Finansudvalget 2023-24
L 2 Bilag 1
Offentligt
UDKAST
Finansudvalget 2023-24
L 2 - Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2027
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 603,9 mia. kr.,
hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 288,3 mia. kr., og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,6 mia. kr., jf. dog § 2,
stk. 1.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 305,4
mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 139,2
mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 136,2 mia.
kr., og det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,0
mia. kr.
§ 2.
Finansministeren kan foretage en omfordeling mellem det statslige del-
loft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler for fi-
nansåret 2027, i det omfang det er begrundet i permanente ændringer i for-
delingen af udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om omfor-
delinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets
hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning for finansåret 2027.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, jf. budgetlovens § 6, stk.
1. Danmarks økonomiske politik tilrettelægges overordnet efter, at de of-
fentlige finanser holdes inden for de grænser, der følger af budgetloven og
EU-bestemmelser. For at understøtte, at udgifterne holder sig inden for det
planlagte, er der indført et udgiftspolitisk styringssystem, hvormed der fast-
sættes årlige udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Lov-
forslaget afspejler udgiftslofter, der er i overensstemmelse med regeringens
2030-planforløb, der afspejler de finanspolitiske rammer frem mod 2030 og
de politiske prioriteringer på forslag til finanslov for finansåret 2024 mv.
2. Lovforslagets baggrund
Det følger af budgetloven, at finansministeren årligt fremsætter et forslag til
lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det
fjerde af de følgende finansår samtidigt med forslaget til finanslov. Fastsæt-
telsen af udgiftslofterne for det nye fjerdeår, 2027, sker med henblik på at
skabe klarhed om de økonomiske rammer, som ligger til grund for budget-
teringen af forslagene til finanslovene for finansårene 2024 til 2027.
Et udgiftsloft angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med én deci-
mal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver
især og må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse af
summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Nærværende lovforslag bygger på en ny makroøkonomisk fremskrivning,
der indeholder de finanspolitiske rammer i regeringens 2030-planforløb. De
konkrete forudsætninger for den mellemfristede fremskrivning, der ligger
til grund for loftsfastsættelsen, er beskrevet i
2030-planforløb: Grundlag for
udgiftslofter 2027,
der findes på Finansministeriets hjemmeside til under-
støttelse af Folketingets behandling af lovforslaget.
3. Fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2027
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
3.1. Gældende ret
Det følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren samtidig med for-
slaget til finanslov kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgifts-
lofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Udgiftslofterne fastsætter en øvre grænse for nærmere bestemte faktiske ud-
gifter i finansåret, jf. budgetlovens § 5, stk. 2.
3.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Udgiftslofterne for 2027 fastsættes med afsæt i den forudsatte udgiftsudvik-
ling i en fremskrivning af dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offent-
lige underskud højst må udgøre 1,0 pct. af BNP, og hvor de mellemfristede
mål for den offentlige saldo og holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Frem-
skrivningen er udelukkende baseret på reformer og initiativer, der er fundet
flertal for i Folketinget. Udgiftslofterne for 2027 er på den baggrund fastsat
i overensstemmelse med det samfundsøkonomiske forløb og de finanspoli-
tiske rammer i regeringens 2030-planforløb,
jf. 2030-planforløb: Grundlag
for udgiftslofter 2027.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre separate udgiftslofter for henholdsvis stat,
kommuner og regioner. Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for
henholdsvis driftsudgifter og indkomstoverførsler. Det kommunale udgifts-
loft er en øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service, mens
det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis sundheds-
området og de regionale udviklingsopgaver.
3.2.1. Fastsættelse af udgiftsloft for staten
Fastsættelsen af det statslige delloft for driftsudgifter følger samme princip-
per som ved fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-26. Det statslige del-
loft for driftsudgifter er på den baggrund fastlagt med udgangspunkt i de
budgetterede udgifter under det statslige delloft for driftsudgifter i 2024, den
årlige vækst i råderummet, udviklingen i bidragene til EU og øvrige over-
førsler til udlandet samt fremskrivning af udgifterne til forskning og udvik-
ling mv. Det statslige delloft for driftsudgifter udgør 288,3 mia. kr.
3
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758650_0004.png
UDKAST
Tabel 1
Udgiftslofter for staten for finansåret 2027
Mia. kr. (2024 pris- og lønniveau)
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
2027
288,3
315,6
Det er lagt til grund, at det finanspolitiske råderum som udgangspunkt pla-
ceres under det statslige delloft for driftsudgifter. Prioriteringen og fordelin-
gen mellem det statslige og de kommunale og regionale udgiftslofter vil i
henhold til budgetloven kunne justeres løbende i forbindelse med det årlige
bloktilskudsaktstykke, jf. budgetlovens § 8, stk. 1.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelate-
rede indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til folkepension,
førtidspension, efterløn og SU samt visse lovbundne driftsudgifter i forbin-
delse med beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk. 4.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den for-
udsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede indkomstoverførsler i den
mellemfristede fremskrivning. Selve loftsfastsættelsen tager udgangspunkt
i budgetteringen af udgifterne på de konkrete finanslovskonti for det tredje
budgetoverslagsår (BO3-året) på forslag til finanslov for finansåret 2024.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler afspejler også, at der tages
højde for en udsvingsbuffer på 1 pct. af de budgetterede udgifter under det
statslige delloft for indkomstoverførsler, svarende til 3,1 mia. kr. Udsvings-
bufferen udgør en sikkerhedsmargin til håndtering af eventuelle statslige
merudgifter til indkomstoverførsler omfattet af det statslige delloft for ind-
komstoverførsler. Det statslige delloft for indkomstoverførsler opgøres til
315,6 mia. kr. i 2027, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er dokumenteret i Notat om fastsæt-
telse af udgiftslofter for 2027, der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
3.2.1.1. Afgrænsning af de statslige dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning
af delloftet, der fremgår af bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 2, jf.
Folketingstidende 2011-12, A, L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse
4
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
heraf er der lagt yderligere præciserende forudsætninger om afgrænsning af
delloftet til grund for fastsættelsen af delloftet. Det er med lovforslaget så-
ledes forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende
typer af udgifter:
-
Befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som driftstilskud
til en virksomhed. Undtaget er befordringstilskud, der har karakter
af et indkomstsupplerende tilskud og ydes på baggrund af et indivi-
duelt retskrav, selvom tilskuddet gives til f.eks. en virksomhed.
Denne type tilskud indgår under det statslige delloft for indkomst-
overførsler.
Engangstilskud til udlændinge som led i repatriering.
Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der ikke er et lovfastsat
retskrav til ydelsen. Det gælder f.eks. livslange ydelser under Kul-
turministeriets område.
Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstatninger, der
ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver, indgår ikke under dellof-
tet for indkomstoverførsler, men som en driftsudgift under delloftet
for driftsudgifter.
-
-
-
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at det statslige delloft for driftsud-
gifter som udgangspunkt ikke omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor
der er tale om tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens ydelses-
støtte til alment nybyggeri samt udgifter og indtægter, der er knyttet direkte
hertil, herunder bl.a. ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af service-
arealer i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag til fi-
nansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser knyttet til oven-
nævnte udgifter og indtægter ikke omfattet af det statslige delloft for drifts-
udgifter. Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger, hvor der ikke kan
gives nye tilsagn, vedrørende almene boliger, støtte til andelsboliger, byfor-
nyelse mv. er desuden uden for det statslige delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU, der vedrører viderebetalinger af
indtægter fra told og afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter ikke om-
fatter udgifter til grundtilskud for flygtninge og familiesammenførte udlæn-
dinge i den 3-årige introduktionsperiode fastsat i henhold til lov om integra-
tion af udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til aktivering mv. af per-
soner, der modtager en indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv.
af ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i forbindelse
med beskæftigelsesindsatsen under det statslige delloft for indkomstover-
førsler.
5
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758650_0006.png
UDKAST
Det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlo-
vens § 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige udgifter i året til indkomst-
overførsler mv., herunder lovbundne udgifter i forbindelse med beskæfti-
gelsesindsatsen. Undtaget herfra er dog udgifter til ledighedsrelaterede ind-
komstoverførsler mv., herunder løntilskud og lovbundne driftsudgifter ved
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, jf. bud-
getlovens § 9, stk. 5.
Det er forudsat, at det statslige delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter
bevillinger, der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne driftsudgifter
ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere. I de til-
fælde, hvor der er tale om et samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter
til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, men
også eksempelvis udgifter til efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for indkomstover-
førsler. Herunder hører f.eks. udgifter til jobrotationsordninger på Beskæf-
tigelsesministeriets område. Ligeledes er f.eks. bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på Beskæftigelsesministeriets om-
råde under det statslige delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne
ikke udelukkende dækker udgifter vedrørende kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere.
3.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale nettodrifts-
udgifter til service i finansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2027 udgør
305,4 mia. kr.
Tabel 2
Udgiftsloft for kommuner for finansåret 2027
Mia kr. (2024 pris- og lønniveau)
Kommunalt loft for serviceudgifter
2027
305,4
Det kommunale udgiftsloft for 2027 er fastsat med udgangspunkt i det kom-
munale udgiftsloft i 2024 som fastsat på finanslovforslaget for 2024.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til service forstås de kommunale net-
todriftsudgifter fratrukket udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, ud-
gifter vedrørende almene ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfi-
nansiering af regionernes sundhedsvæsen samt udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 174 som
6
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758650_0007.png
UDKAST
fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til service omfatter de
samlede nettodriftsudgifter på det specialiserede socialområde opgjort eks-
klusive indtægter fra den centrale refusionsordning for særligt dyre enkelt-
sager.
3.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter budgetlovens § 11, stk. 1, af to sær-
skilte dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udvik-
lingsopgaver og udgør en øvre grænse for de regionale nettodriftsudgifter
på de to områder, jf. budgetlovens § 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres
på tværs af de to områder. Det regionale delloft for sundhedsudgifter for
2027 udgør 136,2 mia. kr., mens det regionale delloft for udviklingsopgaver
for 2027 udgør 3,0 mia. kr.
Tabel 3
Udgiftsloft for regioner for finansåret 2027
Mia kr. (2024 pris- og lønniveau)
Delloft for sundhedsområdet
Delloft for regionale udviklingsopgaver
2027
136,2
3,0
Delloftet for sundhedsområdet for 2027 er fastsat med udgangspunkt i del-
loftet for sundhedsområdet i 2024 som fastsat på finanslovforslaget for
2024.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens § 11, stk. 2, de regionale net-
todriftsudgifter til sundhedsområdet og udgifter til medicintilskud på hoved-
konto 1 i henhold til den autoriserede regionale kontoplan i Budget- og regn-
skabssystem for regioner med tillæg af en forholdsmæssig andel af fælles-
udgifter (nettodriftsudgifter) til administration mv. fra hovedkonto 4 og eks-
klusiv en forholdsmæssig andel af renter mv. fra hovedkonto 5. Nettodrifts-
udgifterne omfatter driftsudgifter fratrukket driftsindtægter, som skal opfø-
res på henholdsvis driftskonto og statsrefusionskonto i henhold til den auto-
riserede regionale kontoplan. Udgifter til medicintilskud omfatter udgifter,
der skal opføres som medicin i henhold til funktion 1.20.12 i den autorise-
rede regionale kontoplan. Delloftet omfatter dermed bl.a. hele sygehusom-
rådet, medicintilskud og de praktiserende læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale udviklingsområde for 2027 er tilsvarende fastsat
med udgangspunkt i delloftet for det regionale udviklingsområde i 2024 som
fastsat på finanslovforslaget for 2024.
7
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens § 11, stk. 3, de regionale net-
todriftsudgifter til regional udvikling på hovedkonto 3 i henhold til den au-
toriserede regionale kontoplan med tillæg af en forholdsmæssig andel af
fællesudgifter (nettodriftsudgifter) til administration mv. fra hovedkonto 4
og eksklusiv en forholdsmæssig andel af renter mv. fra hovedkonto 5. Net-
todriftsudgifterne omfatter driftsudgifter fratrukket driftsindtægter, som
skal opføres på driftskonto og statsrefusionskonto i henhold til den autori-
serede regionale kontoplan. Delloftet omfatter dermed bl.a. tilskud til kol-
lektiv trafik og regionernes indsats på miljøområdet.
3.2.4. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som følge af ændret udgifts- eller opga-
vefordeling samt pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
3.2.4.1. Omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan finansministeren i en række tilfælde ad-
ministrativt ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder f.eks. i ændring
af fordelingen af lofterne mellem de tre sektorer (staten, regioner og kom-
muner) i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske ju-
steringer, herunder ændrede pris- og lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1, fastsætter i forlængelse heraf, at
finansministeren administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente ændringer i fordelin-
gen af udgifter under de to dellofter.
Ved permanente ændringer forstås bl.a. ændringer som følge af udmøntning
af reserver, der er placeret under det statslige delloft for driftsudgifter, samt
ændringer som følge af diskretionære tiltag, der ændrer udgiftsfordelingen
mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte udsvingsbuffer under delloftet
for indkomstoverførsler til delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne
til budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 174 som
fremsat, side 18.
Endvidere vil bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2, fastsætte, at finans-
ministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen
8
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758650_0009.png
UDKAST
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for ind-
komstoverførsler og offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets
hjemmeside.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige. Principperne for digitaliseringsklar lovgiv-
ning er ikke relevante for dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring med frist den 16. oktober 2023 hos følgende
myndigheder, organisationer mv.: Danmarks Nationalbank, Danske Regio-
ner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
11. Sammenfattende
skema
Negative konsekven-
ser / merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
9
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2758650_0010.png
UDKAST
Implementeringskon-
sekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Klimamæssige konse-
kvenser
Miljø- og naturmæs-
sige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
indeholder
ingen
EU-retlige
Nej
X
Forholdet til EU-retten Lovforslaget
aspekter.
Er i strid med de fem
Ja
principper for imple-
mentering af erhvervs-
rettet
EU-regule-
ring/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
10
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren samtidig med for-
slaget til finanslov kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgifts-
lofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fast-
sættes til 603,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør
288,3 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,6
mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, vil medføre, at det statslige ud-
giftsloft udgør 603,9 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter udgør
288,3 mia. kr., og at det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,6
mia. kr. for finansåret 2027.
Det foreslås i
§ 1, stk. 2,
at det kommunale udgiftsloft for finansåret 2027
fastsættes til 305,4 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2, vil medføre, at det kommunale
udgiftsloft udgør 305,4 mia. kr. for finansåret 2027.
Det foreslås i
§ 1, stk. 3,
at det regionale udgiftsloft for finansåret 2027 fast-
sættes til 139,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet
udgør 136,2 mia. kr., og det regionale delloft for de regionale udviklingsop-
gaver udgør 3,0 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil medføre, at det regionale ud-
giftsloft udgør 139,2 mia. kr., det regionale delloft for sundhedsområdet ud-
gør 136,2 mia. kr., og at det regionale delloft for de regionale udviklingsop-
gaver udgør 3,0 mia. kr. for finansåret 2027.
De foreslåede bestemmelser i stk. 1-3 skal ses i sammenhæng med budget-
lovens § 6, stk. 1, hvoraf det følger, at finansministeren samtidigt med for-
slaget til finanslov kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgifts-
lofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende finansår,
som er 2027. For nuværende findes der ikke fastsatte udgiftslofter for det
nye fjerdeår, 2027.
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit
3.1-3.2.3.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at finansministeren uanset lovforslagets § 1 kan
foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter omfattet
af det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomst-
overførsler.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, vil medføre, at finansministeren
kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at finansministeren orienterer Folketingets Finans-
udvalg om omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, vil medføre, at finansministeren
orienterer Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler og
offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
32.4.1.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, vil medføre, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge
budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gældende udgiftslofter for 2024-2026
samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2027, til grund for bud-
getteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2024 til 2027. Såle-
des fastsættes udgiftslofter i det pågældende år svarende til finansåret 2027
i finanslovsforslaget.
12
L 2 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
UDKAST
Det foreslås i
§ 3, stk. 2,
at loven har virkning for finansåret 2027.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, vil medføre, at loven har virkning
for finansåret 2027.
Det er således nødvendigt, at den foreslåede lov træder i kraft samtidig med
finansloven for 2024, så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer til
de gældende udgiftslofter for den fireårige periode, jf. bemærkningerne til
den foreslåede § 3, stk. 1.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
13