Skatteudvalget 2023-24
L 183
Offentligt
2869526_0001.png
17. maj 2024
J.nr. 2022 - 14171
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 183 - Forslag til Lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energi-
produkter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love. (Gen-
nemførelse af dele af aftale om grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022, ændrin-
ger som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genopta-
gelse på afgiftsområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 30. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Samira Nawa (RV).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 183 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, at hvis den fulde drivhusgasafgift på 750 kr. pr. ton CO2 på kvoteomfattet rumvarme implementeres som en egentlig emissionsafgift, kan den afløftes i forbindelse med CCS
2869526_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren forholde sig til, i hvilket omfang han mener, at lovforslaget stemmer
overens
med sætningen i den politiske aftale af 24. juni 2022 ”Aftalepartierne er enige om
at indføre en CO
2
-afgiftssats på 750 kr. pr. ton udledt CO
2
i
2030”, når lovforslaget alene
indeholder en udledningsafgift på 375 kr. pr. ton CO
2
, og alle øvrige afgifter på affald
fortsat er ”energiafgifter” ifølge Skatteministeriets egen terminologi?
Svar
Med
Aftale om grøn skattereform for industri mv. 2022
blev der indgået en aftale om at indføre
en afgift på 750 kr. pr. ton udledt CO
2
i 2030 for ikke kvoteomfattede virksomheder og
375 kr. pr. ton udledt CO
2
i 2030 for kvoteomfattede virksomheder. For mineralogiske
processer mv. indføres der en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO
2
i 2030. Sidstnævnte
forudsætter Kommissionens godkendelse.
Implementeringen af aftalen sker ved dels at forhøje og udvide den gældende CO
2
-afgift,
dels ved at indføre en ny emissionsafgiftslov for CO
2
e-udledninger fra kvoteomfattede
sektorer.
Denne opdeling indebærer imidlertid, at det ikke er muligt at sikre afgiftsafløftning ved
anvendelse af CCS.
I overensstemmelse med fremsættelsestalen til lovforslag nr. L 183 har jeg derfor samtidig
fremsendt ændringsforslag til L 183 om denne problemstilling.
Ændringslovforslagets formål er at sikre, at virksomheder, der fanger CO
2
med henblik
på lagring, kan få tilbagebetalt den del af afgiften, der kan henføres til den fangede CO
2
,
idet energibeskatningsdirektivets minimumssatser fortsat skal overholdes.
Konkret vil ændringslovforslaget indebære en aftaleordning, hvor virksomheder, der op-
samler CO
2
med henblik på lagring, vil kunne få tilbagebetalt den del af CO
2
-afgiften, der
kan henføres til den fangede CO
2
.
Den i ændringsforslaget foreslåede model for sikring af overholdelsen af minimumssat-
serne indebærer, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor der ved fjernvarmeværkers le-
verancer til rumvarme ikke sker en reduktion af afgiften ned til det lavest mulige. Der ar-
bejdes med en løsning herpå, som forventes at kunne indarbejdes i et ændringsforslag,
der fremsættes til 2. behandlingen uden for betænkningen.
Der har været en god dialog med bl.a. Dansk Fjernvarme om udformningen af ændrings-
forslaget. Dansk Fjernvarme er også orienteret om den løsningsmodel, der arbejdes på for
at sikre, at afgiften altid reduceres ned til det lavest mulige, og har, så vidt jeg er oriente-
ret, erklæret sig enig i, at modellen forekommer at være den optimale.
Side 2 af 3
L 183 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, at hvis den fulde drivhusgasafgift på 750 kr. pr. ton CO2 på kvoteomfattet rumvarme implementeres som en egentlig emissionsafgift, kan den afløftes i forbindelse med CCS
2869526_0003.png
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på SAU alm. del
spørgsmål 432 af 5. april 2024, SAU
alm. del
spørgsmål 433 af 5. april 2024 og SAU alm. del
spørgsmål 452 af 10. april
2024.
Side 3 af 3