Til lovforslag nr.
L 179
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Tydeliggørelse af advarselsreglen og ændring af ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i tilknytning til
stofindtagelsesrum)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M, KF, DF, SIU, IA og
SP) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, LA, EL, RV og ALT) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at partiet bakker op om lovforslaget, selv om forslaget i
SF’s optik har meget store mangler.
SF mener, at dette lovforslag er en ringe erstatning for
statsministeren eget forslag om et id-kort til udsatte stof-
brugere, så de ikke får bøder og får konfiskeret deres stof-
fer. Selv om forslaget fremgik af forståelsespapiret ved rege-
ringsskiftet i 2019, undlod den socialdemokratiske regering
at opfylde løftet, hvorefter SF valgte at fremsætte forslag til
folketingsbeslutning B 32 om id-kort til de mest udsatte bor-
gere med stofmisbrug (folketingsåret 2021-22) i november
2021. Forslaget førte dengang til nedsættelsen af en arbejds-
gruppe bestående af interessenter og ngo’er, men trods flere
forslag fra disse endte det i ingenting – politiet ville ikke
være med til at stramme op på advarselsreglen.
Efter folketingsvalget i 2022 genfremsatte SF beslut-
ningsforslaget, jf. B 38 (folketingsåret 2022-23, 2. samling)
i februar 2023. Her blev SF endnu engang tilbudt en ar-
bejdsgruppe, hvilket virkede utroværdigt, al den stund den
første arbejdsgruppe ikke bragte resultater.
Når SF vælger at bakke op om lovforslaget, er det, fordi
det trods alt er en forbedring, idet advarselsreglen nu bliver
obligatorisk og ikke kun en mulighed. SF finder det positivt,
at der medfølger en forpligtelse for politiet til at vejlede
stofbrugere. Men SF mener, at lovforslaget er den mindst
mulige ændring, der kan ske på området. SF kan derfor være
bekymret for, om politiet er i stand til at vurdere, hvilke bor-
gere der ikke skal have konfiskeret deres stoffer og ikke skal
have bøder i fremtiden. Politiet har tidligere ikke ment, at de
var i stand til at lave den vurdering, jf. svar fra ministeren
herom.
Som nogle af høringssvarene antyder, er der bekymring
for, om der stadig overlades for meget til politiets skøn. Den
bekymring deler SF, og det er derfor, at det ville være godt
at evaluere loven som foreslået i flere høringssvar. Der kan
imidlertid ikke stilles ændringsforslag om en evaluering af
loven, hvorfor SF i stedet for fremhæver det her. Regeringen
har imidlertid afvist en evaluering af loven.
SF er ikke enig med politiet i, at man kender målgrup-
pen af udsatte borgere godt og dermed nemt kan håndtere
de nye regler. Vi har set adskillige sager tidligere, hvor
politiet tog fejl, og hvor man ikke lavede vurderingen, dels
fordi man ikke havde adgang til oplysninger om sociale og
sundhedsmæssige forhold og derfor ikke kunne lave en vur-
dering, dels fordi politiet, når man f.eks. tømte en pushers
telefonbog uden for de største byer, sendte alle kunder uden
undtagelse en hilsen uden at vurdere, om der var afhængige
og socialt udsatte imellem.
SF bemærker i øvrigt, at politiets indhentelse af erklærin-
ger fra øvrige myndigheder om f.eks. helbredsforhold skal
AX030100