Socialudvalget 2023-24
L 188 Bilag 5
Offentligt
2868885_0001.png
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9117
Doknr.
862576
Dato
16-05-2024
Ændringsforslag til L188
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge, lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om opkrævning af underholdsbidrag
(ændring af reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten, om forældelse af underholdsbidrag m.v.).
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
[…]
Til § 1
1)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvensændring]
2)
Nr. 12
affattes således:
»12.
§ 128, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 128.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at tillade at anvende
stofseler el.lign. til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stol eller toilet, når
forholdene gør det absolut påkrævet, og en af følgende betingelser er opfyldt:
1) Der er nærliggende risiko for, at en person er i fare for at lide personskade i
følgende tilfælde:
a) Ved fald.
b) Ved uhensigtsmæssig siddestilling.
c) Ved pludselige og ukontrollerbare bevægelser.
2) Det hjælper en person med at udføre en handling, som uden en stofsele ville
være særdeles begrænset eller anstrengt.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 14
udgår.
[Mulighed for at fastsætte tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser for stofseler
udgår]
4)
I den i
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 128 a
indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk. 2.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler om, i hvilket omfang
tryghedsskabende velfærdsteknologi, der gør brug af kunstig intelligens, kan
tillades ved anvendelse af indgreb efter afsnit VII.
1
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0002.png
Stk. 3.
Epilepsialarmer og lignende anfaldsalarmer, der anvendes til personer
med tilsvarende behov for anfaldsovervågning som ved epilepsi, er ikke
magtanvendelse eller et indgreb i selvbestemmelsesretten.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om velfærdsteknologi, som gør brug af
kunstig intelligens, og undtagelse for epilepsialarmer m.v.]
5)
I
nr. 17
udgår: », og »i en afgrænset periode« udgår«.
[Mulighed for at fastsætte tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser for anden
tryghedsskabende velfærdsteknologi end kamerakig udgår]
6)
Nr. 18
udgår.
[Konsekvensændring]
7)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 128 e, stk. 1,
indsættes efter: »tillade«: »at
anvende særlige døråbnere eller«.
[Mulighed for at anvende særlige døråbnere udvides til at omfatte døre til
servicearealer og fælleskøkkener]
8)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 128 e
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Ved anvendelse af særlige døråbnere, skal der af hensyn til andre
brugeres eller beboeres frie færden opsættes en døralarm, som sikrer, at
brugere eller beboere, der ikke selv kan betjene den særlige døråbner, får den
nødvendige hjælp hertil.«
[Mulighed for at anvende særlige døråbnere udvides til at omfatte døre til
servicearealer og fælleskøkkener]
9)
Den under
nr. 19
foreslåede
§ 128 h
og overskriften før
§ 128 h
udgår, og
den foreslåede
§ 128 i
betegnes herefter
§ 128 h.
[Bestemmelsen om kortvarig indelåsning af en beboer i egen bolig på et
botilbud udgår.]
10)
Nr. 20
udgår.
[Kompetencen i sager om optagelse i botilbud uden samtykke forbliver i
Familieretshuset]
11)
Nr. 21
affattes således:
»21. I
§ 129, stk. 1,
indsættes efter: »almene boliger m.v.«: »og om nødvendigt
udskrives fra et botilbud«.«
[Konsekvensændring]
12)
Nr. 24
udgår.
[Den foreslåede § 129 b om optagelse i særlige botilbud med samtykke fra
værge eller fremtidsfuldmægtig udgår]
13)
I det under
nr. 26
foreslåede
§ 130 a, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»Medlemmerne, der beskikkes efter 3. pkt., skal have socialfaglig indsigt.«
[Indførelse af krav om, at nævnsmedlemmerne fra DH og KL skal have
socialfaglig indsigt]
2
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0003.png
14)
I det under
nr. 26
foreslåede
§ 130 a, stk. 6,
ændres: »§§ 131-131 c.« til:
»§ 131 b«.
[Konsekvensændring]
15)
Nr. 28
udgår.
[Konsekvensændring]
16)
Nr. 30
udgår.
[Konsekvensændring]
17)
Den i
nr. 33
foreslåede
§ 131 b
udgår, og den foreslåede
§ 131 c
betegnes herefter
§ 131 b.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 9]
18)
I
nr. 34
ændres: »§ 124 d eller kortvarig indelåsning efter § 128 h, stk. 4,«
til: »§ 124 d, stk. 2,«.
[Lovteknisk ændring og konsekvensændring]
19)
Nr. 35
affattes således:
»35.
I
§ 132, stk. 1, nr. 2,
udgår: »særlige«, og »og § 129 a« ændres til: », §
129 a og § 136 f, stk. 3, 2. pkt.«.«
[Lovteknisk ændring]
20)
I
nr. 36
ændres: »§§ 124 c, 124 d, § 128 h, stk. 4, § 136 a, stk. 1, eller §
136 c« til: »§§ 124 c eller 124 d, § 136 a, stk. 1, eller § 136 c«.
[Lovteknisk ændring og konsekvensændring]
21)
Nr. 38
affattes således:
»38.
I
§ 133, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for klage over kommunalbestyrelsens
afgørelse efter stk. 1, når afgørelsen vedrører fastholdelse m.v. efter § 124 d,
stk. 2.««
[Konsekvensændring]
22)
Nr. 39
affattes således:
»39.
§ 134, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 134.
Familieretshusets afgørelser efter §§ 131 og 131 a om optagelse i
botilbud efter § 129, § 129 a og § 136 f, stk. 3, 2. pkt., og afgørelser truffet af
Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse overfor Borgere med
Handicap efter § 131 b kan indbringes for Ankestyrelsen, inden 4 uger efter at
klageren har fået meddelelse om afgørelsen.««
[Konsekvensændring]
23)
Nr. 40
affattes således:
»40. I
§ 134, stk. 3,
indsættes efter: »Familieretshusets«: »eller nævnets«.«
[Konsekvensændring]
24)
I det under
nr. 41
foreslåede
§ 135, stk. 1, nr. 2,
udgår: », eller om
kortvarig indelåsning efter § 128 h, stk. 4« og »eller indelåsningen«.
[Konsekvensændring]
3
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0004.png
25)
I
nr. 43
ændres: »Alle indgreb efter §§ 124 c og 124 d, § 128 h, stk. 4, §§
129-129 b, § 136 a, stk. 1, og §§ 136 c og 136 f« til: »Alle indgreb efter §§ 124
c,124 d og 129-129 a, § 136 a, stk. 1, og §§ 136 c og 136 f«.
