Tak for ordet, formand. Jeg vil også gerne takke ordførerne for den positive modtagelse af lovforslaget. En del af den grønne omstilling af transportsektoren er, at vi får udskiftet vores busser til nulemissionsbusser, og de regionale trafikselskaber er i fuld gang, men vi skal også have de private tilbud med. Det her lovforslag er et skridt i den retning, fordi det gør det mere attraktivt for de private busoperatører, der udfører rutekørsel, at anskaffe sig nulemissionsbusser. Investeringen i en nulemissionsbus betaler sig bedre, når der kan udstedes en tilladelse med op til 10 års gyldighed.
Vi har således lyttet til interessenterne på området, der har gjort os opmærksomme på, at de nuværende 5 år er for kort en periode at kunne være sikker på at have en rutekørselstilladelse i, hvis en dyrere nulemissionsbus skal kunne betale sig. Det er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi med små skridt kan flytte tingene i den rigtige retning. Konkret forventes lovforslaget bl.a. at medføre, at sightseeingbusserne i København vil blive udskiftet til nulemissionsbusser. Det vil være til glæde for både passagererne og ikke mindst borgerne i København.
Der var en enkelt bemærkning fra hr. Niels Flemming Hansen – tak for den – i forhold til udbudspolitik generelt, og hvor man kunne lade sig inspirere, og det er jeg meget villig til at invitere alle, der ønsker det, til drøftelse om, særlig med togtransporten for øje.
Endnu en gang tak for de positive bemærkninger. Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen af lovforslaget.