Skatteudvalget 2023-24
L 183 Bilag 14
Offentligt
2873149_0001.png
Til lovforslag nr.
L 183
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2024
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre
love
(Gennemførelse af dele af »Aftale om Grøn skattereform for industri m.v.« fra juni 2022, ændringer som følge af
emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 16 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 1,
ændres i
nr. 11, 3. pkt.,
»1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 1,
ændres i
nr. 11, 5. pkt.,
»1. og 2. pkt.« til: »1.-4. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3,
indsættes efter
»pr. ton«: »udledt«.
[Sproglig korrektion]
4)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 7, stk. 1, nr. 5,
udgår
»anvendelse af«.
[Sproglig korrektion]
5)
I den under
nr. 13
foreslåede ændring af
§ 9
ændres
»§§ 9 a, 9 b, 9 d og 9 e« til: »§§ 9 a, 9 b og 9 d-9 f«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
6)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 9 a, stk. 2,
ændres i
4. pkt.
»stk. 1 og 2« til: »1. og 2. pkt. og stk. 1«.
[Rettelse af henvisning]
DokumentId
Journalnummer
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0002.png
2
7)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 9 e,
ændres i
stk. 3
»satsen efter § 2« til: »afgiften efter eventuel tilbagebetaling
efter § 9 f«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
8)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 9 e
ændres i
stk. 5
»der« til: »der, jf. stk. 1,«, og »m.v., jf. stk. 1« ændres til:
»m.v.«
[Sproglig korrektion]
9)
I
nr. 20
indsættes efter den foreslåede
§ 9 e:
Ȥ 9 f.
En momsregistreret virksomhed, der efter regler
fastsat i medfør af stk. 4 har indgået en aftale, kan få tilba-
gebetalt afgiften for afgiftspligtige produkter pr. t CO
2
, der
er fanget og geologisk lagret. Afgiften kan tilbagebetales
fra tidspunktet, hvor fangsten har fundet sted. Det beløb,
hvormed afgiften kan tilbagebetales, opgøres efter stk. 2 og
3 særskilt for hvert anlæg, der er omfattet af en aftale efter
1. pkt. Det samlede tilbagebetalingsbeløb anføres på virk-
somhedens angivelser efter merværdiafgiftsloven for den
momsperiode, hvor fangsten af CO
2
er sket. Beløbet angives
i hele kroner.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af stk. 1 skal opgøre den
samlede udledning af CO
2
fra det anlæg, som aftalen ve-
drører, og den fangede mængde CO
2
fra anlægget. Opgørel-
sen af den samlede udledning af CO
2
skal foretages inden
fangstpunktet. Opgørelsen af den fangede mængde CO
2
skal
ske i overensstemmelse med de krav til måling m.v., der
fremgår af de til enhver tid gældende EU-regler om over-
vågning og rapportering af drivhusgasemissioner. Opgørel-
serne skal foretages pr. kalendermåned.
Stk. 3.
Tilbagebetalingen beregnes på grundlag af den
afgift, der kan opgøres for de i måneden forbrugte energi-
produkter, før tilbagebetaling efter denne bestemmelse. Til-
bagebetalingen opgøres til det beløb, der fremkommer ved
at gange afgiften efter 1. pkt. med en fordelingsfaktor for
måneden. Fordelingsfaktoren for måneden opgøres ved at
dividere den samlede fangede mængde CO
2
med den samle-
de udledning af CO
2
.
Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter efter aftale med klima-,
energi- og forsyningsministeren regler om, hvilken myndig-
hed der indgår aftale med virksomheder efter stk. 1, om
indholdet af disse aftaler, herunder om kontrol og admini-
stration af aftalerne, og om krav til fakturaoplysninger ved
levering af varme eller kulde fra virksomheder, der har ind-
gået en sådan aftale.«
[Mulighed for tilbagebetaling af CO
2
-afgift, når emissioner-
ne fanges og lagres]
10)
I den under
nr. 21
foreslåede ændring af
§ 10, stk. 4,
1. pkt.,
ændres »§§ 9 a, 9 b og 9 e« til: »§§ 9 a, 9 b, 9 e og 9
f«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
11)
I den under
nr. 24
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 3,
ændres »§§ 9 a, 9 b eller 9 e« til: »§§ 9 a, 9 b, 9 e eller 9 f«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
Til § 2
12)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 11 a
indsæt-
tes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk.
1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af energipro-
dukter m.v. reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s
minimumssats, jf. bilag 5 til lov om kuldioxidafgift af ener-
giprodukter m.v., nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter
§ 11, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift
efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af energiprodukter
m.v. på 4,5 kr. pr. GJ.«
[Nedsættelse af tilbagebetaling for ikkekvoteomfattet pro-
ces, når CO
2
-afgiften er reduceret som følge af CO
2
-fangst
og -lagring]
Til § 3
13)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 10 a
ændres
i
1. pkt.
»4,5 kr. pr. GJ« til: »1,2 kr. pr. GJ«, og i
2. pkt.
ændres »4,5 kr. GJ« til: »1,2 kr. pr. GJ«.
[Nedsættelse af processatsen i lov om afgift af naturgas og
bygas m.v. til 1,2 kr. pr. GJ og sproglig korrektion]
14)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 10 a
indsæt-
tes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk.
1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af energipro-
dukter m.v. reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s
minimumssats, jf. bilag 5 til lov om kuldioxidafgift af ener-
giprodukter m.v., nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter
§ 10, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift
efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af energiprodukter
m.v. på 1,2 kr. pr. GJ.«
[Nedsættelse af tilbagebetaling for ikkekvoteomfattet pro-
ces, når CO
2
-afgiften er reduceret som følge af CO
2
-fangst
og -lagring]
Til § 4
15)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 8 a
ændres i
1.
og
2. pkt.
»4,5 kr. pr. GJ« til: »1,2 kr. pr. GJ«.
[Nedsættelse af processatsen i lov om afgift af stenkul, brun-
kul og koks m.v. til 1,2 kr. pr. GJ]
16)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 8 a
indsæt-
tes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk.
1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af energipro-
dukter m.v. reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s
minimumssats, jf. bilag 5 til lov om kuldioxidafgift af ener-
giprodukter m.v., nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter
§ 8, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift
efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af energiprodukter
m.v. på 1,2 kr. pr. GJ.«
[Nedsættelse af tilbagebetaling for ikkekvoteomfattet pro-
ces, når CO
2
-afgiften er reduceret som følge af CO
2
-fangst
og -lagring]
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at nyaffatte
CO
2
-afgiftslovens § 2, stk. 1 og 2, hvorved stk. 1, nr. 11, vil
få følgende ordlyd:
»Naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6
MJ pr. Nm3: 160,6 øre pr. Nm3. Naturgas med en nedre
brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der anvendes eller er be-
stemt til anvendelse som motorbrændstof i stationære stem-
pelmotoranlæg i tillæg til 1. pkt.: 27,5 øre pr. Nm3. For
gas nævnt i 1. og 2. pkt., foretages der en forholdsmæssig
regulering af afgiften ved en lavere eller højere brændværdi
end 39,6 MJ pr. Nm3.«
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1 og 2, at i den
under nr. 1 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 11, ændres
i 3. pkt. »1. pkt.« til »1. og 2. pkt.«, og i 5. pkt. ændres »1.
og 2. pkt.« til »1.-4. pkt.«
Der er alene tale om rettelse af en lovteknisk fejl i hen-
visningerne.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at der i CO
2
-af-
giftslovens § 2 indsættes et nyt stk. 3, hvorefter registrerede
virksomheder som alternativ til stk. 1, nr. 19, kan vælge, at
den afgiftspligtige vares CO
2
-udledning beregnes eller ana-
lyseres på baggrund af akkrediterede målinger eller andre
målinger af tilsvarende kvalitet, jf. stk. 9, og pålægges en
afgiftssats på 711,6 kr. pr. ton CO
2
(2015-niveau).
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at der i den un-
der nr. 2 foreslåede § 2, stk. 3, efter »pr. ton« indsættes
»udledt«.
