Finansudvalget 2023-24
L 191 Bilag 16
Offentligt
2900523_0001.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2025
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0002.png
Gennemgang af FFL25 for § 9. Skatteministeriet
Gennemgangen omfatter de samlede rammer på FFL25 til Skatteministeriet, herunder:
Særlige prioriteringer på FFL25 sammenholdt med FL24.
Skatteministeriets driftsbevillinger og tilhørende reserver på ministerområdet samt på § 35.
Skatteministeriets øvrige ordninger.
I juni 2023 blev der indgået en flerårsaftale om skattevæsenets økonomi 2023-2027. Flerårsaftalen blev
udmøntet på FFL24.
FFL25 er budgetteret med udgangspunkt i flerårsaftalens fastlagte rammer for 2025-2027.
Som følge af udløb af flerårsaftalen er 2028 budgetteret teknisk med udgangspunkt i 2022, som er det
foregående år for flerårsaftalen.
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0003.png
1. Afsat ramme til Skatteministeriets
drift på FFL25
Tabel 1
Mio. kr. (2025-pl)
Samlet ramme på FL24
12.973
12.689
12.440
12.494
-
2024
2025
2026
2027
2028
Tabel 1 viser de samlede rammer til drift af Skatteministeriet på FFL25
sammenholdt med FL24.
Samlet ramme på FL24 og FFL25 omfatter afsatte midler både på § 9 og
på § 35 til Skatteministeriet.
Med FFL25 er der en samlet ændring på -34 mio. kr. i 2025, -22 mio. kr. i
2026 og -29 mio. kr. i 2027 sammenholdt med FL24.
Samlet ramme på FFL25
12.655
12.418
12.465
11.325
- heraf § 9. Skatteministeriet
- heraf § 35. Civilretlige tiltag
Samlet ændring på FFL25 ift. FL24
12.655
-
-34
12.311
107
-22
12.419
47
-29
11.297
27
-
Ændringerne skyldes hovedsageligt:
Bevillingen opjusteres med 96 mio. kr. årligt som følge af opgaveflyt fra
kommunerne vedr. bolig- og ejendomsområdet.
Bevillingen korrigeres med 44 mio. kr. i 2025, 45 mio. kr. i 2026 og -6
mio. kr. i 2027, som følge af opdaterede skøn for civilretlige tiltag i
udbyttesagen.
Bevillingen reduceres som følge af overførsel af bevilling til
kommunerne vedr. ESR på -61 mio. kr. i 2025 og -52 mio. kr. i 2026.
Bevillingen reduceres som følge af politisk prioriteret opgavebortfald på
-99 mio. kr. årligt.
2028 er det første år efter flerårsaftalen og er derfor teknisk budgetteret.
Rammerne skræntes mellem 2027 og 2028 som følge af udløb af
flerårsaftalen.
3
- heraf opgaveflyt fra kommunerne vedr. bolig-
og ejendomsområdet
- heraf civilretlige tiltag
- heraf ESR (Ejendomsstamregister)
96
44
-61
96
45
-52
96
-6
-
-
-
-
- heraf politisk prioriteret opgavebortfald
- heraf øvrige korrektioner
-99
-13
-99
-12
-99
-19
-
-
Note: Med henblik på sammenlignelighed er FL24-tal i udgangspunktet opregnet til 2025-priser ud fra det
generelle pris- og lønindeks. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note: Tabellen omfatter ordninger, der kan henføres til driftsramme 1, jf. bilag 1.
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0004.png
2. Samlet bevillingsniveau på FFL25
inkl. finansieringsbidrag
Tabel 2
Mio. kr. (2025-pl)
Samlet bevillingsniveau på FL24*
Samlet bevillingsniveau inkl. finansieringsbidrag
13.175
12.881
12.621
12.681
11.325
2024
2025
2026
2027
2028
Tabel 2 viser det samlede bevillingsniveau, der budgetteres med på
Skatteministeriets FFL25 inkl. finansieringsbidrag.
Bevillingsniveauet tager udgangspunkt i flerårsaftalen om skattevæsenets
økonomi 2023-2027.
Dette niveau forudsætter et finansieringsbidrag, hvilket er i
overensstemmelse med flerårsaftalen.
Niveauet indeholder:
Afsatte midler på FFL25 til Skatteministeriet på 12,7 mia. kr. i 2025, 12,4
mia. kr. i 2026, 12,5 mia. kr. i 2027 og 11,3 mia. kr. i 2028.
Forudsat finansieringsbidrag på 0,2 mia. kr. i 2025-2027.
Der er indarbejdet en negativ budgetregulering på FFL25, som skal
udlignes, når finansieringsbidraget er afklaret.
- heraf afsat ramme på FFL25 **
- heraf finansieringsbidrag
12.655
226
12.418
203
12.465
216
11.325
-
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note: *I det samlede bevillingsniveau på FL24 er der indeholdt finansieringsbidrag på 201 mio. kr. (2025 -pl).
Note: **Reserven til civilretlige tiltag på § 35. er indeholdt i de afsatte rammer på FFL25.
