Socialudvalget 2023-24
L 187 Bilag 1
Offentligt
2859128_0001.png
Enhed
Center for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsbehandler
Maria Schultz
Koordineret med
Sagsnr.
2024 - 1479
Doknr.
856428
Dato
22-04-2024
Høringsnotat
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af
konsekvenserne af afvikling af Danish International Adoption).
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været i høring i perioden fra den 19. april 2024 til
den 24. april 2024 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Adoption
og Samfund, Adoption og Samfund Ungdom, Adoptionsnævnet,
Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten, Advokatsamfundet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, Børnerådet, Danish Korean Rights Group,
Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Departement for Børn og Unge
(Grønland), DIA, Digitaliseringsstyrelsen, Familieretshuset, Institut for
Menneskerettigheder, Justitsministeriet (Færøerne), Koreaklubben, Retspolitisk
Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Tænketanken Adoption og
Åbenhed i Adoption.
Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet svar inden for høringsfristen fra følgende høringsparter:
Adoption og Samfund, Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten,
Ankestyrelsen, Danish Korea Rights Group (DKRG), DIA, Familieretshuset,
Institut for Menneskerettigheder, Korea Klubben, Rigsombudsmanden i
Grønland og Åbenhed i Adoption
Der er endvidere inden for høringsfristen indkommet høringssvar fra Against
Child Trafficking og Familier for Evigt
Bevar international adoption.
Ankestyrelsen, Familieretshuset og Rigsombudsmanden i Grønland har afgivet
høringssvar om, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Alle høringssvar offentliggøres på Høringsportalen.
I høringsnotatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene,
som vedrører de med lovforslaget foreslåede ændringer af adoptionsloven.
Høringsnotatet indeholder dog indledningsvist en kort opsummering af
høringssvarenes bemærkninger af generel karakter vedrørende international
adoption.
3. Hovedpunkter i høringssvarene
Adoption og Samfund
finder det væsentligt, at alle børn, der har brug for det,
kan få en familie også gennem international adoption.
Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten, Against Child Trafficking
og
Åbenhed i Adoption
ønsker et stop for internationale adoptioner til Danmark.
DKRG
finder, at proceduren for internationale adoptioner har vist sig
utilstrækkelig, usikker og med store risici for, at internationale adoptioner ikke
sker på betryggende vis.
1
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859128_0002.png
Korea Klubben
anbefaler, at hvis man vælger at søge at gennemføre
adoptioner i de sager, der står på DIA’s venteliste, skal der være tale om åbne
adoptioner.
Adoptionspolitisk Forum
støtter ikke, at Ankestyrelsen gives tilladelse til at virke
som adoptionsformidlende organisation. Adoptionspolitisk Forum anfører, at
det synes som om, at man alene fokuserer på at gennemføre de adoptioner,
der er i proces under argumentet om barnets tarv uden at have forholdt sig til,
om processen sikrer, at der ikke er foregået ulovligheder eller forfalskninger i
forhold til barnets rettigheder. Adoptionspolitisk Forum finder det endvidere
umuligt, at Ankestyrelsen skal føre tilsyn med sig selv.
Adoptionstrekanten
er modstandere af forslaget og finder ikke, at det vil sikre
en betryggende håndtering af adoptionssager. Samtidigt finder foreningen, at
hensynet til ansøgere sættes før hensynet til børnene.
Against Child Trafficking
er modstander af lovforslaget og bemærker bl.a., at
det alene er til gavn for de, der ønsker at adoptere. Organisationen finder, at
staten i stedet bør kompensere ansøgere på DIA’s venteliste økonomisk for, at
adoptionerne ikke gennemføres. Organisationen udtrykker endvidere
bekymring for, at suspensionen af adoptioner fra Sydafrika vil blive ophævet.
DIA
finder det hensigtsmæssigt, at der udvises rettidig omhu ved etablering af
en lovhjemmel til, at Ankestyrelsen i nødvendigt omfang kan varetage de
opgaver, som DIA efter gældende ret varetager. DIA mener samtidigt ikke, at
det vil være hensigtsmæssigt på sigt at etablere en statslig model for formidling
af international adoption og PAS. DIA bemærker, at det ikke med tydelighed
fremgår, hvilke specifikke sagskategorier Ankestyrelsen vil kunne overtage fra
DIA. Det fremgår således ikke, om der er tale om allerede matchede sager
(pending cases), familier på ventelisten med ansøgning sendt til udlandet eller
familier på ventelisten, som endnu ikke har en ansøgning i udlandet.
