal opjusteres med 0,9 mio. kr. i 2025, 2,1 mio. kr. i 2026
og 2,8 mio. kr. i 2027.
Samlet set er er udgifterne i lovforslagets afsnit 6.1 føl-
gende. Statens udgifter i alt er 34,8 mio. kr. i 2025, 35,5
mio. kr. i 2026 og 36,1 mio. kr. i 2027. Kommunale udgif-
ter til administration er 0,3 mio. kr. i 2025, 1,7 mio. kr. i
2026 og 2,2 mio. kr. i 2027, hvilket påvirker de samlede
kommunale udgifter. Regionale udgifter til administration er
2,5 mio. kr. i 2025, 5,7 mio. kr. i 2026 og 7,0 mio. kr. i 2027,
hvilket påvirker de samlede kommunale udgifter.
Ovenstående korrektioner medfører ændringer i det sam-
menfattende skema. De økonomiske konsekvenser for sta-
ten, herunder mindreudgifter, er 14,2 mio. kr. i 2025, 18,0
mio. kr. i 2026 og 19,6 mio. kr. i 2027. De administrative
konsekvenser for kommuner, herunder merudgifter, er 1,4
mio. kr. i 2025, 3,2 mio. kr. i 2026 og 4,1 mio. kr. i 2027. De
administrative konsekvenser for regioner, herunder merud-
gifter, er 3,4 mio. kr. i 2025, 7,8 mio. kr. i 2026 og 9,8 mio.
kr. i 2027.
Ændringerne har ingen indholdsmæssig betydning for
lovforslaget.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Lovforslaget har af regeringen fået undertitlen »Et for-
bedret arbejdsskadesystem og lettere adgang til erstatning
i forbindelse med vold på arbejdspladsen«. At lovforslaget
skulle skabe et forbedret arbejdsskadesystem er Enhedsli-
stens medlem af udvalget ikke enig i. Lovforslaget indfører
DokumentId
Journalnummer
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0002.png
2
nogle gode og væsentlige forbedringer, men der er også
alvorlige forringelser.
Det er godt, at tilskadekomne nu kan få et tilbud om
uddannelsesgodtgørelse til en kompetencegivende erhvervs-
uddannelse. Men kravet om en méngrad på 10 pct. bør
afskaffes, da det vil afskære mange tilskadekomne fra at
få glæde af ordningen. I stedet bør alle, der på grund af
arbejdsskadens følger ikke længere kan arbejde inden for
deres hidtidige fag, få mulighed for uddannelsesgodtgørelse.
Det er positivt, at børn og unge, der har mistet en foræl-
der som følge af en arbejdsskade, nu får erstatning for tab af
forsørger frem til de fylder 21 år.
Det er også en forbedring, at der nu skal beregnes et
engangsbeløb til dækning af permanente udgifter til syge-
behandling, optræning og hjælpemidler, og at dette beløb
dels skal forhøjes, dels skal være så stort, så det dækker
livsvarigt, hvor det i dag kun beregnes frem til folkepensi-
onsalderen.
Enhedslisten er desuden tilfreds med, at der nu indføres
en voldsskadeforsikring, så ansatte, der har risiko for at
blive udsat for vold og trusler om vold fra de borgere, de
drager omsorg for, lettere kan få erstatning. Vi mener, at
alle arbejdsgivere inden for områder, hvor der er risiko for
vold mod ansatte, skal have pligt til at tegne voldsskadefor-
sikring, og at det ikke skal være frivilligt for selvforsikrede
arbejdsgivere.
Enhedslisten er også meget tilfreds med, at krav om po-
litianmeldelse skal fraviges, så pleje- og omsorgspersonale
og andre faggrupper, der har været udsat for vold på deres
arbejdsplads, kan få erstatning efter lov om erstatning til
ofre for forbrydelser, uden at de behøver at indgive politian-
meldelse.
Det vil forhåbentlig hjælpe på sagsbehandlingstiden, at
der nu indføres en 14-dages tidsfrist for besvarelse af Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings anmodning om oplysnin-
ger, og at der indføres bødestraf for at overskride tidsfristen,
efter at der er modtaget en rykker. Det er især kommuner,
læger, sygehuse og arbejdsgivere, der skal indsende oplys-
ninger, som er helt nødvendige for den videre sagsbehand-
ling, og de sene svar bevirker, at sagerne ligger stille unød-
vendigt længe.
