Skatteudvalget 2023-24
L 183 Bilag 5
Offentligt
2863014_0001.png
3. maj 2024
J.nr. 2024 - 3153
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 430 af 5. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 183 - 2023-24 - Bilag 5: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 113 og SAU alm. del - svar på spm. 430-434 om lovforslaget
2863014_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuforventningerne for statsfinanserne var til aftale om
grøn skattereform, da den blev indgået i juni 2022, samt hvad provenuforventningerne
er til den del af CO
2
-afgiften, som Skatteministeriet med forslag til ny emissionsafgiftslov
og følgelovforslag lægger op til at bl.a. fjernvarmeselskaber m.fl. skal betale, selv hvis
selskaberne laver CO
2
-fangst og derfor ikke udleder CO
2
’en, herunder om det i beregnin-
gerne af provenukonsekvenserne af aftale om grøn skattereform indgik i beregningerne,
at der skulle betales CO
2
-afgift af CO
2
, der indfanges og derfor ikke udledes?
Svar
Med aftale om
Grøn skattereform for industri mv.
(24. juni 2022) forhøjes afgifterne på CO
2
-
udledninger for industri mv. Der sker ligeledes en omlægning af energiafgifterne på rum-
varme over mod CO
2
-afgifter. De samlede afgiftsforhøjelser skønnes at medføre et mer-
provenu på godt 0,9 mia. kr., når aftalen er fuldt indfaset i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekt af højere CO
2
-beskatning af Grøn skattereform
Mia. kr. (2022-niveau)
CO
2
-afgifter og omlægning af rumvarmeafgift
2025
0,5
2026
0,7
2027
0,8
2028
0,9
2029
0,9
2030
0,9
Anm.: Provenueffekter af Grøn skattereform opgjort efter adfærdstilpasninger.
I lovforslagene, der implementerer dele af
Aftale om grøn skattereform
fra juni 2022, lægges
der op til at indføre en ny emissionsafgift på CO
2
e-udledninger fra kvoteomfattede aktivi-
teter, herunder rumvarme mv., og en CO
2
-afgift, som bl.a. omfatter ikke-kvoteomfattet
proces og kvoteomfattet rumvarme mv.
Emissionsafgiften på CO
2
e-udledninger vil udgøre 375 kr. pr. ton CO
2
efter fuld indfas-
ning, mens CO
2
-afgiften vil udgøre 750 kr. pr. ton CO
2
efter fuld indfasning, dog 375 kr.
pr. ton CO
2
for kvoteomfattet rumvarme mv. Det fremgår af lovforslagene, at emissions-
afgiften kan afløftes ved fangst og lagring af CCS, mens det ikke er tilfældes for CO
2
-af-
giften.
Det indgår i de beregninger, der ligger bag aftalen, at et afledt mindreprovenu fra CO
2
-
emissionsafgiften ved tilskud til CCS indgår i den afsatte tilskudspulje til CCS. Puljen er
ikke delt op på afledt mindreprovenu og tilskud. Den opgjorte provenueffekt er dermed
den samme som fremgår af aftalen,
jf. tabel 1.
Under lovforslagenes behandling vil jeg fremsætte ændringsforslag med henblik på at
håndtere afløftning af CO
2
-afgift ved anvendelse af CCS. Der vil blive foreslået etablering
af en aftaleordning, der sikrer afløftning af CO
2
-afgiften ned til minimumssatserne, når
der opsamles og lagres CO
2
,
jf. besvarelsen af SAU alm. del - spm. 433.
Side 2 af 2