Kulturudvalget 2023-24
L 178 Bilag 1
Offentligt
2857247_0001.png
Kommenteret høringsnotat
19. marts 2024
Høring over forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirk-
somhed m.v. og lov om mediestøtte
Kulturministeriet sendte den 22. februar 2024 udkast til lovforslag om ændring af
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte (modernisering af
Public Service-Puljen, ændring af revisionsbestemmelser for de regionale TV 2-
virksomheder, præcisering af regler for aktindsigt for DR og de regionale TV 2-
virksomheder og ændring af støttelofter for ugeaviser) i offentlig høring.
Lovforslagets hovedpunkter er
Modernisering af Public Service-Puljen
Ændring af revisionsbestemmelser for de regionale TV 2-virksomheder
Præcisering af regler for aktindsigt for DR og de regionale TV 2-virksomheder
Ændring af støttelofter i ugeavispuljen
Høringsfristen var den 18. marts 2024.
Ved høringsfristens udløb var der indkommet 15 høringssvar. Der henvises til ved-
lagte bilag 1 med oversigt over indkomne høringssvar.
I det følgende redegøres for hovedbemærkninger i de modtagne høringssvar og Kul-
turministeriets kommentarer hertil. Forslag til sproglige forbedringer eller lig-
nende er ikke medtaget.
Der henvises herudover til vedlagte høringssvar.
*****
Jour. nr. 157985
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
Høringsnotatet er opdelt i følgende afsnit:
1
Radio- og fjernsynsloven
1.1
1.2
1.3
2
Ændring af revisionsbestemmelser for de regionale TV 2-virksomheder
Modernisering af Public Service-Puljen
Præcisering af regler om aktindsigt for DR og de regionale TV2-virksomheder
3
3
4
5
5
5
6
7
8
9
Lov om mediestøtte
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Ændring af støttelofter i ugeavispuljen
Forslag om koncernloft i ugeavispuljen
Støttekriterier for ugeaviser
Krav til andel af tekstindhold og skrevne nyheder
EU-retlige forhold, konkurrenceforhold, statsstøtte mv.
Bilag 1 – Oversigt over modtagne høringssvar
Side 2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0003.png
1
1.1
Radio- og fjernsynsloven
Ændring af revisionsbestemmelser for de regionale TV 2-virksomhe-
der
Danske Revisorer foreslår, at lovforslaget justeres, så ”statsautoriseret revisor”
ændres til ”godkendt revisor”. Danske Revisorer bemærker desuden, at det med
fordel kan præciseres i lovteksten, hvad der menes med, at regnskabet forelægges
med revisionens bemærkninger til kulturministeren, herunder om det er en even-
tuel modificeret påtegning, revisionsprotokollen eller lignende.
Rigsrevisionen bemærker, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at
”TV
SYD A/S er et aktieselskab, hvorefter rigsrevisor har adgang til at gennemgå års-
rapporten”.
Rigsrevisionen foreslår, at dette justeres til, at ”TV
SYD A/S er et ak-
tieselskab, og rigsrevisor har adgang til at gennemgå regnskabet i medfør af rigsre-
visorlovens § 4”.
TV SYD A/S er bekymret for, at ændringen af revisionsbestemmelserne for de regi-
onale TV 2-virksomheder medfører, at TV SYD A/S omfattes af et krav om forvalt-
ningsrevision. Ifølge TV SYD A/S vil det være udsædvanlig praksis for et aktiesel-
skab, der opererer under aktieselskabsloven. På den baggrund foreslår TV SYD
A/S, at det præciseres, at TV SYD A/S ikke kan omfattes af forvaltningsrevision, da
det er et aktieselskab.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
hensigten med lovændringen er, at revisionen af de regionale TV 2-virksomheders
regnskaber overgår fra Rigsrevisionen til en godkendt revisor. Af bemærkningerne
fremgår ligeledes, at med godkendt revisor forstås en statsautoriseret eller registre-
ret revisor.
Kulturministeriet bemærker, at henvisningerne til statsautoriseret revisor angår be-
skrivelsen af gældende ret for så vidt angår revisionen af TV Syd A/S’ regnskaber.
Med lovforslaget skal TV Syd A/S’ regnskaber fremover revideres af en godkendt re-
visor.
Kulturministeriet bemærker, at det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at lov-
forslaget vil medføre, at alle de regionale TV2-virksomheder fremover vil skulle revi-
deres af en godkendt revisor og vil skulle forelægges Kulturministeriet med revisors
bemærkninger, hvorefter de vil blive sendt til Folketinget til orientering.