[Konsekvensændring]
26)
I
nr. 44
ændres: »efter §§ 124 c-128, 128 b-129 b, 136 a, 136 c og 136 f«
til: »efter §§ 124 c-128, 128 b-129 a, § 136 a, stk. 1, og §§ 136 c og 136 f«.
[Konsekvensændring]
27)
I
nr. 45
ændres: »efter §§ 124 c-128, 128 b-129 b, 136 a, 136 c eller 136
f« til: »efter §§ 124 c-128, 128 b-129 a, § 136 a, stk. 1, eller §§ 136 c eller 136
f«.
[Konsekvensændring]
28)
I
nr. 47
ændres: »en sag omfattet af § 132« til: »en sag omfattet af § 132,
stk. 1«.
[Lovteknisk ændring]
29)
Nr. 48
udgår.
[Mulighed for at fastsætte tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser for
fastholdelse i hygiejne-situationer udgår]
30)
I
nr. 51
ændres »»dennes værge« til: »værge«« til: »»person, dennes
fremtidsfuldmægtige eller dennes værge « til: »person eller dennes
fremtidsfuldmægtige eller værge««.
[Lovteknisk ændring]t
Til § 2
31)
Efter nr. 8. indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 16, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
32)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 11 c, stk. 1, nr. 5,
ændres »et bestemt botilbud uden samtykke efter §
129 a i lov om social service og« til: »botilbud uden samtykke efter §§ 131
og 131 a i lov om social service,«.
[Lovteknisk ændring]
33)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 11 c, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) indstilling til Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for
Borgere med Handicap om at træffe afgørelse om tilladelse til anvendelse
4
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0005.png
af kamerakig, låsning og sikring af skabe og skuffer m.v. og adgang til en
beboers bolig i et botilbud efter §131 b i lov om social service og«.
Nr. 6 bliver herefter nr. 7.«
[Lovteknisk ændring]
34)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 55, stk. 2, nr. 5,
ændres »og
om kortvarig indelåsning efter §§ 131-131 b« til: »efter §§ 131 og 131 a«.
[Lovteknisk ændring]
35)
I
nr. 5
ændres »§§ 125, 128, § 128 b, stk. 2, §§ 128 c-128 f, §§ 131-131
c« til: »§§ 125, 128, 128 b, 128 c-128 f eller 131-131 b«.
[Lovteknisk ændring]
36)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 72, stk. 5, 1. pkt.,
udgår »særlige«, og efter »129 a« indsættes: »og §
136 f, stk. 3, 2. pkt.,«.«
[Lovteknisk ændring]
37)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 72, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »særligt botilbud« til: »botilbud uden
samtykke«.«
[Lovteknisk ændring og konsekvensændring]
38)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 73, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »afgørelse om«: »fastholdelse m.v. efter
§ 124 d, stk. 2, jf. § 135, stk. 1, nr. 2, i lov om social service og«, »særlige«
udgår, og »§§ 129 og 129 a« ændres til: »§§ 131 eller 131 a, jf. § 135, stk.
1, nr. 1,«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
39)
I
stk. 3
ændres »§ 3, nr. 1-3 og 7« til: »§ 3, nr. 1, 01, 2, 3 og 7«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
40)
Stk. 2-7
udgår.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1, 11, 25, 26 og 27
I lovforslagets § 1, nr. 3, 21, 43, 44 og 45, indeholder forslagene bl.a. en
henvisning til den foreslåede nye § 129 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 24.
Med ændringsforslag nr. 12 foreslås det, at § 1, nr. 24, og dermed den
foreslåede § 129 b skal udgå. Dette vil medføre behov for
5
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0006.png
konsekvensændringer i lovforslagets § 1, nr. 3, 21, 43, 44 og 45 sådan at
henvisningerne til den foreslåede § 129 b ligeledes vil udgå.
I relation til ændringsforslag nr. 25 bemærkes, at det også indeholder en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 9, som vil medføre, at
den foreslåede bestemmelse om kortvarig indelåsning af en beboer i egen
bolig på botilbud udgår. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 9.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås en række ændringer af § 128, stk. 1, i
serviceloven. Med ændringsforslaget foreslås en lovteknisk ændring, sådan at
§ 128, stk. 1, ikke ændres, men i stedet nyaffattes i sin helhed.
I forbindelse med denne lovtekniske ændring er der indsat en tilføjelse ift.
den gældende § 128, stk. 1, 1. pkt., som vil præcisere, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at tillade at anvende stofseler,
hvor der i det gældende § 128, stk. 1, står, at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om at anvende stofseler. Dette er udelukkende for at ensrette
bestemmelsen med øvrige bestemmelser, som også indeholder tekst om, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at tillade at anvende den
respektive type af indgreb.
Til nr. 3, 5 og 29
Det fremgår af § 128, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om at anvende fastspænding med stofseler til kørestol eller
andet hjælpemiddel, seng, stol eller toilet for at hindre fald, når der er
nærliggende risiko for, at en person udsætter sig selv for at lide væsentlig
personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
Ifølge servicelovens § 128, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse
om, for hvilken periode de beskyttelsesmidler, som er omfattet af stk. 1, kan
anvendes og skal løbende vurdere, om en mindre indgribende foranstaltning
kan anvendes.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås, at kravet om en tidsmæssig
begrænsning i kommunale afgørelser (forhåndsgodkendelser) om anvendelse
af stofseler vil udgå.
Det fremgår af § 128 b i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om at anvende tryghedsskabende velfærdsteknologi for en person i
en afgrænset periode, når der er risiko for personskade, og forholdene i det
enkelte tilfælde gør det påkrævet for at afværge denne risiko, jf. dog § 136 e.
Med lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås, at kravet om en tidsmæssig
begrænsning i kommunale afgørelser (forhåndsgodkendelser) om
tryghedsskabende velfærdsteknologi vil udgå.
Det fremgår af § 136 a, stk. 1, i serviceloven, at personalet kortvarigt kan
fastholde en person i personlige hygiejne-situationer, når dette er nødvendigt
for at sikre personens omsorg, sikkerhed eller værdighed.
Det fremgår af servicelovens § 136 a, stk. 3, pkt. 1, at kommunalbestyrelsen
efter anmodning fra personalelederen, jf. stk. 2, kan træffe en tidsbegrænset
afgørelse om, at personalet kortvarigt kan fastholde en person i personlige
hygiejne-situationer, når dette er nødvendigt for at sikre personens omsorg,
sikkerhed eller værdighed.
Med lovforslagets § 1, nr. 48 foreslås det, at kravet om en tidsmæssig
begrænsning i kommunale afgørelser (forhåndsgodkendelser) om fastholdelse
i personlige hygiejne-situationer vil udgå.
