Transportudvalget 2023-24
L 22
Offentligt
2779793_0001.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
København S 10-11-2023
Post Danmarks bidrag til besvarelsen af sag nr. 2023-4724 vedrørende
selvbetjeningsløsninger og leveringstider
Post Danmark har et bredt udleveringsnetværk bestående af 3500 pakkebokse og
1100 fysiske udleveringssteder.
Størstedelen af boksnetværket består af Nærbokse, som er uden digitale skærme
og betjenes via Bluetooth. Via PostNord APP’en kobles op til boksen og lågerne
åbnes automatisk. For at kunne benytte disse bokse kræves betjening af
mobiltelefon på lokationen.
Udlevering af pakker på vores posthuse sker ligeledes ved at kunder modtager en
advisering både på mail og på SMS og via vores app PostNord APP, SMS, mail
eller QR-kode i APP’en kan fremvises på udleveringsstedet som dokumentation
på pakken.
På mere end halvdelen af vores udleveringssteder og typisk i de største butikker
er der etableret en salgsløsning for ikke digitale kunder.
Salgsløsningen fungerer via medarbejderne i butikken for kunder, der har brug for
hjælp til køb og afsendelse af breve og pakker.
Medarbejdere i butikkerne taster kundens oplysninger på modtager og afsender
m.v., og der udskrives en label. Derved opnår pakken elektroniske data til den
videre distribution. Dette sikrer, at pakken kan følges digitalt herunder også
advisering af modtager, når forsendelsen er klar til levering.
PostNord A/S
postnord.dk
1 (2)
L 22 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/11-23 fra Dansk Blindesamfund vedrørende selvbetjeningsløsninger og leveringstider
2779793_0002.png
Med den salgsløsning der er ved de største butikker, er det vores opfattelse at den
samlede tilgængelighed til vores pakkenetværk til borgere med handicap er
dækket i fuldt omfang.
Med venlig hilsen
Jesper Buhl
Myndighedsrelationer
PostNord A/S
postnord.dk
2 (2)