Socialudvalget 2023-24
L 187 Bilag 1
Offentligt
2859129_0001.png
adopti€n
Chefkonsulent fr.
Maria Schultz
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
& samfund
Låsby den 24. april 2024
Sagsnr.: 2024—1479
Doknr.:853175
Horing over udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)
Adoption & Samfund takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til forslag om ændring af
adoptionsloven i forbindelse med håndtering af konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption
(SM Id nr.: 856338).
lndledningsvist bemærkes, at den meget korte høringsfrist giver ringe muligheder for at gennemarbejde
høringssvaret.
For Adoption & Samfund er det vigtigt, at alle børn, der har brug for en familie, kan få det, også gennem
international adoption. Det skylder vi de børn, der har brug for en familie!
Vi har følgende bemærkninger og bekymringer:
s. 2, linje 14:
Denne bemyndigelse forventes anvendt til fra det tidspunkt, hvor det viser sig nødvendigt, fordi DIA har afviklet
sine adoptionsformidlende aktiviteter, at tillade Ankestyrelsen at søge at færdigbehandle de verserende sager,
hvor ansøgere står på ventelisten hos DIA til international adoption. Den foreslåede bemyndigelse vil også
kunne anvendes til andre sager.
Det bliver ikke specificeret, hvilke andre sager, der er tale om.
-
s. 3, linje 33:
Det er derfor heller ikke udgangspunktet, at de allerede indbetalte penge refunderes. Det skyldes, at det er
selve sagsbehandlingen og de omkostninger, der er forbundet hermed, der er grundlaget for fastsættelsen af
gebyret. Gebyrerne skal være fastsat, så de dækker det reelle arbejde og tidsforbrug, som
organisationerne har i forbindelse med de enkelte faser af sagsbehandlingen.
Der mangler først og fremmest afklaring af om de omkostninger som allerede er, eller
snart
skal betales kan
ændre sig betydeligt i forbindelse med afvikling af igangværende sager. Dernæst undrer det os meget, at
Ankestyrelsens arbejde med National og Transnational adoptioner ikke sidestilles. Vi forstår, at der kan være
udgifter til notarer mm i.fm. en transnational adoption, men selve arbejdet i Danmark burde ikke være
anderledes end ved nationale adoptioner, som i dag sker uden udgifter for adoptanterne.
-
Forperson Michael Paaske
Adoption & Samfund
Klanghøj 47, 8670 Låsby
E-mail: [email protected], tlf. 2389 7151
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0002.png
adopti€n
-
& samfund
s. 5, linje 3:
Det foreslås endvidere, at social- og boligministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling,
herunder Post Adoption Service, og om betaling og opkrævning af gebyr for adoptionshjælp.
Giver dette beføjelser til at fastsætte alment gældende regler på området eller er det blot Ankestyrelsens
aktuelle håndtering? Vi er også bekymrede for om man med dette vil begynde at opkræve gebyrer forf. eks.
fremsendelse af adopteredes egne adoptionspapirer samt hjælp til søgning af rødder
s. 5, linje 5:
Endelig foreslås, at bestemmelserne i
§
31 b-31 f og 31 h-31
j
i adoptionsloven om Ankestyrelsens tilsyn med
en adoptionsformidlende organisation ikke finder ikke anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation.
Aspekter vedrørende supervision under ordningen er uklar og ovenstående sætning giver ikke mening. Vi kan
have en bekymring om, hvordan man vil føre tilsyn i det kommende års tid. Vi mener ikke området kan tåle at
tilsynet fjernes, også selvom det er en statslig myndighed, der overtager arbejdet.
-
s. 5, linje 9:
Forslaget vil betyde, at social- og boligministeren vil kunne give tilladelse til Ankestyrelsen til at virke som
adoptionsformidlende organisation, indtil der er opnået klarhed over den fremtidige tilrettelæggelse af
international adoption til Danmark.
Forslaget forpligter sig på ingen måde til andet end at arbejde med de sagerderpr. 16. januar 2024 stod på
venteliste hos DIA.
-
Med venlig hilsen
Michael Paaske
Forperson
Adoption & Samfund
Forperson Michael Paaske
Adoption & Samfund
Klanghøj 47, 8670 Låsby
E-mail: [email protected], tlf. 2389 7151
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0003.png
Vesterrælledvej
4,
2
1750 Kbh. V
Tfnr): 26744969
E-mail;
[email protected]
ORJM
København den 23-04-2024
oTI
Svar til
Forslag til Lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International
Adoption)
Adoptionspolitisk Forum vil på det kraftigste advare mod at give Ankestyrelsen bemyndigelse til at
yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark, dvs, at virke som
adoptionsformidlende organisation.
Ankestyrelsens rolle er at føre et tilsyn, hvilket ikke er sket gennem længere perioder.
Ankestyrelsen er desuden den offentlig instans, hvor man kan anke offentlige afgørelser.
Det fremgår ikke i lovforslaget hvordan man fra statens side vil forholde sig til Ankestyrelsens pligt
til tilsyn, det synes som om, at man fokuserer alene på at skulle gennemføre de adoptioner, der er
i proces under argumentet om barnets
tarv,
uden at have forholdt sig til om processen sikrer, at der
ikke er foregået ulovligheder eller forfalskninger i forhold til barnets rettigheder.
Ved at lade Ankestyrelsen forestå selve adoptionen, beder man Ankestyrelsen føre tilsyn med sig
selv, hvilket skaber en umulighed for de adoptioner, man ønsker at gennemføre. Lovgivningen er
ikke ændret, processerne er ikke ændret, staten har ikke forholdt sig til den kritik, der er givet,
hvorfor sandsynligheden for ulovligheder samt sikkerheden for, at der ikke er sket forfalskninger i
de aktuelle processer, ikke kan gives.
Derfor bør man standse alle adoptioner på tværs af grænser, også de der er i proces, så længe
barnet ikke er indrejst det er det eneste rigtige, hvis man skal tale om barnets
tarv.
-
Adoptionspolitisk Forum vil gøre opmærksom på at DIA gennem længere tid ikke har ydet
tilfredsstillende PAS efter forskrifterne i lovgivningen. Ved at overdrage PAS forpligtelsen til
Ankestyrelsen bør det bestemmes at Ankestyrelsen får adgang til de private arkiver DIA betjener
sig af ellers kan vi ikke se hvordan Ankestyrelsen skal kunne yde tilfredsstillende PAS ift
forespørgsler ved søgning og indsamling af personlige papirer.
-
Med venlig hilsen
Yong Sun Gullach
Forperson
Adoptionspolitisk Forum
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0004.png
Adoptionstrekanten
-
4
fordi vi hører sammen
I henhold til Høring over udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International
Adoption) har vi fra Adoptionstrekanten følgende bemærkninger:
Som vi tidligere har gjort opmærksom på, Ønsker vi en tilbundsgående juridisk undersøgelse af det
transnationale adoptionsområde tilbage fra 60’erne og frem til i dag. Så længe vi ikke har et klart
overblik over omfanget af etisk og juridisk tvivlsomme og ulovlige adoptioner fra diverse lande til
Danmark, kan vi på ingen måde acceptere, at dette system får lov at fortsætte. Dette gælder såvel
verserende sager som andre sager. Da Ankestyrelsen er tilsynsførende myndighed på
adoptionsområdet, kan det naturligvis heller ikke accepteres at styrelsen også bemyndiges til at
foretage adoptionsformidlende arbejde, dette gælder naturligvis også andre arbejdsområder såsom
PAS-rådgivning og og videresendelse af opfølgningsrapporter.
Formålet med lovforslaget skulle samlet set sikre en betryggende håndtering af verserende sager om
international adoption og opgaver i tilknytning hertil vi oplever på ingen måde, at dette lovforslag
sikrer en betryggende håndtering af verserende sager og ej heller, at det sikrer, at man varetager
barnets bedste. Vi føler os på ingen måde trygge ved, at hverken påbegyndte eller andre
adoptionsforløb får lov at fortsætte under disse tvivlsomme vilkår.
I materialet står endvidere, at det er således formålet, at Ankestyrelsen som adoptionsformidlende
organisation vil kunne varetage for det første opgaven med den videre behandling af verserende sager
om international adoption, dvs, sager hvor ansøgeren står på DIA’s venteliste. Igen oplever vi, at
hensynet til ansøgerne kommer i første række frem for børnene, som skal sikres deres rettigheder til
en tryg tilværelse så vidt muligt i deres egen oprindelige familie.
Det foreslås endvidere med lovforslagets
§
2, stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, og vi høringspartnere har kun fået fem dage til at gennemgå og vurdere
lovforslaget. Vi finder det ret betænkeligt med så korte frister, og at lovforslaget på denne måde søges
hastet igennem.
Der står endvidere i, at lovforslaget alene har til formål at udgøre et sikkerhedsnet for de verserende
sager, der var på DIA’s venteliste pr. 16. januar 2024, indtil der er identificeret løsninger mht. den
fremtidige tilrettelæggelse af international adoption til Danmark. Med andre ord, der er tale om et
sikkerhedsnet for adoptanter, der står på venteliste. Vi fra Adoptionstrekanten prioriterer først og
fremmest et sikkerhedsnet for de børn, der er havnet i adoptionssystemet ikke en sikkerhed for at
få en ny familie men en sikkerhed for så vidt overhovedet muligt at blive genforenet med sin
oprindelige familie.
Med alle skandalesager der er kornet frem i lyset i de senere år, kan vores tillid til det eksisterende
system ligge på et meget lille sted, og det eneste rigtige vil efter vores mening være et fuldt stop for
yderligere adoptionsvirksomhed
Med venlig hilsen
Aniella Bonnichsen Adoptionstrekanten
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0005.png
Ct
againstchildtrafficking.org
055
Att Maria Schultz
Chefkonsulent
Jura og International
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
April
24th
Regarding proposed change of the Danish Adoption law
Dear Madam! Sir,
We have been documenting and exposing child trafficking for adoption with
relation to Denmark for 25 years. First Whistleblower turned Roelie Post
who worked in DG Enlargement of the European Commission brought out
that the Hague Adoption Convention implemented in Romania led to a
horrific market in children and the EU stopped this market by insisting on
proper implementation of the United Nations Convention on the Rights of
the Child. We exposed scandals later as ACT with relation to Ethiopia, Kenya,
Colombia, South Africa, Madagascar and lndia.
We request that the Danish government:
1. abolishes intercountry adoptions,
2. implements the United Nation Convention on the Rights of the
Child correctly, as opposed to the Hague Adoption Convention,
3. Sets up a comprehensive red ress scheme,1
A comprehensive redress scheme has to facilitate but flot limited to: Compensation; revocation of
adoption, reestablishing the original identity, unrestricted access to ali files and records, Duai Citizenship,
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0006.png
Cct
4. denounces the Hague Adoption Convention and any markets in
child ren, such as surrogacy.