6
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0007.png
Forslagene i nr. 14, 17 og 48 vil betyde, at kravet om en tidsmæssig
begrænsning i kommunale afgørelser (forhåndsgodkendelser) ved anvendelse
af stofseler, tryghedsskabende velfærdsteknologi og om personalets mulighed
for kortvarig fastholdelse af en person i personlige hygiejne-situationer vil udgå.
Lovforslagets § 1, nr. 14, 17 og 48, skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 135 b i serviceloven, hvorved social- og
boligministeren via bemyndigelsen i § 135 b, som foreslås ændret, jf.
lovforslagets § 1, nr. 46, vil kunne fastsætte regler om, at kommunale
afgørelser (forhåndsgodkendelser) om stofseler, jf. § 128, tryghedsskabende
velfærdsteknologi, jf. § 128 b og kortvarig fastholdelse i hygiejne-situationer, jf.
§ 136 a, stk. 3, vil kunne være tidsubegrænsede.
Det fremgår af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet
indgået den 2. maj 2024, at:
”Derudover
vil den foreslåede
mulighed for at give tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser
for enkelte afgørelser blive fjernet. Den konkrete maksimale længde på
forhåndsgodkendelse fastsættes i en bekendtgørelse ligesom i dag, hvor den
maksimale længde varierer fra 12-18 måneder afhængigt af, om der er tale om
fx velfærdsteknologi eller stofseler.”
Med ændringsforslagene i nr. 3, 5 og 29, vil social- og boligministerens
mulighed for at fastsætte regler om tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser for
stofseler, jf. § 128, tryghedsskabende velfærdsteknologi, jf. § 128 b, stk. 2, og
fastholdelse i hygiejne-situationer, jf. § 136 a, stk. 3, udgå.
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 46 og bemærkninger hertil, at det
forudsættes, at personalet, også når der er givet tidsubegrænset
forhåndsgodkendelse, udarbejder en samlet registrering, hvori der vil blive
taget stilling til, om betingelserne for opretholdelse af en tidsubegrænset
forhåndsgodkendelse for den pågældende person fortsat er opfyldt. Disse krav
vil skulle fastsættes i bekendtgørelse om magtanvendelse (som indeholder
reglerne om registrering og indberetning af magtanvendelse).
Det fremgår desuden af bemærkningerne, at det gældende krav om, at
forhåndsgodkendelser efter bl.a. § 128 i serviceloven om anvendelse af
stofseler, skal revurderes af kommunalbestyrelsen senest 18 måneder efter
den seneste afgørelse om foranstaltningen, vil blive ændret til 12 måneder.
Som følge af, at muligheden for tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser
udgår, vil det være nødvendigt ved fastsættelse af regler efter den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse (lovforslagets § 1, nr. 46) at tage højde for, at
indberetningsfrekvensen tidsmæssigt skal være i overensstemmelse med
gyldighedsperioden af forhåndsgodkendelsen. Ministeriet vil ved fastsættelse
af reglerne om registrering og indberetning i bekendtgørelsesform derfor ikke
kunne give mulighed for længere indberetningsfrekvenser end den
gyldighedsperiode, der vil gælde for forhåndsgodkendelsen.
Baggrunden herfor er, at det ikke bør være muligt at genanmode om en
kommunalafgørelse (forhåndsgodkendelse) uden, at der forinden eller i
forbindelse med genanmodningen er blevet foretaget en indberetning om de
indgreb, som er foretaget i gyldighedsperioden for den kommunale afgørelse,
som udløber. Formålet er at sikre, at kommunalbestyrelsen bl.a. bliver gjort
opmærksom på, hvor mange indgreb der er foretaget i perioden, før der træffes
afgørelse om en ny forhåndsgodkendelse.
Det bemærkes, at det gældende krav om 18 måneders frist for revurdering af
anvendelse af stofseler ikke, som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget,
vil blive ændret til 12 måneder. Formålet med ensretning af perioden til 12
måneder var administrative lettelser, herunder færre dokumentationskrav. Når
7
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0008.png
muligheden for at fastsætte tidsubegrænsede forhåndsgodkendelser udgår, vil
forslaget omvendt medføre en administrativ omkostning som følge af hyppigere
genanmodninger om afgørelser, som ikke vil kunne fastsættes tidsubegrænset.
Ændringsforslag i forlængelse af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
indgået den 2. maj 2024 vil indebære en ændring
i lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten på -0,1 mio. kr. i 2024, -4,3
mio. kr. årligt i 2025 og 2026 og -4,0 mio. kr. i 2027 og årligt herefter. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4 om forholdet
til databeskyttelseslovgivningen, at
”Det
er således forudsat, at der ikke vil
kunne anvendes kunstig intelligens ved kamerakig, da det vil være en person
blandt personalet, der kigger via kameraet.”
Denne
sætning om kunstig
intelligens henviser alene til den foreslåede mulighed for anvendelse af
kamerakig.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt at
tydeliggøre, at det ikke er formålet med lovforslaget at begrænse de tekniske
muligheder ved anvendelse af kamerakig. Samtidig er det dog væsentligt at
sikre, at der etableres tydelige rammer for en eventuel anvendelse af kunstig
intelligens i forbindelse med kamerakig og også for øvrige typer
tryghedsskabende velfærdsteknologi.
Med ændringsforslaget foreslås det for det første, at der i lovforslaget
indsættes et stk. 2 i den foreslåede nyaffattelse af § 128 a, som vil give social-
og boligministeren mulighed for at fastsætte regler om, i hvilket omfang
tryghedsskabende velfærdsteknologi, der gør brug af kunstig intelligens, kan
tillades ved anvendelse af indgreb efter afsnit VII i serviceloven.
Ændringsforslaget vil således medføre, at social- og boligministeren vil kunne
fastsætte regler om, i hvilket omfang det skal være tilladt at anvende
tryghedsskabende velfærdsteknologi, som fungerer ved brug af kunstig
intelligens, herunder om hvilke typer.
Det fremgår bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15, at epilepsialarmer
m.v. er redskaber, der alarmerer om en potentiel helbredsskadelig tilstand,
hvorfor anvendelsen ikke bør vurderes som et indgreb i
selvbestemmelsesretten. Anvendelse af sådanne alarmer bør derfor ikke være
underlagt magtanvendelsesreglerne, herunder reglerne for forudgående
afgørelse og registrering af anvendelse. Det foreslås med lovforslaget, at
forslaget vil blive gennemført ved en ændring af bekendtgørelsen om
velfærdsteknologi, hvor det vil blive præciseret, at epilepsialarmer
(anfaldsalarmer) og alarmer, som anvendes til andre med tilsvarende behov for
anfaldsovervågning som ved epilepsi, ikke er magtanvendelse eller et indgreb i
selvbestemmelsesretten.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har overvejet dette på ny og finder det
mere hensigtsmæssigt, at det fremgår direkte af serviceloven, at anvendelse af
epilepsialarmer m.v. ikke er magtanvendelse.