Der er tale om en sproglig korrektion uden indholdsmæs-
sig betydning.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det bl.a., at der
indsættes en ny bestemmelse i CO
2
-afgiftslovens § 7, stk. 1,
nr. 5, med følgende ordlyd:
»jetfuel, der leveres fra en registreret virksomhed eller en
virksomhed, der har bevilling til afgiftsgodtgørelse, jf. § 8,
til brug i luftfartøjer til flyvninger, for hvilke et luftfartssel-
skab er registreret for afgift efter emissionsafgiftsloven for
CO
2
-udledninger fra anvendelse af det konkrete luftfartøj,
og«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 4, at der i den under
nr. 7 foreslåede § 7, stk. 1, nr. 5, udgår »anvendelse af«.
Der er tale om en sproglig korrektion uden indholdsmæs-
sig betydning.
Til nr. 5
Det følger af CO
2
-afgiftslovens § 9, at afgiften efter nær-
værende lov ikke tilbagebetales, jf. dog §§ 9 a-9 d.
Med lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det i CO
2
-afgifts-
lovens § 9 bl.a. at ændre »§§ 9 a-9 d« til »§§ 9 a, 9 b, 9 d og
9 e«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5, at i den under nr.
13 foreslåede ændring af CO
2
-afgiftslovens § 9 ændres »§§
9 a, 9 b, 9 d og 9 e« til »§§ 9 a, 9 b og 9 d-9 f«.
Dermed vil afgiften efter CO
2
-afgiftsloven også kunne
tilbagebetales efter § 9 f, der foreslås indsat ved ændrings-
forslag nr. 9.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det at nyaffatte
CO
2
-afgiftslovens § 9 a, stk. 2, hvorved den vil få følgende
ordlyd:
»Der ydes delvis tilbagebetaling, jf. 3. pkt., af afgift af
varme og afgiftspligtige varer som nævnt i stk. 1, der direkte
eller indirekte anvendes til fremstilling af varme, der leve-
res fra virksomheden, eller rumvarme eller varmt vand i
virksomheden. Opgørelse af afgift af energiforbrug nævnt
i 1. pkt. sker efter reglerne i § 11 i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., § 8 i lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v. og § 10 i lov om afgift af naturgas og
bygas m.v.«
Tilbagebetaling efter 1. pkt. opgjort efter 2. pkt. reduce-
res med satsen for det pågældende energiprodukt efter § 2
ganget med 675/750 i 2025, med 615/750 i 2026, 555/750
i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og
med 2030, jf. dog 4. pkt. For varme opgjort efter stk. 1 og 2,
der opfylder kravene i § 7, stk. 6, og § 7 b, stk. 1, reduceres
tilbagebetalingen opgjort efter 1. og 2. pkt. dog med satsen
i § 7, stk. 6, 2. og 3. pkt., og § 7 b, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ganget med 675/750 i 2025, med 615/750 i 2026, 555/750
i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og
med 2030.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 6, at i den under nr.
14 foreslåede affattelse af § 9 a, stk. 2, ændres i 4. pkt. »stk.
1 og 2« til »1. og 2. pkt. og stk. 1«.
Der er alene tale om en rettelse af en lovteknisk fejl i
henvisningen.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås det, at der ind-
sættes en ny bestemmelse i CO
2
-afgiftsloven som § 9 e,
der omhandler indfasning af forhøjelsen af CO
2
-afgiften for
ikkekvoteomfattet procesforbrug. Indfasningen sker som en
tilbagebetaling af afgiften for brændsler, varme og kulde
anvendt til procesformål. Efter den foreslåede bestemmelse
i § 9 e, stk. 3, vil tilbagebetalingen efter stk. 1 og 2 skulle
reduceres med satsen efter § 2 ganget med 350/750 i 2025,
med 430/750 i 2026, med 510/750 i 2027, med 590/750 i
2028 og med 670/750 i 2029. Tilbagebetalingen reduceres
med udgangspunkt i afgiftssatserne pr. energiprodukt, der
fremgår af CO
2
-afgiftslovens § 2.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 7, at i den under
lovforslagets § 1, nr. 20, foreslåede § 9 e, ændres i stk. 3
»satsen efter § 2« til: »afgiften efter eventuel tilbagebetaling
efter § 9 f«.
Det medfører, at virksomheder, der vil anmode om godt-
gørelse af CO
2
-afgiften for procesforbrug, vil skulle tage
udgangspunkt i den afgift, der skulle betales før procesgodt-
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0004.png
4
gørelsen. Virksomhederne vil, hvis CO
2
-afgiften tilbagebe-
tales efter § 9 f, skulle tage udgangspunkt i afgiftstilsvaret
efter dette fradrag ved beregning af procesgodtgørelsen.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås det, at der indsæt-
tes en ny bestemmelse som CO
2
-afgiftslovens § 9 e, hvor
det af bestemmelsens stk. 5 vil fremgå, at skatteministeren
kan fastsætte regler for opgørelsen af afgift af energiforbrug
efter denne lov, der er tilbagebetalingsberettiget efter regler-
ne i § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieproduk-
ter m.v., § 10, stk. 3, i lov om afgift af naturgas og bygas
m.v. eller § 9, stk. 9, i lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v., jf. stk. 1, og bestemmelser om dokumentation
efter stk. 4.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 8, at i den under nr.
20 foreslåede § 9 e, stk. 5, ændres »der« til »der, jf. stk. 1,«,
og »m.v., jf. stk. 1« ændres til »m.v.«
Der er tale om en sproglig korrektion uden indholdsmæs-
sig betydning.
Til nr. 9
Ved ændringsforslaget foreslås der indsat en ny bestem-
melse i CO
2
-afgiftslovens § 9 f, der indebærer, at virksom-
heder, der fanger CO
2
med henblik på lagring, Carbon
Capture and Storage (CCS), kan indgå en aftale med en
statslig myndighed, således at virksomhederne kan få tilba-
gebetalt den del af afgiften, der kan henføres til den fangede
CO
2
. Herved sikres det, at der ikke skal betales afgift af
CO
2
, der ikke udledes. Dog vil minimumssatserne efter Rå-
dets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstruk-
turering af EF-bestemmelserne for beskatning af energipro-
dukter og elektricitet (herefter energibeskatningsdirektivet)
skulle overholdes, jf. ændringsforslag nr. 12, 14 og 16.
CCS er en teknologi, der består i fangst af CO
2
fra punkt-
kilder, evt. tryksætning eller fordråbning med henblik på,
transport heraf til en lagringslokalitet og injektion i en egnet
geologisk formation til permanent lagring. CCS-teknologien
er ikke udbredt i dag, men det forventes, at flere virksomhe-
der vil investere i denne type teknologi.
De gældende regler om geologisk lagring af CO
2
findes i
lov om anvendelse af Danmarks undergrund (herefter under-
grundsloven) og i bekendtgørelse nr. 1425 af 30. november
2016 om geologisk lagring af CO
2
m.v. (herefter CCS-be-
kendtgørelsen). De danske regler om geologisk lagring af
CO
2
er indført bl.a. som led i implementeringen af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF om geologisk
lagring af kuldioxid med senere ændringer (herefter CCS-di-
rektivet).
Der er efter CO
2
-afgiftsloven ikke mulighed for at fradra-
ge CO
2
-afgift for fanget og lagret CO
2
.
Efter CO
2
-afgiftslovens § 5, stk. 2, gælder der for kvote-
omfattede anlæg, der forbrænder affald, en mulighed for at
anvende opgørelser efter kvotereguleringen. Med lovforsla-
gets § 1, nr. 4, foreslås det dog at ændre § 5, stk. 2, så det
fremgår, at bestemmelsen ikke indebærer mulighed for at
undgå at skulle betale CO
2
-afgift for CO
2
, der er fanget og
lagret i overensstemmelse med CO
2
-kvotereguleringen.
Den manglende mulighed for at få tilbagebetalt afgiften
af fanget CO
2
ved opgørelsen af CO
2
-afgiften skal ses
i lyset af, at afgiften efter CO
2
-afgiftsloven pålægges på
grundlag af CO
2
-udledningen af de anvendte brændsler m.v.
Loven er derfor reguleret af energibeskatningsdirektivet, der
ikke umiddelbart giver mulighed for at afløfte afgiften af
den mængde CO
2
, der fanges ved CCS.