DKRG
finder det bekymrende, at Ankestyrelsen gives tilladelse til at virke som
adoptionsformidlende organisation. DKRG efterlyser endvidere klare regler og
betingelser for international adoption, frem for at social- og boligministeren
gives bemyndigelse til at fastsætte regler for Ankestyrelsens
adoptionsformidlende aktiviteter. Sådanne regler skal sikre, at der ikke er
økonomisk vinding mellem adoptionens parter, at adoptioner sker til barnets
bedste og ikke ud fra efterspørgslen efter børn, samt at adoptioner overholder
menneskerettighederne. DKRG efterlyser endvidere klare regler for, hvornår et
land kan godkendes som afgiverland. Disse betingelser bør bl.a. indeholde
krav vedrørende korruption, tillid til offentlige myndigheder og domstole, samt
kvinders rettigheder og retsstilling.
Familier for Evigt
Bevar international adoption
finder det positivt, at
lovforslaget har fokus på at sikre en midlertidig løsning for de ansøgere, der
står på ventelisten hos DIA. Foreningen finder det også fornuftigt, at der i mere
generelt henseende gives mulighed for myndighederne for at agere i lignende
situationer. Foreningen finder det dog problematisk, hvis der er tale om en
mere generel ordning, der bygger på, at international adoption varetages af en
offentlig/statslig myndighed uden adskillelse mellem formidling, tilsyn og
kontrol. Foreningen påpeger dog samtidigt, at Ankestyrelsen ikke har de
nødvendige kompetencer for at varetage formidlingsopgaven.
Institut for Menneskerettigheder
opfordrer til, at kravene til sagsoplysning
skærpes mest muligt.
Familier for Evigt
Bevar international adoption
ønsker, at den i lovforslaget
foreslåede bemyndigelse også skal gælde for ansøgere, der har påbegyndt
forløbet til godkendelse som adoptant før den 16. januar 2024, men som altså
2
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859128_0003.png
ikke stod på DIA’s ventelister
den 16. januar 2024. Foreningen ønsker også, at
ansøgere, hvor der er sket matchning med et barn, men hvor adoptionen ikke
gennemføres, omfattes.
Korea Klubben
finder ikke, at der fremadrettet skal optages flere på de
nuværende ventelister.
Familier for Evigt
Bevar international adoption
gør gældende, at den eneste
løsning, der vil kunne træde i kraft og få umiddelbar virkning for ansøgere på
ventelister er, såfremt Ankestyrelsen og DIA genoptager forhandlingerne om en
ny akkrediteringsaftale og herunder sikrer DIA de nødvendige rammevilkår for
at genoptage formidlingsopgaven.
Adoptionspolitisk Forum, Adoptionstrekanten
og
DKRG
bemærker, at
Ankestyrelsen ikke bør stå for adoptionsformidling, da styrelsen også er
tilsynsførende på adoptionsområdet.
DKRG
og
Familier for Evigt
Bevar
international adoption
bemærker, at hvis Ankestyrelsen skal virke som
adoptionsformidlende organisation, vil der ske en uhensigtsmæssig
sammenblanding af formidlings-, tilsyns- og kontrolopgaver, og der vil ikke blive
ført tilsyn eller kontrol med Ankestyrelsen.
DIA
opfordrer til, at der findes en
bæredygtig tilsynsmodel.
Against Child Trafficking
rejser spørgsmål om, hvem
der skal føre tilsyn med Ankestyrelsen.
Adoption og Samfund
bemærker, at der mangler afklaring af, om de
omkostninger, der er betalt, eller snarest skal betales, kan ændre sig betydeligt
i forbindelse med afviklingen af verserende sager. Adoption og Samfund undrer
sig endvidere over, at nationale og internationale adoptioner ikke sidestilles, så
en international adoption ikke medfører udgifter til sagsbehandling m.v. for
adoptanterne.
DKRG
finder, at gebyrer for sagsbehandlingen i adoptionssager har vist sig at
udgøre incitament til illegale og uetiske adoptioner, hvor gebyrernes
ugennemsigtighed og beløbsfastsættelse i sig selv rummer den
største fare for, at adoptioner er salg af børn. DKRG opfordrer derfor til, at der
fastsættes klare regler for, hvad gebyret må dække.