Med ændringsforslaget foreslås det for det andet, at der i den foreslåede
nyaffattelse af § 128 a indsættes et stk. 3 om, at anvendelse af epilepsialarmer
og lignende anfaldsalarmer, der anvendes til personer med tilsvarende behov
for anfaldsovervågning som ved epilepsi, ikke er magtanvendelse eller et
indgreb i selvbestemmelsesretten.
Ændringsforslaget vil medføre, at der dermed ikke vil blive fastsat særskilte
regler om undtagelse for epilepsialarmer mv. i bekendtgørelsen om
tryghedsskabende velfærdsteknologi.
8
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0009.png
Ændringsforslaget skønnes at ville medføre mindreudgifter for kommunerne.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle forhandles med KL
Til nr. 6, 14, 17, 18, 20, 21, 24, 25
I lovforslagets § 1, nr. 18, 26, 33, 34, 36, 38, 41 og 43 indeholder forslagene
bl.a. en henvisning til den foreslåede nye § 128 h, jf. lovforslagets § 1, nr. 19,
hvor det foreslås, at der indsættes en række nye bestemmelser i serviceloven,
herunder en ny § 128 h, som vil gøre det muligt for kommunalbestyrelsen at
indstille til Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for
Borgere med Handicap at træffe afgørelse om for en periode, der ikke må
overstige 6 måneder, at tillade, at en beboer kortvarigt må låses inde i sin egen
bolig i et botilbud, når indgrebet er absolut påkrævet, og en række nærmere
betingelser er opfyldt.
Med ændringsforslag nr. 9 foreslås det, at den foreslåede § 128 h i § 1, nr.
19, skal udgå. Dette vil medføre behov for konsekvensændringer i lovforslagets
§ 1, nr. 18, 26, 33, 34, 36, 38, 41 og 43 sådan at henvisningerne til den
foreslåede § 128 h ligeledes vil udgå. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 9.
I relation til ændringsforslag nr. 14 bemærkes, at det også indeholder en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 10, som vil medføre, at
afgørelseskompetencen for sager om optagelse i botilbud uden samtykke vil
forblive hos Familieretshuset. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 10.
I relation til ændringsforslag nr. 25 bemærkes, at det også indeholder en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12, som vil medføre, at
bestemmelsen om flytning med værges samtykke i lovforslagets § 1, nr. 24,
udgår.
Til nr. 7 og 8
Efter § 125, stk. 1, i serviceloven kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse
om at anvende særlige døråbnere ved yderdøre for en eller flere personer i en
afgrænset periode, når der er nærliggende risiko for, at en eller flere personer
ved at forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv eller andre for at lide
væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet for at afværge denne risiko og lovens øvrige muligheder forgæves
har været anvendt. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at hvis foranstaltninger
efter stk. 1 iværksættes, skal der af hensyn til personernes frie færden
opsættes en døralarm, som sikrer, at personer, der ikke selv kan betjene den
særlige døråbner, får den nødvendige hjælp hertil.
Efter de gældende regler kan særlige døråbnere efter servicelovens § 125
sættes op til yderdøre for en eller flere personer. Når den særlige døråbner
placeres ved en yderdør, kan indgrebet have konsekvenser for andre personer,
da der er tale om en fælles yderdør, som skal kunne anvendes af alle personer
på tilbuddet.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 9, at der i § 125 i serviceloven før stk. 1
som nyt stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvoraf det fremgår, at når
betingelserne i stk. 2 er opfyldt, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om
for en afgrænset periode at tillade anvendelse af særlige døråbnere for en eller
flere personer følgende steder:
1) Bo- eller dagtilbuddets yderdøre.
2) Bo- eller dagtilbuddets døre, der tilhører og afgrænser konkrete afdelinger
eller boenheder.
3) Låger m.v., der fungerer som udgang fra et bo- eller dagtilbuds omgivende
udeareal.
9
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0010.png
Det foreslås i lovforslaget nr. 19, at der indsættes en ny § 128 e i
serviceloven. Det foreslåede stk. 1 vil give hjemmel til, at kommunalbestyrelsen
kan træffe afgørelse om for en afgrænset periode at tillade at låse eller på
anden vis sikre døre til et serviceareal eller fælleskøkken i et bo- eller
dagtilbud, når en person gentagne gange har udsat sig selv for fare eller
forårsaget væsentlig ødelæggelse af genstande i det pågældende serviceareal
eller fælleskøkken.
Forslagene vil betyde, at kommunalbestyrelsen vil kunne træffe afgørelse om
for en afgrænset periode at tillade personalet at låse eller på anden vis sikre
døre til et serviceareal eller fælleskøkken på et bo- og dagtilbud, når en person
gentagne gange har udsat sig selv for fare eller forårsaget væsentlig
ødelæggelse af genstande i det pågældende serviceareal eller fælleskøkken.
Ansøgning om kommunal afgørelse efter den foreslåede ordning vil typisk ske
på anmodning fra det personale, der udfører de socialpædagogiske og
plejemæssige opgaver. Med en sådan tilladelse (forhåndsgodkendelse) vil
personalet på bo- eller dagtilbuddet kunne sikre, at personer, som f.eks. ikke
fuldt forstår konsekvenserne af deres handlinger og som kan agere impulsivt,
afskærmes fra det pågældende serviceareal eller fælleskøkken. Således vil
den pågældende person kunne hindres i at udsætte sig selv for fare eller
forårsage væsentlig ødelæggelse af genstande i servicearealet eller i
fælleskøkkenet.
Det fremgår af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet
indgået den 2. maj 2024, at: ”Desuden
gives der mulighed for også at anvende særlige døråbnere på døre til
servicearealer og fælleskøkkener i forlængelse af muligheden for aflåsning af
disse, med henblik på at så få beboere som muligt generes af indgrebet.”
Med ændringsforslag nr. 7 foreslås, at der i den i lovforslagets § 1, nr. 19,
foreslåede § 128 e, stk. 1, i serviceloven efter »tillade« indsættes: »anvendelse
af særlige døråbnere eller«, og med ændringsforslag nr. 8 foreslås det, at der
indsættes et nyt stk. 3 i den foreslåede § 128 e om, at når særlige døråbnere
anvendes, skal der af hensyn til andre brugeres eller beboeres frie færden
opsættes en døralarm, som sikrer, at brugere eller beboere, der ikke selv kan
betjene den særlige døråbner, får den nødvendige hjælp hertil.