For at fremme anvendelsen af CCS foreslås det, at der
ikke skal betales afgift af den CO
2
, der fanges og geologisk
lagres, når der er indgået en aftale med en statslig myndig-
hed.
En aftaleordning som den foreslåede har hjemmel i ener-
gibeskatningsdirektivets artikel 17, stk. 1, litra b, hvoraf
det fremgår, at medlemsstaterne kan anvende lavere afgifter
(ned til minimumssatserne) på elektricitet og energiproduk-
ter efter indgåelse af aftaler med virksomheder m.v., hvis
disse aftaler medfører opfyldelsen af miljøbeskyttelsesmål
eller forbedret energieffektivitet.
Det foreslås i § 9 f, stk. 1, 1. pkt., at en momsregistreret
virksomhed, der efter regler fastsat i medfør af stk. 4 har
indgået en aftale, kan få tilbagebetalt afgiften for afgiftsplig-
tige produkter pr. ton CO
2
, der er fanget og geologisk lagret.
Efter den foreslåede bestemmelse vil momsregistrerede
virksomheder, der fanger CO
2
med henblik på geologisk
lagring, kunne indgå en aftale efter regler fastsat i medfør af
forslaget til stk. 4 og derved få mulighed for tilbagebetaling
af CO
2
-afgift. Aftalen skal vedrøre udledninger fra konkrete
anlæg.
De virksomheder, der kan indgå en aftale, vil skulle væ-
re momsregistrerede, mens det derimod ikke vil være et
krav, at virksomheden er registreringspligtig efter CO
2
-af-
giftsloven. Da tilbagebetalingen kun vedrører CO
2
-afgift, vil
indgåelse af en aftale kun være relevant for virksomheder,
som anvender energiprodukter, som er afgiftspligtige efter
CO
2
-afgiftsloven.
Reglerne om det konkrete indhold af og vilkårene i de
aftaler, der indgås, herunder om hvilken statslig myndighed
aftalen vil skulle indgås med, foreslås i stk. 4 at blive fastsat
af skatteministeren efter aftale med klima-, energi- og forsy-
ningsministeren, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse
nedenfor.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at afgiften kan tilbagebetales
fra tidspunktet, hvor fangsten har fundet sted.
Dermed vil virksomheder kunne anmode om tilbagebeta-
ling af afgift fra det tidspunkt, hvor fangsten er sket, selv om
den fangede CO
2
endnu ikke er lagret. Hvis der ikke sker
lagring efter fangsten, vil virksomheden ikke være berettiget
til at få afgiften af den fangede CO
2
tilbagebetalt. Afgørende
for, om der er krav på at få afgiften af den fangede CO
2
tilbagebetalt, vil være, om den fangede CO
2
faktisk lag-
res i overensstemmelse med aftalevilkårene. En almindelig
forsinkelse mellem fangst- og lagringstidspunktet medfører
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0005.png
5
derfor ikke, at virksomheden ikke kan få afgiften af den
fangede CO
2
tilbagebetalt.
Sker der ikke lagring i overensstemmelse med aftalevil-
kårene, og er der allerede sket tilbagebetaling af afgiften,
vil den del af den tilbagebetalte afgift, der vedrører den
ikkelagrede CO
2
, skulle efterbetales. Da tilbagebetalingen
i givet fald er sket med urette, vil opkrævningslovens § 5
finde anvendelse.
Det foreslås i stk. 1, 3.-5. pkt., at det beløb, hvormed
afgiften kan tilbagebetales, opgøres efter stk. 2 og 3 særskilt
for hvert anlæg, der er omfattet af en aftale efter 1. pkt. Det
samlede tilbagebetalingsbeløb anføres på virksomhedens an-
givelser efter merværdiafgiftsloven for den momsperiode,
hvor fangsten af CO
2
er sket. Beløbet angives i hele kroner.
Virksomheder, der har indgået aftale efter stk. 1, vil såle-
des skulle lave særskilte opgørelser af den del af afgiften,
der kan tilbagebetales, for hvert enkelt anlæg, der er omfat-
tet af aftalen. Opgørelserne vil skulle foretages efter det
foreslåede stk. 2, mens tilbagebetaling af afgiften sker efter
det foreslåede stk. 3.
Det vil i de regler, der kan fastsættes efter det foreslåede
stk. 4, nærmere kunne afgrænses, hvilke enheder der skal
anses for at udgøre et særskilt anlæg.
Virksomheder, der anvender ordningen, vil i momsangi-
velsen i feltet for CO
2
-afgift skulle angive den samlede af-
gift, der kan tilbagebetales (fradrages). Angivelsen vil skulle
ske for den momsperiode, hvor fangsten af CO
2
er sket.
Virksomhederne vil på fakturaen skulle påføre den fak-
tisk betalte afgift ved salg af varme eller kulde, dvs. efter
fradrag for den del af afgiften, der tilbagebetales. På den
faktura, som virksomheden udsender, må således som betalt
afgift alene fremgå det afgiftsbeløb, som virksomheden har
betalt efter tilbagebetaling for fanget og geologisk lagret
CO
2
. Dermed mindskes CO
2
-afgiftstilsvaret også i senere
led, når f.eks. et fjernvarmeværk har fanget CO
2
med hen-
blik på lagring og indgået aftale efter stk. 1. Der vil i medfør
af forslaget til stk. 4 kunne fastsættes krav til de oplysninger,
der skal fremgå af fakturaerne, således at det for aftagerne er
muligt at fastslå, om, og i givet fald i hvilket omfang, de vil
kunne kræve godtgørelse af afgiften, når varme eller kulde
er anvendt til proces.
Godtgørelser efter CO
2
-afgiftsloven ydes generelt ved
tilbagebetaling i virksomhedens momsangivelse. Forslaget
følger dermed samme ordning som den, der i øvrigt anven-
des, når der er adgang til tilbagebetalinger efter CO
2
-afgifts-
loven.
Virksomheder, der er registreret efter CO
2
-afgiftsloven,
skal ved deres angivelse og betaling af afgift ikke medreg-
ne den del, for hvilken der gives tilbagebetaling. En sådan
nettoafregning kan også anvendes for registrerede virksom-
heder ved godtgørelse for fanget og geologisk lagret CO
2
.
Det foreslås i stk. 2, 1. og 2. pkt., at virksomheder omfat-
tet af stk. 1 skal opgøre den samlede udledning af CO
2
fra
det anlæg, som aftalen vedrører, og den fangede mængde
CO
2
fra anlægget. Opgørelsen af den samlede udledning af
CO
2
skal foretages inden fangstpunktet.
Virksomheder, der indgår en aftale efter stk. 1, vil således
skulle lave særskilte opgørelser af den samlede udledning
af CO
2
– før fangsten – fra hvert af de anlæg, som aftalen
vedrører. Virksomheden vil også skulle lave særskilte opgø-
relser af mængden af CO
2
, der fanges fra hvert af disse
anlæg. Opgørelserne vil blive anvendt til beregning af ned-
sættelsen af afgiften.
Fangstpunktet for CCS er det punkt, hvor der efter MR-
forordningen sker opgørelse af de mængder af CO
2
, som
ikke udledes fra anlægget, men overføres fra anlægget med
henblik på langsigtet geologisk lagring, jf. MR-forordnin-
gens artikel 49.
Virksomhedens opgørelser skal vedrøre al udledt CO
2
fra
ethvert anlæg, der er omfattet af aftalen, dvs. CO
2.
fra både
afgiftspligtige og ikkeafgiftspligtige brændsler.
Det foreslås i stk. 2, 3. og 4. pkt., at opgørelsen af den
fangede mængde CO
2
skal foretages i overensstemmelse
med de krav til måling m.v., der fremgår af de til enhver
tid gældende EU-regler om overvågning og rapportering af
drivhusgasemissioner. Opgørelserne skal foretages pr. kalen-
dermåned.
Virksomheden vil derfor efter forslaget for hver kalen-
dermåned skulle foretage opgørelserne i overensstemmelse
med de regler, der fremgår af Kommissionens gennemførel-
sesforordning om overvågning og rapportering af drivhusga-
semissioner fra de aktiviteter, der er omfattet af direktiv
2003/87/EF (herefter MR-forordningen).