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at der i radio- og fjern-
synslovens § 37 indsættes et nyt stk. 5., og at kulturministeren efter den foreslåede
bestemmelse kan fastsætte nærmere regler om de godkendte revisorers opgave, som
nævnt i lovforslagets forslag til stk. 3 og 4, der udføres i overensstemmelse med stan-
darderne for offentlig revision.
Side 3
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0004.png
Bestemmelsen har til hensigt at fastsætte en bemyndigelsesbestemmelse således, at
kulturministeren i en bekendtgørelse vil kunne fastsætte nærmere regler for de god-
kendte revisorers opgave, der udføres i overensstemmelse med standarderne for of-
fentlig revision. De dele af høringssvarene, der vedrører disse forhold, håndteres i
forbindelse med bekendtgørelsen. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke
anledning til at ændre i lovforslaget.
For så vidt angår revisionen af regnskaberne for TV SYD og Rigsrevisionens ad-
gang til at gennemgå regnskabet tager Kulturministeriet Rigsrevisionens bemærk-
ninger til efterretning og tilretter lovforslaget herefter.
Yderligere angående TV Syd bemærker Kulturministeriet, at det fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget, at en hensigt med lovforslaget er mere ensartede reg-
ler for revisionen af samtlige regionale TV 2-virksomheders regnskaber, idet alle de
regionale TV 2-virksomheders regnskaber efter aftale mellem kulturministeren og
rigsrevisor fremover kan revideres af en godkendt revisor. De nærmere krav til revi-
sionen vil blive fastsat ved bekendtgørelse, jf. ovenfor. Kulturministeriet finder på
den baggrund ikke anledning til at ændre i lovforslaget.
1.2 Modernisering af Public Service-Puljen
Center for Podcasting hilser udvidelsen af Public Service-Puljen til også at omfatte
lydprogrammer velkommen. Center for Podcasting støtter, at Public Service-Puljen
fortsat administreres af Det Danske Filminstitut, som de anser som den bedste
mulighed på nuværende tidspunkt. Henset til, at der er tale om en helt anden form
for indhold i forhold den eksisterende Public Service-Pulje, bør ansøgninger til lyd-
programmer vurderes af et panel med betydelig erfaring med lyd.
Danske Medier ser positivt på den foreslåede udvidelse af Public Service-Puljen, og
bemærker, at udvidelsen gælder radioprogrammer og podcast uanset delens
længde. Danske Medier konstaterer, at selv ganske korte indslag kan blive støtte-
berettigede, og det er afgørende, at kommercielle radiostationer kan få tilskud til
radionyheder.
Producentforeningen støtter de foreslåede ændringer i Public Service-Puljen, under
forudsætning af, at de aftalte ændringer i puljens mål og regler efterfølgende revi-
deres, så puljens støttevilkår er i overensstemmelse med Medieaftale for 2023-
2026.
Kulturministeriets bemærkninger:
Efter lovforslagets § 11 a, stk. 1, vil der efter regler fastsat af kulturministeren
kunne ydes tilskud til produktion af dansksprogede public service lyd- og billedpro-
grammer. Det fremgår endvidere af Medieaftale for 2023-2026 af 14. juni 2023, at
intentionerne for den nuværende Public Service-Pulje videreføres inden for ram-
merne af EU-retten, og at de nuværende krav til distribution og dækningsgrad skal
Side 4
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0005.png
revideres. De nærmere regler herom vil blive udstedt i bekendtgørelse. De dele af hø-
ringssvarene, der vedrører disse forhold, håndteres i forbindelse med bekendtgørel-
sen. Bekendtgørelsen vil blive sendt i offentlig høring.
Kulturministeriet foreslår endvidere på baggrund af egne overvejelser, at § 92 a i lov
om radio- og fjernsynsvirksomhed, der bl.a. vedrører Public Service-Puljen, revide-
res, så bestemmelsen bliver mere nutidig, herunder regler om ansøgningsform, tids-
frister, vilkår for tilskud, modtagerkreds, udbetaling af tilskud, klagefrister, tilbage-
betaling af tilskud og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering,
samt tilsyn og kontrol. Kulturministeriet foreslår desuden, at § 92a i lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed udbygges, så der sikres hjemmel til, at kulturministeren
kan fastsætte nærmere regler om at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt, og
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, her-
under om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur el.lign.
1.3
Præcisering af regler om aktindsigt for DR og de regionale TV2-virk-
somheder
DR bakker op om den foreslåede præcisering af reglerne for aktindsigt for DR og de
regionale TV 2-virksomheder i radio- og fjernsynslovens § 86, idet DR finder, at en
præcisering af bestemmelsens ordlyd er hensigtsmæssig set i lyset af den teknolo-
giske udvikling, ligesom DR finder, at præciseringen er i overensstemmelse med
hensynene bag bestemmelsen.
Kulturministeriets bemærkninger
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2
Lov om mediestøtte
2.1 Ændring af støttelofter i ugeavispuljen
Danske Medier bemærker, at Danske Medier med tilfredshed konstaterer, at der er
blevet lyttet til branchen og de erfaringer, der er draget ved udbetalingen fra uge-
avispuljen i 2023. Danske Medier finder det således særdeles positivt, at støttelof-
tet pr. titel hæves til 1 mio. kr. og finder i øvrigt tiltag, der vil sikre, at midlerne til
ugeavispuljen kommer ud til de medier til hvilke, de var tilsigtede, som klare for-
bedringer.
JFM takker regeringen og forligspartierne for i første omgang at have vedtaget
ugeavispuljen og nu i anden omgang at foretage en justering for at sikre, at puljen i
fuldt omfang bliver brugt efter hensigten. JFM bemærker, at regeringen og mini-
steriet fortjener ros for at havet lyttet til høringssvarene og reageret på, at en stor
del af puljen havde udsigt til ikke at blive udbetalt i overensstemmelse med de po-
litiske intentioner.
Side 5
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0006.png
Foreningen af lokale, fritstående journalistiske internetmedier bemærker, at for-
eningens medlemmer glæder sig over, at tilskudsloftet på 35 pct. af mediets redak-
tionelle omkostninger foreslås hæves til 60 pct., og at titelloftet foreslås hæves fra
350.000 kr. til 1 mio. kr.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder bifalder, at tilskudslof-
terne i ugeavispuljen bliver hævet.
Magasinet KHB støtter ændringen af støttelofterne for ugeavispuljen. Magasinet
KBH bemærker, at der med et årligt støtteloft på 1 mio. kr. og et loft på 60 pct. af
de redaktionelle omkostninger vil ske et markant, positivt skifte på markedet. Ma-
gasinet KBH bemærker, at de nye støttelofter vil medvirke til, at konkurrencen bli-
ver mere rimelig, og at der vil blive skabt et længe savnet fundament for lokalme-
dierne.
Kulturministeriets bemærkninger:
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2.2 Forslag om koncernloft i ugeavispuljen
Foreningen af lokale, fritstående journalistiske internetmedier foreslår, at der ind-
føres et nyt koncernloft på 2,5 mio. kr. i støtte fra ugeavispuljen på samme måde
som også kendes fra mediestøttens hovedordning. Foreningen af lokale, fritstående
journalistiske internetmedier finder ikke, at de store mediekoncerner, som udgiver
mange lokale print ugeaviser, blot skal have tildelt nye støttekroner oveni de
mange millioner støttekroner, som disse mediekoncerner allerede modtager i de øv-
rige mediestøtteordninger. Foreningen af lokale, fritstående journalistiske inter-
netmedier bemærker, at intentionen med redaktionel produktionsstøtte til ugeavi-
ser må være, at der publiceres mere originalt lokalt indhold, som ikke er blevet
publiceret i andre medier tidligere, og at produktionsstøtten til ugeaviser fordeles
på så mange selvstændige lokale medier som muligt og ikke koncentreres i de store
mediekoncerner.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at der ikke af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023
følger et koncernloft for den redaktionelle produktionsstøtte til ugeaviser, men alene
for den redaktionelle produktionsstøtte i mediestøttens hovedordning. Kulturmini-
steriet bemærker endvidere, at et koncernloft på 2,5 mio. kr. for den redaktionelle
produktionsstøtte til ugeaviser vil medføre, at en lang række koncernejede ugeaviser
enten ikke vil opleve en økonomisk styrkelse eller kun vil opleve den i meget begræn-
set omfang, da en stor del af ugeaviserne er ejet af relativt få koncerner. Kulturmini-
steriet bemærker endvidere, at der med vedtagelse og ikrafttræden lov nr. 1558 af
12. december 2023 om ændring af lov om mediestøtte gælder et koncernloft på 90
mio. kr. årligt for redaktionel produktionsstøtte i mediestøttens hovedordning (jf. §
5, stk. 5, i lov om mediestøtte). Det fremgår af forarbejderne til lovforslaget vedr.
indførelsen af koncernloftet, at koncernloftet netop ikke omfatter redaktionel pro-
Side 6
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0007.png
duktionsstøtte til ugeaviser og redaktionel produktionsstøtte til publicistiske maga-
siner, og at disse ikke medgår i beregningen af dette støtteloft, jf. Folketingstidende
2023-24, A, L 36 som fremsat, side 13.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2.3 Støttekriterier for ugeaviser
JFM bemærker endvidere, at da hovedparten af støttemodtagerne er print-ugeavi-
ser, er det vigtigt, at der kontrolleres for kravet om minimum 25 pct. redaktionelt
indhold i ugeaviserne på baggrund af et løbende gennemsnit over tre uger. JFM be-
mærker, at det samme gør sig gældende for kravet om minimum 33 pct. selvstæn-
digt bearbejdet indhold, fordi sidetallet og dermed mængende af redaktionelt ind-
hold varierer fra uge til uge. Derfor bør der tages udgangspunkt i en gennemsnits-
vurdering over tre fortløbende uger, både hvad angår krav om 25 pct. redaktionelt
indhold af det samlede indhold og kravet om 33 pct. selvstændigt bearbejdet ind-
hold af det redaktionelle indhold.
Foreningen af lokale, fritstående journalistiske internetmedier foreslår, at bereg-
ningsmetoden af den redaktionelle produktionsstøtte til ugeaviser, der publicerer
originalt, eksklusivt og førstegangspubliceret indhold, forbedres. Foreningen af lo-
kale, fritstående journalistiske internetmedier foreslår, at såfremt ugeavisen har
et indhold, hvor mindst 40 pct. af det redaktionelle indhold er originalt, eksklusivt
og førstegangspublicering af selvstændigt journalistisk bearbejdet indhold, der
publiceres i den pågældende ugeavis, øges beregningsgrundlaget for tildeling af
støtte ved, at de redaktionelle omkostninger øges med en faktor 1,75.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder anbefaler at lade støtte-
udmålingen og kriterierne for modtagelse af støtte til ugeaviser forudsætte hus-
standsomdeling. Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder anbefa-
ler, at det i forbindelse med de digitale medier præciseres, hvad der forstås med di-
stribution af disse, idet der ikke ses at være fastlagt noget antal klik, læserantal
eller lignede for at godtgøre, at den digitale lokalavis faktisk bliver læst af de lo-
kale borgere. Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder foreslår, at
støtten fokuseres til de trykte lokalaviser, og at der sker en klar afgrænsning af,
hvad der udgør en digital lokalavis.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at kulturministeren fast-
sætter nærmere regler om støtte til ugeaviser, herunder hvad der anses som ugeavi-
ser, betingelser og vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udformning af tilskuds-
ordningen, krav til ansøgning, tidsfrister, krav til erklæringer, herunder tro og love-
erklæringer, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse,
revision og rapportering samt tilsyn og kontrol. Kulturministeren fastsætter endvi-
dere regler om et lokalt dansk publikum. Endvidere fremgår det af lovforslagets be-
mærkninger, at nærmere regler om betingelser for tilskud f.eks. kan være krav til re-
Side 7
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0008.png
daktionelle årsværk, krav til at mediet skal være et selvstændigt medie med en an-
svarshavende redaktør, andelen af redaktionelt indhold, andelen af selvstændigt
journalistisk bearbejdet indhold, lokalt fokus i et geografisk afgrænset lokalt om-
råde, om indholdet har interesse for beboerne i et geografisk afgrænset område, om
der er redaktionelt indhold fra forskellige kilder, udgivelsesfrekvens m.v. Det frem-
går endvidere, at nærmere regler herom vil blive fastsat i bekendtgørelse, hvorfor de
dele af høringssvarene, der vedrører disse forhold, håndteres i forbindelse med be-
kendtgørelsen.
Kulturministeriet bemærker, at det følger af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023,
at støtten til lokaljournalistikken understøttes ved, at støtten gives til trykte og digi-
tale ugeaviser med en redaktionel produktion.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2.4 Krav til andel af tekstindhold og skrevne nyheder
Center for Podcasting bemærker, at det ikke tydeligt fremgår af lovforslaget, om
ugeaviser har ret til at bruge deres støtte til lydproduktioner som en del af deres
virksomhed. Center for Podcasting håber, at støtten følger tendensen og princip-
perne i den nu vedtagne lov om mediestøtte, hvor produktionsstøtten bl.a. er blevet
mere platforms- og medieneutral. Det vil være en ærgerlig og modsætningsfuld fejl
at begå at indskrænke ugeavisernes virkeområde til kun at være skrevet indhold.
Grakom har i forbindelse med høring over bekendtgørelse om redaktionel produkti-
onsstøtte til publicistiske magasiner, der blev sendt i høring d. 8. december 2023
mhp. udmøntning af den nye § 5 b i lov om mediestøtte, bemærket, at det er uklart,
hvorvidt mediestøttelovens § 1, stk. 2, om at redaktionel støtte også kan ydes til
nyhedsindhold i form af levende billeder og lyd, også finder anvendelse på publici-
stiske magasiner omfattet af lovens § 5 b.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet foreslår, at det i lov om mediestøtte præciseres, at § 1, stk. 2, om
at ”Tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-5, også kan ydes til ny-
hedsmedier med nyhedsindhold i form af levende billeder, lyd m.v. Skrevne nyheder
skal dog udgøre en betydelig del af nyhedsmediets samlede indhold”, også finder an-
vendelse for tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser, jf. § 5 a, og
redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, jf. § 5 b. Dette henset til,
at det i høringssvarene er blevet fremhævet, at det i mediestøtteloven er uklart, om
lempelsen af kravet til andel skrevet indhold (fra halvdelen til en tredjedel) også
gælder for redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser og publicistiske magasiner.
Dette vil betyde, at redaktionel produktionsstøtte kan ydes til ugeaviser og publici-
stiske magasiner, hvor minimum en tredjedel af det samlede indhold skal udgøres
af skrevne nyheder med selvstændig værdi. Hermed svarer kravet for ugeaviser og
publicistiske magasiner til kravet om andel af skrevet indhold i mediestøttens ho-
vedordning, hvormed ordningerne i lige høj grad er platforms- og teknologineutrale.
Side 8
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857247_0009.png
2.5 EU-retlige forhold, konkurrenceforhold, statsstøtte mv.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at støtteordninger, herunder me-
diestøtten, potentielt kan bevirke en skævvridning af konkurrencen på det pågæl-
dende marked, såfremt tildelingen ikke sker på objektive, gennemsigtige og ikke-
diskriminerende vilkår.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at den hidtil gældende mediestøtteordning er notifice-
ret til og godkendt af Europa-Kommissionen. Ændringen af mediestøtteordningen
som følge af Medieaftale 2023-2026 af 14. juni 2023 og lov nr. 1558 af 12. december
2023 om ændring af lov om mediestøtte er for så vidt angår indførelsen af redaktio-
nel produktionsstøtte til ugeaviser notificeret særskilt til Europa-Kommissionen. Eu-
ropa-Kommissionen har den 24. oktober 2023 godkendt ordningen for redaktionel
produktionsstøtte til ugeaviser som forenelig med statsstøttereglerne (SA. 108315
(2023/N)). Kulturministeriet bemærker, at Europa-Kommissionen i sin afgørelse
forholder sig til ordningens påvirkning af konkurrenceforhold mv., og herunder fo-
retager en afvejning af støtteordningens positive effekter over for ordningens evt. ne-
gative indvirkning på konkurrenceforhold, samhandel mv. Kulturministeriet be-
mærker, at ændringen af støtteordningen om redaktionel produktionsstøtte til uge-
aviser ved ændring af støttelofterne vil blive notificeret til og godkendt af Europa-
Kommissionen, inden der kan udbetales støtte efter ordningen. Det er Kulturmini-
steriets vurdering, at Kommissionen vil kunne godkende ændringen af ordningen
som forenelig statsstøtte, og der pågår en dialog med Kommissionen forud for ende-
lig notifikation af ordningen. Kommissionen vil således også foretage en vurdering
af den ændrede ordnings forenelighed inden for EU-statsstøttereglerne, herunder
ordningens påvirkning af konkurrencen i markedet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Side 9
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
Bilag 1
Oversigt over modtagne høringssvar
(De med kursiv angivne har ikke haft bemærkninger)
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder
Center For Podcasting
Danske Medier
DR
Forbrugerombudsmanden
Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier
FSR - Danske Revisorer
JFM
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Magasinet KBH
Producentforeningen
Rigsrevisionen
TV 2/Bornholm
TV 2 Danmark A/S
TV Syd A/S
Side 10