Ændringsforslagene vil medføre, at muligheden for at anvende særlige
døråbnere udvides til at omfatte døre til servicearealer og fælleskøkkener. Det
bemærkes, at betingelserne for anvendelse af særlige døråbnere på døre til
servicearealer og fælleskøkkener efter den foreslåede ændring af § 128 e vil
adskille sig fra betingelserne for anvendelse af særlige døråbnere, som disse
vil være efter den foreslåede ændring af § 125.
Ændringsforslag i forlængelse af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
indgået den 2. maj 2024 vil indebære en ændring
i lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten på -0,1 mio. kr. i 2024, -4,3
mio. kr. årligt i 2025 og 2026 og -4,0 mio. kr. i 2027 og årligt herefter. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 1, nr. 19, foreslås det, at der indsættes en række nye
bestemmelser i serviceloven, herunder en ny § 128 h, som vil gøre det muligt
for kommunalbestyrelsen at indstille til Det Socialfaglige Nævn vedrørende
Magtanvendelse over for Borgere med Handicap at træffe afgørelse om for en
periode, der ikke må overstige 6 måneder, at tillade, at en beboer kortvarigt må
låses inde i sin egen bolig i et botilbud, når indgrebet er absolut påkrævet, og
en række nærmere betingelser er opfyldt.
Regeringen og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti samt Radikale
Venstre har den 2. maj 2024 indgået
Rammeaftale om en langsigtet og
10
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0011.png
bæredygtig udvikling af handicapområdet.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at
partierne er enige om, at den under lovforslagets § 1, nr. 19, foreslåede
bestemmelse § 128 h om kortvarig indelåsning af en beboer i egen bolig i
botilbud skal udgå af lovforslaget.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede bestemmelse § 128 h i
serviceloven samt overskriften skal udgå af lovforslaget.
Ændringsforslag i forlængelse af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
indgået den 2. maj 2024 vil indebære en ændring
i lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten på -0,1 mio. kr. i 2024, -4,3
mio. kr. årligt i 2025 og 2026 og -4,0 mio. kr. i 2027 og årligt herefter. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås, at i
§ 129, stk. 1
og
2, § 129 a, § 131,
stk. 1, 1. pkt., § 131 a, stk. 1, 1. pkt.,
og
§ 136 f, stk. 3, 2. pkt.,
i serviceloven
ændres »Familieretshuset« til: »Det Socialfaglige Nævn vedrørende
Magtanvendelse over for Borgere med Handicap«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med de ved lovforslagets § 1, nr. 26,
foreslåede bestemmelser i § 130 a, stk. 1 og 5, i serviceloven, hvorved det
foreslås, at Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for
Borgere med Handicap oprettes, og at nævnet skal overtage Familieretshusets
kompetence til at træffe afgørelse om optagelse i botilbud efter §§ 129 og 129
a og § 136 f, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven.
Af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet
indgået den 2. maj 2024, fremgår det bl.a., at partierne er
enige om følgende:
”Derudover
fastholdes ansvaret for afgørelser i sager om
flytning uden samtykke hos Familieretshuset i stedet for i det nye nævn.”
Med ændringsforslaget vil lovforslagets § 1, nr. 20, udgå af lovforslaget.
Ændringen vil medføre, at afgørelseskompetencen for sager om optagelse i
botilbud uden samtykke vil forblive hos Familieretshuset.
Ændringsforslag i forlængelse af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
indgået den 2. maj 2024 vil indebære en ændring
i lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten på -0,1 mio. kr. i 2024, -4,3
mio. kr. årligt i 2025 og 2026 og -4,0 mio. kr. i 2027 og årligt herefter. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 1, nr. 24, foreslås, at der i serviceloven under
overskriften »Optagelse i særlige botilbud med samtykke fra værge eller
fremtidsfuldmægtig« indsættes en ny bestemmelse som § 129 b, som vil gøre
det muligt for kommunalbestyrelsen for personer, der ikke modsætter sig
flytning, men som mangler evnen til at give informeret samtykke til flytning, at
kunne træffe afgørelse om optagelse i et bestemt botilbud m.v. som nævnt i §
129, stk. 1, og om nødvendigt om udskrivelse fra et botilbud, når optagelsen
tiltrædes af den pågældendes værge eller fremtidsfuldmægtige, hvis dennes
kompetence omfatter disse forhold, og når nogle nærmere betingelser er
opfyldt.
Af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet
indgået den 2. maj 2024, fremgår det bl.a., at partierne er
enige om, at den i lovforslagets § 1, nr. 24, foreslåede ændring, om at for
personer, der ikke modsætter sig flytning, men som mangler evnen til at give
informeret samtykke til flytning, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om
optagelse i et bestemt botilbud, når optagelsen tiltrædes af den pågældendes
11
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0012.png
værge eller fremtidsfuldmægtige, skal udgå af lovforslaget. Det fremgår
endvidere af aftalen, at ”flytning
med værges samtykke afventer gennemførelse
af initiativ i det flerårige arbejdsprogram om styrkelse af værgers kendskab til
borgere med handicap under værgemål, hvor arbejdet forudsættes færdiggjort,
således at de nødvendige regeltilpasninger kan gennemføres i 2025.”
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 1, nr. 24, skal udgå af lovforslaget.
Ændringsforslag i forlængelse af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
indgået den 2. maj 2024 vil indebære en ændring
i lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten på -0,1 mio. kr. i 2024, -4,3
mio. kr. årligt i 2025 og 2026 og -4,0 mio. kr. i 2027 og årligt herefter. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 26, foreslås det, at der indsættes en ny § 130 a i
serviceloven om oprettelse af Det Socialfaglige Nævn vedrørende
Magtanvendelse over for Borgere med Handicap, som efter det foreslåede stk.
1 skal bestå af 1 formand og 2 andre medlemmer. I det foreslåede stk.
2 foreslås det, at formanden beskikkes af social- og boligministeren efter
udpegning af vedkommende retspræsident. Formanden skal være
byretsdommer, fuldmægtig ved domstolene eller pensioneret dommer eller
fuldmægtig, der er tilkaldt for at virke som dommer eller fuldmægtig, jf.
retsplejelovens § 51 e og § 54, stk. 3, jf. § 51 e. De andre medlemmer
beskikkes af social- og boligministeren efter indstilling af 1 medlem fra Danske
Handicaporganisationer og 1 medlem af KL. Forslaget vil betyde, at nævnet vil
bestå af en erfaren jurist, der er vant til at tage stilling til de sager om
indgribende foranstaltninger, som nævnet efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 6 vil skulle behandle, og at nævnet derudover vil bestå af 2 medlemmer,
der vil afspejle interesserne for henholdsvis de borgere, der vil være omfattet af
indgrebene, og kommunerne, der har ansvaret for de omhandlede borgere.