MR-forordningen fastlægger reglerne for overvågning
og rapportering af drivhusgasemissioner og aktivitetsdata
i henhold til direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). MR-for-
ordningen gælder for overvågning og rapportering af driv-
husgasemissioner, som er specificeret i forhold til de akti-
viteter, der er opført i kvotedirektivets bilag I og III, for
aktivitetsdata fra stationære anlæg, luftfartsaktiviteter og fri-
givne brændselsmængder fra de aktiviteter, der er omhand-
let i kvotedirektivets bilag III, der omhandler forbrug af
brændsel i bygningssektoren, vejtransportsektoren og øvrige
sektorer.
MR-forordningens artikel 43 indeholder regler om be-
stemmelse af emissioner. Det følger af stk. 1, at driftslederen
bestemmer de årlige emissioner fra en emissionskilde i løbet
af rapporteringsperioden ved at summere alle timeværdier
af den målte drivhusgaskoncentration ganget med timevær-
dier for røggasstrømmen, hvor timeværdierne er gennemsnit
af alle individuelle måleresultater for den respektive drifts-
time. For så vidt angår CO
2
-emissioner, fastsætter drifts-
lederen de årlige emissioner baseret på ligning 1 i bilag
VIII. Kulmonoxid (CO) udledt i atmosfæren behandles som
den molære ækvivalensmængde af CO
2
.
Af artikel 43, stk. 2, følger, at såfremt der findes flere
emissionskilder i et anlæg, og disse ikke kan måles som én
emissionskilde, måler driftslederen emissionerne fra disse
emissionskilder separat og lægger resultaterne sammen for
at opnå de samlede emissioner for den pågældende gas i
rapporteringsperioden.
Efter artikel 43, stk. 3, bestemmer driftslederen drivhus-
gaskoncentrationen i røggassen ved kontinuerlig måling på
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0006.png
6
et repræsentativt punkt ved hjælp af én af følgende metoder:
a) direkte måling, b) i tilfælde af en høj koncentration i røg-
gassen beregnes koncentrationen ved hjælp af en indirekte
koncentrationsmåling ligning 3 i bilag VIII og under hen-
syntagen til de målte koncentrationsværdier for alle andre
komponenter af gasstrømmen som fastlagt i driftslederne
overvågningsplan.
MR-forordningen indeholder i artikel 49 regler om over-
førsel af CO
2
.
Efter artikel 49, stk. 1, fratrækker driftslederen fra anlæg-
gets emissioner den CO
2
, som stammer fra fossilt kulstof
i aktiviteter, der er omfattet af kvotedirektivets bilag I, og
som ikke udledes fra anlægget, men overføres fra anlægget
med henblik på langsigtet geologisk lagring.
Efter artikel 49, stk. 3, anvender driftslederen en målings-
baseret metode, bl.a. i henhold til direktivets artikel 43, 44
og 45 for at opgøre mængden af overført CO
2
fra et anlæg
til et andet. Emissionskilden skal svare til målingspunktet,
og emissionerne udtrykkes som mængden af overført CO
2
.
Efter artikel 49, stk. 4, anvender driftslederen det høje-
ste metodetrin, jf. definitionen i bilag VIII, afsnit 1, til
bestemmelse af mængden af overført CO
2
fra et anlæg til
et andet. Driftslederen kan dog anvende det næste lavere
metodetrin, forudsat at vedkommende kan dokumentere, at
anvendelsen af det højeste metodetrin, som defineres i bilag
VIII, afsnit 1, ikke er teknisk mulig eller medfører urimelige
omkostninger.
En virksomhed, der indgår en aftale efter stk. 1, vil skulle
foretage opgørelser i overensstemmelse med ovenstående
bestemmelser m.v.
Da MR-forordningen finder anvendelser på aktiviteter
omfattet af kvotedirektivet, vil det ikke være alle virksom-
heder, der indgår en aftale med den statslige myndighed
efter det foreslåede stk. 1, der i forvejen foretager opgørelser
efter MR-forordningen. For at opnå adgang til fradrag for
CO
2
-afgift af den fangede CO
2
, vil virksomheden dog efter
aftaleordningen skulle forpligte sig til at foretage sådanne
opgørelser i overensstemmelse med MR-forordningen.
Udledninger, der ikke har en fastsat emissionsfaktor efter
MR-forordningen, skal også overvåges og indgå i den årlige
udledningsrapport. Af MR-forordningen fremgår regler om,
hvordan emissionsfaktoren skal fastsættes. Disse udlednin-
ger vil skulle medregnes i den samlede mængde udledt CO
2
og i den samlede mængde fanget CO
2
. Ved opgørelse af
den udledte og den fangede mængde CO
2
efter MR-forord-
ningen indgår også ikkeenergirelaterede udledninger.
Udledning i form af udslip eller udsivning af CO
2
efter
fangst af CO
2
, der måtte indtræffe, efter at den fangede CO
2
er overført til en transport- eller lagringsvirksomhed, vil ik-
ke medføre, at den registrerede virksomhed, der har indgået
en aftale, vil skulle svare afgift af den udledte CO
2
. Da
CCS er en kvoteomfattet aktivitet, vil sådanne udledninger
i stedet blive omfattet af en kvotereturneringspligt, og, hvis
de foregår inden for anvendelsesområdet af den foreslåede
emissionsafgiftslov, af emissionsafgift.
Det foreslås i stk. 3, at tilbagebetalingen beregnes på
grundlag af den afgift, der kan opgøres for de i måneden
forbrugte energiprodukter, før tilbagebetaling efter denne
bestemmelse. Tilbagebetalingen opgøres til det beløb, der
fremkommer ved at gange afgiften efter 1. pkt. med en for-
delingsfaktor for måneden. Fordelingsfaktoren for måneden
opgøres ved at dividere den samlede fangede mængde CO
2
med den samlede udledning af CO
2
.
Tilbagebetalingsmuligheden gælder for virksomheder for
CO
2
-udledning fra de anlæg, hvorom der er indgået aftale
omfattet af stk. 1. Tilbagebetalingsmuligheden skal beregnes
pr. måned og fratrækkes i det beløb, der kan opgøres som
afgiftsbeløbet efter loven for samme måned, idet dette af-
giftsbeløb opgøres uden hensyn til den stedfundne fangst af
CO
2
.
Virksomheden vil dermed skulle anvende opgørelserne af
den samlede mængde udledt CO
2
og den samlede mængde
fanget CO
2
til at beregne en fordelingsfaktor. Denne forde-
lingsfaktor anvendes til at opgøre, hvor stor en andel af virk-
somhedens samlede CO
2
-udledning fra anlæg omfattet af
aftalen efter stk. 1, der er fanget med henblik på geologisk
lagring. Fordelingsfaktoren skal beregnes pr. anlæg, der er
omfattet af aftalen efter stk. 1.
Fordelingsfaktoren ganges herefter med det samlede af-
giftstilsvar, der relaterer sig til virksomhedens udledning
fra det anlæg, som fordelingsfaktoren er beregnet ud fra. Af-
giftstilsvaret nedsættes med resultatet heraf.
Fordelingsfaktoren beregnes med udgangspunkt i afgiften
efter fradrag for kraftvarmeproduktion.
Anvendelsen af en fordelingsfaktor medfører mulighed
for en administrerbar opgørelse af tilbagebetalingsberettiget
afgift, når det er ikke muligt at lave en fordeling mellem af-
giftspligtigt og ikkeafgiftspligtigt CO
2
i den fangede mæng-
de.
Eksempel
En virksomhed anvender i en måned både stenkul, der er
afgiftspligtigt, og halm i rene læs, der ikke er afgiftspligtigt,
i et anlæg, der er omfattet af aftalen. Den samlede CO
2
-ud-
ledning fra stenkul og halm inden fangstpunktet udgør 800
ton CO
2
. Den fangede mængde fra anlægget udgør 300 ton
CO
2
.
Fordelingsfaktoren findes ved at dividere den fangede
mængde med den udledte mængde, og regnestykket vil se
ud som følgende:
300 ton CO
2
/800 ton CO
2
=0,375
Fordelingsfaktoren vil dermed være 0,375 for det konkre-
te anlæg i måneden.
