Skatteudvalget 2023-24
L 183 Bilag 5
Offentligt
2863019_0001.png
3. maj 2024
J.nr. 2024 - 2932
Til Folketinget
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 113 af 5. april 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 183 - 2023-24 - Bilag 5: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 113 og SAU alm. del - svar på spm. 430-434 om lovforslaget
2863019_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at regeringen og aftalekredsen bag Grøn Skattereform lægger
op til at indføre en national CO
2
-afgift på færger under 5.000 bruttotonnage, og dermed
går videre end den afgift, der på EU-niveau pålægges større skibe, herunder færger over
5.000 bruttotonnage, med den konsekvens, at udgifterne til færgedriften til bl.a. småøerne
øges markant fra 2025, hvilket kan risikere at modarbejde formålet med landevejsprincip-
pet og omstillingen til en mere grøn drift af færgerne til småøerne? Der henvises til ULØ
alm. del
bilag 91.
Svar
Det følger af
Aftale om grøn skattereform for industri mv. 2022,
at en række områder, som i dag
er helt fritaget for CO
2
- og energiafgifter, herunder indenrigsfærger, skal omfattes af CO
2
-
afgift.
Med forslaget til emissionsafgiftsloven foreslås det, at kun aktiviteter, hvoraf der skal re-
turneres kvoter, omfattes af afgiftssatsen, som indfases fra 2025 og i 2030 vil udgøre 375
kr. pr. ton CO
2
(2022-priser). Det betyder, at indenrigsfærger, der skal returnere kvoter,
omfattes af emissionsafgiften, mens indenrigsfærger under 5.000 bruttotonnage ikke om-
fattes af emissionsafgiften.
Med følgelovforslaget forslås det, at CO
2
-afgiften, der foreslås forhøjet til 750 pr. ton
CO
2
(2022-priser) i 2030, udvides til indenrigsfærger under 5.000 bruttotonnage, der om-
fatter ikke-kvoteomfattede færger. Den forhøjede CO
2
-afgift indfases fra 2025 på proces-
anvendelser og bl.a. indenrigsfærger.
Med
Aftale om udmøntning af omstillingsstøtte fra Grøn skattereform for industri mv.
af 19. marts
2024 har aftalepartierne noteret sig, at CO
2
-afgiften kan ramme landdistrikter og øer. Det
gælder især de danske øer, hvor man er afhængig af en færge. Der afsættes derfor 85 mio.
kr. fra omstillingsstøtten til støtte til indenrigsfærger omfattet af udligningsloven i 2025-
2029. Der tages separat stilling til udmøntning af disse midler på baggrund af et oplæg fra
regeringen.
Side 2 af 2