Skatteudvalget 2023-24
L 182 Bilag 4
Offentligt
2863666_0001.png
Foretræde for Skatteudvalget
8. maj 2024
1
L 182 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2863666_0002.png
HVEM ER VI?
i støtter ambitionerne i røn Skattereform.
i anerkender, at
implementerin en af en CO₂ af ift vad end det er i form af
kvoter eller nationale af ifter er et nødvendi t instrument i kampen
mod klimaforandrin erne.
i ar allerede investeret massivt i reduktion af udlednin er. D C
investerin erne i ra asfeltet ar pla eret dansk asproduktion
blandt de mindst udledende i verden o raffinaderiet i rederi ia er
allerede det mest ener ieffektive raffinaderi i uropa.
Vi er her for at fortælle jer, at de lavthængende frugter er blevet
plukket. lli evel anta er bere nin erne ba røn Skattereform, at
de to industrier sammenla t kan redu ere derli ere 0,5m tons
tekniske reduktioner ud af 2, m tons.
Sådanne reduktioner er muli e uden at ofre selvfors nin af ener i.
en de kr ver investerin er for man e milliarder kroner.O sådanne
investerin er er ikke muli e uden st rke in itamenter o et lavrisiko
investerin sklima.
lue ord er et børsnoteret olie o as selskab med 3 . e erskab af Dansk
nder runds Consortium D C . lue ord er den n ststørste produ ent af olie o
as i Danmark. Sammen med vores D C partner, otal ner ies, udvinder vi 5 af
al olie o as fra den danske del af ordsøen.
2
Crossbrid e ner
S opererer raffinaderiet i rederi ia, som raffinerer al rørført
råolie fra D C. affinaderiet produ erer mere end 35 af de anvendte br ndstoffer
i Danmark o eksporterer samme m n de o ar en vision om at blive CO₂ neutral.
L 182 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2863666_0003.png
CASE CROSSBRIDGE: CO₂ NEUTRALITET ER UMULIG UDEN TILSKUD
Vi er allerede det mest energieffektive raffinaderi i
Europa.
Vi har klare roadmaps, som viser hvordan
raffinaderiet kan blive CO₂-neutralt.
Det vil koste 3,5 mia. kroner at blive CO₂-neutral.
Reduktion: 400.000 tons CO₂.
Til sammenligning har årsresultater fra de seneste
5 år været mindre end 165 millioner kroner -
kumulativt.
CO₂-neutralitet på raffinaderiet kan ikke opnås
uden ambitiøse grønne investeringsrammevilkår.
Alternativet er at lukke raffinaderiet. På papiret vil
det ligne CO₂-neutralitet, men i virkeligheden vil vi i
stedet blive afhængige af energiimport fra andre
lande og raffinaderier som er mindre CO₂-effektive.
3
L 182 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2863666_0004.png
C S
O D
C
S O C
O
O DS
vorfor elektrifi ere den danske olie o asproduktion i ordsøen
eduktionspotentialet er si nifikant. D C alene ar op til 700.000
tCO₂e udlednin er årli t 2 af 2030 målet for industrien.
il brin e den danske udlednin sintensitet på niveau med or e o
blandt de mindst udledende i verden.
Skiftet til vedvarende ener i iver muli ed for mere a. 20
fors nin af natur as til det kontinentale uropa.
nfrastruktur kan potentielt enanvendes til andre offs ore aktiviteter
efter op ør af olie o
as, f.eks. CCS, offs ore vindmølleparker, t .
orskelli e kon epter er i an med at blive s reenet, f.eks.forbindelse til
vedvarende ener i fra
Danmark ordsø1 o ons ore elnet
or e Sørli e ords ø
okal D C vindmøllepark
o ons ore vandkraft
4
L 182 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2863666_0005.png
D O D
&
Y
r der en ve fremad til at kunne lave v sentli e reduktioner i over an sperioden
Væsentlige reduktioner er omkostningsfulde og kræver øjeblikkelig handling.
a tet
løsnin en kr ver elektrifi erin omfattende investerin er for milliarder af kroner.
Derudover ar dansk udvindin af olie o as o så en udløbsdato senest i 2050. Dette
indskr nker investerin s orisonten v sentli t sammenli net med andre industrier.
Sådanne investerin er kan muli vis ikke ennemføres selv med sti ende CO₂
kvotepriser o implementerin en af den danske af ift, vilket efterlader de danske
produ enter med in en realistisk muli ed for at redu ere emissioner.
Så hvad er vores bekymringer?
Den danske af ift bliver en ekstra skat, som de danske produ enter pål
es, vilket vil
resultere i tab af konkurren eevne sammenli net med andre aktører i ordsøen o ikke
mindst i relation til importen af
, som ar et klimaaftr k, der er op til fire an e
større.
ed sti ende omkostnin er kan produktion fra bestemte felter blive uøkonomisk o
lukket ned, mens ressour erne forbliver i under runden. Dette medfører tab af dansk
ener ifors nin o skatteindt ter i omstillin sperioden en mod vedvarende ener i.
Danmark mister indtægter, som kunne have været investeret i den grønne omstilling!
ro noser fra ner ist relsen fra 2022 indikerer, at olie o
as vil d kke mere end 35
af det danske ener ibe ov i 2030. Der vil derfor stadi v k v re be ov for olie o as i
de kommende år – til transport, opvarmnin o som råmateriale i produktionen af
produkter.
Sæt ikke dansk energiuafhængighed i fare, mens vi stadigvæk er i gang med
omstillingen til vedvarende kilder
5
L 182 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2863666_0006.png
LØSNINGER
Etablere ambitiøse grønne investeringsrammevilkår som kan
muliggøre store reduktionsinitiativer som CCS/U på raffinering eller
elektrificering af produktionen i Nordsøen.
mbitiøse rammevilkår for investerin i røn omstillin er
nødvendi e, vis olie o asprodu enter skal levere de v sentli e
reduktioner, der kan entes i sektoren. Olie o asprodu enter
bør ses som vi ti e medspillere i at nå klimamålene.
stedet for alene at satse på konkrete tilskudspul er bør man v re
villi til at skabe ambitiøse rammevilkår, der i an s tter rønne
initiativer. Der kan entes inspiration i den ollandske
skattelov ivnin på klimaområdet.
Sikre lige konkurrencevilkår for de danske leverandører af benzin og
naturgas i omstillingsperioden og være opmærksomme på ikke at
flytte forsyningen til andre mere udledende kilder f.eks. LNG eller
import af raffinerede produkter over grænsen.
Der bør inds ttes et prisloft svarende til
kvoteprisen, såfremt
denne svarer til de 1.125 kroner per ton i 2030, som er fastsat i
røn Skattereform.
n sådan mekanisme er allerede implementeret i olland, vor der
er fastsat en samlet pris per ton på € 127 i 2030. Størrelsen af den
ollandske af ift vil variere af n i af kvoteprisen, således at der
kun betales de € 127 per ton i alt.
n sådan mekanisme ville bet de, at de danske industrielle
produ enter bliver pla eret på li e fod med andre aktører i resten
af
o Storbritannien. år den samlede pris per ton når 1.125
kroner som opfattes som ambitiøs i aftalen, så bør vi ikke å på
kompromis med reduktionsmålet i røn Skattereform.
6
L 182 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2863666_0007.png
Tak for jeres tid!
Finn Schousboe, CEO
[email protected]
Nete Bennike, Head of Tax
[email protected]
7