4
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0005.png
3. Nettoudgiftsbevillinger til driften af
Skatteministeriet
Tabel 3
Mio. kr.
§ 09.11.01. Departementet
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
§ 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
§ 09.11.51. Retssager mv.
§ 09.11.79. Reserver og budgetreguleringer
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
277
443
10
84
275
466
11
68
287
553
11
85
288
566
11
84
282
567
11
82
280
576
11
81
274
509
11
78
R
2022
R
2023
B
2024
F
2025
BO1
2026
BO2
2027
BO3
2028
Tabel 3 viser en samlet oversigt over
bevillingerne til driften af Skatteministeriet
på § 9.
Driftsbevillingerne for skattevæsenet er
samlet budgetteret inden for rammerne
af flerårsaftalen.
Der er tilføjet et nyt BO3-år, der for
skattevæsenet er teknisk budgetteret som
følge af udløb af flerårsaftalen.
For civilretlige tiltag i udbyttesagen er der
budgetteret med en selvstændig reserve
på § 35. Generelle reserver i BO1-BO3.
-
3.131
926
551
537
223
3.797
594
8
363
-
3.309
996
602
554
225
3.805
604
11
553
-201
3.513
1.018
704
577
240
4.636
654
6
529
-318
3.612
1.045
873
578
245
4.740
657
18
256
-302
3.628
1.046
874
563
246
4.648
648
17
-
-315
3.640
1.075
734
552
250
4.865
657
14
-
-99
3.798
1.026
559
620
252
3.583
674
13
-
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Note: For 2022-2024 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2025-2028 er angivet i 2025-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note: Skattevæsenet omfatter Skatteankestyrelsen, Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Toldstyrelsen, Motors tyrelsen, Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen og Administrations- og Servicestyrelsen.
5
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0006.png
4. Reserver og budgetregulering til Skatteministeriet
Tabel 4
Mio. kr.
§ 9. Skatteministeriet reserver og budgetregulering i alt
§ 09.11.79. Reserver og budgetregulering
§ 09.11.79.20. Politisk prioriteret opgavebortfald
§ 09.11.79.30. Negativ budgetregulering i relation til flerårsaftalen
§ 09.11.79.40. Reserve til bolig- og ejendomsområdet
§ 09.11.79.70. Reserve vedr. gældsaftalen
§ 09.11.79.80. Kommunalt lov- og cirkulæreprogram
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-196
76
10
1
-99
-226
-
7
-
-99
-203
-
-
-
-99
-216
-
-
-
-99
-
-
-
-
-
-
-201
-318
-302
-315
-99
R
2022
R
2023
B
2024
F
2025
BO1
2026
BO2
2027
BO3
2028
Tabel 4 viser afsatte reserver mv. på
Skatteministeriets område på § 9. og på §
35.
Budgetreguleringer på § 9.:
Der er oprettet en negativ
budgetregulering i relation til politisk
prioriteret opgavebortfald.
Der er en negativ budgetregulering i
relation til finansieringsmankoen i
flerårsaftalen, som skal udlignes når
finansieringsbidraget er afklaret.
Reserver på § 9.:
I forbindelse med gældsaftalen er der en
reserve på 7 mio. kr. i 2025 til
forebyggelse af spilafhængighed.
Reserver på § 35.:
Der er en selvstændig reserve til
Civilretlige tiltag i udbyttesagen på §
6
35.
§ 09.11.79.85. Negativ budgetregulering i relation til opgaveflyt fra kommunerne
-
-
-93
-
-
-
-
§ 35.-reserver på Skatteministeriets område i alt
§ 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
§ 35.11.50.20. Reserve til civilretlige tiltag
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
-
-
-
-
107
47
27
-
-
-
-
107
47
27
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0007.png
5. Udløb af bevillinger
Tabel 5
Bevilling mio. kr. (2025-pl)
Aftalepartier
Finanslov
2022
2023
2024
2025
Der er ikke bevillinger i tilknytning til særskilt
politiske aftaler, der udløber i 2025 mellem
FL24 og FFL25.
Det kan anføres, at der har været afsat
bevilling til ny national strategi for cyber- og
informationssikkerhed, hvor der var afsat 1,8
mio. kr. årligt i 2022-2024.
7
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0008.png
6. Øvrige ordninger under § 9.
Tabel 6
Mio. kr.
Gebyrer/fordringer mv.
§ 09.11.52. Renter
-1
-53
0
-135
-701
-0
-3
-1
-836
-
190
170
0
0
1
-2
-60
0
-142
-1.643
-3
-5
-1
-884
-
181
179
0
0
2
-1
-65
-
-157
-704
-0
-8
-1
-870
-0
218
189
-
-
-
-2
-72
-
-149
-713
-1
-10
-1
-902
-4
210
191
-
-
-
-2
-72
-
-149
-713
-1
-10
-1
-911
-4
212
191
-
-
-
-2
-72
-
-149
-713
-1
-10
-1
-920
-4
212
191
-
-
-
-2
-72
-
-149
-713
-1
-10
-1
-929
-4
212
191
-
-
-
0
R
2022
R
2023
B
2024
F
2025
BO1
2026
BO2
2027
BO3
2028
Tabel 6 viser de øvrige ordninger under § 9.,
der ikke vedrører den direkte drift af
Skatteministeriets institutioner mv.
