Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 180 Bilag 5
Offentligt
2874841_0001.png
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om erhvervsuddannelser
og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Ny opholdsordning på baggrund af uddannelsestilknytning m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, LA, M, KF, EL, og ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD og DF) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er kri-
tiske over for, at regeringen med dette lovforslag tager et
opgør med den stramme udlændingepolitiske kurs, der har
hersket i dansk politik, siden det såkaldte paradigmeskifte
blev indført i 2018. Med paradigmeskiftet blev det beslut-
tet, at flygtninge skulle vende hjem, når de ikke længere
havde behov for beskyttelse i Danmark. Til gengæld bliver
det med dette lovforslag nu muligt for eksempelvis syriske
flygtninge at undgå at skulle vende hjem, selv om det vurde-
res sikkert nok, så længe de blot uddanner sig til et erhverv,
hvor der er mangel på arbejdskraft.
Dermed mener DD, at regeringen med dette lovforslag
helt grundlæggende skifter fokus i den danske udlændinge-
politik fra at fokusere på hjemsendelse af flygtninge til
deres hjemlande til at fokusere på, hvordan de kan blive
i Danmark. Hele formålet med hjemsendelsespolitikken i
paradigmeskiftet har været, at flygtninge skulle mødes med
forventningen om, at de hurtigst muligt skal hjem og hjælpe
med at genopbygge deres hjemlande. Derfor har midlertidig-
hed i udlændingepolitikken i Danmark været stærkt udbredt
blandt et flertal i Folketinget.
DD er kritiske over for, at regeringen på denne måde vil
føre beskæftigelsespolitik igennem vores asylsystem. Rege-
ringens nye politiske indstilling til asylpolitikken kan med-
føre, at Danmark bliver til en flygtningemagnet, hvilket ikke
er til gavn for det danske samfund.
Alt for længe har det været sådan, at flygtninge, der
er kommet til Danmark og har søgt beskyttelse, faktisk er
blevet, lang tid efter at behovet for beskyttelse egentlig ikke
længere var til stede. DD mener, at flygtninge skal have
den nødvendige beskyttelse, men når de ikke længere er
flygtninge og det vurderes, at det er sikkert for dem at rejse
hjem igen, skal de gøre det.
DD mener, at det er vigtigt at opretholde det
paradigmeskifte i den danske udlændingepolitik, som sikrer,
at beskyttelse gives, når der er behov for det, men også, at
flygtninge vender tilbage, når forholdene i deres hjemlande
er forbedret. At fastholde dette princip er afgørende for både
det danske samfund og for at kunne hjælpe dem, der har et
reelt behov for beskyttelse. Derfor kan DD ikke støtte dette
lovforslag.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget støtter lovforslaget med
visse forbehold. Det vil gavne visse flygtninge på midler-
tidigt ophold som f.eks. de syriske kvinder, der er blevet
berørt af udlændingelovens § 7, stk. 3. ALT erkender dog, at
det ikke vil løse problemerne for andre grupper af flygtninge
såsom dem med handicap, omfattende traumer eller ældre,
AX030174
L 180 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 28/5-24
2874841_0002.png
2
der ikke kan tage en uddannelse. ALT mener, at det er pro-
blematisk at redde flygtninge alene baseret på deres nytte
for samfundet. Til trods for forbehold støtter ALT forslaget,
da det trods alt udgør en forbedring.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april 2024 og var til
1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 29. februar 2024 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 82. Den 30. april 2024 sendte ud-
lændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som forventes besvaret inden 2. behandling.
Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5