Har virksomheden forbrugt 3.000 GJ stenkul i måneden,
hvor afgiftssatsen er 100 kr. pr. GJ (fiktiv afgiftssats), vil
afgiften for CO
2
fra dette forbrug udgøre 300.000 kr. Har
virksomheden samtidig brugt 3.000 GJ af et energiprodukt,
der ikke er afgiftspligtigt efter CO
2
-afgiftsloven, vil afgiften
for CO
2
fra dette forbrug udgøre 0 kr.
Fordelingsfaktoren ganges med virksomhedens samlede
afgiftstilsvar for afgiftsperioden, altså de 300.000 kr.
300.000 kr.*0,375=112.500 kr.
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0007.png
7
Virksomheden vil dermed i momsangivelsen kunne angi-
ve et fradrag på 112.500 kr. Virksomheden ender derfor med
at betale 300.000 kr.-112.500 kr.=187.500 kr. i CO
2
-afgift.
Det foreslås i stk. 4, at skatteministeren efter aftale med
klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om,
hvilken myndighed der indgår aftale med virksomheder ef-
ter stk. 1, indholdet af disse aftaler, herunder om kontrol og
administration af aftalerne, samt om krav til fakturaoplys-
ninger ved levering af varme eller kulde fra virksomheder,
der har indgået en sådan aftale.
Det forudsættes, at skatteministeren efter aftale med kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte regler om
den nærmere administration af aftaleordningen, herunder
om hvilken statslig myndighed, der indgår disse aftaler med
virksomhederne, kravene til indholdet af og vilkårene i af-
talerne, herunder afgrænsningen af de i aftalen omfattede
anlæg, om opgørelserne af den samlede mængde udledt CO
2
og den samlede mængde fanget CO
2
, samt om krav til faktu-
raoplysninger ved levering af varme eller kulde fra virksom-
hederne, der har indgået en sådan aftale, med henblik på at
aftagere kan fastslå og dokumentere, i hvilket omfang de vil
kunne kræve godtgørelse af CO
2
- og energiafgift, når varme
eller kulde anvendes til proces.
Fakturakravene vil f.eks. kunne bestå i et krav om, at det
af fakturaen fremgår, at den leverende virksomhed har redu-
ceret CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens § 9 f som følge
af fangst og lagring af CO
2
. Der vil desuden kunne stilles
krav om oplysninger om den anvendte fordeling mellem
brændslerne ved beregning af nedsættelsen af godtgørelsen,
herunder oplysning om afgiftsbelastningen i kr. pr. GJ for
hvert brændsel efter fradrag efter § 9 f og godtgørelse efter
§ 9 e. Fakturakravene kan desuden vedrøre opgørelsen af
det beløb, som modtagere med procesforbrug, vil skulle
nedsætte tilbagebetalingen efter mineralolieafgiftslovens §
11, gasafgiftslovens § 10 og kulafgiftslovens § 8 med, jf.
ændringsforslag nr. 12, 14 og 16.
Det forudsættes desuden, at der fastsættes regler om kon-
trol, herunder om Energistyrelsens kontrol af, at opgørelses-
reglerne og aftalevilkårene overholdes. Der vil derudover
kunne fastsættes nærmere regler om, hvilke oplysninger
virksomhederne vil skulle stille til rådighed for Energistyrel-
sen.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre provenumæssige kon-
sekvenser.
Til nr. 10
Efter CO
2
-afgiftslovens § 10, stk. 4, 1. pkt., skal virk-
somheder, der leverer gas, naturgas, bygas og varme, mindst
en gang årligt afgive de oplysninger, der er nødvendige for
opgørelse af tilbagebetalingsbeløb efter §§ 9 a-9 c. Efter 2.
pkt. fastsætter skatteministeren de nærmere regler herom.
I lovforslagets § 1, nr. 21, foreslås det i CO
2
-afgiftslo-
vens § 10, stk. 4, 1. pkt., at ændre »§§ 9 a-9 c« til »§§ 9 a, 9
b og 9 e«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at i den under
nr. 21 foreslåede ændring af CO
2
-afgiftslovens § 10, stk. 4,
1. pkt., ændres »§§ 9 a, 9 b og 9 e« til: »§§ 9 a, 9 b, 9 e og 9
f«.
Det vil medføre, at virksomheder, der leverer gas, natur-
gas, bygas og varme, mindst en gang årligt afgive de oplys-
ninger, der er nødvendige for opgørelse af tilbagebetalings-
beløb efter CO
2
-afgiftslovens § 9 f, der foreslås indsat ved
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 11
Efter CO
2
-afgiftslovens § 13, stk. 3, skal registrerede
virksomheder ikke indbetale afgift af den del af eget for-
brug, for hvilken der ydes tilbagebetaling efter § 9 a, 9 b
eller 9 c.
I lovforslagets § 1, nr. 24, foreslås det i CO
2
-afgiftslo-
vens § 13, stk. 3, at ændre »”§§ 9 a, 9 b eller 9 c«” til »”§§ 9
a, 9 b eller 9 e«”.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 11, at i den under
nr. 24 foreslåede ændring af CO
2
-afgiftslovens § 13, stk. 3,
ændres »§§ 9 a, 9 b eller 9 e« til »§§ 9 a, 9 b, 9 e eller 9 f«.
Det vil medføre, at registrerede virksomheder kan mod-
regne den afgift af den del af eget forbrug, der kan tilbage-
betales efter CO
2
-afgiftslovens § 9 f, der foreslås indsat ved
ændringsforslag nr. 9, i deres angivelse af afgift til Skatte-
forvaltningen.
Til nr. 12
Ved ændringsforslaget foreslås der indsat et nyt stk. 2 i
mineralolieafgiftslovens § 11 a, der indebærer, at godtgørel-
sen af energiafgift for procesforbrug nedsættes for ikkekvo-
teomfattede produktionsenheder og ikkekvoteomfattet var-
me og kulde, når CO
2
-afgift som følge af fangst og lagring
af CO
2
helt eller delvist er tilbagebetalt efter CO
2
-afgiftslo-
vens § 9 f og godtgjort efter § 9 e, og dette har medført,
at CO
2
-afgiften er blevet nedsat til et beløb, der lavere end
EU’s minimumssatser.
Med lovforslaget foreslås det, at virksomheder med kvo-
teomfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatser-
ne via energiafgifterne, mens virksomheder med ikkekvote-
omfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatser-
ne via CO
2
-afgiften. Der skal derfor kun ske nedsættelse
af godtgørelsen i mineralolieafgiftslovens § 11 a for kvote-
omfattet procesforbrug, mens ikke-kvoteomfattet procesfor-
brug kan opnå fuld godtgørelse efter mineralolieafgiftslo-
vens § 11.
Efter den ved ændringsforslaget under nr. 9 foreslåede §
9 f i CO
2
-afgiftsloven vil virksomheder, der har indgået en
aftale efter regler fastsat i medfør af § 9 f, stk. 4, kunne
få godtgjort CO
2
-afgiften svarende til den mængde CO
2
,
der fanges og lagres. Med lovforslagets § 9 e foreslås det
at indfase forhøjelsen af CO
2
-afgiften for ikkekvoteomfattet
proces i løbet af perioden 2025-2030.
CO
2
-afgiften efter reduktion af §§ 9 e og 9 f vil i visse
tilfælde ikke overstige minimumssatserne, der f.eks. for olie
udgør ca. 60 kr. pr. ton CO
2
. Forbruges produktet eller var-
men af en virksomhed med ikkekvoteomfattet proces, vil
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0008.png
8
CO
2
-afgiften i denne situation derfor ikke være tilstrække-
ligt høj til at opfylde minimumssatserne.
Med henblik på at sikre, at minimumssatserne overhol-
des, vil godtgørelsen for procesforbrug i energiafgiftslovene
derfor skulle nedsættes for ikkekvoteomfattet proces, når
CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens §§ 9 e og 9 f er redu-
ceret til et beløb, der ligger under minimumssatserne. Godt-
gørelsen for procesforbrug vil skulle reduceres ned til et
beløb, der indebærer, at der samlet i energi- og CO
2
-afgift
er betalt afgift svarende til den højeste minimumssats fastsat
pr. afgiftslov for den samlede afgiftspligtige CO
2
-udledning
pr. måned. Tilsvarende bestemmelser som den, der foreslås
med dette ændringsforslag, foreslås derfor også indsat i gas-
afgiftslovens § 10 a og kulafgiftslovens § 8 a, jf. ændrings-
forslag nr. 14 og 16, og der vil således skulle foretages
opgørelser for hvert enkelt brændsel, hvor der sker fradrag
af CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens § 9 f.