De øvrige ordninger vedrører bl.a. en række
indtægtskonti, herunder gebyrer og
fordringer.
For disse er der foretaget opdaterede skøn,
der afspejler den forventede aktivitet på
ordningen.
For en række af de øvrige ordninger
budgetteres der efter kursværdiregulering
for at tage højde for borgere og
virksomheders betalingsevne.
Foruden indtægtskonti indgår også særlige
udgiftsordninger vedr.:
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter*
§ 09.51.16. Bo- og gaveafgift
§ 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.*
§ 09.51.22. Personlige fordringer*
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer*
§ 09.51.31. Klagegebyr
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter*
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet*
§ 09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet*
Særlige udgiftsordninger
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige for.
Andet
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
§ 09.51.28. Komp. af ikke-stat. fordringshavere ifm. genoptag.sag
§ 09.51.29. Komp af komm. og reg. fordringshavere ifm. genopt.
0
0
0
0
0
0
§ 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
Note: For 2022-2024 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2025-2028 er angivet i 2025-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Beløbene er opgjort som nettoudgifter og dækker over, at kontoen kan omfatte såvel udgifts- som indtægtsbevilling (et negativt beløb er udtryk for en
nettoindtægt).
*Kontoen er kursværdireguleret.
Godtgørelser mv.: Udgifter til
omkostningsgodtgørelse af udgifter til
sagkyndig bistand i skattesager mv.
Købsmoms: Delvis kompensation af
8
almennyttige foreningers momsudgifter.
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0009.png
7. Tekstanmærkninger
Der er ingen nye eller ændrede
tekstanmærkninger på FFL25.
9
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0010.png
8. Politisk
prioriteret
opgavebortfald
Generelle tilpasninger
Reduceres med 112 ÅV
Motorekspeditioner
Reduceres med 14 ÅV
Konkurskarantæne
Reduceres med 2 ÅV
På FL13 blev der afsat en særskilt
bevilling på 1,5 mio. kr. til at bistå
kuratorer med skattemæssige
oplysninger vedr. konkurskarantæne.
Opgaven indgår som en integreret del
af Gældsstyrelsens sagsbehandling af
konkurssager.
Den særskilte bevilling bortprioriteres,
og opgaven løses fortsat som en
integreret del af styrelsens arbejde
med konkurssager.
Regeringen vil reducere antallet af
ansatte i staten med 1.000 årsværk.
Skatteministeriets andel heraf udgør
128 årsværk, svarende til 99 mio. kr.
Opgavebortfaldet på Skatteministeriets
område findes ved en generel
tilpasning samt to konkrete
opgavebortfald.
Opgavebortfaldet er indarbejdet som
en negativ budgetregulering på FFL25,
som vil blive udmøntet på ÆF25.
Der foretages en generel tilpasning på
De fire eksisterende
tværs af ministerområdets institutioner.
motorekspeditioner lukkes.
Der lægges op til, at udlevering af
nummerplader og lignende
fremadrettet vil blive håndteret hos
nummerpladeoperatører fx
bilforhandlere og synshaller.
Nuværende vejlednings- og
sagsbehandlingsopgaver varetages
fortsat af Motorstyrelsen og samles i
Aalborg.
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0011.png
§ 9. Skatteministeriet
Bilag
Forslag til finanslov 2023
Bilag
11
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900523_0012.png
Bilag 1. Kontooversigt for § 9. Skatteministeriet
Tabel 1
Delloft for driftsudgifter
Overførselsramme
Indtægtsbudget
Driftsramme 1
Fællesudgifter
09.11.01. Departementet
09.11.02. Skatteankestyrelsen
09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-
område
09.11.51. Retssager mv.
09.11.79. Reserver og budgetregulering
Skatteforvaltning
09.31.01. Skattestyrelsen
09.31.02. Gældsstyrelsen
09.31.03. Vurderingsstyrelsen
09.31.04. Toldstyrelsen
09.31.05. Motorstyrelsen
09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Spilleforvaltning
09.41.01. Spillemyndigheden
Forvaltningsordninger
09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Driftsramme 2
Forvaltningsordninger
09.51.13. Godtgørelser mv.
09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for
almennyttige foreninger
09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra
spillehaller
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige
fordringshavere i forbindelse med genoptagelsessager
09.51.31. Klagegebyr
09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet
09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
Overførselsramme
Forvaltningsordninger
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i
forbindelse med behandling af genoptagelsessager
Indtægtsbudget
Fællesudgifter
09.11.52. Renter
Forvaltningsordninger
09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
09.51.16. Bo- og gaveafgift
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
09.51.22. Personlige fordringer
09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter
09.51.51. Gebyrer på motorområdet