Forslagene om ændret fastsættelse af erhvervsevnetab og
ændret årslønsberegning vil dog medføre store forringelser
for en stor gruppe tilskadekomne. Det er især lønmodtagere,
der har haft deltidsarbejde, lønmodtagere med tilbageven-
dende arbejdsløshedsperioder og tjenestemænd, der bliver
ramt af de nye regler om erhvervsevnetab og årslønsbereg-
ning. Beregningseksempler fra Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation viser, at mange tilskadekomne vil få en markant
lavere erstatning og miste en eller flere millioner i samlet
erstatning, jf. BEU L 23 – bilag 1.
I Enhedslisten forstår vi ikke, hvorfor erhvervsevnetab
skal fastsættes med 10 pct.-intervaller i stedet for 5 pct., da
tidsforbruget må antages at være det samme. En af begrun-
delserne for den ændrede årslønsberegning er, at ændringer-
ne vil forkorte sagsbehandlingstiden. Men når man ser på
forslaget til ny årslønsberegning, så forekommer det meget
bureaukratisk og indviklet og meget mere tidskrævende end
de nuværende enkle beregningsregler.
Enhedslisten tager skarpt afstand fra begrænsningerne i
tilskadekomnes ret til at få en sag genoptaget. Det kræves
nu, at tilskadekomne skal dokumentere, at der foreligger nye
oplysninger, som indebærer en vis sandsynlighed for, at en
genoptagelse vil føre til en ændret afgørelse. Det vil mange
tilskadekomne, som ikke har en fagforening eller andre til at
hjælpe sig, ikke være i stand til, og de får derfor ikke deres
sag genoptaget. Der er altså her tale om en forringelse af
tilskadekomnes retssikkerhed.
Det er også et alvorligt brud på retssikkerheden, at der
nu indføres en søgsmålsfrist på 12 måneder efter Ankesty-
relsens afgørelse. Det vil afskære de fleste tilskadekomne i
at anlægge sag ved domstolene, da de er afhængige af at få
fri proces, og det tager typisk længere tid end 12 måneder at
få bevilget.
Enhedslisten mener også, at det er en rigtig dårlig ide at
igangsætte forsøg og dermed åbne op for, at forsikringssel-
skaber kan få uddelegeret kompetence til at træffe afgørelse
om anerkendelse af arbejdsulykker. Forsikringsselskaberne
er ikke uvildige, men er en modpart i arbejdsskadesager, og
derfor bør de ikke have kompetence til at træffe afgørelser.
Enhedslisten kan af de grunde ikke stemme for forslaget.
<Parti/partier>
<>
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
1)
Nr. 5
udgår.
[De gældende regler om frister for anerkendelse af arbejds-
skader opretholdes]
2)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 17, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nye punktum-
mer:
»Tabet af erhvervsevne fastsættes på grundlag af forskel-
len mellem tilskadekomnes indtjeningsevne før arbejdsska-
den og indtjeningsevnen efter arbejdsskaden. Tabet af er-
hvervsevne fastsættes til 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55,
60, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95 eller 100 pct.««
[De gældende regler om 5 pct.-intervaller ved fastsættelse af
erhvervsevnetab opretholdes]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17, stk. 1, 3. pkt.,
ændres
»til:« til »til«.
[Grammatisk korrektion]
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0003.png
3
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
4)
Nr. 7
udgår.
[De gældende regler og praksis for fastsættelse af erhvervs-
evnetab opretholdes]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
5)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17, stk. 9,
der bliver stk. 11, ændres »stk. 7 og 8« til:
»stk. 9 og 10«.«
[Korrektion af henvisning]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
6)
Nr. 13
udgår.
[De gældende regler for modregning opretholdes]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
7)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 18, stk. 3,
1.
og
2. pkt.,
og
stk. 4
indsættes efter »(2024-niveau)« ».«.
[Indsættelse af et manglende punktum]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
8)
I den under
nr. 16
foreslåede
§ 18 a, stk. 2
udgår
»og forventes at få fastsat en méngrad på mindst 10 pct.
som følge af en eller flere arbejdsskader, hvoraf den seneste
skade, forventes at medføre tilkendelse af mén på mindst 5
pct.,«.
[Kravet om en forventet méngrad på mindst 10 pct. for at få
ret til uddannelsesgodtgørelse skal bortfalde]
9)
Den under
nr. 16
foreslåede
§ 18 f
udgår.