5. sets aside the limitation of statute (civil and criminal) in criminal
/
illegal adoption cases so that victims may start cases against the
Danish state and
I
or demand investigations into the circumstances
of their adoptions.
Danish authorities have for decades allowed private organizations to run a
business in children; disguised as some benevolent act.
Since the “children” are grown up now and try to understand and piece
together their life stones, search for their families and! or realize they were
abused in their adoptive families, it brings to light crimes and that this
system was nothing less than legalized child trafficking. AlI sending countries
have been found to have many criminal adoption cases. Notably Korea,
Chile, Colombia, China, lndia, Romania, Ethiopia etc.
Authorities are deemed to fail to detect criminal activity in the sending
countries as they cannot even practically investigate how exactly children
were sourced. This is a black box, with adult adoptees having it now opened
due to searching for their original families and receiving no support from the
state.
One outstanding example documented by us in detail, is the case of Ramesh
Kulkarni whose 4 stolen children were adopted to Denmark and Danish
authonities concluded that everything was in order. Meanwhile the Indian
central bureau of investigation (CBI) investigated and conciuded that the
adoption of his children was part of a criminal trafficking scheme. A
chargesheet has been filed in 2010, but Denmark still does not acknowledge
the crimes committed.
The recent DR documentary “Det Store Adoptionstyveri” is another example
of authorities having known about trafficking but failed to stop it, rather
covered it up.
This new proposed law makes Ankestyrelsen directly an adoption mediation
organization which even charges fees for it and works then directly or
original birth certificate. Funding to organizations independent from the adoption business which assist
adoptees in the sending countries. Not adoption agencies, nor International Social Service, or Chip or
similar stakeholders with vested interests
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0007.png
Ct
indirectly together with private bodies in the sending countries. This is “child
trafficking
“.
lt also leads to the question: who is going to supervise Ankestyrelsen?
Denmark further applies the wrong legal framework and systematically
violates the UN Convention on the Rights of the Child, by implementing the
Hague Adoption Convention and undermines local child protection systems,
creating a huge number of victims.
The Hague Adoption Convention was created to keep the market
in
children
ongoing; despite the UN Convention on the Rights of the Child, limiting
intercountry adoptions to extreme exceptions.
This new proposed law is disproportionate as it caters only to the 999936 on
DIA’s waiting list per l6th January 2024 the prospective adoptive parents.
-
A further concern is the current suspension of the countries, in particular
South Africa. In December 2023 South Africa was suspended as AST raised
serious concerns with South Africa. If the Adoption Law is being amended to
cater for the 36 on the waiting list, they will only be able to adopt children if
the suspension is repealed. But that suspension was based on serious concerns
and among other things DIA breaking the law by a double hire in South
Africa.
If the Danish state has really a legal obligation, due to implementation of the
Hague Adoption Convention, to provide children for those couples, it would
be more advisable to financially compensate those couples like the Dutch
state has apparently done.
Sincerely
Arun Dohie
David Kildendal Nielsen
i
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0008.png
Anke styrel sen
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
24. april 2024
Ankestyrelsens svar på høring over udkast til lovforslag om
ændring af adoptionsloven (SM Id nr.: 856338)
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved mail af 19. april 2024 bedt
Ankestyrelsen om bemærkninger til høring over udkast til lovforslag om
ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af afvikling af
Danish International Adoption).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Ankestyrelsen tager dog forbehold for lovforslagets økonomiske
konsekvenser, idet Ankestyrelsen skal gøre opmærksom pa, at der vil være
yderligere udgifter til bI.a. styrelsens opgaver til adoptionsformidling,
opfølgningsrapporter til afgiverlandene og DIA’s Post Adoption Service
(PAS).
Vi skal i den forbindelse også gøre opmærksom p, at Ankestyrelsen ved
varetagelsen af de nævnte opgaver i et vist omfang forventer at f behov
for bistand fra Udenrigsministeriet, hvilket også vil kunne medføre
yderligere udgifter i Udenrigsmisteriet.
J.nr. 24-27602
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
Venlig hilsen
Carina Fogt-Nielsen
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0009.png
DKR0
ANISH KOREAN RIGHTS GROU1
xIM.2c1
—I
—J.
L0
110
Høringssvar vedrørende Lov om ændring af adoptionsloven angående håndtering af
konsekvenserne ved afvikling af Danish International AdoDtion
Danish Korean Rights Group (DKRG) takker for muligheden for at afgive høringssvar
vedrørende Lov om ændring af adoptionsloven angående håndtering af konsekvenserne ved
afvikling af Danish International Adoption.
DKRG er bekymret over lovforslaget. Vores bekymring er begrundet af de mange skandaler,
der er fremkommet om international adoption til Danmark, der fører helt op til i dag.
For DKRG er det af største vigtighed, at illegale og uetiske adoptioner, som vi har set det,
ikke kan lade sig gøre. Vi kan ikke ændre fortiden, men vi kan forme nutiden og fremtiden.
Til dette har vi følgende bemærkninger:
1’) DKRG finder det bekymrende, at Ankestyrelsen gøres til adoptionsformidler!
Af forslaget fremgår: “Social- og boligministeren kan ved bekendtgørelse give Ankestyrelsen
tilladelse til at yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark
(adoptions formidlende organisation)
“.
Ankestyrelsens lovbestemte rolle er i dag at føre tilsyn og kontrol med internationale
adoptioner. At åbne for, at den formidlende opgave også kan forestås af Ankestyrelsen, vil
betyde, at der vil være et uhensigtsmæssigt sammenfald mellem den adoptionsformidleren
og tilsynsmyndigheden.
Formelt set bør den adoptionsformidlende virksomhed og tilsynet med adoptioner være
adskilt, så der er klar adskillelse mellem den formidlende rolle og tilsynet og kontrollen.
Såfremt Ankestyrelsens rolle fremover skal være “adoptionsbureau”, så bør det ikke ske
uden, at der sikres et uvildigt tilsyn uden for ministerens og Ankestyrelsens ressort.
2) Behov for klare og tydelige regler!
Af forslaget fremgår: “Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter om varetage/sen af opgaver knyttet til
adoptionsformidling”
DKRG vurderer, at rammerne for international adoption skal være klare, tydelig og
transperante. Der er på dette område brug for et paradigmeskifte i måden, som
internationale adoptioner har været behandlet på.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0010.png
DKRG
ANISH KOREA1 RIGHTS GROU1
x1M2D1 —J.
LOIlO—I
Dette skal sikre, at der er helt klare regler og betingelser for international adoption, der
sikrer, at der ikke er økonomisk vinding mellem adoptionens parter, at adoptioner sker for
barnets bedste og ikke ud fra efterspørgslen efter børn samt at adoptioner overholder
menneskerettighederne.
Dette løses ikke ved at bemyndige socialministeren til at fastsætte regler om adoptioner.
I forhold til akkreditering og godkendelse af afgiverlande samt godkendelse af
adoptionsformidlende aktører i afgiverlandene, så bør dette ske efter klare og tydelige regler,
der sikrer, at formidling ikke sker ved tyveri af børn, udskamning og tvang over for biologiske
mødre, forfalskning at dokumenter, forfalskning af børn identiteter og lignende.
Endvidere bør reglerne sikre, at internationale adoptioner ikke sker med økonomisk vinding
for øje for lyssky mellemmænd og adoptionsformidlere, der ved brug at bestikkelse at
embedsmænd, børnehandlere og myndigheder.
Der er til dato ikke fastsat lovændringer eller andre foranstaltninger, der sikrer, at
internationale adoptioner kan ske på betryggende vis. Som modtagerland bærer Danmark
mindst 50% af ansvaret for og forpligtelsen til, at internationale adoptioner foregår lovligt og
etisk forsvarligt.
Ministeren har ved samråd om adoption fremført, at ministeren ikke kan være ansvarlig for,
hvad der foregår i andre lande. Derfor er en lovændring, der bemyndiger ministeren
ultistrækkeligt.
Der bør i stedet ved lov opstilles klare regler for, hvad et land skal opfylde for at blive
godkendt som afgiverland, ligesom afgiverlandets formidlende aktører og myndigheder bør
vurderes.
Det er både
i
forhold til korruption, tillid til offentlige myndigheder og domstole og lignende.
Der bør endvidere ses på kvinders rettigheder og kvinders retsstilling i afgiverlandene for at
modvirke, at adoptioner er sket ved tvang eller udskamning af feks. ugifte mødre eller
lignende.
Det skal sikres, at der indhentes samtykker, og at samtykker og dokumenter i
adoptionssager baggrundstjekkes, og det må være en forudsætning, at myndigheder og den
adopterede fra begyndelsen har de fulde og sande oplysninger om barnets baggrund og
identiteten på den biologiske mor og far.
Igennem de sidste 70 års adoptionshistorie har krige, borgerkrige og politiske uroligheder
spillet en afgørende rolle i adoptioner, hvor børn tages eller adskilles fra den biologiske
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0011.png
DKR0
ANISH KOREA1 RIGHTS GROU
XIÀFJ.D1 -J.
LOIIO—
famlie. Børn, der adskilles fra deres familier i flygtningestrømme, har også været grundlag
for illegale og uetiske adoptioner. Dette bør også være parametre i vurderingen af
adoptioner.
Med andre ord er DKRG bekymrede for, at lovforslaget blot vil blive en videreførelse af de
sidste 70 års problematiske adoptioner med illegale, uetiske adoptioner og handel med
børn til følge.
-
Derudover er begrebet “adoptionsformidling” meget bredt og mangefacetteret. Hele
proceduren for internationale adoptioner i de varianter, som det er optrådt i i de sidste årtier,
har påvist sig utilstrækkeligt, usikkert og med store risici, der ikke kan sikre, at internationale
adoptioner sker på betryggende vis.
At videreføre “business as usual” sker med stor risiko for de børn, der adopteres til
Danmark. Hele adoptionsproceduren har brug for et eftersyn med nye regler. Det gælder
både det, som DKRG tidligere har fremført, men også klare regler for selve
matchningsprocessen for ansøgere, der ønsker at adoptere.
3) Gebyrer i adortion skaber et uhensigtsmæssigt og farligt incitament for børnehandel
Forslaget giver ministeren hjemmel til at fastsætte gebyrer i forbindelse med internationale
adoptioner.
Selv samme gebyrer har vist sig at udgøre selve incitamentet til illegale og uetiske
adoptioner, hvor gebyrernes ugennemsigtighed og beløbsfastsættelse i sig selv rummer den
største fare for, at adoptioner er blevet til salg af børn.
I stedet for at foreslå, at ministeren gives bemyndigelse til at kunne fastsætte gebyrer, så bør
der i stedet tages en grundig diskussion, der i stedet burde udmønte sig i klare regler for,
hvad gebyret må dække og om der bør være et loft for gebyret.
