Det er Socialdemokratiets klare holdning, at vi skal sikre Københavns Lufthavns nuværende og fremtidige position som trafikknudepunkt for flytrafik i Nordeuropa. Derfor har vi indgået aftalen »Gode rammer for udvikling af Københavns Lufthavn« i december 2021. Det har vi gjort med Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti. Aftalen har til formål at sikre en mere optimal udnyttelse af arealerne i Københavns Lufthavn.
Lufthavnen er af vital betydning for Danmarks nationale og internationale flytrafikforbindelser, og det er i den forbindelse afgørende, at infrastrukturen i lufthavnen har den nødvendige kapacitet og kvalitet for at kunne opretholde en velfungerende lufthavnsdrift. Derfor skal Københavns Lufthavn have mulighed for at indrette det nuværende areal på en måde, som skaber mest værdi for både flyselskaber og passagerer, men selvfølgelig også under hensyntagen til naboerne. Og vi skal sikre, at lufthavnen har de bedste forudsætninger for at være en aktiv spiller i den grønne omstilling af lufthavnen.
Hvilken rolle spiller lufthavnen så for dansk økonomi? Ja, når vores økonomi vokser og vores samhandel med hele verden stiger, vil der være flere, der vil flyve til og fra Danmark. Flere varer vil blive transporteret ind og ud af danske lufthavne. Derfor vil flere flyve i fremtiden, og Københavns Lufthavn skal kunne udvikle sig, i takt med at behovet opstår. Her er det vigtigt at understrege, at det selvfølgelig skal ske inden for de gældende støjgrænser og miljøkrav, og så skal udviklingen ske inden for det nuværende areal, så lufthavnen ikke kommer til at fylde mere på Amager.
Med det her lovforslag foreslås det konkret, at Københavns Lufthavn alene må udbygge lufthavnen inden for lufthavnens nuværende areal, og at lufthavnens areal samtidig ikke må formindskes som konsekvens af lufthavnens vitale betydning for den danske infrastruktur. Lufthavnen forpligtes til at bevare den nuværende tværbane med henblik på at sikre en høj grad af regularitet i lufthavnen, f.eks. når vejrforholdene ikke gør det muligt at lande på hovedbanerne.
Samtidig foreslås det at muliggøre en ændring af den nuværende tværbane, hvormed Københavns Lufthavn vil kunne afkorte og forskyde banen, så det vil være muligt at foretage landinger fra søsiden, altså i retning mod Øresund. Denne ændring vil i praksis mindske støjgenerne fra tværbanen for beboerne nordvest for lufthavnen. Flytning af tværbanen har til formål at muliggøre, at lufthavnen kan udbygge terminaler og standpladser i forlængelse af de nuværende terminaler i lufthavnens nordvestlige område til gavn for passagerservicen. Herved vil lufthavnen kunne tilbyde et samlet terminalområde med direkte adgang til kollektiv transport. Med flytningen af tværbanen bliver det muligt at skabe mere plads til, at de nye, mere energieffektive og også større flytyper, som flyselskaberne i øjeblikket investerer i, kan parkere ved terminalerne.
Lovforslaget indebærer i sin helhed, at de luftfartsrelaterede indskrænkninger for anvendelsen af lufthavnens samlede areal mindskes og fleksibiliteten i forbindelse med udviklingen af lufthavnens område dermed øges.
Hvordan vil udviklingen af lufthavnen så påvirke støjen, luftkvaliteten og CO2-udledningen? Den rivende teknologiudvikling betyder jo, at Københavns Lufthavn skal omstille sig på flere fronter, både når det gælder indretning af lufthavnen og i forhold til at kunne tilbyde mere bæredygtige drivmidler og grej. Vi ved, at moderne fly bruger mindre brændstof og støjer mindre. Det har en effekt i forhold til CO2-udledningen, luftkvaliteten og støj fra flyene. Og som sagt vil flytningen af tværbanen betyde, at lufthavnen kan sikre mere plads til moderne flytyper og mulighed for mere effektiv brug af banesystemer og rullebaner.
Lufthavnens udvikling skal kunne realiseres inden for lufthavnens nuværende miljø- og klimamålsætninger. Antallet af støjramte boliger skal halveres i 2050, og miljøpåvirkningen fra lufthavnen skal være minimal. Lufthavnens målsætning er jo, at den skal drives net zero i 2030, og at flytrafikken skal være net zero i 2050. Det er ambitiøse klimamål, og det her lovforslag vil være med til at skabe gode rammer for realiseringen af det.
Afsluttende vil jeg sige, at det her lovforslag vil betyde, at Københavns Lufthavn vil kunne udvikle sig og fortsat være et trafikknudepunkt for flytrafik i Nordeuropa. Det er godt for dansk økonomi, det er godt for vores fremtidige mobilitet ud i verden og hjem igen, og det er godt, ikke bare for hovedstadsområdet, men for alle provinslufthavne, som jo i dag er meget afhængige af den lufthavn, vi har her i hovedstaden. Alt i alt synes jeg det er gode rammer for udviklingen af Københavns Lufthavn, som Socialdemokratiet naturligvis støtter.