Transportudvalget 2023-24
L 19 Bilag 6
Offentligt
2787347_0001.png
OMTRYK
Transportudvalget 2023-24
L 19 - Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 19
Folketinget 2023-24
OMTRYK
(redaktionelle rettelser)
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn,
Kastrup
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovfor-
slaget om at ændre rammerne for lufthavnen, idet lovforsla-
get realpolitisk er en forudsætning for, at flytrafikken kan
vokse med op til det dobbelte.
Tilmed forholder lovforlaget sig slet ikke til alle de mil-
jø- og klimaproblemer, som loven åbner for, og der er ikke
lagt op til, at Folketinget på et senere tidspunkt skal forholde
sig til en sådan vækst i flytrafikken.
Lovforslaget er således endnu et eksempel på en salami-
taktik (som f.eks. Lynetteholmen), hvor den indledende lov-
givning reelt åbner for voldsomme miljø- og og klimaeffek-
ter, uden at det på nogen måde bliver vurderet eller drøftet.
EL ønsker ikke at fremme øget flytrafik. Udsigterne til, at
flytrafik bliver klimamæssigt mindre belastende, har meget
lange udsigter, og lovforslagets klimaeffekter vil derfor bli-
ve markant negative i en tid, hvor vi på den korte bane har
stort behov for CO
2
-reduktioner.
EL mener endvidere, at lovforslaget er i direkte strid med
klimaloven, som forudsætter, at Danmark bidrager positivt
til den globale CO
2
-udledning, idet der står, at Danmark skal
»være et foregangsland i den internationale klimaindsats,
som kan inspirere og påvirke resten af verden. Danmark
har derudover både et historisk og moralsk ansvar for at gå
forrest«.
At lave lovgivning for at skabe rammerne for næsten en
fordobling af flytrafikken er det stik modsatte.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer imod lovfor-
slaget, idet lovforslaget er en del af en større plan for at
muliggøre udvidelse af Københavns Lufthavn. Udvidelsen
af Københavns Lufthavn med deraf følgende muliggørelse
af mere flytrafik er en uansvarlig prioritering i en situation,
hvor vi har behov for akutte CO
2
-reduktioner.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
AX029251
L 19 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 21/11-23
2787347_0002.png
OMTRYK
2
Til § 4
1)
I
stk. 3
ændres »og Ellehammersvej« til: », Elleham-
mersvej og Kystvejen«, og efter »bilag 1, og« indsættes:
»disse områder«.
[Præcisering for at skabe overensstemmelse med kortbilag
og sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det foreslåede § 4, stk. 3, at arealanvendel-
sesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2, ikke skal finde
anvendelse for de områder i nordafsnittet, som er beliggende
nord for Lufthavnsboulevarden og Ellehammersvej, og de
områder i østafsnittet, som er beliggende øst for Kystvejen,
jf. markeringen i bilag 1, og at disse områder dermed ale-
ne skal være underlagt begrænsninger i medfør af relevant
planlovgivning m.v.
Det foreslås med ændringsforslaget at præcisere det fore-
slåede § 4, stk. 3, således at det fremgår, at arealanvendel-
sesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2, ikke skal finde
anvendelse for de områder i nordafsnittet, som er beliggende
nord for Lufthavnsboulevarden, Ellehammersvej og Kystve-
jen, og de områder i østafsnittet, som er beliggende øst for
Kystvejen, jf. markeringen i bilag 1, og at disse områder
dermed alene skal være underlagt begrænsninger i medfør af
relevant planlovgivning m.v.
Ændringsforslaget har til formål at skabe overensstem-
melse mellem ordlyden af det foreslåede § 4, stk. 3, og
det til lovforslaget vedlagte kortbilag. På kortbilaget er det
markeret, at to øvrige områder i nordafsnittet – foruden om-
råderne, som er beliggende nord for Lufthavnsboulevarden
og Ellehammersvej – ligeledes er undtaget fra arealanven-
delsesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2. Disse to
områder bør derfor indgå i ordlyden af det foreslåede § 4,
stk. 3.
Ændringsforslaget har derudover til formål sprogligt at
præcisere det foreslåede § 4, stk. 3, således at det fremgår
klart, at det er de oplistede områder i bestemmelsen, der er
undtaget arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede §
4, stk. 2, og ikke arealanvendelsesbegrænsningen i sig selv,
der er undtaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 11. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 25. januar
2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
61, folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023
sendte transportministeren høringssvarene og et høringsno-
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Hans Andersen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
50
Dansk Folkeparti (DF)
7
L 19 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 21/11-23
2787347_0003.png
OMTRYK
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
23
15
14
14
14
10
9
7
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5
3
1
1
1
1
4