Skatteudvalget 2023-24
L 186 Bilag 7
Offentligt
2872848_0001.png
24. maj 2024
J.nr. 2023 - 9536
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema vedrørende L 186
for-
slag til ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven (Gennemførelse af
OECD’s administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne og ændring af
listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).
I det supplerende høringsskema er det vedlagte høringssvar fra 42TAX af 14. maj 2024
indarbejdet og kommenteret.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 186 - 2023-24 - Bilag 7: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2872848_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
42TAX
42TAX bemærker, at minimums-
beskatningsloven implementerer
EU’s direktiv om sikring af en glo-
bal minimumsskattesats for multi-
nationale koncerner og store natio-
nale koncerner i Unionen (Rådets
direktiv (EU) 2022/2523 af 15. de-
cember 2022). Spørgsmål vedrø-
rende minimumsbeskatningsloven
vil kunne forlægges præjudicielt
for EU-Domstolen, da reglerne
udspringer af et EU-direktiv.
Ændringerne i lovforslaget ud-
springer derimod ikke af et EU-di-
rektiv, og 42TAX ønsker derfor
oplyst, om spørgsmål vedrørende
de ændringer, der gennemføres
ved L 186, kunne forelægges præ-
judicielt for EU-Domstolen.
EU-Domstolen tager kun stilling
til spørgsmål vedrørende fortolk-
ningen af EU-retten. Hvis en ret,
der kan forelægge spørgsmål for
EU-Domstolen, finder, at en for-
tolkning af EU-direktivet har be-
tydning for udfaldet af en verse-
rende sag, kan der således forelæg-
ges spørgsmål herom for EU-
Domstolen. Det vil gælde uaf-
hængigt af, om problemstillingen
vedrører bestemmelser i mini-
mumsbeskatningsloven, der indgik
i loven allerede ved dens vedta-
gelse som lov nr. 1535 af 12. de-
cember 2023, eller bestemmelser
indført i medfør af lovforslaget.
Det bemærkes, at direktivet har til
formål at sikre en ensartet og kon-
sistent implementering i EU’s
medlemslande af
OECD’s model-
regler. Det er i direktivets præam-
bel derfor også fremhævet, at EU’s
medlemslande ved gennemførel-
sen af direktivet bør anvende
OECD’s modelregler, OECD’s
kommentarer hertil samt OECD’s
administrative retningslinjer som
fortolkningsbidrag, jf. bl.a. præam-
belbetragtning 6.
42TAX bemærker, at OECD’s
kommentarer til OECD’s model-
overenskomst inddrages ved for-
tolkningen af dobbeltbeskatnings-
overenskomster. Der anvendes i
den forbindelse en statisk fortolk-
ning, hvor det er de kommentarer,
der gælder på tidspunktet for ind-
gåelsen af den konkrete overens-
komst/de relevante bestemmelser
Som udtrykkeligt anført i de almin-
delige bemærkninger til forslaget til
minimumsbeskatningsloven (Fol-
ketingstidende 2023-24, tillæg A, L
5 som fremsat, side 47) vil
også ”ef-
terfølgende yderligere administra-
tive retningslinjer fra OECD”
ud-
gøre fortolkningsbidrag.
Side 2 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 7: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2872848_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i overenskomsten, der inddrages i
fortolkningen. I relation til transfer
pricing anvendes derimod en dy-
namisk fortolkning, hvor den se-
neste udgave af OECD’s Transfer
Pricing Guidelines inddrages i for-
tolkningen.
42TAX ønsker oplyst, om der skal
anvendes en statisk eller en dyna-
misk fortolkning, når OECD’s ad-
ministrative retningslinjer inddra-
ges ved fortolkningen af mini-
mumsbeskatningsloven.
Det bemærkes, at danske domstole
også inddrager efterfølgende udga-
ver af OECD’s kommentarer til
OECD’s modeloverenskomst ved
fortolkningen af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster, der er ind-
gået før udstedelsen af den pågæl-
dende udgave af kommentarerne.
42TAX ønsker oplyst, om det vil
blive sikret, at eventuelle misfor-
ståelser som følge af en eventuel
forkert anvendelse af begreber og
definitioner i forarbejderne ikke
kommer virksomhederne til skade.
.
Hvis begreber eller definitioner
måtte være anvendt forkert i forar-
bejderne, vil det bero på helt sæd-
vanlige principper for lovfortolk-
ning, hvilken betydning det even-
tuelt vil kunne tillægges ved for-
tolkningen af minimumsbeskat-
ningslovens bestemmelser.
42TAX henviser til forslagets § 1,
nr. 17, hvor der foreslås indsat en
ny bestemmelse i minimumsbe-
skatningslovens § 15, stk. 7, hvor-
efter der skal ske regulering, hvis
en transaktion mellem koncernen-
heder ikke er bogført med det
samme beløb i begge koncernen-
heders regnskaber, eller hvis den
ikke er i overensstemmelse med
armslængdeprincippet.