Af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet
indgået den 2. maj 2024, fremgår det, at:
”Endelig
vil der
blive indført et krav i lovforslaget om, at medlemmer af Det Socialfaglige Nævn
vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med Handicap, som indstilles af
hhv. DH og KL, skal have socialfaglig indsigt; det fremgår allerede af
lovforslaget, at nævnets formand skal være dommer.”
Med ændringsforslaget vil der i lovforslaget blive indsat bestemmelse med
krav om, at medlemmer fra DH og KL vil skulle socialfaglig indsigt.
Ændringsforslaget vil betyde, at organisationerne ved indstilling af mulige
medlemmer vil skulle overveje, om de pågældende kandidater, der indstilles,
har socialfaglig indsigt, som er relevant for fagligt at kunne vurdere og afveje
de spørgsmål, som det foreslåede nye nævn vil skulle behandle. Der vil ikke
være dokumentationskrav forbundet med det foreslåede krav, idet der vil skulle
lægges vægt på organisationernes egne begrundelser i forbindelse med
indstillingen. Kravet om socialfaglig indsigt vil også kunne fremgå af regler i
den forretningsorden for nævnet, som social- og boligministeren vil skulle
fastsætte, jf. det foreslåede § 130 a, stk. 9, i serviceloven.
Ændringsforslag i forlængelse af
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
indgået den 2. maj 2024 vil indebære en ændring
i lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten på -0,1 mio. kr. i 2024, -4,3
mio. kr. årligt i 2025 og 2026 og -4,0 mio. kr. i 2027 og årligt herefter. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
12
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0013.png
Til nr. 15, 16, 22 og 23
Lovforslagets § 1, nr. 28, 30, 39 og 40, indeholder ændringer som følger af §
lovforslagets § 1, nr. 20 og 26, som indebærer, at kompetencen for sager om
flytning til botilbud uden samtykke flyttes til det foreslåede Det Socialfaglige
Nævn vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med Handicap.
Med ændringsforslag nr. 10 foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 20, skal
udgå af lovforslaget. Dette vil medføre, at afgørelseskompetencen i sager om
optagelse i botilbud uden samtykke vil forblive hos Familieretshuset og dermed
ikke vil blive overført til Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse
over for Borgere med Handicap.
Da det foreslås, at afgørelseskompetencen skal forblive hos
Familieretshuset, er det nødvendigt at foretage konsekvensændringer i
lovforslagets § 1, nr. 28, 30, 39 og 40, sådan at de foreslåede bestemmelser vil
stemme overens med, at kompetencen fortsat vil være hos Familieretshuset.
Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 10 og 14.
Til nr. 19, 28 og 30
Med ændringsforslag nr. 19, 28 og 30 foreslås lovtekniske ændringer af
lovforslagets § 1, nr. 35, 47 og 51.
I lovforslagets § 1, nr. 35, foreslås det at ændre servicelovens § 132, stk. 1, nr.
2, således, at henvisningen til § 129 a ændres til § 129 og § 136 f, stk. 3, 2. pkt.
Med ændringsforslag nr. 19 foreslås en lovteknisk ændring, som vil indebære
en præcisering ved, at ordet
”særlige”
udgår af § 132, stk. 1, nr. 2. Denne
ændring er nødvendig, da § 129 a gælder for optagelse i et bestemt botilbud
uden samtykke ved væsentlig fare for andre eller særligt truende eller særligt
chikanerende adfærd, mens § 136 f gælder for optagelse i særlige botilbud
uden samtykke. Med ændringsforslag nr. 19 vil det blive præciseret, at § 132,
stk. 1, nr. 2, vil omfatte optagelse i botilbud efter § 129 a og § 136 f.
I lovforslagets § 1, nr. 47, foreslås det at ændre servicelovens § 135 b, stk. 2,
som indeholder en henvisning til § 132. Det er nødvendigt, at præcisere
henvisningen, sådan at der henvises til § 132, stk. 1. Med ændringsforslag nr.
28 foretages denne ændring.
I lovforslagets § 1, nr. 51, foreslås det at ændre servicelovens § 136 e, stk. 1,
nr. 5. Det fremgår af § 136 e, stk. 1, nr. 5, 1. pkt., at modsætter den
pågældende person, dennes fremtidsfuldmægtige eller dennes værge sig, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om anvendelse af tryghedsskabende
velfærdsteknologi, jf. § 128 b. Det er nødvendigt for at præcisere
bestemmelsen at indsætte ordet
”eller”
i de foreslåede ændringer af
bestemmelsen. Med ændringsforslag nr. 30 foretages denne ændring.
Til nr. 31
Med lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at der i § 16 i voksenansvarsloven
indsættes et nyt stk. 2. Herefter vil § 16, stk. 2-7, blive til § 16, stk. 3-8.
I § 16, stk. 3, i voksenansvarsloven, der med lovforslagets § 2, nr. 7, vil blive
stk. 4, er der en henvisning til § 16, stk. 2, som vil blive stk. 3. Som konsekvens
heraf er det nødvendigt at ændre denne henvisning.
Med ændringsforslaget ændres henvisningen til stk. 2 til en henvisning til stk.
3.
13
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0014.png
Til nr. 32 og 33
Med lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås en ændring af § 11 c, stk. 1, nr. 5, i
retssikkerhedsloven sådan, at bestemmelsen vil skulle regulere indstillinger til
Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med
Handicap om at træffe afgørelse om optagelse i botilbud uden samtykke,
kortvarig indelåsning, anvendelse af kamerakig, adgang til en beboers bolig og
låsning og sikring af skabe og skuffer m.v. efter §§ 131-131 c i lov om social
service.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, at bl.a. forslaget om
kortvarig indelåsning af borger i egen bolig i botilbud skal udgå af lovforslaget,
og at ansvaret for afgørelser i sager om flytning uden samtykke fastholdes hos
Familieretshuset i stedet for i det nye nævn (Det Socialfaglige Nævn
vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med Handicap).
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 3, nr. 1, sådan at der i § 11 c, stk. 1, nr. 5, i retssikkerhedsloven
alene foretages en ændring, som
udover at videreføre den gældende
mulighed for uden borgerens samtykke at indhente de nødvendige oplysninger
om borgeren i sager om indstilling om optagelse i botilbud uden samtykke efter
§ 129 a i serviceloven
vil muliggøre, at der på samme måde uden borgerens
samtykke vil kunne indhentes de nødvendige oplysninger om borgeren i sager
om indstilling om optagelse i botilbud uden samtykke efter § 129 og § 136 f,
stk. 3, 2. pkt., i serviceloven.
