3. november 2023
Til Folketingets Transportudvalg
Vedrørende L22
–
forslag til lov om ændring af postloven
DI Transport opfordrer hermed til, at Folketinget ændrer forslag til lov om ændring af postloven
(L22) så kontraktspakker fortsat er undtaget fra postloven.
Baggrund
Undtagelsen for kontraktspakker blev indført i bekendtgørelsen om postbefordring i 2011 af den
daværende forligskreds bestående af Venstre, Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre, og blev indskrevet i postloven, som §2, stk. 3, i forbindelse med revisionen i
2014 (Lov 172 af 26/2-2014).
Baggrunden for undtagelsen var et politisk ønske i forligskredsen om at adskille postleveringer af
breve og pakker fra godstransport og spedition. Dette fremgår også af daværende
transportminister Hans Chr. Schmidt svar på spm 11. til L44 (2010-11, 1.samling):
”Jeg skal hertil bemærke, at det ikke er hensigten med loven at ændre den hidtidige afgrænsning
mellem speditions-, gods- og kurérbranchen på den ene side og postbranchen på den anden. Som
udgangspunkt er spedition og godskørsel derfor ikke omfattet af postloven.”
Undtagelsen af kontraktspakker her indtil videre været en meget velfungerende måde at adskille
posttjenester fra godstransport og spedition, som er nem at forstå og efterleve for
transportvirksomheder.
Hvad er en kontraktspakke?
En kontraktspakke er en forsendelse, hvor der er en aftale mellem en transportvirksomhed og en
erhvervsvirksomhed om levere af flere pakker til en aftalt pris. Eksempelvis en aftale mellem en
internetbutik og en transportvirksomhed om at levere deres pakker til internetbutikkens kunderne
til en aftalt pris i kontrakten.
Det adskiller sig dermed fra en postpakke, der er en enkeltforsendelsen hvor en pakke indleveres
til en fast listepris og at kunden kan indlevere denne i postvirksomhedens netværk.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
di.dk
CVR-nr.: 16077593