[De gældende regler om tilbagebetalinger opretholdes]
10)
I den under
nr. 16
foreslåede
§ 18 g
udgår »efter
anmodning fra tilskadekomne, hvis der foreligger nye oplys-
ninger, som indebærer en vis sandsynlighed for, at tilskade-
komne fortsat har nedsat evne til at skaffe sig indtægt ved
arbejde, og tilskadekomne dokumenterer dette«
[Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal træffe afgørelse om
erhvervsevnetab efter endt uddannelse]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
11)
I den under
nr. 16
foreslåede
§ 18 g
indsættes som
2.
pkt.:
»Der udbetales i disse sager ikke erstatning fra et tids-
punkt, der ligger før anmodningen fra tilskadekomne.«
[Ensretning af praksis for udbetaling af erstatning for tab af
erhvervsevne]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
12)
Nr. 28
udgår.
[De gældende regler om årslønsfastsættelse opretholdes]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
13)
I den under
nr. 28
foreslåede
§ 24
ændres i
stk. 2,
nr. 10, 1. pkt.,
»Er tilskadekomne nyuddannet på skadestid-
spunktet og endnu ikke har været beskæftiget i 1 indtægt-
sår,« til: »Er tilskadekomne på skadestidspunktet nyuddan-
net og har endnu ikke været beskæftiget i 1 indtægtsår,«.
[Sproglig korrektion]
14)
I den under
nr. 28
foreslåede
§ 24
ændres i
stk. 5, 2.
pkt.,
»Er tilskadekomne omfattet af to eller flere bestemmel-
ser efter stk. 2,« til: »Er tilskadekomne på skadestidspunktet
samtidig omfattet af to eller flere bestemmelser efter stk.
2,«.
[Sproglig korrektion]
15)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 27, stk. 1,
ændres »§ 17, stk. 3 og § 17 a, stk. 4« til:
»§ 17, stk. 5, og § 17 a, stk. 6«.«
[Korrektion af henvisning]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
16)
Nr. 36
udgår.
[Omsætningstidspunktet for kapitalisering skal ikke ændres
ved ny afgørelse efter genoptagelse]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
17)
I det under
nr. 38
foreslåede
§ 29, stk. 3,
ændres i
2.
pkt.
»jf. § 17, stk. 5, og § 17 a, stk. 5, 1. pkt.« til: »jf. § 17
og § 17 a, samt uddannelsesgodtgørelse, jf. § 18 b.«.
[Rettelse af henvisning og tydeliggørelse af, at erstatning for
tabt arbejdsfortjeneste efter erstatningsansvarsloven sidestil-
les med både endelig og midlertidig erstatning for tab af
erhvervsevne efter arbejdsskadesikringsloven og uddannel-
sesgodtgørelse]
18)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 36, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »§§ 41-43« til: »§ 41, stk.
1 og 2«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
19)
Nr. 47
og
48
udgår.
[De gældende regler for genoptagelse opretholdes]
20)
Nr. 52
udgår.
[Der skal ikke være en søgsmålsfrist for at indbringe en sag
for domstolene]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt
af <>:
21)
I den under
nr. 53
foreslåede
§ 49 a
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»fra personer« til: »foranlediget af personer«.
[Sproglig korrektion]
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0004.png
4
22)
Nr. 56
udgår, og i stedet indsættes:
»56.
I
§ 82, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke ved sikringspligt efter § 49 a, stk.
2.«
04.
I
§ 82, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke ved sikringspligt efter § 49 a, stk.
2.««
[Lovteknisk korrektion]
Af
et mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
23)
Nr. 60
udgår.
[Forsikringsselskaber skal ikke – heller ikke på forsøgsbasis
– have afgørelseskompetence]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
24)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 8, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »stk. 7« til: »stk.
8«.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 9
25)
I
stk. 2
ændres:
»»§ 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige
m.fl., som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,« til: »ophævel-
sen af § 5 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligti-
ge m.fl., jf. denne lovs § 2, nr. 2,«.«
[Lovteknisk præcisering]
26)
I
stk. 3
ændres »og 56« til: », 56 og 04«.
[Konsekvensændring som følge af forslagets § 1, nr. 11]
Til § 10
27)
I
stk. 1, 1. pkt.,
udgår »i afgørelser«.