Derudover er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af lovforslaget
ved indsættelse af et yderligere ændringsnummer, som vil indsætte et nyt nr. 6
i § 11 c, stk. 1, i retssikkerhedsloven. Med dette nye nr. 6 videreføres de dele
af lovforslagets § 3, nr. 1, som vil muliggøre, at der uden borgerens samtykke
vil kunne indhentes de nødvendige oplysninger om borgeren i sager om
indstillinger til Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for
Borgere med Handicap om at træffe afgørelse om tilladelse til anvendelse af
kamerakig, låsning og sikring af skabe og skuffer m.v. og adgang til en beboers
bolig i et botilbud efter den foreslåede §131 b i lov om social service.
Ændringsforslagene vil medføre, at de dele af den foreslåede bestemmelse i
§ 11 c, stk. 1, nr. 5, i retssikkerhedsloven, der vedrører kortvarig indelåsning, vil
udgå, og at bestemmelsen vil blive bragt i overensstemmelse med
rammeaftalens bestemmelse om, at kompetencen til at afgøre sager om
optagelse i botilbud uden samtykke skal forblive hos Familieretshuset.
Til nr. 34
Med lovforslagets § 3, nr. 4, foreslås en ændring af § 55, stk. 2, nr. 5, i
retssikkerhedsloven sådan, at bestemmelsen fremover vil skulle regulere, at
udvidet votering vil skulle anvendes ved Ankestyrelsens behandling af sager
om optagelse i botilbud uden samtykke og om kortvarig indelåsning efter §§
131-131 b i lov om social service.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, at bl.a. forslaget om
kortvarig indelåsning af borger i egen bolig i botilbud skal udgå af lovforslaget,
og at ansvaret for afgørelser i sager om flytning uden samtykke fastholdes hos
Familieretshuset i stedet for i det nye nævn (Det Socialfaglige Nævn
vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med Handicap).
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 3, nr. 4, sådan, at den del af den foreslåede nye affattelse af §
55, stk. 2, nr. 5, i retssikkerhedsloven, der vedrører kortvarig indelåsning,
14
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0015.png
udgår, og at den foreslåede bestemmelse dermed alene vil regulere
Ankestyrelsens behandling af sager om optagelse i botilbud uden samtykke.
Det er samtidig nødvendigt at ændre henvisningen til §§ 131-131 b i
serviceloven til i stedet at henvise til §§ 131 og 131 a i serviceloven.
Ændringsforslaget vil således medføre, at de dele af den foreslåede
bestemmelse i § 55, stk. 2, nr. 5, i retssikkerhedsloven, der vedrører kortvarig
indelåsning, vil udgå, og at bestemmelsen dermed alene vil regulere
Ankestyrelsens handling af sager om optagelse i botilbud uden samtykke.
Til nr. 35
Med lovforslagets § 3, nr. 5, foreslås anvendelsesområdet for § 69, stk. 2, nr.
2, i retssikkerhedsloven om, i hvilke sager efter serviceloven Ankestyrelsen
foretager en fuld prøvelse, udvidet til også at afgørelser om anvendelse af
kamerakig, låsning og sikring af døre til fælles opholdsrum, låsning og sikring
af døre til servicearealer og fælleskøkkener, låsning og sikring af låger m.v. fra
et bo- eller dagtilbuds udeareal, låsning og sikring af skabe og skuffer m.v.,
kortvarig indelåsning og adgang til en beboers bolig i et botilbud truffet efter de
foreslåede bestemmelser i § 128 b, stk. 1, eller §§ 128 d-128 f, 131 b eller 131
c i serviceloven.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, at bl.a. forslaget om
kortvarig indelåsning af borger i egen bolig i botilbud skal udgå af lovforslaget.
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 3, nr. 5, sådan at de dele af de foreslåede ændringer, der
vedrører kortvarig indelåsning, udgår. Ændringsforslaget vil således medføre,
at disse dele udgår af de foreslåede ændringer.
Derudover korrigeres en fejl i relation til henvisningen til § 128 b, stk. 2, som
vil blive ændret til en henvisning til § 128 b, sådan at både det gældende stk. 1,
der med lovforslagets § 1, nr. 16, vil blive stk. 2, og det foreslåede nye stk. 1 i §
128 b vil være omfattet af henvisningen.
Til nr. 36
Med lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås en nyaffattelse af § 72, stk. 5, 1. pkt., i
retssikkerhedsloven sådan, at denne bestemmelse om, at visse klager har
opsættende virkning, vil blive udvidet til også at omfatte klager til Ankestyrelsen
i sager om kortvarig indelåsning efter de foreslåede bestemmelser i § 131 b, jf.
§ 128 h, stk. 1, i serviceloven, og om optagelse i botilbud uden samtykke efter
den gældende § 131, jf. § 136 f, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, at bl.a. forslaget om
kortvarig indelåsning af borger i egen bolig i botilbud skal udgå af lovforslaget.
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 3, nr. 6, sådan, at § 72, stk. 5, 1. pkt., ikke nyaffattes, men at
der i stedet alene foretages ændringer i bestemmelsen sådan, at klager til
Ankestyrelsen over afgørelser om optagelse i botilbud uden samtykke efter den
gældende § 131, jf. § 136 f, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven, vil have opsættende
virkning.
Ændringsforslaget vil således medføre, at de foreslåede dele af
bestemmelsen, der vedrører kortvarig indelåsning, vil udgå.
Det bemærkes, at det derudover foreslås, at ”særlige” skal udgå af § 72, stk.
5, 1. pkt., i retssikkerhedsloven. Dette skyldes, at § 129 i serviceloven har
overskriften ”Optagelse i særlige botilbud uden samtykke”, at § 129 a i
serviceloven har overskriften ”Optagelse
i et bestemt botilbud uden samtykke
ved væsentlig fare for andre eller særligt truende eller særligt chikanerende
15
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0016.png
adfærd”,
og at § 136 f i serviceloven har overskriften ”Optagelse i særlige
botilbud uden samtykke”. Da der i de tre bestemmelser i serviceloven
anvendes forskellige ord for betegnelsen af botilbuddene, bør ”særlige” udgå,
da det ikke anvendes i relation til botilbud efter § 129 a i serviceloven.