42TAX anmoder om, at der gives
to yderligere eksempler på, hvor-
når en transaktion mellem koncer-
nenheder ikke er bogført med
Den foreslåede nye formulering af
minimumsbeskatningslovens § 15,
stk. 7, 1. pkt., bringer bestemmel-
sens ordlyd i overensstemmelse
med
formuleringerne i OECD’s
modelregler (artikel 3.2.3) og EU-
direktivet (artikel 16, stk. 4).
Koncernenheder vil typisk an-
vende armslængdeprincippet ved
prisfastfastsættelsen på koncernin-
terne transaktioner. Disse priser
anvendes herefter ved bogføringen
i deres regnskaber. Er transakti-
onsparterne omfattet af modersel-
skabets konsoliderede regnskab,
og anvendes armslængdeprincippet
ved opgørelsen af det konsoli-
Side 3 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 7: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2872848_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samme beløb i begge koncernen-
heders regnskaber.
derede regnskab, vil parterne bog-
føre det samme armslængdebeløb i
regnskaberne.
Der er imidlertid nogle koncerner,
der i overensstemmelsen med
regnskabsreglerne, bogfører kon-
cerninterne transaktioner til sælge-
rens omkostninger (dvs. uden ge-
vinst eller tab for sælgeren). Dette
medfører, at der i tilfælde, hvor
der er transaktioner mellem en
koncernenhed, der er omfattet af
moderselskabets konsoliderede
regnskab, og en koncernenhed el-
ler et joint venture-selskab, der
ikke er omfattet af moderselska-
bets konsoliderede regnskab, kan
være forskel på det bogførte beløb
i koncernenhedernes regnskaber.
42TAX anmoder om, at det oply-
ses, fra hvilket tidspunkt en kon-
cernenhed, der har modtaget en
afgørelse om forhøjelse af den
skattepligtige indkomst, fordi skat-
temyndighederne er uenige i, at en
eller flere transaktioner er
foretaget i overensstemmelse med
armslængdeprincippet, kan an-
vende skattemyndighedernes afgø-
relse som grundlag for regulerin-
gen efter den foreslåede regel i §
15, stk. 17, når skattemyndigheder-
nes afgørelse appelleres. Hvis re-
guleringen først kan medregnes,
når den endelige afgørelse forelig-
ger, anmoder 42TAX endelig om,
at det oplyses, hvorledes og efter
hvilke regler de tidligere opgørelser
af reguleringen skal genoptages,
Foretages der en forhøjelse af den
skattepligtige indkomst i en juris-
diktion, er det formodningen, at
forhøjelsen er i overensstemmelse
med armslængdeprincippet. Det vil
derfor være den pris, der ligger til
grund for forhøjelsen af den skat-
tepligtige indkomst, der skal an-
vendes ved opgørelsen af den kva-
lificerede indkomst efter mini-
mumsbeskatningsloven. Dette gæl-
der efter den foreslåede bestem-
melse i minimumsbeskatningslo-
vens § 15, stk. 17, 3. pkt., dog ikke,
hvis der er tale om en forhøjelse af
den skattepligtige indkomst i en
lavskattejurisdiktion, da dette vil
kunne føre til dobbelt-ikke-beskat-
ning.
Eventuelle reguleringer af omfat-
tede skatter for tidligere
Side 4 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 7: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2872848_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvis skattemyndighederne får
medhold.
regnskabsår foretages efter reg-
lerne i minimumsbeskatningslo-
vens § 26.
42TAX anmoder om, at der gives
to yderligere eksempler på, hvilke
hybride arrangementer den foreslå-
ede bestemmelse i minimumsbe-
skatningslovens § 72 a (lovforsla-
gets § 1, nr. 38) kan medføre, at
mere end en koncernenhed helt el-
ler delvis medregner den samme
skatteudgift i dens regulerede om-
fattede skatter eller ved opgørelsen
af dens forenklede effektive skatte-
sats.
Formålet med den foreslåede be-
stemmelse i minimumsbeskat-
ningslovens § 72 a (lovforslagets §
1, nr. 38) er, at det ikke skal være
muligt at konstruere arrangemen-
ter, som resulterer i fradrag uden
medregning, dobbelt fradrag for
tab eller dobbelt medregning af
skatteudgifter. Dobbelt medreg-
ning af skatteudgifter er tilfælde,
hvor mere end én koncernenhed
medregner den samme skatteud-
gift, uden at indkomsten medreg-
nes hos alle koncernenhederne.
Det er ikke muligt udtømmende at
beskrive de situationer, der kan
blive omfattet af bestemmelsen
om dobbelt medregning af skatte-
udgifter, da den er udformet gene-
relt med henblik på at dække alle
tilfælde, hvor der kan opstå dob-
belt medregning.
Lovforslagets bemærkninger inde-
holder allerede et illustrativt ek-
sempel på dobbelt medregning af
skatteudgifter. Eksemplet vedrører
et arrangement, hvor kildeskat på
rentebetalinger på et back-to-back
lån medfører dobbelt medregning
af skatteudgiften.
Det ses ikke at være behov for at
illustrere bestemmelsens anvendel-
sesområde yderligere. Det bemær-
kes i den forbindelse, at der vil
være lande, der implementerer
Side 5 af 6
L 186 - 2023-24 - Bilag 7: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2872848_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
værnsreglerne med et senere virk-
ningstidspunkt.
Side 6 af 6