[Sproglig korrektion]
28)
I
stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »mén på
mindst 5 pct.« til: »en méngrad på mindst 5 pct.«.
[Sproglig korrektion]
29)
I
stk. 3, 1. pkt.,
udgår »samt § 6 i lov om erstatning til
tilskadekomne værnepligtige m.fl., som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
30)
I
stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 18 a«: » i lov om
arbejdsskadesikring«.
[Lovteknisk korrektion]
31)
I
stk. 3
indsættes som
3. pkt.:
»1. og 2. pkt. gælder tilsvarende for ophævelsen af § 6 i
lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., jf.
denne lovs § 2, nr. 2.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det har stor betydning for tilskadekomne, at de hurtigt
får en afgørelse om, hvorvidt deres arbejdsskade bliver an-
erkendt. Desuden er flere ydelser afhængige af, at arbejds-
skaden er anerkendt. Derfor bør de nuværende frister på 3
måneder for anerkendelse af arbejdsulykker og 6 måneder
for anerkendelse af erhvervssygdom opretholdes.
Til nr. 2
Når intervallerne hæves fra 5 pct. til de foreslåede 10
pct., vil det medføre, at mange tilskadekomne vil få en
lavere erstatning. Enhedslisten anerkender ikke forudsætnin-
gen om, at ændringen vil medføre kortere sagsbehandlings-
tid. Tidsforbruget må antages at være det samme, hvad enten
der anvendes intervaller af 5 pct. eller 10 pct. Derfor fore-
slås det at fastholde de gældende regler.
Til nr. 3
Der er tale om en grammatisk præcisering, da det fore-
slås, at kolon udgår i den foreslåede tekst, idet kolon har
punktumvirkning, og det vil kunne give anledning til tvivl
ved eventuelle kommende henvisninger til de foreslåede
procentsatser.
Til nr. 4
Hovedforskellen på de gældende regler og lovforslaget
er, at i dag bedømmes erhvervsevnen ud fra, hvilket arbejde
og hvilken indtjening tilskadekomne kunne have haft, hvis
arbejdsskaden ikke var sket, hvorimod erhvervsevnen efter
lovforslaget skal bedømmes ud fra tilskadekomnes indtægt
forud for skaden opreguleret til afgørelsestidspunktet. Lov-
forslaget vil stille en række tilskadekomne dårligere end
efter de gældende regler. Det drejer sig bl.a. om mennesker,
der har haft deltidsarbejde, og mennesker med tilbageven-
dende arbejdsløshedsperioder, som f.eks. bygningsarbejde-
re. Derfor foreslås det at fastholde de gældende regler.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring af, at der ved for-
slaget til § 1, nr. 7, er indsat yderligere 2 stykker i § 17.
Til nr. 6
Efter lovforslaget skal tilskadekomne, der er visiteret til
fleksjob og modtager ledighedsydelse, og som har fået en
sanktion efter lov om aktiv socialpolitik, også sanktioneres
efter lov om arbejdsskadesikring. Enhedslisten finder det
helt urimeligt, at tilskadekomne, som har mistet en del af
deres erhvervsevne, og som er i en sårbar situation mens de
venter på et fleksjob, skal straffes dobbelt. Derfor foreslås
det, at de gældende regler opretholdes, så modtagere af le-
dighedsydelse ikke skal opleve sanktionering i både ydelsen
og en fremtidig erstatningsudbetaling.
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0005.png
5
Til nr. 7
Der er tale om en korrekturrettelse, hvor der indsættes et
manglende punktum.
Til nr. 8
Der er ingen entydig sammenhæng mellem méngrad og
tab af erhvervsevne. Mange tilskadekomne bliver tilkendt
en beskeden méngrad og har samtidig et større erhvervsev-
netab, der medfører, at de er ude af stand til at arbejde inden
for deres hidtidige fagområde. Disse tilskadekomne vil have
behov for at uddanne sig til et andet fagområde. Men efter
lovforslaget vil de være udelukket fra at modtage uddannel-
sesgodtgørelse, fordi deres méngrad er fastsat til mindre end
10 pct. I stedet burde alle, der opfylder kravene i det foreslå-
ede § 18 a, stk. 1, nr. 1 og 2, have ret til uddannelse med
uddannelsesgodtgørelse, hvis de ønsker det og forventes at
kunne gennemføre uddannelsen.
Til nr. 9
Det fremgår af § 40 a i lov om arbejdsskadesikring, at
tilskadekomne skal betale ydelser tilbage, når der er modta-
get ydelser med urette. Dvs., at der er krav om tilbagebe-
taling, når tilskadekomne mod bedre vidende har undladt
at give oplysninger, når tilskadekomne mod bedre vidende
har afgivet urigtige oplysninger, og når tilskadekomne mod
bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter lov om
arbejdsskadesikring. Disse bestemmelser vurderes at være
fuldt tilstrækkelige, og Enhedslisten kan ikke se, at der
skulle være behov for yderligere tilbagebetalingsregler, der
i nogle tilfælde kan sætte tilskadekomne i en usikker situa-
tion.
Til nr. 10
Det bør være et lovkrav og fast rutine, at Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring er ansvarlig for at undersøge og
træffe afgørelse om erhvervsevnetab, når tilskadekomne har
gennemført en uddannelse med uddannelsesgodtgørelse, da
mange tilskadekomne vil have svært ved at vurdere, om der
er tale om et erhvervsevnetab, og de vil have vanskeligt ved
at dokumentere det.
Til nr. 11
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 18 g, at
for tilskadekomne, som har gennemført en uddannelse med
uddannelsesgodtgørelse, skal Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring træffe afgørelse om tab af erhvervsevne efter anmod-
ning fra tilskadekomne, hvis der foreligger nye oplysninger,
som indebærer en vis sandsynlighed for, at tilskadekomne
fortsat har nedsat evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde,
og tilskadekomne dokumenterer dette.
Ændringsforslaget medfører, at der i disse sager ikke vil
skulle udbetales erstatning fra et tidspunkt, der ligger før an-
modningen fra tilskadekomne. Disse sager vil dermed kom-
me til at følge almindelig praksis på arbejdsskadeområdet,
hvorefter der ikke udbetales erstatning for tab af erhvervsev-
ne fra et tidspunkt, der ligger før, arbejdsskaden er anmeldt
eller ved genoptagelse fra et tidspunkt, der ligger før anmod-
ningen om genoptagelse.
Til nr. 12
Forslaget om ændret årslønsberegning vil medføre store
forringelser for en stor gruppe tilskadekomne. I og med at
man som hovedregel vil beregne årslønnen ud fra hidtidig
indtægt, og ikke som i dag vil beregne en skønnet indtægt,
når det er det mest retvisende, vil mange tilskadekomne få
beregnet en lavere årsløn og dermed en lavere erstatning
for erhvervsevnetab end efter de gældende regler. Det vil
blandt andre ramme deltidsarbejdende, tilskadekomne med
tilbagevendende arbejdsløshedsperioder og tjenestemænd.
Beregningseksempler fra Fagbevægelsens Hovedorgani-
sation viser, at med de nye regler vil mange tilskadekomne
få en langt lavere erstatning end i dag, og de vil potentielt
miste millioner i samlet erstatning, jf. bilag 1. Dertil har
ministeren i et svar til Beskæftigelsesudvalget angivet, at ca.
20 pct. af de tilskadekomne vil få en lavere erstatning med
de nye regler, jf. svar på spørgsmål 15.
Et af argumenterne for den nye årslønsberegning er, at
det vil spare sagsbehandlingstid. Men de foreslåede bereg-
ningsregler forekommer så bureaukratiske og indviklede, at
det er højst tvivlsomt, om der er tid at spare. I stedet burde
man have set på hovedårsagen til, at arbejdsskadesagerne
kan trække ud i årevis, nemlig at de tilskadekomne forbliver
i det kommunale system i årevis med gentagne og årelange
ressourceforløb og arbejdsprøvninger før deres erhvervssi-
tuation bliver afklaret, og før der dermed kan træffes en
endelig afgørelse om erhvervsevnetab.
Til nr. 13
Der er tale om en sproglig ændring, hvor det tydeliggø-
res, at den tilskadekomne på skadetidspunktet både skal
være nyuddannet og ikke have været beskæftiget i mindst
1indtægtsår.
Til nr. 14
Der er tale om en sproglig ændring, hvor det tydeliggø-
res, at bestemmelsen i stk. 5, 2. pkt., skal anvendes, når
tilskadekomne på skadetidspunktet samtidig er omfattet af 2
eller flere bestemmelser i stk. 2.