Til nr. 37
Med lovforslagets § 3, nr. 7, foreslås en ændring af § 72, stk. 5, 2. pkt., i
retssikkerhedsloven sådan, at bestemmelsen fremover vil skulle regulere, at
Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med
Handicap vil få mulighed for samtidig med en afgørelse om tilladelse til
kortvarig indelåsning efter den foreslåede § 131 b i serviceloven eller om
optagelse i botilbud uden samtykke efter §§ 131 eller 131 a i serviceloven,
også at træffe afgørelse om at iværksætte indelåsningen eller optagelsen
straks.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, at bl.a. forslaget om
kortvarig indelåsning af borger i egen bolig i botilbud skal udgå af lovforslaget,
og at ansvaret for afgørelser i sager om flytning uden samtykke fastholdes hos
Familieretshuset i stedet for i det nye nævn (Det Socialfaglige Nævn
vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med Handicap).
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 3, nr. 7, sådan, at den del af de foreslåede ændringer, der
vedrører kortvarig indelåsning, udgår. Endvidere er det nødvendigt at foretage
en lovteknisk ændring af den del af de foreslåede ændringer, der vedrører
flytning af sager om optagelse i botilbud uden samtykke fra Familieretshuset til
Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med
Handicap, sådan at disse også udgår.
Ændringsforslaget vil medføre, at de nævnte ændringer vil udgå af den
foreslåede ændring af § 72, stk. 5, 2. pkt., i retssikkerhedsloven.
Det bemærkes, at det derudover foreslås, at ”særligt” skal udgå af § 72, stk.
5, 2. pkt., i retssikkerhedsloven. Dette skyldes, at § 129 i serviceloven har
overskriften ”Optagelse i særlige botilbud uden samtykke”, at § 129 a i
serviceloven har overskriften ”Optagelse
i et bestemt botilbud uden samtykke
ved væsentlig fare for andre eller særligt truende eller særligt chikanerende
adfærd”,
og at § 136 f i serviceloven har overskriften ”Optagelse i særlige
botilbud uden samtykke”. Da der i de tre bestemmelser i serviceloven
anvendes forskellige ord for betegnelsen af botilbuddene, bør ”særligt” udgå,
da det ikke anvendes i relation til botilbud efter § 129 a i serviceloven.
Til nr. 38
Med lovforslagets § 3, nr. 8, foreslås en ændring af § 73, stk. 1, nr. 1, i
retssikkerhedsloven sådan, at anvendelsesområdet for bestemmelsen vil blive
udvidet til også at omfatte Ankestyrelsens afgørelser om fastholdelse m.v. efter
§ 124 d, stk. 2, i serviceloven, om personalets mulighed for kortvarig
indelåsning af beboer i egen bolig i botilbud efter den foreslåede bestemmelse i
§ 128 h, stk. 4, i serviceloven og om optagelse i særlige botilbud uden
samtykke efter § 136 f, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, at bl.a. forslaget om
kortvarig indelåsning af borger i egen bolig i botilbud skal udgå af lovforslaget.
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 3, nr. 8, sådan, de foreslåede ændringer, der vedrører kortvarig
indelåsning, vil udgå. Ændringsforslaget vil således medføre, at disse dele vil
udgå af de foreslåede ændringer af § 73, stk. 1, nr. 1, i retssikkerhedsloven.
16
L 188 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2868885_0017.png
Det bemærkes, at det derudover
foreslås, at ”særlige” skal udgå af § 73,
stk. 1, nr. 1, i retssikkerhedsloven. Dette skyldes, at § 129 i serviceloven har
overskriften ”Optagelse i særlige botilbud uden samtykke”, at § 129 a i
serviceloven har overskriften ”Optagelse
i et bestemt botilbud uden samtykke
ved væsentlig fare for andre eller særligt truende eller særligt chikanerende
adfærd”,
og at § 136 f i serviceloven har overskriften ”Optagelse i særlige
botilbud uden samtykke”. Da der i de tre bestemmelser i serviceloven
anvendes
forskellige ord for betegnelsen af botilbuddene, bør ”særlige” udgå,
da det ikke anvendes i relation til botilbud efter § 129 a i serviceloven.
Til nr. 39
Med ændringsforslag nr. 33 foreslås det, at der i § 11 c, stk. 1, i
retssikkerhedsloven skal indsættes et nyt nr. 6, hvorefter det vil skulle være
muligt i sager om indstilling til Det Socialfaglige Nævn vedrørende
Magtanvendelse over for Borgere med Handicap om at træffe afgørelse om
tilladelse til anvendelse af kamerakig, låsning og sikring af skabe og skuffer
m.v. og adgang til en beboers bolig i et botilbud efter §131 b i lov om social
service at indhente oplysninger om borgen uden samtykke fra borgeren. Der
henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 33
Det foreslåede nye nr. 6 skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1,
da det nye nr. 6 vil indeholde de dele af lovforslagets § 3, nr. 1, der vedrører de
nævnte sager om tilladelse til anvendelse af kamerakig, låsning og sikring af
skabe og skuffer m.v. og adgang til en beboers bolig i et botilbud.
Da det foreslåede nye nr. 6 vil regulere sager, der skal behandles af Det
Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for Borgere med
Handicap, og da bestemmelser om dette nævn først vil have virkning fra den 1.
januar 2025, jf. lovforslagets § 5, stk. 3, er det nødvendigt med en lovteknisk
ændring af lovforslagets § 5, stk. 3, sådan, at det foreslåede nye nr. 6 også
først vil have virkning fra den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget vil således medføre, at det foreslåede nye nr. 6 i § 11 c,
stk. 1, i retssikkerhedsloven først vil have virkning fra den 1. januar 2025.
Til nr. 40
Med lovforslagets § 6, stk. 2-7, foreslås en række overgangsbestemmelser,
som vil skulle regulere, hvordan forskellige aspekter ved en flytning af sager
om optagelse i botilbud uden samtykke fra Familieretshuset til det foreslåede
nye nævn (Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for
Borgere med Handicap) vil skulle håndteres. Det drejer sig bl.a. om spørgsmål
om klageadgang, genoptagelse af og anmodninger om aktindsigt i sager om
optagelse i botilbud uden samtykke, som Familieretshuset har truffet afgørelse
i.
Det fremgår af
Rammeaftale mellem regeringen (SVM) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 2. maj 2024, bl.a. at ansvaret for
afgørelser i sager om flytning uden samtykke fastholdes hos Familieretshuset i
stedet for i det nye nævn (Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse
over for Borgere med Handicap).
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage en lovteknisk ændring af
lovforslagets § 6, sådan, at de stykker i bestemmelsen, der vedrører den
foreslåede flytning af sager om optagelse i botilbud uden samtykke fra
Familieretshuset til det nye nævn, udgår.
Ændringsforslaget vil således medføre, at stk. 2-7 vil udgå af § 6 i
lovforslaget.
17