Finansudvalget 2023-24
L 191
Offentligt
2910650_0001.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 191
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 191 (Alm. del) af 4. maj
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af FIU alm. del
spørgsmål 164 for
årene 2023-2030 opgøre forskellen år for år på a) væksten i det demografiske træk
tillagt beregningsteknisk velstandsopskrivning (dvs. det såkaldte velstandskorrige-
rede demografiske træk) og b) realvæksten i det offentlige forbrug (korrigeret for
midlertidige Covid-19 udgifter), hvor der dog også er fratrukket oprustningsudgif-
ter relateret til 'Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik' og regeringens
sidenhen foreslåede fremrykning af disse udgifter? Som i besvarelsen af FIU alm.
del - spørgsmål 164 bedes forskellene opgjort som pct. af BNP og som akkumule-
ret vækst i mia. kr. (2023-priser).
Svar
Der spørges til væksten i det demografiske træk tillagt beregningsteknisk vel-
standsopskrivning i perioden 2023-2030. Begrebet indgår i Finansministeriets be-
regningstekniske princip til fremskrivning af det offentlige forbrug i perioden efter
den mellemfristede planlægningshorisont (dvs. efter 2030) og tager udgangspunkt
i, at det offentlige forbrug vil udgøre en uændret andel af BNP efter 2030 i en
”steady state”-situation,
såfremt befolkningssammensætningen på alder, herkomst
mv. er uændret. I fremskrivningerne antages antallet af brugere af den offentlige
service at følge det beregnede demografiske træk, og de nominelle udgifter pr.
bruger antages at følge lønudviklingen, som forudsættes ens i den private og den
offentlige sektor. Tilsvarende principper anvendes i holdbarhedsvurderinger fra
DØR, DREAM, EU m.fl.
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved gældende antagelser
om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de pri-
vate erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at væksten i det offentlige
forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end
væksten i det demografiske træk. Denne approksimation anvendes i det følgende.
Det antages, at spørgeren er interesseret i væksten og forskellene opgjort i pct. og
ikke som pct. af BNP, som det også gjorde sig gældende i besvarelse af Finansud-
valgets spørgsmål nr. 164 (Alm. del) af 18. april 2023.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 191 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget
Side 2 af 4
I forbindelse med
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik (marts 2022)
blev
det aftalt, at Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed skal løftes varigt til 2 pct.
af BNP inden udgangen af 2033. Regeringen ønsker at fremrykke løftet, således at
udgifter til forsvar og sikkerhed i 2030 udgør 2 pct. af BNP. I Konvergenspro-
grammet skønnes dette beregningsteknisk at indebære merudgifter for ca. 20 mia.
kr. i 2030, hvoraf 3¾ mia. kr. beregningsteknisk forudsættes at blive finansieret af
den offentlige investeringsramme. På baggrund af beregningsforudsætningerne i
Danmarks Konvergensprogram 2023,
maj 2023 er der forudsat en beregningsteknisk
indfasning af merudgifter til forsvarsløftet frem mod 2030. Regeringen har d. 30.
maj præsenteret et udspil til et forsvarsforlig, der lægger op til at investere cirka
143 mia. kr. i initiativer i forliget, der skal styrke dansk forsvar og sikkerhed over
de næste ti år.
I
tabel 1
fremgår den beregningstekniske offentlige forbrugsvækst frem mod 2030
(korrigeret for ekstraordinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv. og ekskl. merudgifter til forsvarsløftet) i
Danmarks
Konvergensprogram,
maj 2023 sammenholdt med væksten i det demografiske træk til-
lagt beregningsteknisk velstandsopskrivning.
Ud over en reservation til merudgifter til forsvaret, er der også en reservation til et
grønt råderum, der i 2030 udgør 2�½ mia. kr. Det afspejler, at der i forbindelse
med
Aftale om Etablering af en grøn fond (juni 2022)
blev etableret et grønt råderum på
1�½ mia. kr. i 2024 og 3¼ mia. kr. årligt i 2025-2040 (2022-niveau), svarende til
samlet set 53�½ mia. kr.