-
Ser man på adoptionsbureauernes prislister over, hvad børn fra forskellige afgiverlande
koster, så afspejler gebyrerne beløb, der langt overstiger årslønninger i afgiverlandene.
Der er i lovforslaget ikke beskrevet nogen former for regler eller forslag, der definerer og
afgrænser gebyret.
Helt op til nutiden er gebyrer blevet anvendt til at bestikke dommere, embedsmænd og
tvivlsomme mellemmænd. Derudover så viser de sidste 70 års med internationale
adoptioner helt op til nutiden, at gebyrer anvendt til betaling af børnehjem og institutioner
skaber et uheldigt incitament for en økonomi, hvor det handler om at skaffe børn til adoption,
og hvor det at fylde børnehjem med “rejseklare” institutionsbørn bliver målet i sig selv.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0012.png
lloFjj
DKR0
ANISH KOREAN RIGHTS GROtJ
XIÀF.201 —J.
L0
110
Det er det billede, som ses overalt i verden, hvor gebyrer og donationer skaber det
økonomisk motiverede grundlag for uetiske adoptioner af børn. Vi ser nogle steder en
“godhedsindustri”, hvor man dygtigt med bil’eder af børn på børnehjem og med et narrativ
om at redde børn i nød, bruger børn som reklamesøjler for adoption.
DKRG vil slutte af med at citere ENs special rapporteur for salg og trafficking af børn fra
2017:
“One of the key principles that must govern adoption processes, both at the domestic and
intercountry leve!, is the best interests of the child. This principle is breached when the
purpose of adoption is to find a child for adoptive parents rather than a family for the child.
And let me put it clearly from the outset, international human rights norms and standards do
not set a right to adopt a child or a right to be adopted. To subordinate the best interests of
the child to the needs and wishes of prospective adoptive parents is to turn children into
commodities and to prepare the ground for the !ucrative business of sale of children and
luegal adoptions” (citat: Maud de Boer 34 th session of the UN Human Rights Council)
Med venlig hilsen
Danish Korean Rights Group
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0013.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Maria Schultz ([email protected])
[email protected] ([email protected])
DIAs bemærkninger til forslag til lov om ændring af adoptionsloven
24-04-2024 20:19
Lovforslag bem. fra DIA den 24.4.2024.pdf; VS: Afsøgning af muligheder i forhold til håndtering af de 50 sager
(SM Id nr.: 853030).eml; Høring frist torsdag 18. april kl. 14.eml; brev-dia-29-9-23.pdf;
Kære Maria Schultz
DIA takker for udkastet til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling
af Danish International Adoption), som vi har modtaget den 19. april 2024 med henblik på bemærkninger.
I det vedhæftede finder Social-, Bolig- og Ældreministeriet DIA’s bemærkninger til forslaget.
DIA har herudover følgende bemærkninger til forslaget:
Vi mener, at det er hensigtsmæssigt, at der udvises rettidig omhu ved etablering af en Iovhjemmel til, at
Ankestyrelsen i nødvendigt omfang kan varetage de opgaver, som DIA efter gældende ret varetager. Vi har noteret
os, at det fremgår af forslaget, at det vil betyde, at social- og boligministeren vil kunne give tilladelse til
Ankestyrelsen til at virke som adoptionsformidlende organisation, indtil der er opnået klarhed over den fremtidige
tilrettelæggelse af international adoption til Danmark. Vi forstår derfor, at der er tale om situationer, hvor der er
behov for en overgangsløsning. Dette er vi enige i.
Vi har dog også noteret os, at det følger af forslaget, at det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at det i
den nuværende situation ikke er muligt eller hensigtsmæssigt, at en privat organisation gives tilladelse som
adoptionsformidlende organisation. DIA bemærker hertil, at ministeriet den 13. april 2024 bad Ankestyrelsen om at
gå i dialog med DIA med henblik på at beskrive et løsningsscenarium, der lader DIA fortsætte behandling af de 54
igangværende sager under et skærpet tilsyn, samtidig med at DIA også genoptager varetagelsen af PAS-opgaven.
Dette er et adoptionssystem, som bygger på de kompetencer, der allerede findes på adoptionsområdet.
DIA mener ikke, at det vil være hensigtsmæssigt på sigt at etablere en statslig model for formidling af international
adoption og PAS (post adoption service).
DIA mener således, at den nuværende model er mest hensigtsmæssigt, dvs, at en humanitær organisation varetager
både opgaven med international adoptionsformidling og PAS (post adoption service). DIA har et mangeårigt
samarbejde med vores samarbejdspartnere i udlandet, der er kendetegnet ved, at der løbende er vidensopbygget
ved rejser til landene og besøg af delegationer fra de enkelte lande til Danmark. DIA’s medarbejdere har indgående
kendskab til landets processer og lovgivning vedrørende adoption samt kulturelle aspekter af betydning for
samarbejdet. Denne ekspertise og viden om landene er nichepræget og opbygget gennem mange års arbejde med
international adoption. Ved en ny statslig model kan der være risiko for, at denne viden går tabt, hvilket vil kunne
have konsekvenser for mulighederne for international adoption til Danmark.
Det er herudover vores vurdering, at en NGO er bedst egnet til varetage et samarbejde om adoptionshjælp i de
lande, hvor opgaven vedrørende adoptionshjælp er lagt ud til akkrediterede organisationer og ikke varetages i
statsligt regi.
DIA gør opmærksom på, at det ud fra vores vurdering ikke med tydelighed fremgår, hvilke specifikke sagskategorier,
Ankestyrelsen vil kunne overtage fra DIA. Det fremgår således ikke, om der er tale om allerede matchede sager
(pending cases), familier på ventelisten med ansøgning sendt til udlandet eller familier på ventelisten, som endnu
ikke har en ansøgning i udlandet.
Vi gør opmærksom på, at de nye samarbejdspartnere ikke er forpligtede til at indgå et samarbejde med
Ankestyrelsen, hvis ordningen gennemføres. Hvis der ikke er etableret et nyt samarbejdsgrundlag mellem de
eksisterende samarbejdsparter i udlandet og Ankestyrelsen, vurderes der at være risiko for, at de aktuelle sager på
ventelisten ikke vil kunne fastholdes i de nuværende faser og i værste fald, at nogle forløb vil skulle starte forfra,
hvilket vil kunne have store konsekvenser for adoptanterne. Hvad pending cases angår vil det endvidere have
implikationer for barnets tid, hvis en ommatchning skal ske, jf. adoptionslovens § 30 a, stk. 1 (barnets bedste).
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0014.png
Til lovforslaget generelt skal DIA bemærke, at det ikke fremgår, hvem der skal føre tilsyn med Ankestyrelsen, hvis
styrelsen skal varetage formidling af internationale adoptioner. Området for international adoption er et fagligt og
etisk kompliceret felt, og det er strengt nødvendigt, at der er etableret en bæredygtigt tilsynsmodel, før en statslig
myndighed får lovhjemmel til at gennemføre adoptionsformidling. Det er en væsentlig risiko, hvis lovforslaget skulle
blive vedtaget, at der ikke er taget stilling til dette i lovforslaget.
I relation til PAS-sager har DIA et netværk i landene (også i størstedelen at de lande, som vi ikke længere har aktivt
samarbejde med). Det indebærer, at DIA er fagligt rustet til at hjælpe adopterede og adoptanter med søgning efter
biologisk slægt mv. i landene. Vi bemærker, at DIA den 29. september 2023 sendte et brev til social- og
boligministeren, hvori DIA angav en række årsager til, at PAS-området ikke bør varetages i statsligt regi. Vi vedhæfter
brevet til orientering.
Adoption er et livsvilkår, og DIA vurderer, at der er behov for uafhængig organisation, der kan tilbyde adopterede og
deres familier tværfaglig og målrettet rådgivning og andre relevante services gennem livets mange faser.
Venlig hilsen
Kaspar Bro Larsen
Direktør
DANISH
INTERNATIONAL
ADOPTION
I
Røjelskær 15, 3.
DK-2840 Holte
Direkte tlf: +45 45 94 05 08
Mail: [email protected]
Web: www.d-i-a.dk
Følg os på
Di sclai mer
The information contained
ifl
this communication from the sender is confidential. It is intended solely for use by the recipient and
others authorized to receive it. If you are flot the recipient, you are hereby notified that any disciosure, copying, distribution or
taking action in relation of the contents of this information is strictly prohibited and may be unlawful.
This email has been scanned for viruses and malware, and may have been automatically archived by
Mimecast Ltd,
an
innovator in Software as a Service (SaaS) for business. Providing a
safer
and
more useful
place for your human generated
data. Specializing in; Security, archiving and compliance. To find out more Clickiieie.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0015.png
Forslag
til
Lov om ændring afadoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)
§1
I adoptionsloven,jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019, som ændret ved
februar 2022 og
§
i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
§
4 i lov nr. 227 af 15.
1. I
§
30 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Social- og boligministeren kan ved bekendtgørelse give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Social-
og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om
varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder Post Adoption Service, og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp.
§
31 b-3 I f og 31 h-3 i
j
finder ikke anvendelse i forhold til
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.<
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§
30, stk. 3, i adoptionsloven som affattet ved denne lovs
§
i, nr. 1, ophæves den l.juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I. Indledning
Der kan alene drives international adoptionsformidlende virksomhed i Danmark, dvs, formidling til adoption
af børn, der ikke har bopæl i Danmark, efter tilladelse fra social- og boligministeren. Dette følger af 30,
stk, I, i adoptionsloven,jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019.
Siden 2016 har Danish International Adoption (DIA) været den eneste adoptionsformidlende organisation i
Danmark, der har haft tilladelse efter
§
30, stk. 1, i adoptionsloven. DIA’s seneste tilladelse (akkreditering)
gælder indtil juni 2025. Ud over selve adoptionsformidlingen er DIA i kraft afakkrediteringsvilkårene pålagt
at udføre andre opgaver med nær forbindelse til adoptionsformidlingen. Det drejer sig for det første om
afsendelse afopfølgningsrapporter til afgiverlandene i de sager, hvor der er gennemført en adoption af et
udenlandsk bam til Danmark. For det andet drejer det sig om opgaver relateret til Post Adoption Service
(PAS-opgaver). DIA’s PAS-opgaver består efter akkrediteringsvilkårene af bistand til adopterede,
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0016.png
adoptivfamilier og barnets biologiske slægt, og bistanden har som overordnet formål at støtte den
adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det følger videre afakkrediteringsvilkårene, at DIA er
forpligtet til at yde bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante
aktorer i udlandet, kontakt til biologisk slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager
samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger.
DIA
offentliggjorde den 16. januar 2024, at-ganisationen vil afvikle sine adoptionsformidlende aktiviteter.
