Tak for det, formand, og tak for ordet. Jeg vil også godt takke ordførerne for bemærkningerne til lovforslaget.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre den fornødne ændring af færdselsloven, så det bliver muligt at igangsætte forsøget med dobbelttrailervogntog på det danske vejnet. I infrastrukturplanen for 2035 blev der truffet beslutning om og afsat midler til at gennemføre et forsøg med dobbelttrailere, i første omgang på strækningen mellem Høje-Taastrup og Aarhus og med en mulighed for at gøre det på strækningen over Øresundsbroen til Malmø.
Lovforslaget regulerer ikke det vejnet, som dobbelttrailerne kan køre på. Det gøres ved bekendtgørelse udstedt af Vejdirektoratet, ligesom de tekniske specifikationer for dobbelttrailerne reguleres i bekendtgørelse udstedt af Færdselsstyrelsen. Det omfattede vejnet i forsøget vil kunne udvides, såfremt der træffes politisk beslutning om det og der findes finansiering dertil. De to ting går naturligvis hånd i hånd.
Det giver rigtig god mening at igangsætte forsøget med dobbelttrailere. Faktisk er det, hvad man vil kalde win-win. Dobbelttrailere kan fragte mere gods på én gang til gavn for klimaet og CO2-udledningen. Samtidig får vi færre lastbiler på vejene til gavn for trængselen, og endelig får vognmændene mulighed for at spare på udgifter til vedligehold og til brændstof samt at imødegå nogle af de udfordringer, de står over for, med chaufførmangel. Derfor håber jeg også, at der vil være politisk velvilje til at udvide ordningen til flere vejstrækninger, så vi kan opnå det fulde potentiale ved et forsøg med dobbelttrailere. Så vil der være tale en om win-win-win.
Så har der været nogle spørgsmål fra salen eller måske nærmere nogle postulater. SF og Enhedslisten ønsker at fremme gods på bane. Det gør ministeren også. Det er helt afgørende vigtigt, at vi får tænkt overhalingsspor ind, for godstog kører langsommere end almindelige tog. Men dobbelttrailere og godstog er jo ikke hinandens modsætninger. Her giver vi bare en lavthængende frugt til klimaet: at én lastbil må køre med to trailere efter sig. Så ja, vi skal både have gods på bane, og vi skal have gods på vej, og skal vi være ærlige over for hinanden, er det jo helt urealistisk at overføre gods fra vej til bane, f.eks. når der også bliver tale om grænseoverskridende gods. Så skal Enhedslisten og SF i hvert fald bygge en ny Øresundsforbindelse f.eks., fordi der simpelt hen ikke er kapacitet. Så lad os holde hinanden i hånden og få lavet nogle intelligente løsninger, som kan løfte godstransporten på kort sigt. Det vil være overhalingsspor, og det vil være at få indrettet infrastrukturen ned til Femern Bælt-forbindelsen mest hensigtsmæssigt i forhold til også godskørsel. Det er alt sammen noget, som i sidste ende vil være en gevinst for godset, uanset om det så kører på vej eller bane.
Så bliver der fra Danmarksdemokraterne spurgt ind til de syvakslede biler. De syvakslede lastbiler er i proces i samarbejde med branchen. Vi har i alt 11 vægt- og dimensionsændringer, som vi implementerer fra 2024. De er grydeklar, klar til at blive implementeret. Så kan man godt argumentere for, at vi ikke skal gøre det, før vi har styr på de syvakslede. Man jeg er af den opfattelse, at det, vi har klar til at komme ud og blive implementeret, skal vi have ud at arbejde. Og lige så snart der så kan blive styr de syvakslede, kommer det naturligvis med. Det er noget, jeg heldigvis har en god dialog med branchen om, for selvfølgelig skal vi også gøre noget i forhold til vægt og dimensioner på det område. Generelt er vores vægt- og dimensionstiltag jo ligesom dobbelttrailerne godt for klimaet, godt for miljøet, og hvad der ellers er at sige om godstransport.
Så bliver der spurgt ind til grænseoverskridende kørsler. Jeg har jo snydt lidt ligesom i et tv-køkken. Jeg har allerede indgået en aftale med min svenske ministerkollega Andreas Carlson om kørsel til Sverige. Så man vil rent faktisk kunne køre fra Danmark til Finland direkte med dobbelttrailerne nu, når det her bliver vedtaget, ligesom svenskerne selvfølgelig må køre ind i Danmark.
Så har vi også en grænse mod Tyskland, og der har jeg også været i drøftelser med dem om, hvad der kan lade sig gøre dér. Som alle ordførerne er bekendt med, er den tyske infrastruktur jo lidt anderledes, af en lidt anden standard, end den, vi har i Danmark og de nordiske lande, hvorfor de er meget tilbageholdende med at give lov til øget vægt. Men jeg har en god dialog med min ministerkollega dr. Volker Wissing i Tyskland og vil gøre alt, hvad jeg kan for at afsøge mulighederne. Kan vi ikke øge vægten, kan vi så øge dimensionerne, eller hvad kan der tages af tiltag, som vil være fremmende?
Så nævner Danmarksdemokraterne ligesom flere andre, at man ønsker at udvide til resten af landet med det her, og man kan også høre, at det er noget, som der er begejstring for blandt flere partier. Det glæder jeg mig over. Det eneste, jeg bare vil bemærke til Danmarksdemokraterne, er jo, at det kræver finansiering. Og jeg var ikke uopmærksom, da Danmarksdemokraterne var på talerstolen. Jeg sad bare og kiggede på jeres seneste finanslovsudspil, hvor jeg ikke kunne se finansieringen dertil. Men det er noget af det, vi må tage nogle drøftelser om, for selvfølgelig kan man ikke bare udvide det her, uden at der så er finansiering til, at de her lastbiler med to trailere også kan bruge vores infrastruktur. Det vil i visse tilfælde kræve ombygning af rundkørsler m.v. der, hvor vi nu beslutter det her.
Ellers håber jeg på og ser frem til en positiv behandling af lovforslaget i Folketinget, og jeg står naturligvis til rådighed for spørgsmål, der må opstå i forbindelse hermed.