L 191 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget
2910650_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Beregningsteknisk offentlig forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske
træk med beregningsteknisk velstandsopskrivning svarende til det langsigtede beregningstekniske
princip, fra 2023 til 2030
2024
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige forbrug kor-
rigeret for ekstraodinære merudgifter i
forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv.
(2) Realvækst i det offentlige forbrug kor-
rigeret for ekstraodinære merudgifter i
forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv. og ekskl.
reservation til forsvarsløftet
(3) Realvækst i det offentlige forbrug kor-
rigeret for ekstraodinære merudgifter i
forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv. og ekskl.
reservation til forsvarsløftet og reserva-
tion til grønt råderum
(4) Vækst i det demografiske træk
(5) Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
- forskel (pct.-point) (2)-(4)
- forskel (pct.-point) (2)-(5)
1,8
1,1
1,2
2,0
1,2
1,2
1,3
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1,3
0,5
0,8
1,8
1,0
0,8
1,0
1,2
0,1
0,8
1,7
0,9
1,0
1,0
0,4
0,9
0,8
0,3
0,5
1,0
0,0
-0,5
0,5
1,0
0,3
-0,2
0,6
1,1
1,2
0,7
0,6
1,1
0,4
-0,1
0,6
1,1
0,2
-0,3
0,6
1,1
0,4
-0,1
Akk. vækst, mia. kr. (2023-priser)
(1) Realvækst i det offentlige forbrug
korrigeret for ekstraodinære merudgifter i
forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv.
1)
(2) Realvækst i det offentlige forbrug
korrigeret for ekstraodinære merudgifter i
forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv. og ekskl.
reservation til forsvarsløftet I KP23
(3) Realvækst i det offentlige forbrug
korrigeret for ekstraodinære merudgifter i
forbindelse med erstatningsaftale til
minkavlere og følgeerhverv mv. og ekskl.
reservation til forsvarsløftet og reserva-
tion til grønt råderum i KP23
(4) Vækst i det demografiske træk
(5) Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
2)
- forskel (2)-(4)
- forskel (2)-(5)
10¼
16�½
23�½
35¼
42¾
50¼
58�½
10
14¾
25¼
31¼
36¼
42¼
7�½
12¼
22
27¾
33¾
39¾
2�½
5
2
5
10¾
5
8
16�½
-1¾
11¼
22�½
14¼
14�½
28¾
16¾
2�½
17¾
35
18�½
21¼
41¼
21
1
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. Det
offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger. Den beregningstekniske offentlige
forbrugsvækst er korrigeret for ekstraodinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere
og følgeerhverv mv. baseret på
Danmarks Konvergensprogram 2023, maj 2023.
I årene 2024-2026 er der
beregningsteknisk indregnet en makroreserve uden for udgiftslofterne, som udmøntes i forbindelse med
regeringens kommende 2030-plan.
1) I
Danmarks Konvergensporgam 2023,
maj 2023 er råderummet opgjort til 64 mia. kr. i 2030. Forskellen til
tabel 1 kan henføres til, at råderummet i
Danmarks Konvergensporgam 2023,
maj 2023 korrigeres for
midlertidige forhold i 2023-2024 relateret til håndtering af situationen i Ukraine.
2) Den beregningstekniske velstandsopskrivning er korrigeret en smule siden FIU 164 som følge af et
justeret udgangsniveau i 2023.
Kilde:
Danmarks Konvergensprogram 2023,
maj 2023 og egne beregninger.
L 191 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget
Side 4 af 4
Ud over den demografiske udvikling samt de centrale reservationer til det grønne
råderum og forsvarsløftet frem mod 2030, skal udviklingen i det finanspolitiske
råderum (det offentlige forbrug) frem mod 2030 også dække regeringens øvrige
prioriteter i regeringsgrundlaget. Forøgelsen af råderummet i forbindelse med
Danmarks Konvergensprogram 2023
giver således et bedre afsæt for at håndtere vig-
tige samfundsprioriteter, herunder også de afsatte løft til sundhed og psykiatri
mv., investeringer i blandt andet uddannelse, vækst og udvikling, samt at få accele-
reret den grønne omstilling frem mod 2030.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister