Retsudvalget 2023-24
L 179 Bilag 5
Offentligt
2869736_0001.png
Til lovforslag nr.
L 179
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [23. maj 2024]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Tydeliggørelse af advarselsreglen og ændring af ordningen om fritagelse fra strafforfølgning i tilknytning til
stofindtagelsesrum).
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, stk. 4,
udgår »hårde«.
[Udvidelse til stærk afhængighed af alle former for euforise-
rende stoffer]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, stk. 4,
udgår »som følge
af et længere og vedvarende misbrug heraf«.
[Fjernelse af kravet om længere og vedvarende misbrug]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 3, stk. 4,
indsættes som
3.
pkt.:
»Konfiskation af euforiserende stoffer til eget forbrug
skal undlades, når der meddeles tiltalefrafald.«
[Euforiserende stoffer til eget forbrug konfiskeres ikke ved
tiltalefrafald]
4)
I
nr. 2
ændres i den indledende tekst »stk. 4« til: »stk. 4
og 5« og efter det foreslåede stk. 4 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Den frist, der fastsættes for vedtagelse af et bø-
deforelæg efter retsplejelovens § 832, stk. 1, skal i sager
om besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug være
mindst 6 måneder. Foreligger der undskyldelige omstændig-
heder, skal fristen forlænges.«
[Forlængelse af fristen for vedtagelse af bødeforelæg for
besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug]
5)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 3 b, stk. 1,
udgår »som følge af et længere og
vedvarende misbrug«.«
[Fjernelse af kravet om længere og vedvarende misbrug]
6)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 3 b, stk. 1,
ændres »euforiserende stoffer« til: »hårde
euforiserende stoffer«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
DokumentId
Journalnummer
L 179 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2869736_0002.png
2
7)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3 b, stk. 2,
udgår »hårde«.
[Udvidelse til stærk afhængighed af alle former for euforise-
rende stoffer]
8)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3 b, stk. 2,
udgår »som
følge af et længere og vedvarende misbrug«.
[Fjernelse af kravet om længere og vedvarende misbrug]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 7
De foreslåede ændringer indebærer, at den foreslåede
ordlyd af § 3, stk. 4, og § 3 b i lov om euforiserende
stoffer ændres, så der ikke stilles krav om, at den stærke
afhængighed skal være af »hårde« euforiserende stoffer, for
at bestemmelserne kan anvendes.
Forslaget har til formål at udvide den gruppe af borge-
re med stærk afhængighed, der kan meddeles tiltalefrafald,
eller hvor der kan undlades strafforfølgning, hvis de øvri-
ge betingelser herfor er opfyldt, så stærk afhængighed af
alle former for euforiserende stoffer fremover omfattes af
bestemmelserne herom.
Skulle ændringsforslagene blive vedtaget, stilles de nød-
vendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 2, 5 og 8
De foreslåede ændringer indebærer, at de foreslåede be-
stemmelser i § 3, stk. 4, og § 3 b, stk. 2, i lov om euforise-
rende stoffer ændres, så der ikke stilles krav om, at afhæn-
gigheden af hårde euforiserende stoffer skal være en følge af
et længere og vedvarende misbrug heraf.
Som følge heraf foreslås det tillige at ændre målgruppen
for stofindtagelsesrummene i det gældende § 3 b, stk. 1,
så der heller ikke i denne bestemmelse stilles krav om, at
afhængigheden af hårde euforiserende stoffer skal være en
følge af et længere og vedvarende misbrug heraf.
Forslaget har til formål at udvide den gruppe af stofbru-
gere med stærk afhængighed af hårde euforiserende stoffer,
der kan meddeles tiltalefrafald, eller hvor der kan undlades
strafforfølgning, hvis de øvrige betingelser herfor er opfyldt,
idet der ikke stilles krav om, at afhængigheden er en følge af
et længere og vedvarende misbrug. Det vil således ikke læn-
gere være et krav, at den stærke afhængighed er opbygget
igennem år.
Skulle ændringsforslagene blive vedtaget, stilles de nød-
vendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes et nyt 3. pkt. i det foreslå-
ede § 3, stk. 4, i lov om euforiserende stoffer, hvorefter
konfiskation af euforiserende stoffer til eget forbrug skal
undlades, når der meddeles tiltalefrafald.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den pågælden-
de stofbruger fortsat vil skulle meddeles et tiltalefrafald, når
betingelserne herfor er opfyldt, men at der ikke vil skulle
ske konfiskation eller beslaglæggelse med henblik på konfi-
skation af euforiserende stoffer til eget forbrug.
Skulle ændringsforslaget blive vedtaget, stilles de nød-
vendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 4
Det foreslås at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 2. Det
foreslåede § 3, stk. 4, svarer til bestemmelsen i det fremsatte
lovforslag, hvorimod det foreslåede § 3, stk. 5, er nyt.
Efter det foreslåede § 3, stk. 5, 1. pkt., skal den frist, der
skal fastsættes for vedtagelse af et bødeforelæg efter retsple-
jelovens § 832, stk. 1, i sager om besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug være mindst 6 måneder. Formålet
med ændringen er at give modtageren af bødeforelægget
længere tid til eventuelt at gøre gældende, at betingelserne
for et tiltalefrafald efter det foreslåede § 3, stk. 4, eller for
fritagelse fra strafforfølgning efter det foreslåede § 3 b, stk.
2, er opfyldt, inden sagen sendes til retten.
Efter det foreslåede § 3, stk. 5, 2. pkt., skal fristen forlæn-
ges, hvis der foreligger undskyldelige omstændigheder. Det
forudsættes, at fristen forlænges i tilfælde, hvor politiets
rapporter ikke indeholder en vurdering af den sigtedes soci-
ale og sundhedsmæssige forhold, som vil kunne begrunde,
at den pågældende i stedet meddeles tiltalefrafald efter det
foreslåede § 3, stk. 4, eller fritages fra strafforfølgning efter
det foreslåede § 3 b, stk. 2.
Skulle ændringsforslaget blive vedtaget, stilles de nød-
vendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 5.
Skulle ændringsforslaget blive vedtaget, stilles de nød-
vendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april 2024 og var til
1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 7. marts 2024
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 153. Den
30. april 2024 sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
L 179 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2869736_0003.png
3
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <6> spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse[, som ministeren
har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V)
Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA)
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5