Tak for det. Og tak for debatten. Det er alligevel interessant at høre forskellige komme med bud på, hvad forskellige lækkede dokumenter betyder, og hvem der har fået hvad. Jeg tror ikke, jeg afslører for meget fra et forhandlingsforløb, som man jo normalt ikke refererer fra, ved at sige, at jeg sådan set mødtes med Radikale Venstre og i øvrigt også Konservative allerede i efteråret omkring forslagene, der ligger i Sammen om handicap. Det er bare for at sige, at man skal passe på med, hvor meget man får læst ind i forskellige lækkede dokumenter fra slutfasen på et forhandlingsforløb.
Så vil jeg sige, at hver eneste gang vi behandler spørgsmål, der handler om magtanvendelse, er det noget, vi skal gøre rigtig grundigt, og den proces, der ligger bag det lovforslag, vi behandler her i Folketingssalen i dag, blev påbegyndt, inden jeg blev udnævnt til social- og boligminister, nemlig under den tidligere social- og ældreminister, fru Astrid Krag. Det vil sige, at det har været et ganske langt forløb, som vi nu er ved at komme ind i den sidste del af, nemlig den del, hvor vi behandler tingene i Folketinget. Man kunne næsten få indtryk af her i Folketingssalen, at der skulle være tale om et hastelovforslag. Det kan man ikke sige. Det er der i øvrigt også nogle formelle rammer omkring, og det er faktisk ikke et hastelovforslag.
Så vil jeg gerne starte med at understrege tre overordnede pointer, som efter min mening er helt afgørende at være bevidst om, når vi behandler lovforslaget. For det første at det er centralt, at borgere med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne mødes af et omsorgsfuldt personale, der både fremmer borgerens selvstændighed og selvbestemmelse og samtidig bidrager til at forbedre den enkeltes mulighed for livsudfoldelse gennem forskellige fællesskaber og gennem inklusion i vores samfund. For det andet ændrer lovforslaget ikke på det grundlæggende formål med det her regelsæt. Det vil sige, at magtanvendelse skal begrænses til det absolut nødvendige, at indgreb aldrig må erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand, og at anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten alene må ske for at sikre personens omsorg og værdighed og tryghed og tilgodese hensynet til det fællesskab, der jo altid vil være eksempelvis på botilbud, hvor man bor flere mennesker sammen med hinanden, eller hensynet til andre, og det kan f.eks. være personalet. Derudover skal kommunen forud for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten foretage, hvad der er muligt for at opnå personens frivillige medvirken til en nødvendig foranstaltning, og hvis mindre indgribende foranstaltninger er tilstrækkelige, skal de anvendes. Og til sidst skal magtanvendelse udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til den pågældende og i øvrigt også andre tilstedeværende, sådan at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe.
Så har jeg lyst til at læse bare nogle enkelte pluk fra virkeligheden op, for der bliver spurgt: Er det så anekdotisk? Jamen virkeligheden er jo, at vi med den her lovgivning lægger op til nogle regler – nogle af dem bliver pillet ud, men nogle af dem, der også var i det oprindelige, ville have gjaldt for ufattelig få mennesker. Og det vil sige, at det jo vil være i nogle helt særlige tilfælde og i øvrigt med en dommer for bordenden, og derfor vil det jo være enkelttilfælde, fordi meningen jo netop ikke er, at magtanvendelse er sådan noget, der skal bruges i flæng, og det er i øvrigt heller ikke med de nye bestemmelser noget, den enkelte pædagog står og tager stilling til alene, men ved akut magtanvendelse foregår der altid en registrering, og ved de ting, der bliver søgt forhåndsgodkendelse om, skal der søges om det hos en dommer og i nogle sammenhænge hos kommunalbestyrelsen, og det kan i øvrigt påklages.
Men jeg får alligevel lyst til at læse nogle enkelte tilfælde op, for jeg synes, at menneskene forsvinder lidt i den debat, når jeg har siddet og lyttet til en ellers, synes jeg, god debat. Men jeg synes, den kommer lidt langt væk fra menneskene, det drejer sig om, hvis jeg skal være helt ærlig. Og bare sådan et eksempel er en ung voksen, som springer ud af vinduet fra tredje sal der, hvor vedkommende bor på et botilbud. Man kan jo ikke flytte borgeren mod vedkommendes vilje, så man kan ikke flytte borgeren hen på et botilbud, hvor vedkommende kan bo i stueetagen, for så kunne man jo undgå, at borgeren sprang ud fra tredje sal og kom til skade. Og det, man så vælger at gøre i stedet for, er, at man gerne vil låse vinduet. Men det må man ikke, fordi det under de gamle regler ville være en ulovlig magtanvendelse. Derfor er det så sådan, at den unge voksne springer ud af vinduet igen og kommer til skade igen, og, uforandret, må man ikke låse vinduet, fordi det er en ulovlig magtanvendelse, og derfor er der et nej til det, og man må samtidig ikke flytte beboeren til et sted, hvor man kan beskytte beboeren mod at gøre skade på sig selv.
