Tak for ordet. Vi er i en fase, hvor vi er i gang med at implementere et nyt ejendomsvurderingssystem. Det tror jeg er gået op for langt, langt de fleste danskere, uanset om man ejer sin egen bolig, om man bor til leje, eller om man er erhvervsdrivende. Det er en proces, der har været mange år undervejs, og der har været bump på vejen, tror jeg rolig man kan sige. Det gode er, at det går fremad, også selv om man nogle gange kan få et andet indtryk. Vi er i en overgangsfase, hvor vi i 2026 er færdige med at implementere det for almindelige boligejere og i 2027 for erhvervsvirksomheder.
Min opgave som skatteminister de seneste 2 år har været at stå for at bringe det her system til live. Det har ikke været en nem opgave. Noget af det handler også om at sørge for at forbedre de regler og de politiske aftaler, som har været indgået undervejs, for vi opfatter dem anderledes i dag, end man måske gjorde tidligere. En af de ting, der har ligget og ventet på at blive løst, har været sagen for de virksomheder, der i 33 kommuner betaler en dækningsafgift. Der har ikke hidtil været aftalt en stigningsbegrænsning for de virksomheder. Det har vi så indgået et politisk aftale om tilbage i november 2023 med de partier, der også er en del af forligskredsen, altså regeringen bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne og Radikale Venstre, Konservative og Liberal Alliance.
Der indgik vi så aftalen om øget tryghed om de nye erhvervsvurderinger, som bl.a. indebærer en stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgiften på erhvervsejendomme. Den skal sikre, at når Vurderingsstyrelsen begynder at udsende de første almindelige erhvervsvurderinger siden 2011, så vil større stigninger i dækningsafgiften blive indfaset løbende gennem en årrække. Det er sådan set en rigtig god ting, og det er noget, der har været efterspurgt igennem mange år af vores erhvervsvirksomheder. Indtil virksomhederne får deres almindelige erhvervsvurdering, betaler de en foreløbig dækningsafgift, og efter indgåelsen af aftalen har der vist sig et behov for, at vi justerer reglerne for denne dækningsafgift.
Jeg er derfor glad for, at vi i dag kan førstebehandle en mindre justering, som bidrager til en mere korrekt betaling af den foreløbig dækningsafgift. Virksomhederne kan i den eksisterende ordning vælge enten at betale det samme beløb i dækningsafgift, som de gjorde i 2023, eller betale den fuldt opgjorte dækningsafgift. Justeringen her gør det muligt at betale et valgfrit beløb, altså vælge mellem de to beløb. På den måde sikres det, at virksomhederne har de bedste muligheder for at betale en så korrekt foreløbig dækningsafgift som muligt. Der er jo tale om en foreløbig dækningsafgift, og det vil sige, at det ikke er, fordi man selv kan vælge, hvilken beskatning man ender med at have. Det er en foreløbig dækningsafgift, og det vil sige, at den vil blive justeret, i takt med at de endelige vurderinger kommer.
Lovforslaget indebærer også en justering af opgørelsen af 2024- og 2025-vurderingerne. Disse vurderinger opgøres indledningsvis, ved at Vurderingsstyrelsen indekserer de foreløbige 2022- og 2023-vurderinger, så deres tages højde for den generelle prisudvikling på ejendomsmarkedet. Men på grund af en systemteknisk udfordring bliver de foreløbige 2022- og 2023-vurderinger, som er blevet ændret af den ene eller den anden grund, undtaget fra denne indeksering. I takt med at folk har modtaget deres 2022-vurderinger, og i takt med at vi som boligejere får vores første endelige 2020-vurdering, retter vi de foreløbige vurderinger til. Det vil sige, at når vi retter i de foreløbige 2022-vurderinger, så kan vi med det her lovforslag også sørge for, at det er den ændring, der også træder i kraft, når man får sin indekserede 2022-vurdering, altså det, man skal beskattes af i 2025. Det er kompliceret at sige, det er kompliceret at forstå, men det er et udtryk for, at vi altså retter til løbende i den her overgangsfase, så den beskatning, man ender med at skulle betale, bliver så korrekt som muligt.
Der kan være tilfælde, hvor ejendomsværdien er blevet ændret i forbindelse med et salg, som jeg sagde, eller hvis Vurderingsstyrelsen har revideret den. Sådan en ejendom vil ikke blive indekseret med de eksisterende regler. Det betyder, at når de almindelige vurderinger udsættes, vil der overordnet set være en større forskel mellem de foreløbige og de endelige ejendomsskatter for ejendommen. Det kan selvfølgelig både betyde restskat og overskydende skat, men jeg tror grundlæggende, at langt de fleste helst vil betale en så rigtig skat som muligt første gang. Den systemtekniske udfordring er nu løst, og derfor er jeg glad for, at vi kan sikre, at alle 2024- og 2025-vurderinger indledningsvis bliver indekseret, uanset om de er blevet ændret eller ej. Det sikrer en mere korrekt ejendomsskat fra start for de berørte ejendommen. Tak for ordet. Jeg ser frem til den videre lovbehandling.