Skatteudvalget 2023-24
L 183
Offentligt
2868727_0001.png
16. maj 2024
J.nr. 2022 - 14171
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 183 - Forslag til Lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energi-
produkter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love. (Gen-
nemførelse af dele af aftale om grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022, ændrin-
ger som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genopta-
gelse på afgiftsområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 30. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dina Raabjerg (KF).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 183 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om den dialog, Skatteministeriet har haft med Europa-Kommissionen for at finde løsninger, som kan opfylde den politiske aftale
2868727_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. april 2024 fra Esbjerg Kommune, jf. L
183 - bilag 3.
Svar
Det fremgår af henvendelsen, at de underskrivende borgmestre er bekymrede, da lov-
forslag, L 183, i sin nuværende form vil medføre, at affaldsenergianlæg fortsat skal betale
CO
2
-afgift, selvom de ikke længere udleder CO
2
. Det anføres, at en sådan implementering
er i direkte strid med den politiske aftale, hvor det er aftalt, at afgiften på 750 kr. pr. ton
skal være per ton udledt CO
2
og dermed give et reelt incitament til klimahandling gennem
bl.a. CCS.
Det fremhæves desuden, at der på mange kommunalt ejerede affaldsenergianlæg arbejdes
på at investere i CCS. Der er tale om meget store investeringsbeslutninger med stort po-
tentiale til at bidrage til de danske klimamål, men klarhed om rammevilkårene er afgø-
rende.
Der henvises desuden til løsningsforslag præsenteret af Dansk Fjernvarme vedrørende at
anse affald som ikke omfattet af energibeskatningsdirektivet og derfor indføre mulighed
for måling af udledning. Der nævnes, at Norge har indført et CO
2
-afgiftsfradrag for CCS.
Det fremhæves, at ændringen af udbudsdesignet er værdsat, idet der dermed tages højde
for afgifterne. Det vurderes dog at være en risikabel og utilstrækkelig løsning grundet
statsstøtte, og da det ikke løser problemet ift. den generelle udrulning af CCS på markeds-
vilkår. Der opfordres derfor kraftigt til arbejde på en løsning allerede i dette lovforslag, og
hvis dette ikke er muligt, at dele lovforslaget op, så ændringer vedr. denne del tages ud og
først implementeres, når der foreligger en langsigtet løsning.
Kommentar
Med lovforslag nr. L 182 og L 183, der skal gennemføre dele af Aftale om grøn skattere-
form for industri mv. 2022, og som er fremsat den 30. april 2024, lægges der op til at ind-
føre en ny emissionsafgift på CO
2
e-udledninger fra kvoteomfattede aktiviteter, herunder
rumvarme mv., og en højere CO
2
-afgift, som bl.a. omfatter ikke-kvoteomfattet proces og
kvoteomfattet rumvarme mv.
Jeg har haft en god og konstruktiv dialog med fjernvarmesektoren for at finde de rigtige
løsninger både inden for og uden for de aftalte CCS-udbud.
I aftalens ånd og for at understøtte aftalen om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark
vil der blive taget hensyn til afgiftslovgivningen i CCS-udbuddene. Dermed vil konkur-
rencevilkårene mellem forskellige bydere være ens på trods af forskelle i emissions- og
CO
2
-afgiften. Udbudsdesignet er ikke endeligt fastlagt og skal statsstøttegodkendes af
Kommissionen.
Side 2 af 3
L 183 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om den dialog, Skatteministeriet har haft med Europa-Kommissionen for at finde løsninger, som kan opfylde den politiske aftale
2868727_0003.png
En tilbagebetaling af CO
2
-afgiften svarende til den CO
2
, der opsamles og lagres, vil give
den rette tilskyndelse til at anvende CCS og dermed reducere CO
2
-udledningen. Ordnin-
gen vil desuden give alle virksomheder mulighed for afløftning af CO
2
-afgiften svarende
til den opsamlede og lagrede CO
2
, og den vil derfor ikke blot sikre afløftning af afgiften
for kvoteomfattede affaldsværker, men også for ikkekvoteomfattede virksomheder, der
måtte beslutte sig for at etablere CCS.
Som det også fremgår af fremsættelsestalen til lovforslag L 183, vil jeg fremsætte æn-
dringsforslag om denne problemstilling under Folketingets behandling af lovforslaget.
Ændringslovforslaget vil indebære en aftaleordning, hvor virksomheder, der opsamler
CO
2
med henblik på lagring, efter aftale, vil kunne få tilbagebetalt den del af CO
2
-afgif-
ten, der kan henføres til den opsamlede CO
2
. Det betyder, at vi med ændringslovforslaget
sikrer, at der ikke skal betales afgift af CO
2
, der ikke udledes, dog således at minimumssat-
serne efter energibeskatningsdirektivet overholdes.
Skatteministeriet har været i dialog med Kommissionen om den aftalebaserede ordning.
Jeg er glad for, at vi har fundet denne løsning, som både giver det rigtige resultat, og som
giver den fremtidssikring, som branchen har efterspurgt.
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på SAU alm. del
spørgsmål 433 af 5. april 2024 og SAU
alm. del
spørgsmål 452 af 10. april 2024.
Side 3 af 3