Det vil sige, at når der er ting, vi ikke gennemfører, fordi vi fra regeringens side har valgt at pille det ud, så er der jo simpelt hen også nogle mennesker, vi ikke kan beskytte. Det skal man bare gøre sig pinligt klart. Og der er jo ikke nogen, der har foreslået, at alle mulige mennesker så skal kunne træffe alle mulige beslutninger om eksempelvis at låse alle mulige mennesker inde. Det, der er tale om, er jo lige præcis, at i de meget få enkelttilfælde, hvor det ikke har kunnet lade sig gøre ad alle mulige andre veje at beskytte et menneske, har man så skullet kunne komme for en dommer, og det vil sige, at det er en dommer, der afgør, om man så skulle kunne anvende den her mulighed.
Et andet tilfælde er, hvis man f.eks. går rundt nøgen og beruset på fællesarealerne og råber og truer andre beboere og personalet. Der synes jeg jo også, at vi på en eller anden måde bliver nødt til at tage stilling til både personalet, men jo også de andre beboere. Det skal i hvert fald i et vist omfang være sådan, at det så betyder, at de andre beboere ikke kan bruge fællesarealerne, fordi den opførsel gør, at de ikke kan være på fællesarealerne. Det skal der jo være en eller anden balance i, og det vil sige, at her er der desværre ikke nogen lette løsninger. Der er det altid et spørgsmål om, hvis frihed det er, der bliver begrænset. Er det friheden for de beboere, der så ikke kan være på fællesarealerne, eller er det friheden for den beboer, der er nøgen, beruset, voldsom og truende, som man flytter væk fra fællesarealet? Det er der jo simpelt hen ikke nogen lette løsninger på. Jeg har ikke noget let svar på det. Det er simpelt hen ikke let, fordi det at have med mennesker at gøre er svært og særlig der, hvor hensynet til det ene menneske går ud over hensynet til det andet menneske. Og uanset om det gælder andre beboere, om det er medarbejdere, eller om det er nogle, der er på besøg på et botilbud, så er det svært at have med de her ting at gøre.
Derfor bliver jeg også ærgerlig over nogle af de ting, som man i den offentlige debat skyder hinanden i skoene. Ja, vi er uenige om de her ting. Vi er uenige i Folketinget om, i hvor høj grad det er det enkelte individs ret til at være præcis sådan, som man har lyst til, uanset hvad det så f.eks. betyder for de andre på et fællesareal. Der vil der være nogen i Folketinget, der typisk hælder mere til, at vi beskytter fællesarealet, og der vil være andre, der hælder mere til, at man beskytter retten til at opføre sig, som man har lyst til. Og så er der alle mulige nuancer indimellem det, hvor jeg tror, at de fleste af os ligger et eller andet sted i det nuancefelt.
Der tror jeg, man skal passe lidt på med at skælde hinanden så meget ud, at ørerne lukker. Jeg tror, vi har rigtig meget brug for at lytte på hinanden, og jeg har i hvert fald lyttet både i høringsfasen, men jo også til utrolig kloge indspark fra nær og fjern, både politisk og i forhold til omverdenen. Betyder det så, at jeg er enig i alle de indspark? Nej, det gør det ikke. Jeg mener, at nogle af de ting, vi tager ud af det her lovforslag som en konsekvens af de forhandlinger, betyder, at der er nogle mennesker, vi ikke kan beskytte. Så det, at ting bliver pillet ud, er ikke ensbetydende med, at jeg er overbevist om, at det så er det rigtige.
Men det er, præcis som fru Lotte Rod sagde, sådan, at vi sidder i et lokale, hvor der er meget forskellige opfattelser af, hvordan de her ting bør landes, og hvor vi alle sammen er pinligt bevidste om, hvor svært det er, og uanset hvor man stiller sig, vil der dels være nogen, der er uenige, dels vil der også være et problem, man ikke får løst eller i hvert fald får løst på en måde, så der er nogle andre, det går ud over. Derfor er det sådan, at når man har forskellige opfattelser af tingene, skal man jo lande et kompromis imellem de forskellige positioner. Derfor vil jeg, når fru Lotte Rod siger, at der er dele af det her lovforslag, som hun fortsat ikke er enig i, sige, at det er der jo så også nu for mit vedkommende, eftersom der er pillet nogle ting ud, som jeg mener var en bedre beskyttelse af nogle mennesker, som jeg så mener at vi ikke kan drage omsorg for, fordi der ikke er opbakning til at indføre de pågældende tiltag. Og fuldstændig ligesom fru Lotte Rod vil kæmpe for at få pillet de elementer ud, som jeg synes er vigtige, og som stadig er der, vil jeg jo omvendt også blive ved med at forsøge at afkræve de andre parter i Sammen om handicap et svar på, hvordan vi så bedst beskytter de mennesker, som jeg så ikke mener at vi beskytter med det, der ligger her.
Så mener jeg, det er et rigtig stort fremskridt – det var et af de forslag, der kom undervejs i det her meget lange forløb – at få nedsat et socialfagligt nævn, hvor vi både kommer til at have parterne på området siddende, men jo mest af alt kommer til at have en dommer siddende for bordenden. Det mener jeg er et stort fremskridt også for retssikkerheden. Og det vil sige, at idéen om at få nedsat et socialfagligt nævn mener jeg er rigtig god.
Så vil jeg sige i forhold til den del af lovforslaget, der handler om lov om voksenansvar, det vil sige der, hvor vi bevæger os over på børne- og ungdomsområdet, at jeg mener, at vi har fået lavet nogle rigtig gode forbedringer. Der vil jeg særlig lægge vægt på noget af det, der er kommet ind undervejs i forløbet, og som der også blev lagt vægt på af Radikale Venstre, og jeg tror også, Liberal Alliance nævnte det, altså spørgsmålet om at have en større pædagogisk indsats, når der bliver indberettet oven på magtanvendelse. Der har der tidligere været nogle tidsbegrænsninger, der gjorde, at den pædagogiske indsats var mindre, og nu kommer der udvidet tid til det.
Jeg vil gerne sige, at jeg mener, at det er et faktisk også ret stort omsorgssvigt, at de regler ikke har været på den måde, som vi nu laver dem på, på det her område. Der er ikke mange unge mennesker i Danmark, der hjemme hos deres forældre ville få lov til de samme ting, som vi i dag forhindrer pædagoger i at tage stilling til over for børn og unge; det er der simpelt hen ikke. Altså, jeg ved ikke, hvor mange forældre i Danmark, der ville give deres 13-årige, 15-årige, 17-årige lov til at prostituere sig på deres mobiltelefon uden at tage den fra dem eller ville give dem lov til at sidde og tager stoffer på deres værelse uden at tage stofferne fra dem. Det har jeg utrolig svært ved at se for mig. Det er ikke særlig mange, vi taler om. Det er bare for at sige, at selvfølgelig skal der være mulighed for, at man får samme kærlige beskyttelse imod nogle af de ting, hvor man stadig er for ung til at kunne vurdere rækkevidden af de beslutninger, man træffer. Den omsorg skal vi også kunne give anbragte børn. Og derfor opfatter jeg det som et stort omsorgssvigt, at reglerne ikke har været indrettet sådan hidtil. Selvfølgelig skal det være sådan, at man som barn og ung, også når man er anbragt, har ret til samme beskyttelsesforanstaltninger, som alle andre forældre ville levere i samme situation i alle andre hjem.
Samlet set synes jeg, vi er landet et sted, hvor vi jo i hvert fald har bred opbakning. Nu blev det sagt, at ordfører efter ordfører går op og siger, at det her er noget skidt – jeg tror, det var Alternativets ordfører. Altså, der er jo i hvert fald 118 mandater i Folketinget, det er 65 pct. af Folketinget, der bakker det her op. Så det er bare for at sige, at det jo er rigtigt, at der stadig væk er et mindretal, der ikke bakker det op, 35 pct., så der er cirka en tredjedel af Folketinget, der ikke bakker det op, men jeg synes sådan set, det er et ret massivt flertal, og jeg er rigtig glad for, at vi ender med at have en bred aftalekreds, man kan se leve i forhåbentlig rigtig mange år, på handicapområdet, og at vi på den måde får skabt en ny rygrad i dansk handicappolitik.
Så tusind tak for samarbejdet til de partier, der har været med undervejs. Tak for ordet.