OMTRYK
Transportudvalget 2023-24
L 19 - Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 19
Folketinget 2023-24
OMTRYK
(redaktionelle rettelser)
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn,
Kastrup
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovfor-
slaget om at ændre rammerne for lufthavnen, idet lovforsla-
get realpolitisk er en forudsætning for, at flytrafikken kan
vokse med op til det dobbelte.
Tilmed forholder lovforlaget sig slet ikke til alle de mil-
jø- og klimaproblemer, som loven åbner for, og der er ikke
lagt op til, at Folketinget på et senere tidspunkt skal forholde
sig til en sådan vækst i flytrafikken.
Lovforslaget er således endnu et eksempel på en salami-
taktik (som f.eks. Lynetteholmen), hvor den indledende lov-
givning reelt åbner for voldsomme miljø- og og klimaeffek-
ter, uden at det på nogen måde bliver vurderet eller drøftet.
EL ønsker ikke at fremme øget flytrafik. Udsigterne til, at
flytrafik bliver klimamæssigt mindre belastende, har meget
lange udsigter, og lovforslagets klimaeffekter vil derfor bli-
ve markant negative i en tid, hvor vi på den korte bane har
stort behov for CO
2
-reduktioner.
EL mener endvidere, at lovforslaget er i direkte strid med
klimaloven, som forudsætter, at Danmark bidrager positivt
til den globale CO
2
-udledning, idet der står, at Danmark skal
»være et foregangsland i den internationale klimaindsats,
som kan inspirere og påvirke resten af verden. Danmark
har derudover både et historisk og moralsk ansvar for at gå
forrest«.
At lave lovgivning for at skabe rammerne for næsten en
fordobling af flytrafikken er det stik modsatte.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer imod lovfor-
slaget, idet lovforslaget er en del af en større plan for at
muliggøre udvidelse af Københavns Lufthavn. Udvidelsen
af Københavns Lufthavn med deraf følgende muliggørelse
af mere flytrafik er en uansvarlig prioritering i en situation,
hvor vi har behov for akutte CO
2
-reduktioner.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
AX029251