For så vidt angår Post Adoption Service (PAS) bemærker
Adoptionspolitisk
Forum,
at DIA gennem længere tid ikke har ydet tilfredsstillende PAS i
overensstemmelse med lovgivningen, og at hvis Ankestyrelsen skal overtage,
skal Ankestyrelsen have adgang til DIA’s private arkiver.
Institut for Menneskerettigheder
opfordrer til en styrkelse af PAS-ordningen,
således at adopterede i højere grad modtager bistand til at få kendskab til egen
historie og sikring af den adopteredes ret til identitet.
For så vidt angår den foreslåede gyldighed af den i lovforslaget foreslåede
bemyndigelse til den 1. juli 2025 anbefaler
Familier for Evigt
Bevar
international adoption,
at den foreslåede mulighed i lovforslaget for at lade
Ankestyrelsen virke som adoptionsformidlende organisation bør have karakter
af en mere generel og blivende ”nødlov”, som kan
træde i kraft i tilfælde af, at
der i en periode ikke eksisterer et formidlingsorgan.
Korea Klubben
anbefaler at
forlænge gyldigheden, da begrænsningen i gyldighed på ét år vil betyde, at 60
børn skal matches på ét år, hvilket foreningen finder vovet og meget risikabelt.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Ministeriet skal indledningsvist bemærke, at formålet med lovforslaget er at
udgøre et sikkerhedsnet i det tilfælde, hvor Danish International Adoption (DIA)
ikke længere på betryggende måde og inden for rammerne af lovgivningen kan
eller vil varetage deres opgaver som adoptionsformidlende organisation. Den
foreslåede bemyndigelse til at give Ankestyrelsen tilladelse til at virke som
adoptionsformidlende organisation vil endvidere alene blive anvendt i den
3
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859128_0004.png
midlertidige periode, indtil der er fundet en løsning for den fremtidige
tilrettelæggelse af international adoption til Danmark. Lovforslaget har således
alene karakter af en
”nødknap”.
Ministeriet kan oplyse, at ministeriet parallelt er
i gang med en afdækning af mulighederne for understøttelse af DIA samt
iværksættelse af en tilsynsmodel, der kan sikre, at DIA varetager sine
adoptionsformidlende opgaver på en betryggende måde inden for rammerne af
lovgivningen, indtil der er truffet beslutning om den fremtidige tilrettelæggelse
af international adoption til Danmark.
Ministeriet kan oplyse, at såfremt den foreslåede bemyndigelse anvendes, vil
Ankestyrelsen skulle overholde den samme lovgivning mht. krav til adoptioner
m.v., som gælder for private adoptionsformidlende organisationer bl.a. med
hensyn til at adoptionen er til barnets bedste, at adoptionen ikke gennemføres
med henblik på økonomisk vinding m.v. Det er i den forbindelse ministeriets
opfattelse, at risikoen for økonomiske transaktioner i strid med lovgivningen
m.v. vil være væsentligt formindsket, når det er en statslig myndighed, der står
for formidlingen frem for en privat organisation.
Til Institut for Menneskerettigheders anbefaling om at skærpe kravene til
sagsoplysning mest muligt bemærkes, at Ankestyrelsen er omfattet af det
forvaltningsretlige officialprincip. Dette betyder, at sagen skal være oplyst i
tilstrækkeligt omfang, inden Ankestyrelsen træffer afgørelse. Ankestyrelsen har
et stort fokus på, at adoptionssager er tilstrækkeligt oplyste, og at der foreligger
de nødvendige dokumenter, inden styrelsen træffer afgørelse om at udstede en
erklæring efter artikel 17 c i Haagerkonventionen, som er en forudsætning for
gennemførelse af adoptionen. Lovforslaget berører ikke Ankestyrelsens
opgave med at træffe afgørelse om udstedelse af erklæringer efter artikel 17 c i
Haagerkonventionen. Såfremt den foreslåede bemyndigelse anvendes til at
tillade Ankestyrelsen at virke som adoptionsformidlende organisation, vil dette
ikke medføre, at Ankestyrelsen gives kompetence til at træffe andre afgørelser
end efter gældende ret.
Til DIA’s bemærkning om, hvilke sager der er omfattede af den foreslåede
bemyndigelse, kan ministeriet oplyse, at såfremt den foreslåede bemyndigelse
vil blive anvendt, er det ministeriets forventning, at Ankestyrelsen vil skulle
behandle alle verserende sager på DIA’s venteliste pr. 16. januar 2024,
herunder også sager hvor der ikke er sket matchning.