Da der ikke er andre adoptionsformidlende organisationer i Danmark, medfører ovennævnte forhold et behov
for etablering af lovhjemrnel til, at Ankestyrelsen i nødvendigt omfang kan varetage de opgaver, som en
adoptionsformidlende organisation med tilladelse efter
§
30, stk. I, i adoptionsloven efter gældende ret
varetager. Denne hjemmel vil alene skulle anvendes, såfremt DIA ikke kan eller vil varetage sine
adoptionsformidlende opgaver.
Det foreslås med lovforslaget, at social- og boligministeren bemyndiges til for det første at give
Ankestyrelsen tilladelse til at yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark, dvs, at
virke som adoptionsformidlende organisation. Denne bemyndigelse forventes anvendt til fra det tidspunkt,
hvor det viser sig nødvendigt, fordi DIA har afviklet sine adoptionsformidlende aktiviteter, at tillade
Ankestyrelsen at søge at færdigbehandle derserende sager, hvor ansøgere står på ventelisten hos DIA til
international adoption. Den foreslåede bemyndigelse vil også kunne anvendes til andre sager. For det andet
foreslås social- og boligministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens
adoptionsformidlende aktiviteter og om Ankestyrelsens varetagelse af opgaver knyttet til
adoptionsformidling, herunder PAS-opgaver. Denne bemyndigelse forventes anvendt til at fastsætte regler
om, at Ankestyrelsen skal overtage DIA’s PAS-opgaver og opgaver vedrørende opfølgningsrapporter til
afgiverl andene.
Formålet med lovforslaget er således samlet set at sikre en betryggende håndtering afverserende sager om
international adoption og opgaver i tilknytning hertil i forbindelse med DIA’s afvikling af sine
adoptionsformidletide aktiviteter. Den foreslåede bemyndigelse vil alene blive anvendt, såfremt det viser sig
nødvendigt, fordi DIA ikke kan eller vil varetage sine adoptionsformidlende opgaver.
2. Lovforslagets indhold
2. I. Gældende ret
International adoption, dvs, adoption af børn, der ikke har bopæl i Danmark, til personer med bopæl i
Danmark, er reguleret i adoptionsloven. Med lov nr. 1740 af 22. december 201 5, der trådte i kraft den I.
januar 2016, blev der indført et nyt system for internationale adoptioner til Danmark.
Centralt i lovgivningen står for det første, at bistand til at skaffe forbindelse mellem personer. der ønsker at
adoptere, og et barn med henblik på adoption og til at gennemføre en adoption (adoptionshjælp) kun må ydes
af de myndigheder og organisationer, der er nævnt i
§
25, 25 a, 25 b og 30 i adoptionsloven. Dette følger af
§
31, stk. I, i adoptionsloven. Centralt står for det andet kravet i
§
30, stk. I, om, at en adoptionsformidlende
organisation skal have tilladelse fra social- og boligministeren til at yde adoptionshjælp vedrørende børn,
som ikke har bopæl i Danmark. Det følger samtidigt af denne bestemmelse, at der alene kan gives en sådan
tilladelse, når organisationen opfylder kravene i lovens
§
30 a og 30 b samt i de regler), der er udstedt med
hjemmel i
§
30 c i adoptionsloven. Der henvises til bekendtgørelse nr. 1516 af6. december 2023 om
adoption (herefter adoptionsbekendtgørelsen).
2
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0017.png
Oversigt over kom mentarerne til Lovforslag bem. fra DIA den
24.4.2024.pdf
Side: 2
jNummer: 1
Forfatter: ks
Emne: Kom, til tekst Dato: 24-04-202411:08:45
Det foreslås at skrive: organisationen vil foretage en kontrolleret afvikling af sine adoptionsformidlende aktiviteter.
Nummer: 2
Forfatter: ks
Emne: Kom, til tekst Dato: 24-04-2024 15:01:39
Vi foreslår, at det tydeliggøres gennem hele lovforslaget, hvilke sagskategorier, der nærmere er tale om. Se DIA’s fremsendelsesmail.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0018.png
Det følger af 30 a, stk. 1, i adoptionsloven, at adoptionshjælp skal være bestemt af hensynet til barnets
bedste og være etisk og fagligt forsvarlig i overensstemmelse med adoptionsloven og de vilkår, der er fastsat
for den adoptionsformidlende organisation. Af
§
30 a, stk. 2, følger, at en adoptionsformidlende organisation
skal varetage sine økonomiske forhold på en forsvarlig måde. Organisationen må ikke opnå utilbørlig
økonomisk eller anden vinding
i
forbindelse med adoptionshjælpen og må ikke modtage betaling, der står i
misforhold til det udførte arbejde. Endvidere følger af
§
30 a, stk. 3, at en adoptionsformidlende organisation
skal råde over juridiske, økonomiske og børnefaglige kompetencer af betydning for adoptionshjælpen og
over medarbejdere med indsigt i og erfaring med international adoptionshjælp. Af
§
30 b fremgår, at en
adoptionsformidlende organisation alene må udføre hjælpearbejde med tilknytning til adoptionshjælp.
Siden 2015 har DIA været den eneste adoptionsformidlende organisation i Danmark, der har haft tilladelse
efter
§
30, stk. I, i adoptionsloven til at drive adoptionsformidlende virksomhed. DIA er en privat
erhvervsdrivende fond.
Som led i sin adoptionsformidlende virksomhed varetager DIA også opgaven med fremsendelse af
opfølgningsrapporter til afgiverlandet i sager, hvor der er gennemført en adoption. Kravene til
opfølgningsrapporter afhænger afafgiverlandet. En opfølgningsrapport er en beskrivelse af barnets trivsel i
sin adoptivfamilie og tilknytningen til forældrene.
DIA’s adoptionsformidlende virksomhed er nærmere reguleret i vilkårene for organisationens akkreditering
som adoptionsformidlende organisation. De gældende akkrediteringsvilkår er udstedt i december 2021 for
perioden januar 2022 til juni 2025.
Akkrediteringsvilkårene indeholder også bestemmelser vedrørende DIA’s PAS-opgaver. Det fremgår af
akkrediteringsvilkårene, at DIA’s PAS-opgaver består af bistand til adopterede, adoptivfamilier og biologisk
slægt med det overordnede formål at støtte den adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det følger
videre afakkrediteringsvilkårene, at DIA er forpligtet til at yde bistand i forbindelse med anmodning om
aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt, søgen efter
yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med
søgen efter oplysninger. Forpligtelsen omfatter efter akkrediteringsvilkårene alle adopterede over I 8 år,
adoptanter og biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra DIA eller fra de tidligere
adoptionsformidlende organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Børnehjælp og Danadopt.
Anmodninger om aktindsigt i sager, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra Terre des Hommes,
behandles dog af Ankestyrelsen.
DIA’s virksomhed finansieres afgebyrer fra kommende adoptanter. Det er udgangspunktet, at gebyrerne
dækker det arbejde og de omkostninger, som DIA har haft i forbindelse med håndtering og behandling af den
pågældende sag. Betalingen af de enkelte rater er uafhængig
af,
om ansøgerne i sidste ende bliver forældre til
et adoptivbarn. Det er derfor heller ikke udgangspunktet, at de allerede indbetalte penge refunderes. Det
skyldes, at det er selve sagsbehandlingen og de omkostninger, der er forbundet hermed, der er grundlaget for
fastsættelsen afgebyret. Gebyrerne skal være fastsat, så de dækker det reelle arbejde og tidsforbrug, som
organisationerne har i forbindelse med de enkelte faser afsagsbehandlingen.
Ankestyrelsen fører efter adoptionsloven tilsyn med DIA som adoptionsformidlende organisation. Tilsynet
omfatter efter
§
31 b, stk. 1, i adoptionsloven tilsyn med, at DIA overholder adoptionsloven, de forskrifter,
3
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0019.png
der er udstedt efter
§
30 c, dvs. adoptionsbekendtgorelsen, og de vilkår, som er fastsat for organisationens
virksomhed, dvs. akkrediteringsvilkårene. Nærmere bestemmelser om Ankestyrelsens tilsyn fremgår af
§
31 c-31 fi adoptionsloven samt
§
77-80 i adoptionsbekendtgørelsen.
Det er endvidere Ankestyrelsen, der efter
§
31 a i adoptionsloven tager stilling til, om et adoptionsforløb kan
fortsætte, når et barn er anvist til en godkendt adoptionsansoger med henblik på adoption. Elvis det anviste
barn ikke er omfattet afansøgerens godkendelse som adoptant, eller er der tvivl om dette, er det dog
adoptionssamrådet, der tager stilling. I sin stillingtagen skal Ankestyrelsen bla, sikre, at adoptionen er i
overensstemmelse med lovgivningen og Danmarks internationale forpligtelser, herunder konventionen af 29.
maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til internationale adoptioner
(Haageradoptionskonventionen). Dette indebærer, at Ankestyrelsen bla. skal sikre, at adoptionen er til
barnets bedste.
2.2. Social-, Bolig- og Ældrerninisteriets overvejelser
Siden 2015 har den eneste adoptionsformidlende organisation i Danmark, som har haft tilladelse efter
§
30,
stk. 1, i adoptionsloven, været DIA. DIA offentliggjorde den 16. januar 2024, at organisationenl afvikle
sine adoptionsformidlende aktiviteter. DIA meddelte den 1. marts 2024 Ankestyrelsen, at DIA ikke længere
behandler anmodninger fra adopterede om indsigt i egen sag.
Efter Haageradoptionskonventionen er de kontraherende stater, herunder Danmark, forpligtede til at løse en
række opgaver efter gennemførelsen af en adoption, der samlet betegnes som PAS-opgaver, herunder at give
adopterede indsigt i deres egen sag. Danmark er endvidere forpligtet til at overholde de forpligtelser til
afgivelse afopfølgningsrapporter, som er fastsat afafgiverlandet i forhold til de enkelte adoptioner, der er
gennemført til Danmark. Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder det derfor nødvendigt, at der etableres
lovgivningsmæssigt grundlag for, at de opgaver vedrørende PAS og opfølgningsrapporter, som DIA hidtil
har varetaget, fremover varetages på en bæredygtig og ansvarlig måde.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder det endvidere hensigtsmæssigt, at der skabes det nødvendige
lovgivningsmæssige grundlag for den videre behandling af de verserende sager, hvor ansøgere står på DIA’s
venteliste til at adoptere. Dette gælder særligt for de verserende sager, hvor et barn er stillet i forslag til at
blive adopteret af en ansøger i Danmark, dvs, hvor der er sket niatchning. I disse sager tilsiger hensynet til
barnet, at adoptionen gennemføres, såfremt Ankestyrelsen finder, at adoptionsforløbet kan fortsætte. Denne
stillingtagen indeholder både en vurdering affrigivelsesprocessen i afgiverlandet i den konkrete sag og en
vurdering af den pædiatriske erklæring vedrørende barnet.
Iet
er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at det i den nuværende situation ikke er muligt eller
hensigtsmæssigt, at en privat organisation gives tilladelse som adoptionsformidlende organisation. Det er i
forlængelse heraf ministeriets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt at gøre det muligt for Ankestyrelsen
at drive adoptionsformidlende virksomhed og varetage opgaver i nær tilknytning hertil, dvs. PAS-opgaver og
fremsendelse afopfølgningsrapporter. Ministeriet lægger i denne vurdering afgørende vægt på, at
Ankestyrelsen i forvejen varetager opgaver på adoptionsområdet, herunder visse PAS-opgaver, og har de
fornødne kompetencer til at varetage opgaven med adoptionsformidling på en betryggende måde i
overensstemmelse med lovgivningen og Danmarks internationale forpligtelser. Endvidere forestår
Ankestyrelsen allerede i dag godkendelsen afmatchningsforslag, hvis barnet vurderes at falde inden for
ansøgerens godkendelse. I modsat fald foretages vurderingen afadoptionssanirådet.
2.3. Den jbreslåede ordning
Det foreslås, at der som
§
30, stk. 3, i adoptionsloven indsættes en bestemmelse, hvorefter social- og
4
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0020.png
Side: 4
]Nummer: 1
Forfatter: ks
Se kommentar ovenfor om ordlyd.
Emne: Kom, til tekst Dato: 24-04-2024 11:26:05
Forfatter: ks
Emne: Kom, til tekst Dato: 24-04-2024 11:29:16
Nummer: 2
Jf. DIAs bemærkninger hertil i vores fremsendelsesmail.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0021.png
boligministeren gives bemyndigelse til ved bekendtgørelse at give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Det
foreslås endvidere, at social- og boligministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling,
herunder Post Adoption Service, og om betaling og opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. Endelig
foreslås, at bestemmelserne i
§
3 I b-3 I fog 31 h-3 Ij i adoptionsloven om Ankestyrelsens tilsyn med en
adoptionsformidlende organisation ikke finder ikke anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation.
Forslaget vil betyde, at social- og boligministeren vil kunne give tilladelse til Ankestyrelsen til at virke som
adoptionsformidlende organisation, indtil der er opnået klarhed over den fremtidige tilrettelæggelse af
international adoption til Danmark. Muligheden for at give en sådan tilladelse vil alene blive anvendt,
såfremt det viser sig nødvendigt. En sådan tilladelse forventes endvidere begrænset til alene at vedrører
verserende sager hos DIA, dvs, sager, hvor ansøgeren pr. 16. januar 2023 var opført på ventelisten hos DIA
til international adoption, dvs, både sager, hvor der er sket matchning, og sager, hvor der ikke er sket
matchning.
Den foreslåede bemyndigelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens
virke som adoptionsformidlende organisation. Der forventes fastsat regler herom, der svarer til de gældende
regler i adoptionsbekendtgørelsen og i DIA’s akkrediteringsvilkår, dog med de nødvendige ændringer som
følger af, at Ankestyrelsen er en offentlig myndighed. Der vil således ikke være behov for at fastsætte de
samme regler om bla. bestyrelsessammensætning og økonomiske forhold.
Herudover forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen skal varetage de
opgaver vedrørende opfølgningsrapporter og PAS-opgaver, som DIA i dag varetager. Det forventes således
for det første fastsat, at Ankestyrelsen skal sikre fremsendelse afopfolgningsrapporter til afgiverlandet i
sager, hvor der er gennemført en adoption til Danmark, i overensstemmelse med de krav, som afgiverlandet
stiller. For det andet forventes fastsat, at Ankestyrelsen skal varetage PAS-opgaver i form af bistand til
adopterede, adoptivfarnilier og biologisk slægt med det overordnede formål at støtte den adopteredes ret til
kendskab til egen historie. Konkret forventes fastsat regler om, at Ankestyrelsen vil skulle yde bistand i
forbindelse med anmodninger om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til
biologisk slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel vejledning og
rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger. Forpligtetsen forventes at omfatte alle adopterede over
18 år, adoptanter og biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra de tidligere
adoptionsformidlende organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Børnehjælp og Danadopt og DIA
samt Ankestyrelsen selv.
Endvidere forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen kan opkræve et gebyr
for adoptionshjælp. Gebyret vil blive fastsat således, at det maksimalt dækker Ankestyrelsens administrative
omkostninger ved behandlingen af sager om international adoptionsformidling. Der vil ved fastsættelsen af
gebyret også kunne tages hensyn til de udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn medgår til
administrationen af international adoptionsformidling, og som har en naturlig tilknytning til behandlingen af
en sag om formidling af et barn, der har bopæl i udlandet. Det samlede gebyr vil kunne opdeles i rater, der
afspejler adskilte dele af behandlingen af en sag om international adoptionsformidling. Der vil kunne
fastsættes regler om, at gebyret ikke vil blive tilbagebetalt, såfremt den konkrete sag ikke resulterer i
gennemførelse af en adoption. Dette er i overensstemmelse med, hvad der efter de gældende
akkrediteringsvilkår gælder for DIA.
5
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0022.png
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenserJör det ojfrntlige
Lovforslaget medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det er Social-, Bolig- og Ældrerninisteriets vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning, da lovforslaget alene indeholder en bemyndigelsesbestemmelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenserfor erhvervslivet ni. v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Adnunistrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljo- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Horte myndigheder og organisationer ni. v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den xx været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Adoption og Samfund, Adoption og Samfund Ungdom, Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum,
Adoptionstrekanten, Advokatsamfundet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Børnerådet, Danish Korean
Rights Group. Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Departement for Børn og Unge (Grønland),
DIA, Digital iseringsstyrelsen. Famil ieretshuset, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet
(Færøerne), Koreaklubben, Reispolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Tænketanken Adoption
og Åbenhed i Adoption.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter iJegative konsekvenser/merudgifter
(
hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»lngen«)
»Ingeno)
Økonomiske konsekvenser fo] Ingen
stat, kommuner og regioner
lmplenienteringskonsekvense Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser fo Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
6
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0023.png
‘4atur- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til loiforslagets enkelte bestemmelser
Til
§
I
Til nr. I
30, stk. I, i adoptionsloven vedrører tilladelse til at formidle internationale adoptioner til Danmark. Det
følger således af bestemmelsen, at social- og boligministeren kan give en privat organisation tilladelse til at
yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark, når organisationen opfylder
betingelserne i
§
30 a og 30 b samt i de forskrifter, der er fastsat i medfør af
§
30 c (adoptionsformidlende
organisation). Det er alene private organisationer med tilladelse efter
§
30, stk. I, i adoptionsloven, der må
virke som adoptionsformidlende organisation og formidle internationale adoptioner til Danmark. Offentlige
myndigheder har således ikke hjemmel til at formidle internationale adoptioner til Danmark.
§
Bestemmelserne i
§
30 a og 30 b indeholder nærmere krav til internationale adoptioner til Danmark. Det
følger således af
§
30 a, stk. 1, at adoptionen skal være bestemt af hensynet til barnets bedste og være etisk
og fagligt forsvarlig i overensstemmelse med adoptionsloven og den adoptionsformidlende organisations
akkrediteringsvilkår. Af
§
30 a, stk. 2, fremgår, at den adoptionsformidlende organisation skal varetage sine
økonomiske forhold på en forsvarlig måde. Organisationen må ikke opnå utilbørlig økonomisk eller anden
vinding i forbindelse med adoptionshjælpen og må ikke modtage betaling, der står i misforhold til det udførte
arbejde. Af
§
30 a, stk. 3, fremgår, at en adoptionsformidlende organisation skal råde overjuridiske,
økonomiske og børnefaglige kompetencer af betydning for adoptionshjælpen og over medarbejdere med
indsigt i og erfaring med international adoptionshjælp. Endelig fremgår af
§
30 b, at en adoptionsformidlende
organisation alene må udføre hjælpearbejde med tilknytning til adoptionshjælp.
§
30 c indeholder
bemyndigelse for social- og boligministeren til at fastsætte nærmere regler om en adoptionsformidlende
organisations virksomhed. Denne bemyndigelse er anvendt til at fastsætte regler i adoptionsbekendtgørelsen.
Formidlingen af adoptioner er begrænset til de lande, som social- og boligministeren har givet tilladelse efter
§
30 d, stk. I, til, at der kan adopteres fra, og der kan alene samarbejdes med organisationer, som
Ankestyrelsen har givet tilladelse efter
§
30 d, stk. 2, til, at der kan samarbejdes med.
7
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0024.png
Den adoptionsformidlende organisation er nærmere reguleret i
§
30 a-3 Ij i adoptionsloven.
Bestemmelserne i
§
31 g-3 I fog 31 h-3 Ij vedrører Ankestyrelsens tilsyn med den adoptionsformidlende
organisation.
Det følger således af
§
31 b, stk. 1, at Ankestyrelsen fører tilsyn med, at en adoptionsformidlende
organisation overholder adoptionsloven, de forskrifter, der er udstedt efter
§
30 c, og de vilkår, som er fastsat
for organisationens virksomhed (akkrediteringsvilkårene). Af
§
31 b, stk. 2, fremgår, at Ankestyrelsen årligt
offentliggør en beretning om styrelsens tilsynsvirksomhed.
3 I c i adoptionsloven indeholder regulering af, hvilke oplysninger Ankestyrelsen kan kræve til brug for
tilsynet.
§
3 I d fastsætter nærmere krav til Ankestyrelsens tilsyn i form af krav til uanmeldte tilsynsbesøg,
gennemgang af sager og besøg hos organisationen i udlandet.
§
3 I e vedrører Ankestyrelsens økonomiske
tilsyn med organisationen.
§
31 f, stk. 1, fastsætter en underretningspligt for den adoptionsformidlende
organisation til Ankestyrelsen vedrørende ændringer i afgiverlandene. Det følger af bestemmelsen i
§
3 I f,
stk. 2, at den adoptionsformidlende organisation skal udarbejde periodiske redegørelser om
formidl ingssituationen og organisationens samarbej dsparter i afgiverlandene.
§
31 h vedrører samspillet mellem Ankestyrelsens tilsyn og Adoptionsnævnet i form af bestemmelser om
Ankestyrelsens ret til at anmode om oplysninger til brug for tilsynet og pligt for Adoptionsnævnet til at
underrette om forhold af betydning for tilsynet.
§
Bestemmelserne i
§
31 i vedrører sanktionsmulighederne over for en adoptionsformidlende organisation.
Endelig indeholder
§
31
j
bemyndigelse for social- og boligministeren til at fastsætte regler om tilsynet med
den adoptionsformidlende organisation. Bemyndigelsen er anvendt til at fastsætte regler i
adoptionsbekendtgørelsen.
Adoptionsloven indeholder ikke regulering af PAS-opgaver, men det fremgår af DIA’s akkrediteringsvilkår,
at DIA skal varetage PAS-opgaver i form af bistand til adopterede, adoptivfamilier og biologisk slægt med
det overordnede formål at støtte den adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det følger videre af
akkrediteringsvilkårene, at DIA er forpligtet til at yde bistand i forbindelse med anmodning
om
indsigt i egen
sag, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt, søgen efter yderligere
oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter
oplysninger. Forpligtelsen omfatter efter akkrediteringsvilkårene alle adopterede over 18 år, adoptanter og
biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra de tidligere adoptionsformidlende
organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Bornehjælp og Danadopt eller DIA. Dog gælder, at
anmodninger om aktindsigt i sager, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra Terre des Hommes,
behandles af Ankestyrelsen.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som 30, stk. 3, i adoptionsloven, hvorefter social- og
boligministeren ved bekendtgørelse kan give Ankestyrelsen tilladelse til at yde adoptionshjælp vedrørende
børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Det foreslås videre, at social- og
boligministeren kan fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om
varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder Post Adoption Service, og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. Endelig foreslås, at
§
31 b-31 fog 31 h-31
j
ikke finder
anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.
8
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0025.png
Den foreslåede bestemmelse i
§
30, stk. 3. 1. pkt., vil medføre, at social- og boligministeren gives
bemyndigelse til at tillade Ankestyrelsen at virke som adoptionsformidlende organisation og dermed
formidle internationale adoptioner til Danmark.
Tilladelsen til Ankestyrelsen til at virke som adoptionsformidlende organisation vil kunne begrænses
tidsmæssigt og til bestemte sager. Det er således forventningen, at social- og boligministeren vil give
tilladelse til Ankestyrelsen til at virke som adoptionsformidlende organisation, fra det tidspunkt, hvor DIA
ophører med sin adoptionsformidlende virksomhed, indtil der er opnået klarhed over den fremtidige
tilrettelæggelse af international adoption til Danmark. Muligheden for at give en sådan tilladelse vil alene
blive anvendt, såfremt det viser sig nødvendigt. En sådan tilladelse forventes endvidere begrænset til alene at
vedrøre verserende sager hos DIA, dvs, sager hvor ansøgeren pr. 16. januar 2023 var opført på ventelisten
hos DIA til international adoption dvs, både sager, hvor der er sket rnatchning, og sager, hvor der ikke er sket
matchning.
Ankestyrelsen vil i sit virke som adoptionsformidlende organisation være underlagt de almindelige regler i
adoptionsloven om internationale adoptioner og adoptionsformidlende organisationer. Det vil herunder være
social- og boligministeren, der efter
§
30 d, stk. 1, bestemmer, i hvilke lande Ankestyrelsen kan yde
adoptionshjælp, dvs. formidle adoptioner fra. Den foreslåede bestemmelse i
§
30, stk. 3, 2. pkt., vil dog for
det første medføre, at social- og boligministeren gives bemyndigelse til at fastsætte særlige regler for
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter. Bestemmelsen vil herunder betyde, at social- og
boligministeren vil kunne fastsætte særlige regler for Ankestyrelsen, som ikke er fastsat i gældende ret for
DIA. Dette er begrundet i Ankestyrelsens status som offentlig myndighed, og at der kan være behov for
særlige regler om feks. samspillet med Ankestyrelsens øvrige opgaver på området for internationale
adoptioner.
For det andet vil den foreslåede bestemmelse i
§
30, stk. 3, 2. pkt., medføre, at social- og boligministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder PAS
opgaver. Det er forventningen, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen
for det første skal sikre fremsendelse afopfølgningsrapporter til afgiverlandene i sager, hvor der eksisterer er
en sådan forpligtelse, herunder sager hvor adoptionen er formidlet igennem DIA eller tidligere
adoptionsformidlende organisationer. For det andet forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte, at
Ankestyrelsen skal varetage de PAS-opgaver, som DIA varetager i dag. Det drejer sig om forpligtelse til at
yde bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet,
kontakt til biologisk slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel
vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger. Forpligtelsen forventes at ville omfatte
alle adopterede over 18 år, adoptanter og biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra de
tidligere adoptionsformidlende organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Bornehjælp og
DanAdopt, DIA eller Ankestyrelsen. Den foreslåede bemyndigelse vil dog også kunne anvendes til at
pålægge Ankestyrelsen en øget forpligtelse til at varetage PAS-opgaver i forhold til, hvad der er pålagt DIA i
dag
i
kraft af DIA’s akkrediteringsvilkår.
For det tredje vil den foreslåede bestemmelse i
§
30, stk. 3, 2. pkt., medføre, at social- og boligministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om betaling og opkrævning af gebyr for Ankestyrelsens adoptionshjælp.
Den foreslåede bemyndigelse forventes anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen kan opkræve et
gebyr for adoptionshjælp, og at gebyret fastsættes således, at det maksimalt dækker Ankestyrelsens
administrative omkostninger ved behandlingen af sager om international adoptionsformidling. Der vil ved
fastsættelsen afgebyret også kunne tages hensyn til de udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn
medgår til administrationen af international adoptionsformidling, og som har en naturlig tilknytning til
9
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0026.png
behandlingen af en sag om formidling af et barn, der har bopæl i udlandet. Bernyndigelsen forventes anvendt
til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen kan fastsætte flere gebyrer, som afspejler adskilte dele af
behandlingen af en sag om international adoptionsformidling. Endelig forventes bemyndigelsen anvendt til at
fastsætte regler om. at et opkrævet gebyr ikke kan kræves tilbagebetalt, såfremt den konkrete sag ikke
resulterer i gennemførelse af en adoption.
Udgangspunktet vil være, at de almindelige regler i adoptionsloven vil finde anvendelse for Ankestyrelsen
som adoptionsformidlende organisation. Den foreslåede bestemmelse i
§
30, stk. 3,
3.
pkt.,
vil dog medføre,
at
§
31 b-3 I fog 31 h-3 Ij ikke vil finde anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som adoptionsformidlende
organisation. De nævnte bestemmelser omhandler Ankestyrelsens tilsyn med den adoptionsformidlende
virksomhed, og det vil derfor ikke være meningsfyldt, at bestemmelserne finder anvendelse for
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.
Formålet med de foreslåede bestemmelser i
§
30, stk. 3, er at sikre varetagelse af presserende opgaver på
området for internationale adoptioner i perioden efterIiIA’s afvikling, og indtil der er opnået klarhed over
fremtiden for internationale adoptioner til Danmark. Det er således formålet, at Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation vil kunne varetage for det første opgaven med den videre behandling af
verserende sager om international adoption, dvs, sager hvor ansøgeren står på DIA’s venteliste. For det andet
vil Ankestyrelsen skulle sikre afsendelse afopfølgningsrapporter til afgiverlande. Denne forpligtelse følger
afafgiverlandenes krav til international adoption fra de pågældende lande. Og for det tredje vil
Ankestyrelsen skulle sikre varetagelsen af PAS-opgaver, hvilket er en forpligtelse efter
Haageradoptionskonventionen. Den foreslåede mulighed for, at der kan fastsættes bestemmelser om
opkrævning af gebyr er i overensstemmelse med, at DIA ifølge akkrediteringsvilkårene opkræver et gebyr
for organisationens adoptionsformidling, at gebyret er opdelt i flere rater, og at allerede betalte rater af
gebyret ikke tilbagebetales, såfremt adoptionen ikke gennemføres.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2 og 2.3.
Til §2
Det foreslås med lovforslagets
§
2,
stk.
I,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med lovforslagets
2,
stk.
2,
at
I, ophæves den I. juli 2025.
§
30, stk. 3, i adoptionsloven som affattet ved lovforslagets
§
I, nr.
Den foreslåede solnedgangsklausul er begrundet i, at lovforslaget alene har til formål at udgøre et
sikkerhedsnet for de verserende sager, der var på DIA’s venteliste pr. 16. januar 2024, indtil der er
identificeret løsninger mht, den fremtidige tilrettelæggelse af international adoption til Danmark.
Til §3
Det foreslås med lovforslagets
§
3, I.
pkt., at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Adoptionsloven gælder ikke for Grønland, men efter lovens
§
41 kan den sættes i kraft for Grønland, hvilket
er sket,jf. anordning nr. 410 af2I. april 2010 om ikrafttræden for Grønland afforskellige love om ændring
af adoptionsl oven.
Begrundelsen for forslaget er, at de foreslåede ændringer afadoptionsloven bør kunne sættes i kraft for
Grønland, da adoptionsloven er sat i kraft for Grønland.
10
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0027.png
Side: 10
Forfatter: ks
jNummer: 1
Emne: Kom. til tekst Dato: 24-04-202411:44:01
Præcisering: DIAs kontrollerede afvikling af adoptionsformidlende aktiviteter.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0028.png
I relation til Færøerne bemærkes, at adoptionsloven efter lovens
§
41 kan sættes i kraft for Færøerne. Dette er
dog ikke sket, og loven kan ikke længere sættes i kraft for Færøerne, da de færøske myndigheder har
overtaget sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder adoptionslovgivningen.
11
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0029.png
Bilag i
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I adoptionsloven,
jE
lovbekendtgørelse nr. 775 af
7. august2019 som ændret ved
§ 4
i
lov nr. 227 af
15. februar 2022 og
§ 4
i lov nr. 753 af 13. juni 2023.
foretages følgende ændring:
§
30.
Stk. 2.
30 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Social- og boligministeren kan ved
bekendtgørelse give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl
i Danmark (adoptionsformidlende organisation).
Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere
regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende
aktiviteter, om varetagelsen af opgaver knyttet til
adøptionsformidling.
herunder Post Adoption
Service, og om betaling og opkrævning af gebyr for
adoptionshjælp.
§
31 b-31 fog 31 h-31
j
finder ikke
anvendelse i forhold til Ankestvrelsen som
adoptionsformidlende organisation.n
§‘
1.
I
12
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0030.png
Høringssvar
Høringssvar til Lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish
International Adoption)
Baggrund
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 19. april 2024 fremsendt Lov om ændring af adoptionsloven
(håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption) i høring.
I nærværende høringssvar fremsættes på vegne af gruppen “Familier for Evigt Bevar international
adoption” og dermed adoptanter, der står på ventelisten til international adoption, bemærkninger til Lov
om ændringer af adoptionsloven, “Familier for Evigt” nævnes i det fremsendte Lovforslag ikke som
høringspart, men tillader sig på trods heraf at fremsende høringssvar.
Nærværende høringssvar vil primært have fokus på lovændringens betydning for formidlingsopgaven i
henhold til international adoption og dermed på lovforslagets implikationer for godkendte adoptanter
(herunder adoptanter på ventelisterne). Nærværende høringssvar vil således ikke berører de dele af
lovænd ringen, som omhandler PAS-opgaverne.
Positivt med fokus på løsninger for nutidens adoptioner
dog som nødlov
Først og fremmest er det positivt, at regeringen med lovforslaget har fokus på at foranstalte en midlertidig
løsning for de adoptanter, der er godkendt til international adoption, og som er kommet i klemme efter
nedlukningen af DIA og internationale adoptioner i Danmark den 16. januar 2024.
I dag har myndighederne (Ankestyrelsen) ikke hjemmel til at kunne agere som formidlingsorgan og vil
således ikke juridisk kunne videreføre verserende sager i tilfælde af, at den private formidlingsorganisation (i
dette tilfælde DIA) ikke kan varetage opgaverne.
Forslaget indebærer derfor, at der foranstaltes hjemmel til Ankestyrelsen til “at varetage opgaver, som en
adoptionsformidlende organisation i dag varetager”. En sådan hjemmel er fornuftig i mere generel
henseende, da det vil betyde, at det vil være muligt for myndighederne at agere i situationer (også
fremtidige), såfremt et lignende tilfælde med enten DIA eller en anden formidlende organisation måtte
opstå. Som det fremgår af lovbemærkningerne, kan tilladelsen træde i kraft fra det tidspunkt, hvor DIA har
afviklet sine adoptionsformidlende aktiviteter. Det fremgår ligeledes af lovbemærkningerne, at den
“foreslåede bemyndigelse alene vil blive anvendt, såfremt det viser sig nødvendigt, fordi DIA ikke kan eller
vil varetage sine adoptionsformidlende opgaver”.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at lovændringen er positiv, hvis det betragtes som en såkaldt
nødlov, der kun vil kunne træde i kraft, såfremt en lignende situation i fremtiden vil opstå, så myndigheder
gives mulighed for at agere og varetage sagsbehandlingen for borgere i situationer, hvor det formidlende
organ ikke længere eksisterer. Men det er problematisk, hvis lovændringen fører til, at der i længere tid og
mere generelt etableres en procedure og model for international adoption, der bygger på, at international
adoption varetages af en offentlig/statslig myndighed uden adskillelse mellem formidling, tilsyn og kontrol.
Af afsnit 2.2. fremgår, at “tilladelsen til Ankestyrelsen vil virke som adoptionsformidlende organisation vil
kunne begrænses tidsmæssigt og til bestemte sager”. Det anbefales her, at en sådan foranstaltning af
hjemmel til Ankestyrelsen bør have karakter af en mere generel og blivende “nødlov”, som kan træde i kraft
i tilfælde af, at der i en periode ikke eksisterer et formidlingsorgan, men dog ikke foranstaltes som
midlertidig løsning for nuværende ansøgere på ventelisterne. Det er problematisk, hvis lovændringen
betragtes som en løsning på den nuværende situation og for de ansøgere, der står på ventelisterne.
Kontakt: Familier for Evigt Bevar international adoption
Louise Stenstrup, lstenstruphotmail.com, 26703774
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0031.png
Høringssvar
Lovforslaget løser ikke inden for kort tid udfordringerne for adoptanter på venteliste
Lovændringens forslag om at foranstalte hjemmel til Ankestyrelsen til at videreføre sagsbehandlingen både i
matchningssagerne og for øvrige verserende sager for ansøgere på ventelisten vil ikke kunne opnå virkning
inden for en overskuelig tidshorisont.
Det skyldes først og fremmest, at Ankestyrelsen ved overtagelsen af formidlingsopgaven vil skulle
genforhandle de landespecifikke samarbejdsaftaler, DIA i dag har med afgiverlandenes
formidlingsorganisationer og/eller myndigheder. Sådanne samarbejdsaftaler vil for alle samarbejdslandene
tage tid at få genforhandlet, ligesom de nugældende landesamarbejdsaftaler ikke vil kunne overdrages fra
DIA til Ankestyrelsen uden en genforhandling. Tilsvarende som det gælder i dag, hvor Ankestyrelsen i
Danmark skal godkende DIAs samarbejdsaftaler med afgiverlandenes myndigheder og/eller
formidlingsorganisationer, gælder en tilsvarende proces i hos afgiverlandene. En statslig model, hvorefter
Ankestyrelsen overtager opgaven med at formidle udenlandske børn til adoption, vil dermed kræve, at de
pågældende udenlandske myndigheder og organisationer først og fremmest har et ønske om at etablere et
samarbejde med Ankestyrelsen herom. Herefter vil der skulle etableres et nyt samarbejdsgrundlag mellem
partnerne. Den lange tidshorisont vil tilsvarende betyde, at adoptionsgodkendelserne for en række af de
nuværende ansøgere på ventelisten vil udløbe i perioden. Adoptionsgodkendelserne gives nemlig kun for en
vis periode på fire år, hvoraf en del allerede er ved at udløbe.
Herudover er det vigtigt at bemærke, at en række af Danmarks samarbejdslande ikke vil samarbejde direkte
med myndigheder. En række lande har ikke samme tiltro og tillid til myndigheder, som man har i Danmark.
Derfor vil der forventeligt være flere samarbejdslande, der fortsat vil kræve, at det er en privat
formidlingsorganisation, der samarbejdes direkte med.
Førend lovændringen vil kunne udgøre en hjælp for de nuværende ansøgere på ventelisterne, vil alle
landeaftalerne således skulle genforhandles, hvor landene i mange tilfælde vil kræve involvering af en
uafhængig tredjepart. Derfor er det også problematisk, når Social-, Bolig- og Ældreministeriet i afsnit 2.2.
vurderer, at “det i den nuværende situation ikke er muligt eller hensigtsmæssigt, at en privat organisation
gives tilladelse som adoptionsformidlende organisation”. Det skal hertil bemærkes, at den eneste løsning,
der ville kunne træde i kraft og få umiddelbar virkning for ansøgere på ventelisten, er, såfremt Ankestyrelsen
og DIA genoptager forhandlingerne om en ny akkrediteringsaftale, og heri sikre at DIA har de nødvendige
rammevilkår for at kunne genoptage formidlingsopgaven. DIA har allerede tilkendegivet, at de stiller sig til
rådighed for at finde en løsning for dem på ventelisterne og dermed genoptage arbejdet.
Ud over, at Ankestyrelsen ikke har samarbejdsaftaler med Danmarks samarbejdslande herunder Sydafrika
som hindrer, at lovændringen kan være en løsning for de nuværende og nutidens ansøgere, besidder
Ankestyrelsen heller ikke de nødvendige kompetencer i forhold til at varetage formidlingsopgaven. Det
kræver bl.a. indgående landekendskab, børnesocial faglighed, kendskab til landenes processer og lovgivning
vedrørende adoption samt kulturelle aspekter af betydning for samarbejdet, som Ankestyrelsen som tilsyns
og kontrolmyndighed ikke besidder. Derfor vil det ikke være hensigtsmæssigt, at får opgaven som
formidlingsorganisation.
Endeligt skal det bemærkes i henhold til lovændringens virkeområdet, at det er positivt, at det af
lovbemærkningerne fremgår, at “den foreslåede bemyndigelse vil også kunne anvendes til andre sager”. Her
bør det dog præciseres, at bemyndigelsen ud over at gælde for matchningssager og verserende sager for
ansøgere, der er optaget på ventelisterne, også bør gælde for adoptanter, der er påbegyndt
godkendelsesforløbet før 16. januar 2024, og søgt om optagelse hos DIA, men som ikke nåede at komme på
ventelisten før nedlukningen. Derudover bør det fremgå, at bemyndigelsen også bør gælde for matchede
Kontakt: Familier for Evigt Bevar international adoption
Louise Stenstrup, [email protected], 26703774
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0032.png
Høringssvar
ansøgere, hvor matchningssagen ikke går igennem fx hvis anden national familie eller biologisk familie
til
barnet i mellemtiden har ønsket at adoptere barnet, så ansøgeren genoptager sin plads på ventelisten, og
så Ankestyrelsen fortsætter nybehandlingen af disses sager på linje med øvrige sager på ventelisterne. Dette
er praksis også i dag.
Juridisk sammenblanding af ansvar og kontrol
Lovændringen, hvor Ankestyrelsen foranstaltes hjemmel
til
at agere formidlingsorgan, vil herudover være en
uhensigtsmæssig sammenblanding af formidlings-, tilsyns- og kontrolopgaverne. Det fremgår af
lovbemærkningerne, at: “bestemmelserne i § 31 b-31 fog 31 h-31
j
i adoptionsloven om Ankestyrelsens
tilsyn med en adoptionsformidlende organisation ikke finder anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation”. Reelt betyder det, at i en periode, hvor Ankestyrelsen fungerer
formidlende organisation, vil der ikke føres tilsyn eller kontrol, da Ankestyrelsen ikke kan kontrollere sig selv.
Dette er uhensigtsmæssig set i lyset
af,
at den deling i formidling, tilsyn og kontrol netop på området sikrede
en høj sikkerhed og kontrol med, at adoptionsprocesserne foregår på forsvarlig og lovlig vis.
Kontakt: Familier for Evigt Bevar international adoption
Louise Stenstrup, [email protected], 26703774
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0033.png
Familieretshuset
familieretshuset.dk
Til Social-, Bolig- Ældreministeriet
Skriv til os via borger.dk
Telefon: 72 56 70 00
Dato:
24-04-2024
Sagsnummer:
2024-37020
Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndte
ring af konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption).
(SM Id nr.: 856338)
Familieretshuset har ingen bemærkninger til forslaget om ændring af
§
30 i adop
tionsloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019, som ændret ved
§
4
lov nr. 227 af 15. februar 2022 og
§
4 i lov nr. 753 af 13. juni 2023.
Med venlig hilsen
Søren Aakjær Garn
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0034.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETI G HEDE R
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail: [email protected]
MOBIL 91325751
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 24/00997-2
24. APRIL 2024
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF ADOPTIONSLOVEN (HÅNDTERING
AF KONSEKVENSERNE VED AFVIKLING AF DANISH
INTERNATIONAL ADOPTION)
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved e-mai$ af 19. april 2024
anmodet om Institut for Menneskerettigheders bemærkninger til
udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering at
konsekvenserne ved afvikling at Danish International Adoption).
Med lovudkastet foreslås det, at social- og boligministeren bemyndiges
til (1) at give Ankestyrelsen tilladelse til at virke som
adoptionsformidlende organisation, og (2) at fastsætte nærmere regler
om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter og om
Ankestyrelsens varetagelse af opgaver knyttet til adoptionstormidling,
herunder PAS-opgaver.