Det foreslås som stk. 2 i mineralolieafgiftslovens § 11 a,
at er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§
9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v.
reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats,
jf. bilag 5 til lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v.,
nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 11, så der for
forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og
lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v. på 4,5 kr. pr.
GJ.
Efter mineralolieafgiftslovens § 11 tilbagebetales afgif-
ten, når det afgiftspligtige produkt anvendes til procesfor-
brug.
Det følger af § 11 a, stk. 1, at tilbagebetalingen af afgift
efter § 11 nedsættes med 8,1 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og
med den 1. april 2023 til og med den 31. december 2024 og
10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2025,
jf. dog §§ 11 b-11 d.
Med lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås det, at mineralolie-
afgiftslovens § 11 a affattes, så tilbagebetalingen af afgift ef-
ter § 11 nedsættes med 4,5 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der
ikke svares afgift efter §§ 9 a og 9 b i lov om kuldioxidafgift
af energiprodukter m.v., jf. dog § 11 d. Godtgørelsesberetti-
gede kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes
som en reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. GJ delt
med afgiftssatsen i § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over
1,2.
Det foreslåede § 11 a, stk. 2, vil dermed ikke gælde
for forbrug, hvoraf der ikke svares afgift efter CO
2
-afgifts-
lovens §§ 9 a og 9 b, dvs. at den ikke vil gælde for
kvoteomfattet proces og kvoteomfattet varme og kulde, der
anvendes af en momsregistreret virksomhed til proces. Det
bemærkes, at det ikke er nødvendigt at begrænse tilbagebe-
talingen for kvoteomfattede virksomheders vedkommende,
da de under alle omstændigheder betaler afgift svarende til
minimumssatserne efter energiafgiftslovene.
Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil dermed gælde for
ikkekvoteomfattet proces, dvs. varme og kulde produceret
på et ikkekvoteomfattet varmeanlæg, som leveres til en virk-
somhed med proces, og forbrug af afgiftspligtige produkter i
en virksomhed med ikkekvoteomfattet proces. Nedsættelsen
af tilbagebetalingen vil desuden kun omfatte tilfælde, hvor
virksomheden, der anvender de afgiftspligtige produkter, har
indgået en aftale omfattet af CO
2
-afgiftslovens § 9 f, og
hvor CO
2
-afgiften som følge af fangst og lagring af CO
2
er reduceret til under de minimumssatser, der fremgår af
CO
2
-afgiftslovens bilag 5.
Efter den foreslåede bestemmelse vil den fulde tilbage-
betaling efter § 11 skulle nedsættes, så der for forbruget
mindst er betalt en samlet afgift efter mineralolieafgiftsloven
og CO
2
-afgiftsloven på 4,5 kr. pr. GJ. Nedsættelsen af godt-
gørelsen vil dermed udgøre differencen mellem den betalte
CO
2
-afgift og den højeste minimumssats for produkter om-
fattet af mineralolieafgiftsloven.
Virksomheder, der har indgået en aftale efter CO
2
-afgifts-
lovens § 9 f, og som leverer varme og kulde, vil blive
omfattet af faktureringskrav, der vil blive fastsat i medfør af
den ved ændringsforslag nr. 9 foreslåede bestemmelse i § 9
f, stk. 4, i CO
2
-afgiftsloven, jf. bemærkningerne til denne
bestemmelse.
Disse faktureringskrav vil skulle sikre, at fakturaerne in-
deholder oplysninger om det beløb, som modtagere af var-
men og kulden vil skulle nedsætte tilbagebetalingen efter
mineralolieafgiftslovens § 11 med, ligesom der kan stilles
krav om, at fakturaerne indeholder oplysninger om den an-
vendte fordeling mellem brændslerne ved beregning af ned-
sættelsen af godtgørelsen, så det er muligt for Skatteforvalt-
ningen at kontrollere, at tilbagebetalingsbeløbet er korrekt
opgjort.
Der kan i øvrigt for eksempler på, hvordan modellen
for overholdelse af minimumsafgifterne vil skulle fungere
i praksis, henvises til bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 14 vedrørende eventuel nedsættelse af tilbagebetalingen
efter gasafgiftsloven for ikkekvoteomfattet proces.
Til nr. 13
Med den foreslåede ændring vil den fulde tilbagebetaling
efter gasafgiftslovens § 10 skulle nedsættes med 1,2 kr. pr.
GJ i stedet for 4,5 kr. pr. GJ for varme og varer anvendt
til kvoteomfattede procesformål efter gasafgiftslovens § 10
a. Det er en forudsætning, at der ikke betales CO
2
-afgift af
samme varme og varer.
Det svarer til minimumssatsen i energibeskatningsdirekti-
vet for energiprodukterne omfattet af gasafgiftsloven. Mini-
mumssatsen er fastsat i euro pr. GJ, hvilket svarer til ca.
1,1 kr. pr. GJ. Af hensyn til at sikre, at minimumssatserne
er overholdt ved eventuelle kursudsving, foreslås det at fast-
sætte satsen til 1,2 kr. pr. GJ.
Afgiften på 1,2 kr. pr. GJ foreslås ikke indekseret.
Provenumæssige konsekvenser
Der henvises til bemærkningerne til ændringsnummer 15.
Til nr. 14
Ved ændringsforslaget foreslås der indsat et nyt stk. 2
i gasafgiftslovens § 10 a, der indebærer, at godtgørelsen
af energiafgift for procesforbrug nedsættes for ikkekvoteo-
mfattede produktionsenheder og ikkekvoteomfattet varme
og kulde, når CO
2
-afgift som følge af fangst og lagring
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0009.png
9
af CO
2
helt eller delvist er tilbagebetalt efter CO
2
-afgiftslo-
vens § 9 f og godtgjort efter § 9 e, og dette har medført,
at CO
2
-afgiften er blevet nedsat til et beløb, der lavere end
EU’s minimumssatser.
Med lovforslaget foreslås det, at virksomheder med kvo-
teomfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatser-
ne via energiafgifterne, mens virksomheder med ikke-kvote-
omfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatserne
via CO
2
-afgiften. Der skal derfor kun ske nedsættelse af
godtgørelsen i gasafgiftslovens § 10 a for kvoteomfattet
procesforbrug, mens ikke-kvoteomfattet procesforbrug kan
opnå fuld godtgørelse efter gasafgiftslovens § 10.
Efter den ved ændringsforslaget under nr. 9 foreslåede §
9 f i CO
2
-afgiftsloven vil virksomheder, der har indgået en
aftale efter regler fastsat i medfør af § 9 f, stk. 4, kunne
få godtgjort CO
2
-afgiften svarende til den mængde CO
2
,
der fanges og lagres. Med lovforslagets § 9 e foreslås det
at indfase forhøjelsen af CO
2
-afgiften for ikkekvoteomfattet
proces i løbet af perioden 2025-2030.
CO
2
-afgiften efter reduktion af §§ 9 e og 9 f vil i visse
tilfælde ikke overstige minimumssatserne, der f.eks. for olie
udgør ca. 60 kr. pr. ton CO
2
. Forbruges produktet eller var-
men af en virksomhed med ikkekvoteomfattet proces, vil
CO
2
-afgiften i denne situation derfor ikke være tilstrække-
ligt høj til at opfylde minimumssatserne.
Med henblik på at sikre, at minimumssatserne overhol-
des, vil godtgørelsen for procesforbrug i energiafgiftslovene
derfor skulle nedsættes for ikkekvoteomfattet proces, når
CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens §§ 9 e og 9 f er redu-
ceret til et beløb, der ligger under minimumssatserne. Godt-
gørelsen for procesforbrug vil skulle reduceres ned til et
beløb, der indebærer, at der samlet i energi- og CO
2
-afgift
er betalt afgift svarende til den højeste minimumssats fastsat
pr. afgiftslov for den samlede afgiftspligtige CO
2
-udledning
pr. måned. Tilsvarende bestemmelser som den, der foreslås
med dette ændringsforslag, foreslås derfor også indsat i
mineralolieafgiftslovens § 11 a og kulafgiftslovens § 8 a,
jf. ændringsforslag nr. 12 og 16, og der vil således skulle
foretages opgørelser for hvert enkelt brændsel, hvor der sker
fradrag af CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens § 9 f.
Det foreslås som stk. 2 i gasafgiftslovens § 10 a, at er
afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9
e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v.
reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats,
jf. bilag 5 til lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v.,
nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 10, så der for
forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og
lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v. på 1,2 kr. pr.
GJ.
Efter gasafgiftslovens § 10 tilbagebetales gasafgiften, når
det afgiftspligtige produkt anvendes til procesforbrug.
Det følger af § 10 a, stk. 1, at tilbagebetalingen af afgift
efter § 10 nedsættes med 8,1 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og
med den 1. april 2023 til og med den 31. december 2024 og
10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2025,
jf. dog §§ 10 b-10 d.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at gasafgiftslo-
vens § 10 a affattes, så tilbagebetalingen af afgift efter § 10
nedsættes med 4,5 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der ikke
svares afgift efter §§ 9 a og 9 b i lov om kuldioxidafgift
af energiprodukter m.v., jf. dog § 10 d. Godtgørelsesberetti-
gede kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes
som en reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. GJ delt
med afgiftssatsen i § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over
1,2. Med ændringsforslagets § 2, nr. 13, foreslås det, at
satserne nedsættes til 1,2 kr. pr. GJ.
Det foreslåede § 10 a, stk. 2, vil dermed ikke gælde
for forbrug, hvoraf der ikke svares afgift efter CO
2
-afgifts-
lovens §§ 9 a og 9 b, dvs. at den ikke vil gælde for
kvoteomfattet proces og kvoteomfattet varme og kulde, der
anvendes af en momsregistreret virksomhed til proces. Det
bemærkes, at det ikke er nødvendigt at begrænse tilbagebe-
talingen for kvoteomfattede virksomheders vedkommende,
da de under alle omstændigheder betaler afgift svarende til
minimumssatserne efter energiafgiftslovene.
Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil dermed gælde for
ikkekvoteomfattet proces, dvs. varme og kulde produceret
på et ikkekvoteomfattet varmeanlæg, som leveres til en virk-
somhed med proces, og forbrug af afgiftspligtige produkter i
en virksomhed med ikkekvoteomfattet proces. Nedsættelsen
af tilbagebetalingen vil desuden kun omfatte tilfælde, hvor
virksomheden, der anvender de afgiftspligtige produkter, har
indgået en aftale omfattet af CO
2
-afgiftslovens § 9 f, og
hvor CO
2
-afgiften som følge af fangst og lagring af CO
2
er reduceret til under de minimumssatser, der fremgår af
CO
2
-afgiftslovens bilag 5.
Efter den foreslåede bestemmelse vil den fulde tilbage-
betaling efter § 10 skulle nedsættes, så der for forbruget
mindst er betalt en samlet afgift efter gasafgiftsloven og
CO
2
-afgiftsloven på 1,2 kr. pr GJ. Nedsættelsen af godtgø-
relsen vil dermed udgøre differencen mellem den betalte
CO
2
-afgift og den højeste minimumssats for produkter om-
fattet af gasafgiftsloven.
Virksomheder, der har indgået en aftale efter CO
2
-afgifts-
lovens § 9 f, og som leverer varme og kulde, vil blive
omfattet af faktureringskrav, der vil blive fastsat i medfør af
den ved ændringsforslag nr. 9 foreslåede bestemmelse i § 9
f, stk. 4, i CO
2
-afgiftsloven, jf. bemærkningerne til denne
bestemmelse.
Disse faktureringskrav vil skulle sikre, at fakturaerne in-
deholder oplysninger om det beløb, som modtagere af var-
men og kulden vil skulle nedsætte tilbagebetalingen efter
gasafgiftslovens § 10 med, ligesom der kan stilles krav om,
at fakturaerne indeholder oplysninger om den anvendte for-
deling mellem brændslerne ved beregning af nedsættelsen
af godtgørelsen, så det er muligt for Skatteforvaltningen at
kontrollere, at tilbagebetalingsbeløbet er korrekt opgjort.
Eksempler på overholdelse af minimumsafgift
I eksemplet nedenfor bruges naturgas og olie til ikkekvo-
teomfattet proces. Det er forudsat, at mængderne kan om-
regnes til GJ af den virksomhed, der har indgået en aftale
omfattet af CO
2
-afgiftslovens § 9 f. Der er taget udgangs-
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0010.png
10
punkt i afgifter for 2025. Eksemplet gennemgås for natur-
gas:
Fanger en virksomhed, der har indgået en aftale omfattet
af den foreslåede § 9 f i CO
2
-afgiftsloven, faktisk ikke CO
2
,
faktureres den fulde betalte CO
2
-afgift, svarende til 852 kr.
pr. ton CO
2
i 2025 (750 kr. pr. ton CO
2
i 2022-priser). For
naturgas udgør det en afgift på 1,922 kr. pr. Nm
3
. Ved et
forbrug på 95.000 Nm
3
giver det en bruttoafgift på (1,922
kr. pr. Nm
3
*95.000 Nm
3
=) 182.590 kr.
Fanger virksomheden derimod 95 pct. af den samlede
mængde udledt CO
2
, skal der alene betales afgift af 5 pct. af
182.590 kr., dvs. 9.129,50 kr. Forbruget på 95.000 Nm
3
skal
omregnes til GJ, hvilket giver 3.762 GJ. Ved et forbrug på
3.762 GJ svarer afgiftstilsvaret på 9.129,50 kr. til en afgift
på (9.129,50/3.762=) 2,4 kr. pr. GJ. I dette tilfælde er afgif-
ten over minimumsafgiften på 1,2 kr. pr. GJ for naturgas,
hvis der ikke skal ske en godtgørelse efter indfasningen efter
§ 9 e. Det svarer dermed også til det, som fjernvarmeværket
vil fakturere videre til proceskunden som betalt CO
2
-afgift.
Forhøjelsen af CO
2
-afgiften for proces indfases i løbet
af perioden 2025-2030 efter CO
2
-afgiftslovens § 9 e. I
2025 skal procesvirksomheden derfor alene betale afgift på
350/750 eller ca. 47 pct. af den fakturerede afgift. Afgifts-
tilsvaret efter fradraget til fjernvarmeværket efter § 9 f og
godtgørelsen til procesvirksomheden efter § 9 e bliver da
4.260,4 kr. Det svarer til en afgift på 1,1 kr. pr. GJ, hvormed
der mangler at blive betalt 0,1 kr. pr. GJ for at overholde
EU’s minimumssats. Ved et forbrug af naturgas på 3.762 GJ,
bliver det en nettoafgift på 254 kr. pr. GJ.
Virksomheden kan altså maksimalt opnå tilbagebetaling
af energiafgiften efter gasafgiftsloven ned til 254 kr. pr.
GJ. Den fulde tilbagebetaling efter § 10 skal derfor nedsæt-
tes til det beløb, der indebærer, at der efter tilbagebetalingen
fortsat er betalt energiafgift efter gasafgiftsloven med 254
kr. pr. GJ.
Det vil sikre, at summen af betalt CO
2
- og energiafgift
svarer til energibeskatningsdirektivets minimumsafgift.
Til nr. 15
Med den foreslåede ændring vil den fulde tilbagebetaling
efter kulafgiftslovens § 8 skulle nedsættes med 1,2 kr. pr.
GJ i stedet for 4,5 kr. pr. GJ for varme og varer anvendt
til kvoteomfattede procesformål efter kulafgiftslovens § 8
a. Det er en forudsætning, at der ikke betales CO
2
-afgift af
samme varme og varer.
Det svarer til minimumssatsen i energibeskatningsdirekti-
vet for energiprodukterne omfattet af gasafgiftsloven. Mini-
mumssatsen er fastsat i euro pr. GJ, hvilket svarer til ca.
1,1 kr. pr. GJ. Af hensyn til at sikre, at minimumssatserne
er overholdt ved eventuelle kursudsving, foreslås det at fast-
sætte satsen til 1,2 kr. pr. GJ.
Afgiften på 1,2 kr. pr. GJ foreslås ikke indekseret.
Provenumæssige konsekvenser
Nedsættelse af afgifterne til minimumssatserne skønnes
samlet set at indebære et mindreprovenu på ca. 5 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd og en øget udledning på 0,01 mio.
ton CO
2
i 2030 i forhold til lovforslagene.
Erhvervenes merbelastning vil med ændringsforslag nr.
13 og 15 blive lempet med ca. 10 mio. kr. i forhold til
lovforslaget.
Til nr. 16
Ved ændringsforslaget foreslås der indsat et nyt stk. 2
i kulafgiftslovens § 8 a, der indebærer, at godtgørelsen af
energiafgift for procesforbrug nedsættes for ikkekvoteomfat-
tede produktionsenheder og ikkekvoteomfattet varme og
kulde, når CO
2
-afgift som følge af fangst og lagring af CO
2
helt eller delvist er tilbagebetalt efter CO
2
-afgiftslovens §
9 f og godtgjort efter § 9 e, og dette har medført, at CO
2
-
afgiften er blevet nedsat til et beløb, der lavere end EU’s
minimumssatser.
Med lovforslaget foreslås det, at virksomheder med kvo-
teomfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatser-
ne via energiafgifterne, mens virksomheder med ikkekvote-
omfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatserne
via CO
2
-afgiften. Der skal derfor kun ske nedsættelse af
godtgørelsen i kulafgiftslovens § 8 a for kvoteomfattet pro-
cesforbrug, mens ikkekvoteomfattet procesforbrug kan opnå
fuld godtgørelse efter kulafgiftslovens § 8.
Efter den ved ændringsforslaget under nr. 9 foreslåede §
9 f i CO
2
-afgiftsloven vil virksomheder, der har indgået en
aftale efter regler fastsat i medfør af § 9 f, stk. 4, kunne
få godtgjort CO
2
-afgiften svarende til den mængde CO
2
,
der fanges og lagres. Med lovforslagets § 9 e foreslås det
at indfase forhøjelsen af CO
2
-afgiften for proces i løbet af
perioden 2025-2030.
CO
2
-afgiften efter reduktion af §§ 9 e og 9 f vil i visse
tilfælde ikke overstige minimumssatserne, der f.eks. for olie
udgør ca. 60 kr. pr. ton CO
2
. Forbruges produktet eller var-
men af en virksomhed med ikkekvoteomfattet proces, vil
CO
2
-afgiften i denne situation derfor ikke være tilstrække-
ligt høj til at opfylde minimumssatserne.
Med henblik på at sikre, at minimumssatserne overhol-
des, vil godtgørelsen for procesforbrug i energiafgiftslovene
derfor skulle nedsættes for ikkekvoteomfattet proces, når
CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens §§ 9 e og 9 f er redu-
ceret til et beløb, der ligger under minimumssatserne. Godt-
gørelsen for procesforbrug vil skulle reduceres ned til et
beløb, der indebærer, at der samlet i energi- og CO
2
-afgift
er betalt afgift svarende til den højeste minimumssats fastsat
pr. afgiftslov for den samlede afgiftspligtige CO
2
-udledning
pr. måned. Tilsvarende bestemmelser som den, der foreslås
med dette ændringsforslag, foreslås derfor også indsat i mi-
neralolieafgiftslovens § 11 a og gasafgiftslovens § 10 a,
jf. ændringsforslag nr. 12 og 14, og der vil således skulle
foretages opgørelser for hvert enkelt brændsel, hvor der sker
fradrag af CO
2
-afgiften efter CO
2
-afgiftslovens § 9 f.
Det foreslås som stk. 2 i kulafgiftslovens § 8 a, at er
afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9
e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v.
reduceret til et beløb, der er lavere end EU’s minimumssats,
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0011.png
11
jf. bilag 5 til lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v.,
nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter § 10, så der for
forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og
lov om kuldioxidafgift af energiprodukter m.v. på 1,2 kr. pr.
GJ.
Efter kulafgiftslovens § 8 tilbagebetales afgiften, når det
afgiftspligtige produkt anvendes til procesforbrug.
Det følger af § 8 a, stk. 1, at tilbagebetalingen af afgift
efter § 8 nedsættes med 8,1 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og
med den 1. april 2023 til og med den 31. december 2024 og
10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2025,
jf. dog §§ 8 b-8 d.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at kulafgiftslo-
vens § 8 a affattes, så tilbagebetalingen af afgift efter § 8
nedsættes med 4,5 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der ikke
svares afgift efter §§ 9 a og 9 b i lov om kuldioxidafgift af
energiprodukter m.v., jf. dog § 8 d. Godtgørelsesberettigede
kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som
en reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. GJ delt med af-
giftssatsen i § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2. Med
ændringsforslagets § 3, nr. 15, foreslås det, at satserne ned-
sættes til 1,2 kr. pr. GJ.
Det foreslåede § 8 a, stk. 2, vil dermed ikke gælde for
forbrug, hvoraf der ikke svares afgift efter CO
2
-afgiftslo-
vens §§ 9 a og 9 b, dvs. at den ikke vil gælde for kvo-
teomfattet proces og kvoteomfattet varme og kulde, der
anvendes af en momsregistreret virksomhed til proces. Det
bemærkes, at det ikke er nødvendigt at begrænse tilbagebe-
talingen for kvoteomfattede virksomheders vedkommende,
da de under alle omstændigheder betaler afgift svarende til
minimumssatserne efter energiafgiftslovene.
Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil dermed gælde for
ikkekvoteomfattet proces, dvs. varme og kulde produceret
på et ikkekvoteomfattet varmeanlæg, som leveres til en virk-
somhed med proces, og forbrug af afgiftspligtige produkter i
en virksomhed med ikkekvoteomfattet proces. Nedsættelsen
af tilbagebetalingen vil desuden kun omfatte tilfælde, hvor
virksomheden, der anvender de afgiftspligtige produkter, har
indgået en aftale omfattet af CO
2
-afgiftslovens § 9 f, og
hvor CO
2
-afgiften som følge af fangst og lagring af CO
2
er reduceret til under de minimumssatser, der fremgår af
CO
2
-afgiftslovens bilag 5.
Efter den foreslåede bestemmelse vil den fulde tilbagebe-
taling efter § 8 skulle nedsættes, så der for forbruget mindst
er betalt en samlet afgift efter kulafgiftsloven og CO
2
-af-
giftsloven på 1,2 kr. pr GJ. Nedsættelsen af godtgørelsen vil
dermed udgøre differencen mellem den betalte CO
2
-afgift
og den højeste minimumssats for produkter omfattet af kul-
afgiftsloven.
Virksomheder, der har indgået en aftale efter CO
2
-afgifts-
lovens § 9 f, og som leverer varme og kulde, vil blive
omfattet af faktureringskrav, der vil blive fastsat i medfør af
den ved ændringsforslag nr. 9 foreslåede bestemmelse i § 9
f, stk. 4, i CO
2
-afgiftsloven, jf. bemærkningerne til denne
bestemmelse.
Disse faktureringskrav vil skulle sikre, at fakturaerne in-
deholder oplysninger om det beløb, som modtagere af var-
men og kulden vil skulle nedsætte tilbagebetalingen efter
kulafgiftslovens § 8 med, ligesom der kan stilles krav om,
at fakturaerne indeholder oplysninger om den anvendte for-
deling mellem brændslerne ved beregning af nedsættelsen
af godtgørelsen, så det er muligt for Skatteforvaltningen at
kontrollere, at tilbagebetalingsbeløbet er korrekt opgjort.
Der kan i øvrigt for eksempler på, hvordan modellen
for overholdelse af minimumsafgifterne vil skulle fungere
i praksis, henvises til bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 14 vedrørende eventuel nedsættelse af tilbagebetalingen
efter gasafgiftsloven for ikkekvoteomfattet proces.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april 2024 og var til
1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 9. februar
2024 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
152. Den 29. april 2024 sendte skatteministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <13> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <13> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
L 183 - 2023-24 - Bilag 14: 2. udkast til betænkning
2873149_0012.png
12
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5