Til nr. 15
Der er tale om konsekvensændringer af, at der ved forsla-
get til § 1, nr. 7 og 13, er indsat yderligere 2 stykker i både
§§ 17 og 17 a.
Til nr. 16
Ændringsforslaget har til formål at tilbagerulle den for-
ringelse, der lægges op til med lovforslaget, der indebærer
et lavere kapitaliseringsbeløb og erstatning, fordi kapitalise-
ringsfaktorerne afhænger af alder på omsætningstidspunktet,
således at kapitaliseringsbeløbet bliver lavere, jo ældre man
er på omsætningstidspunktet.
Til nr. 17
Efter det foreslåede § 29, stk. 3, 2. pkt., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 38, sidestilles erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
efter § 2 i erstatningsansvarsloven med erstatning for tab
af erhvervsevne, jf. arbejdsskadesikringslovens § 17, stk. 5
og § 17 a, stk. 5, 1. pkt. Henvisningerne til arbejdsskadesi-
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0006.png
6
kringsloven vedrører lovens bestemmelser om midlertidige
erstatninger.
Henvisningerne til lovens bestemmelser om midlertidige
erstatninger for tab af erhvervsevne er en fejl. Det har oprin-
deligt været hensigten med ændringen af § 29, at tilskade-
komne ikke vil kunne opnå erstatning for det samme tab
to gange, hvilket også fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger. Der skal derfor i stedet henvises til lovens
bestemmelser om både midlertidige og endelige erstatninger
for tab af erhvervsevne.
Ændringsforslaget vil understøtte, at den ansvarlige ska-
devolder, herunder dennes ansvarsforsikringsselskab, vil
kunne udbetale erstatning til tilskadekomne, når kravet efter
erstatningsansvarsloven kan opgøres.
Den ansvarlige skadevolder har med ændringsforslaget
sikkerhed for at kunne få refunderet det udbetalte beløb, når
afgørelsen i arbejdsskadesagen bliver truffet, uanset om det
er en midlertidig eller endelig afgørelse.
Ændringsforslaget understøtter dermed også, at tilskade-
komne ikke vil skulle vente unødigt længe på at få erstatnin-
gen efter erstatningsansvarsloven udbetalt, hvilket i et vist
omfang er tilfældet efter gældende regler.
Med ændringsforslaget foreslås det også, at der i § 29,
stk. 3, 2. pkt., tilføjes en henvisning til uddannelsesgodtgø-
relse, jf. § 18 b. Dermed kommer det som noget nyt til at
fremgå af bestemmelsen, at erstatning for tabt arbejdsfortje-
neste efter § 2 i erstatningsansvarsloven ud over erstatning
for tab af erhvervsevne også sidestilles med uddannelses-
godtgørelse. Dette har oprindeligt været hensigten med det
foreslåede § 29, stk. 3, hvilket også fremgår af lovforslagets
bemærkninger. Det foreslås derfor at tydeliggøre det med
den foreslåede ændring.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af
forslaget i § 1, nr. 47 og 48, hvorefter alle regler om genop-
tagelse efter arbejdsskadesikringsloven samles i lovens § 41
og lovens § 43 ophæves. Der sker med ændringsforslaget in-
gen materielle ændringer i retsstillingen for arbejdsskadesa-
gens parter.
Til nr. 19
Efter lovforslaget er det en betingelse for genoptagelse,
at der foreligger nye oplysninger, som indebærer en vis
sandsynlighed for, at en genoptagelse vil føre til en ændret
afgørelse, og at tilskadekomne kan dokumentere det. Der
er hermed tale om en betydelig skærpelse af mulighederne
for genoptagelse og en forringelse af tilskadekomnes rets-
sikkerhed i forhold til de nugældende regler, hvor en sag
kan genoptages, når tilskadekomne anmoder om det inden
5 år efter afgørelsen. Kravet, om at tilskadekomne selv skal
sørge for dokumentation, stiller de tilskadekomne, der ikke
har adgang til hjælp fra fagforening eller anden rådgivning,
svagt. Mange tilskadekomne kan have svært ved selv at for-
mulere sig og har ikke kendskab til, hvordan man indhenter
den nødvendige dokumentation. Ændringsforslaget har til
formål at tilbagerulle den forringelse, der lægges op til med
lovforslaget. Hvis lovforslaget vedtages uden ændringsfor-
slaget, forudser Enhedslisten, at mange vil opgive at få gen-
optaget deres sag.
