Transportudvalget 2023-24
L 22
Offentligt
2773938_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. november 2023
2023-4724
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. oktober 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 22 – Forslag til lov om ændring af
postloven (Rammer for den fremtidige postbefordring), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth
Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for begrundelsen for, at den hidtidige und-
tagelse for kontraktpakker fjernes med lovforslaget?
Svar:
Jeg lægger til grund, at spørgsmålet er stillet i relation til forslaget
om at ophæve den gældende postlovs § 2, stk. 3, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 461 af 27. april 2023. Efter denne bestemmelse finder lo-
ven ikke anvendelse på befordring af adresserede pakker, som be-
fordres efter en forudgående aftale mellem den virksomhed, der
befordrer pakken, og afsenderen, medmindre befordring sker på
grundlag af en individuel tilladelse, jf. lovens § 14.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at denne er
møntet dels på befordring af pakker fra erhvervsafsendere til er-
hvervsmodtagere samt på internethandelen, hvor erhvervsafsen-
dere har indgået en fast aftale med en transportvirksomhed eller
en postvirksomhed om afhentning og udbringning af afsenderens
produkter og ydelser til forbrugerne (privatmodtagere). Pakkerne
benævnes i daglig tale kontraktpakker.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at denne pakkehåndtering
falder uden for postlovens tilladelseskrav og lovens øvrige regler,
herunder eksempelvis afleveringsreglerne i § 7, reglerne om post-
hemmelighed, jf. §§ 11 og 12, og betalings-, tilsyns- eller klagereg-
lerne i §§ 23-26. Det medfører endvidere, at privatmodtagere ikke
har mulighed for at klage til Trafikstyrelsen over virksomheders
omdeling af sådanne kontraktpakker, medmindre der er tale om
den befordringspligtige postvirksomhed.
L 22 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for begrundelsen for, at den hidtidige undtagelse for kontraktpakker fjernes med lovforslaget
2773938_0002.png
Side 2/2
I forhold til begrundelsen for forslaget om igen at lade virksomhe-
der, der befordrer kontraktpakker omfatte af postloven, tillader jeg
mig at henvise til de specielle bemærkninger til nr. 2 i lovforslaget.
Heraf fremgår det bl.a., at forslaget vil medføre, at disse virksom-
heder for fremtiden skal have tilladelse til erhvervsmæssig postbe-
fordring, udstedt af Trafikstyrelsen. Virksomhederne vil hermed
blive omfattet af tilsynet med postvirksomheder, herunder mar-
kedsovervågning og klagebehandling. Virksomhederne vil efter lov-
forslaget få mulighed for at indhente tilladelse hos Trafikstyrelsen
indtil den 1. oktober 2024.
Desuden vil jeg henvise til side 34 i ministeriets høringsnotat af 18.
september 2023 vedrørende L 22, som er oversendt til udvalget
den 4. oktober 2023, hvori følgende er oplyst:
”Ministeriet kan oplyse, at den erhvervsmæssige postbefordring
efter postloven omfatter indsamling, sortering eller omdeling af
adresserede forsendelser på op til 20 kg, herunder til og fra ud-
landet. Virksomheder, der udfører hele postbefordringen, skal
have tilladelse fra Trafikstyrelsen. Det samme gælder virksomhe-
der, der varetager dele af postbefordringen, f.eks. foretager ind-
samling og sortering af posten med henblik på indlevering til en
anden postvirksomhed, eller står for det sidste led i det samlede
forløb, omdelingen.
Virksomheder som alene står for trykning, kuvertering, pakning
olign., falder uden for definitionen af postbefordring. Det samme
gælder virksomheder, der alene varetager den fysiske transport
af postforsendelser.
Ministeriet kan videre oplyse, at de såkaldte kontraktpakker er en
naturlig del af postmarkedet og er omfattet af postloven. Dette
har baggrund i, at staten ifølge postdirektivet har en befordrings-
pligt vedrørende indsamling, transport og omdeling af bl.a. pak-
ker på op til 10 kg. Medlemsstaterne kan forhøje den vægtgrænse
til højst 20 kg, ligesom medlemsstaterne skal modtage og omdele
pakker på op til 20 kg fra andre medlemsstater. Der skelnes ikke
mellem pakker og kontraktpakker i postdirektivet. Vægtgrænsen
på 20 kg for pakker har været gældende i Danmark i en længere
årrække.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen