Skatteudvalget 2023-24
L 183
Offentligt
2869525_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 431
Offentligt
3. maj 2024
J.nr. 2024 - 2972
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 431 af 5. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 183 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, at hvis den fulde drivhusgasafgift på 750 kr. pr. ton CO2 på kvoteomfattet rumvarme implementeres som en egentlig emissionsafgift, kan den afløftes i forbindelse med CCS
2869525_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det principielt er muligt at løse de statsstøtteretlige udfordrin-
ger, Skatteministeriet peger på, ved at hæve CO
2
-afgiften for mineralogiske processer til
150 kr./ton CO
2
, således spændet op til den afgift på 750 kr./ton CO
2
, som f.eks. fjern-
varmeselskaber skal betale, mindskes, og dermed vil der ikke være en statsstøtteretlig ud-
fordring?
Svar
Omlægningen og forhøjelsen af afgifter på CO
2,
som er aftalt i
Aftale om grøn skattereform for
industri mv. 2022
skal ske i overensstemmelse med bl.a. EU’s statsstøtteregler.
Forslaget om at indføre en emissionsafgiftslov, der har været i offentlig høring, følger den
politiske aftale og indebærer, at der indføres en ensartet afgiftssats på 375 kr. pr. ton CO
2
,
dog med undtagelse for mineralogiske processer mv., som omfattes af en lavere sats på
125 kr. pr. ton CO
2
. Indførelse af en lavere sats for mineralogiske processer mv. forud-
sætter Kommissionens godkendelse.
Flyttes hele CO
2
-afgiften på 375 kr. pr. ton CO
2
på kvoteomfattet rumvarme over i emis-
sionsafgiften, så emissionsafgiften for kvoteomfattet rumvarme udgør 750 kr. pr. ton
CO
2
, vurderes der at være en væsentlig risiko for, at denne afgiftssats vil blive anset for
emissionsafgiftens
referencesats
(den generelle afgiftssats). Det betyder, at Kommissionen
vil tage udgangspunkt i denne afgiftssats i vurderingen af, om der foreligger statsstøtte.
Satsen på 375 kr. pr. ton CO
2
for kvoteomfattet proces, som den foreslåede model lægger
op til, vil dermed udgøre statsstøtte, som kun vil kunne ydes, hvis betingelserne herfor er
opfyldt, herunder kravet om nødvendighed og proportionalitet, ligesom kravet om, at der
ikke må ydes støtte til kriseramte virksomheder, vil finde anvendelse.
Side 2 af 2