Til Familier for Evigt
Bevar international adoptions ønske om, at
Ankestyrelsens eventuelle virke som adoptionsformidlende organisation også
skal omfatte ansøgere, der har påbegyndt forløbet til godkendelse som
adoptant før den 16. januar 2024, men som ikke stod på DIA’s ventelister den
16. januar 2024, bemærker ministeriet, at formålet med lovforslaget er at
udgøre et sikkerhedsnet for de sager, hvor ansøgeren var så langt i forløbet, at
ansøgeren stod på venteliste hos DIA den 16. januar 2024, hvor DIA
offentliggjorde beslutningen om afvikling af organisationens
adoptionsformidlende aktiviteter. Ministeriet finder, at ansøgere, der var så
tidligt i forløbet, at de endnu ikke stod på ventelisten til adoption den 16. januar
2024, bør omfattes af den generelle fremtidige tilrettelæggelse af international
adoption til Danmark. Det bemærkes endvidere, at det er muligt at vælge
national adoption.
Familier for Evigt
Bevar international adoption ønsker også, at ansøgere,
hvor der er sket matchning med et barn, men hvor adoptionen ikke
gennemføres, omfattes af Ankestyrelsens eventuelle virke som
adoptionsformidlende organisation. Ministeriet kan bekræfte, at det vil være
tilfældet.
Til Adoptionspolitisk Forums, Adoptionstrekantens, DKRG’s og Familier for
Evigt
Bevar international adoptions bekymringer vedrørende det manglende
tilsyn med Ankestyrelsen skal ministeriet bemærke, at der er væsensforskel på,
4
L 187 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, social- og boligministeren
2859128_0005.png
at en privat organisation varetager opgaver
i dette tilfælde
adoptionsformidlende aktiviteter
og at en offentlig myndighed varetager
sådanne opgaver. I den forbindelse kan bl.a. peges på, at Ankestyrelsen som
offentlig myndighed er bundet af anden lovgivning end private organisationer.
Det gælder bl.a. forvaltningsloven og offentlighedsloven. Herudover fører
Social-, Bolig- og Ældreministeriet et tæt tilsyn med Ankestyrelsen i kraft af det
generelle over-underordnelsesforhold mellem ministeriet og styrelsen. Dette
tilsyn omfatter både administrative forhold, herunder økonomi, og et
legalitetstilsyn, dvs. tilsyn med at styrelsen efterlever gældende lovgivning.
Endelig er Ankestyrelsen som offentlig myndighed i modsætning til en privat
organisation forpligtet til at føre et internt tilsyn. På baggrund af ovenstående
finder ministeriet den foreslåede ordning betryggende.
For så vidt angår DKRG’s bekymringer vedrørende
Ankestyrelsens opkrævning
af gebyr henviser ministeriet til, at det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at gebyret vil blive fastsat således, at det maksimalt dækker
Ankestyrelsens administrative omkostninger ved behandlingen af sager om
international adoptionsformidling. Der vil ved fastsættelsen af gebyret også
kunne tages hensyn til de udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt
skøn medgår til administrationen af international adoptionsformidling, og som
har en naturlig tilknytning til behandlingen af en sag om formidling af et barn,
der har bopæl i udlandet. Ankestyrelsen vil ikke kunne yde økonomiske
donationer eller udføre hjælpearbejde i afgiverlandene.
For så vidt angår Adoptionspolitisk Forums bemærkning om Ankestyrelsens
eventuelle varetagelse af PAS-opgaver bemærkes, at det forudsættes, at DIA
afleverer sine arkiver til Rigsarkivet, såfremt Ankestyrelsen skal varetage de
PAS-opgaver, som DIA i dag er pålagt at løfte.
Ministeriet skal til Familier for Evigt
Bevar international adoptions og Korea
Klubbens bemærkninger vedrørende den begrænsede tidsmæssige gyldighed
af den foreslåede lovændring bemærke, at lovforslaget har til formål at udgøre
et midlertidigt sikkerhedsnet, indtil der er truffet beslutning mht. den fremtidige
tilrettelæggelse af international adoption til Danmark. Ministeriet finder det
derfor hensigtsmæssigt, at den foreslåede lovændring begrænses til at gælde
indtil den 1. juli 2025. Det er således ikke ministeriets forventning, at
Ankestyrelsen vil kunne gennemføre adoptioner i alle verserende sager inden
den 1. juli 2025.
5