Til nr. 20
Det er et alvorligt brud på tilskadekomnes retssikkerhed,
at der indføres en søgsmålsfrist på 12 måneder efter Anke-
styrelsens afgørelse. Det vil afskære de fleste tilskadekomne
fra at anlægge sag ved domstolene, da de er afhængige af
at få fri proces, og det tager typisk længere tid end 12 måne-
der at få bevilget. De sager der på vegne af tilskadekomne
herefter vil blive indbragt for domstolene, er sager, hvor
enten fagforening, fagforbund eller advokatfirmaer, der har
specialiseret sig i arbejdsskadesager, finder at en sag er så
vigtig, at den bør prøves ved domstolene.
Enhedslisten finder det endvidere meget betænkeligt, at
der i lov om arbejdsskadesikring bliver lovgivet om domsto-
lenes arbejde, hvor man i denne lov vil bestemme både en
frist for indbringelse af en sag for domstolene og bestemme,
hvem der må anlægges sag mod.
Til nr. 21
Ændringsforslaget er en sproglig rettelse og medfører
ikke materiale ændringer.
Til nr. 22
Forslaget er en lovteknisk korrektion.
Til nr. 23
Enhedslisten mener, at det er en rigtig dårlig ide at igang-
sætte forsøg og dermed åbne op for, at forsikringsselskaber
kan få uddelegeret kompetence til at træffe afgørelser om
anerkendelse af arbejdsulykker. Forsikringsselskaberne er
ikke neutrale og uvildige, men er modpart i arbejdsskadesa-
ger, og derfor bør de ikke have kompetence til at træffe
afgørelser. Der lægges således med ændringsforslaget op til,
at dette tiltag bortfalder.
Til nr. 24
Der er tale om en konsekvensændring af, at der ved for-
slaget til § 2, nr. 7, er indsat et yderligere
stykke i § 8.
Til nr. 25
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på
at præcisere, at ikrafttrædelsen i forhold til lovforslagets §
2, nr. 2, vedrører ophævelsen af § 5 i lov om erstatning til
tilskadekomne værnepligtige m.fl.
Til nr. 26
Der er tale om konsekvensændring som følge af forsla-
gets § 1, nr. 11. Ændringsforslaget betyder, at den foreslåede
§ 1, nr. 11, også træder i kraft den 1. januar 2025.
Til nr. 27
I lovforslagets § 10, stk. 1, 1. pkt., er det foreslået, at
lovforslagets § 1, nr. 8, 13, 42, 52 og 57-59, ikke finder
anvendelse i afgørelser i sager om arbejdsulykker, der er
indtrådt før den 1. juli 2024, og erhvervssygdomme, der er
anmeldt før den 1. juli 2024.
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0007.png
7
Det har ikke været hensigten, at bestemmelsen skulle af-
grænses i forhold til afgørelser, men at bestemmelsen skulle
gælde alle forhold i de pågældende sager i relation til de
nævnte ændringspunkter.
Det foreslås derfor, at de nævnte ændringspunkter ikke
finder anvendelse i de omtalte sager uanset, om der træffes
afgørelse i sagerne. Dette vil også flugte med lovforslagets
bemærkninger til bestemmelsen.
Til nr. 28
Der er tale om en sproglig korrektion.
Til nr. 29
Der er tale om en lovteknisk korrektion på baggrund af,
at § 6 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige
m.fl. ophæves ved § 2, stk. 2, i lovforslaget. Korrektionen
har sammenhæng med ændringsforslag nr. 31. Ændringen
har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 30
Der er tale om en lovteknisk korrektion med det formål at
tydeliggøre, at det er § 18 a i arbejdsskadesikringsloven, der
henvises til.
Til nr. 31
Der er tale om en lovteknisk korrektion på baggrund af,
at § 6 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige
m.fl. ophæves ved § 2, stk. 2, i lovforslaget. Korrektionen
har sammenhæng med ændringslag nr. 29. Ændringen har
ingen indholdsmæssige konsekvenser.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 1. november 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <14> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <6> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <18> spørgs-
mål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Tanja Larsson (S)
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
15
15
14
14
10
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
5
3
1
1
1
1
L 23 - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2780269_0008.png
8
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3