Instituttet noterer sig, at Ankestyrelsens nye rolle som
adoptionstormidler ifølge bemærkningerne kun skal anvendes til at
tærdigbehandle verserende sager, hvor ansøgeren allerede står på DIAs
venteliste. Formålet med de foreslåede bestemmelser er altså at sikre
varetagelse at presserende opgaver på området for internationale
adoptioner i perioden efter OlA’s afvikling, og der er ikke med
lovforslaget i øvrigt taget stilling til fremtiden for internationale
adoptioner til Danmark.
I lyset at den korte høringsf rist vil instituttet alene komme med to
overordnede bemærkninger.
TILLADELSE TIL, AT ANKESTYRELSEN VIRKER SOM
ADOPTIONSFORMIDLENDE ORGANISATION
I de almindelige bemærkninger, punkt 2.2, er det anført, at
Ankestyrelsens stillingtagen til, om adoptionstorløbet kan fortsætte,
både indeholder en vurdering af frigivelsesprocessen i afgiverlandet i
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0035.png
den konkrete sag og en vurdering af den pædiatriske erklæring
vedrørende barnet, og at Ankestyrelsen har de fornødne kompetencer
til at varetage opgaven med adoptionsformidling på en betryggende
måde. Det er ikke i Øvrigt anført, hvordan Ankestyrelsen skal foretage
sagsoplysning i de konkrete sager.
Den senere tids omtale af ulovlige internationale adoptioner skaber en
bekymring for, at børn kan være blevet frigivet til adoption på et
ulovligt grundlag. På grund af de ekstremt alvorlige konsekvenser af
denne risiko, opfordrer instituttet til, at kravene til sagsoplysning i de
konkrete sager skærpes mest muligt.
ANKESTYRELSENS VARETAGELSE AF PAS-OPGAVER
Instituttet finder det positivt, at der med udkastet etableres et
lovgivningsmæssigt grundlag for, at adopterede til Danmark fortsat kan
modtage PAS, herunder særligt med henblik på at støtte den
adopteredes ret til kendskab til egen historie.
I bemærkningerne til § 1, nr. 1, er det anført, at “Ankestyrelsen skal
varetage de PAS-opgaver, som DIA varetager i dag. [...j Den foreslåede
bemyndigelse vil dog også kunne anvendes til at pålægge Ankestyrelsen
en øget forpligtelse til at varetage PAS-opgaver i forhold til, hvad der er
pålagt DIA i dag”.
Instituttet opfordrer til, at denne mulighed anvendes, og at man
undersøger, hvordan en fremtidig PAS-ordning i højere grad kan bistå
adopterede med at få kendskab til egen historie og sikre den
adopteredes ret til identitet.
Der henvises blandt andet til, at DIA i november 2023 gjorde ministeren
opmærksom på en række strukturelle problemer på PAS-området.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2024— 1479.
Med venlig hilsen
Liv Teilgård
JURIDISK SPECIALKONSULENT
2/2
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0036.png
Til:
Fra:
Titel:
Maria Schultz ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Re: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af
afvikling af Danish International Adoption). Frist 24. april
E-mailtitel: Re: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af
afvikling af Danish International Adoption). Frist 24. april (SM ld nr.: 856338)
23-04-2024 21:07
Sendt:
Kære Maria,
Tak for at komme p høringslisten til lovforslaget Lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)
Korea Klubben forholder sig ikke til spørgsmålet omkring for og imod transnational adoption.
Dog har vi forståelse
for,
at der er folk p den nuværende venteliste til at adoptere, der brændende
ønsker sig at f deres ønske opfyldt om at blive forældre.
Derfor m der herske meget frustration og usikkerhed for de implicerede.
Korea Klubben mener derfor det er vigtigt at sørge for, at alle adoptioner til dem p den nuværende
venteliste gr rigtigt til.
Vi kan være bange for at tidsfristen, hvormed dette lovforslag er gældende, kan give anledning til fejl.
En fejlmargin, ingen kan acceptere!
Derfor vil vores anbefaling være at gøre lovforslaget gældende længere, da vi mener at ca 60 børn
matched i løbet af godt i r er et vovet og meget risikabelt tiltag.
Dog med den vigtige pointe, at der ikke fremadrettet kan optages flere p den nuværende venteliste!
Derfor er Korea klubbens anbefaling, at ingen fremadrettede adoptioner kan have plads til fejl eller
mangler.
Hvorfor vi mener lovforslaget burde forlænges.
Dog er ventelisten lukket og kan ikke genbnes!
De bedste hilsner
Korea Klubben
Korean Adoptee Society Denmark
E-mail: infokoreakhibhemclk
Web: www.koreaklubben.dk
Maria Schultz skrev den 2024-04-19 15:24:
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption) i offentlig høring. Opmærksomheden henledes på fristen
for bemærkninger den 24. april 2024.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Chefkonsulent
Jura og International
Direkte telefon: 41 85 10 54
Mail: [email protected]
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0037.png
Maria Schultz ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Re: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af
afvikling af Danish International Adoption). Frist 24. april
E-mailtitel: Re: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af
afvikling af Danish International Adoption). Frist 24. april (SM Id nr.: 856338)
24-04-2024 22:46
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Maria,
Vi vil i Koreaklubben gerne have lov at eftersende et tillæg til vores tidligere indsendte høringssvar.
Vi anbefaler, at såfremt man vælger at g videre med adoptioner til ventelisten, at alle adoptioner
fremover bliver “åbne adoptioner” og ikke “anonyme adoptioner’ som man har gjort indtil i dag. P
denne made sikrer vi fuld transparens i adoptionen, og stiller de kommende adoptivbørn i en langt
bedre situation end hidtil. De adopterede børn har ret til deres identitet og ophav, og det kan vi ikke g
p kompromis med i en overgangsperiode. Børnene skal have muligheden for selv at kunne træffe et
valg, nr de bliver ældre. Hvis de ønsker eller har brug for at opsøge deres biologiske forældre, s skal
de have muligheden for det i fremtiden.
Derfor bør man sikre, at
-
De adopterede børn ikke uretmæssigt bliver adskilt fra deres biologiske forældre
Man sikrer de biologiske forældres/families navn, adresse, fødselsdatoer og personnumre.
-
Man fastholder den adopteredes ret til fuld adgang til alle informationer og dokumenter i
adoptionsprocessen inkl, forældres navn, adresse, fødselsdato og personnumre.
-
-
Man bibeholder muligheden for, at den adopterede kan have kontakt sin biologiske familie
Med venlig hilsen / Best regards,
Korea Klubben
Korean Adoptee Society Denmark
E-mail: [email protected]
Web: www.koreaklubben.dk
Maria Schultz skrev den 2024-04-19 15:24:
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption) i offentlig høring. Opmærksomheden henledes på fristen
for bemærkninger den 24. april 2024.
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0038.png
Til:
Fra:
Titel:
Maria Schultz ([email protected])
Rigsombudsmanden i Grønland ([email protected])
<SMIME.SIGN>Sv: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption). Frist 24. april (RIGS-GL Sagsnr.: 2017 374)
E-mailtitel: <SMIME.SIGN>Sv: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption). Frist 24. april (SM Id nr.: 856338) (RIGS-GL
Sagsnr.: 2017-374)
Sendt:
24-04-2024 17:08
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Lovforslag.pdf;
-
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att.: Maria Schultz
På vegne af Rigsombudsmanden i Grønland besvarer jeg hermed jeres partshøring vedrørende lovforslag til
lov om ændring af adoptionsloven.
Rigsombuddet bemærker kort, at vi ikke har nogen bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Inussiarnersumik Inuulluarit
Caroline Nygaard StØve
Specia Ikonsu lent
Rigsombudsmanden i Grønland
Postboks 1030
3900 Nuuk
Telefon: (÷299) 32 1001
Fax: (÷299) 32 41 71
Officiel e-mail: [email protected]
Officiel hjemmeside: www.rigsombudsmanden.gl
Til:
AdoptionSamfundUngdomgmail.com ([email protected]), [email protected]
(foreningen©adoption.dk), Ledelsessekretariat Ankestyrelsen ([email protected]), [email protected]
(infoadoptionspoIitik.org), Aniella Bonnichsen (aniellas.terapigmail.com), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Børnerådet ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Digitaliseringsstyrelsen (digstdigst.dk), Direktion ([email protected]), lnfohumanrights.dk
(lnfohumanrights.dk), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
hoeringssekretaergmaiI.com ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Rigsombudsmanden i Grønland (rogl.stm dk),
[email protected] ([email protected]), ibenbrownhogsberggmail.com
(ibenbrownhogsberggmaiI.com), Departement for Sociale Anliggender og Justitsområdet ([email protected])
Fra:
Maria Schultz ([email protected])
Titel: Høring over udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af afvikling af
Danish International Adoption). Frist 24. april (SM Id nr.: 856338)
Sendt: 19-04-2024 15:24
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859129_0039.png
Q!L
Ybonhod
Att Maria Schultz
Chefkonsulent
Jura og International
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
/‘doption
22. april 2024
Interessegruppen Åbenhed i Adoptions høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af
adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption):
Åbenhed i Adoption (ÅIA) fastholder kravet om et fuldt og endeligt stop af transnational adoption nu.
AIA fraråder myndigheder og private organisationer at genoptage transnational adoptionsformidling,
herunder også matchede ventelistesager.
AIA henviser til blandt andet FN’s Børnekonventions subsidaritetsprincip, samt Holland, der på trods
af Joustrarapporten valgte at fortsætte transnational adoption, men nu har besluttet at stoppe det.
ÅIA fraråder, at Ankestyrelsen fortsætter transnational adoption og i stedet gør suspenderingen
permanent. Det betyder, at en afviklingsperiode betragtes som allerede gennemført.
Derudover anbefaler AIA, at Ankestyrelsen tilføres ekstra uvildige ressourcer til udelukkende at
opfylde statens forpligtelse til at yde adopterede, adoptanter og oprindelig familie bistand i forbindelse
med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet,
kontakt til oprindelig slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt
generel vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger, så de berørte parter så
vidt muligt kan få genoprettet deres grundlæggende menneskerettigheder via juridisk, praktisk og
økonomisk kompensation, og på en måde, så Ankestyrelsens øvrige områder ikke belastes yderligere
henset, at der f.eks. på klager på handicapområdet pt. i forvejen er en meget lang sagsbehandlingstid
på 12 måneder. Derudover anbefaler AIA fortsat opbygning af et uvildigt organ til formålet fremover.
AIA står gerne til rådighed for yderligere rådgivning og uddybning henset den korte høringsfrist.
Venlig hilsen
Im
Vilsgaard, transnationalt adopteret
j
[email protected]
Iben Krarup Høgsberg Brown, adoptant (transnationalt/nationalt)
ibenh osb erb
[email protected]